Rügen

Vi har nu overlevet Cherie´s første togt

Må nok sige at det har givet blod på tanden til at komme afsted igen.
Den næste tid, vil vi nok udforske det nordtyske lidt, Kiel Egernförde, Flensborg osv, samt hvis tiden bliver til det, måske lidt af syd Sverige.

Lidt efter hvor vinden vil bære os hen!

En ting er sikkert både Sverige og Norge, vil nok få mange besøg af os de næste år, kunne godt tænke mig at rejse op langs kysten fra syd Sverige og hele vejen rundt op til Norge, for at udforske først den Svenske skærgård lidt bedre, samt opleve den Norske vestkyst helt op til Nordkap.
Det vil blive et projekt over mange måneder, hvor der så er nok tid til at se mange lokale seværdigheder og skønne landskaber.

Siden ville en tur til England og især Skotland, stå højt på min ønskeliste.

Længere ud i fremtiden ville Middelhavet og evt et smut til Caribien, kunne måske være nogle mål, vi får vel tid, når vi når pensionist alderen.

Ja det er altid godt at have noget at drømme om.

Projekt Rügen!             (Afrejse ca den 18 - 7 -2007)

Nu har jeg de sidste dage - (læs mindst en uge) siddet og læst, for at få planlagt vores næste togt

Det ser ud til at vi nok bogstavelig talt vil sejle ad " Pommeren" til.

Efter en del læsning om Nordtyskland, faldt jeg over en spændende ø ved navn Rügen, som ligger i det tidligere DDR.
En ø som har haft en vis tilknytning til Danmark,  i den den i middelalderen, blev den erobret af Valdemar den store og hans højre hånd biskob Absalon, som bekæmpede afguden  Svantevit i år 1169, og gjorde venderne kristne.

Seværdigheder  på øen er der bla: Kap Akona ,Tysklands Nordkap. Her findes stadig rester af vendernes borg, som bisp Absalon og hans tropper indtog i 1100-tallet, og hvor de brændte den grusomme gud Svantevit.
I nærheden ligger landsbyen Altenkirchen med områdets ældste kirke, som blev bygget kort efter Absalons erobring.

Specielt kridtklinterne ved Königstuhl i nationalparken Jasmund, er blevet et af Nordtysklands mest søgte feriemål.

Badebyen Binz, hvor gæsterne på de store hoteller viser sidste mode frem på promenaderne, og et orkester ved kurhuset underholder med populære klassikere.

Øen har også huset en kendt søpirat Klaus Störtebeker, der findes lokalet øl der bærer hans navn, så dem må vi vel hellere smage!

Det bedste, er dog at det skulle være! Tysklands
sol rigeste ferieø, ( Tysklands svar på vores Bornholm)  så jeg tror at det er lige der, hvor vi    har lyst til at tilbringe en uges tid eller mere derovre, på bare at udforske denne spændende ø´s natur og  seværdigheder evt også lidt af det kulminariske, har læst at man kan købe fishbrötchen der, vores favorit spise i fordums dage, når vi var i Marsholm.

Så godt bevæbnet med div turbeskrivelser, lidt turist informationer.
Vil vi lige smutte derover, for at se om det nu også holder stik, især det med solskin lyder jo ret fint, det vil vi gerne have.

Så må vi se, om nu også vinden vil bære os derover denne gang, eller om det bliver Kiel og Kielerkanalen,  tur retur,hvor vi havner.
Denne gang vil vi ihvertfald forsøge at sejle med vinden,  istedet for mod blæser

Vi sejlede fra Kappeln onsdag den 18 Juli, vi skulle lige skulle indenom og hente nogle rustfrie trisser hos Niro Verner, (han har simpelthen alt i rustfri stål).Vi passerede Sleimünde åbningen ved middagstid, fik sat sejlene og så gik det kurs Fehmarn.Der var strålende solskin, men vinden flovede mere og mere af, så det gik i et meget roligt tempo.Da vi kunne ane fehmarn i horisonten, begyndte det at trække op til et kraftigt tordenvejr.Det gik pludselig ret stærkt med masser af regn og kraftig blæst og store bølger, som kom fra alle retninger, så vi måtte til sidst hive sejlene ned og forsætte som alle de andre sejlbåde rundt om os, for motor.Det varede en time, så var der strålende solskin igen, vi fik rundet Fehmarn og sejlede ned mod, en fin lille vig, der var et meget snævert løb der indtil med mange store sten og lige uden for løbet, lå en sejlbåd på siden, som var blevet kastet ind kysten på et eller andet tidspunkt.Vigen vi lå for anker i , mindede egentlig meget om Dyvig på Nordals, med både mulighed for at ligge i lystbådehavn eller for anker.Der var nogle store gule bolde placeret inde i bugten, som Peer kom til, måske var til vandsport, vi valgte så at ankre uden for det område, hvilket var godt, for der var en anden båd, der havde smidt ankret derinde, og der blev bare sejlet med speedbåde rundt om dem hele aftenen, så de må have ligget meget uroligt der. 19. JuliVi startede tidligt op, vinden var frisk og kursen sat mod Dassers Ort; men vinden gik mere og mere i vest, nordvest og flovede af, så vi ændrede kursen og sejlede til Varne Münde, hvor der var en meget stor lystbådehavn, kun 1 år gammel, i flotte omgivelser, med gode faciliteter, så vi undrede os lidt over at der ikke var ret mange både. Måske fordi man skulle med en lille færge for at komme over til byen!Der lå et kæmpe krydstogtskib inde i havnen, som vi lige sejlede forbi for at studere nærmere, det så ud til at alle passagererne havde egen balkon uden for deres kahytter, det kan man vist kalde for et rigtigt ”traumshiff”.Vi gik en lang tur rundt om aftenen og sad længe ude på molen og så over på byen, skibe der sejlede ud og ind, ved siden af alle lystfiskerne, der er mange af dem og de fanger også noget. 20. JuliSå var kursen sat mod Rügen, vinden kom frisk fra vest, så vi måtte krydse indtil vi passerede Dassers Ort, derefter var det bide vind, så det gik bare derud af, vi agterudsejlede en del både, så hun kan sejle hurtigt, når alt stemmer.Vi nåede Stralsund omkring 20 tiden, og der var så bare umuligt at få en bådplads, for lystbådehavnen var fyldt med Svenskere, som gæstede byen i forbindelse med at der var festuge. ”Störtebecker Woche”Vi fandt dog en lille plads, i en lille lystbådehavn på en lille ø uden i havnen, hvor vi kunne overnatte. 21. Juli.Da Stralsund var så overfyldt, blev vi enige om at sejle op til øen Hiddensee.Det er en lang smal ø med en flot natur, mange stråtækte huse, og et meget yndet feriemål. (Særdeles lækker badestrand mod vest.)Der er ingen biler på øen, så al transport foregår med hestevogn, cykel eller gåben.Vi fik ved middagstid lagt til i byen Witte, byen blev udforsket, og vi nød en forfriskning på en cafe med netadgang, så vi også lige kunne tjekke e post, samt få en frisk vejrmelding.Der blev handlet stort i det lokale supermarked osv.Sidst på eftermiddagen blev den lækre badestrand mod vest afprøvet, fin, fin hvid sandbund og store bølger, det var rigtig dejligt at svømme rundt der. 22. Juli.Vejrudsigten var dårlig med masser af vand og blæst i udsigt, så vi ville tage tilbage til Stralsund, idet vi så kunne sejle inde i beskyttet farvand, og måske nå derned, inden regnvejret for alvor fik fat.Vi nåede Stralsund, og fik lige lagt til uden på en hollandsk sejlbåd, inden det begyndte at tordne og så fik vi ellers bare masser af vand.En lille bytur i silende regn iført regntøj og gummistøvler, blev det dog til.Hen på aftenen blev det tørvejr igen, så en længere travetur i byen for at se på kirker, ruiner og de gamle bygningsværker fra Hansa tiden, desværre løb kameraet tom for strøm, så jeg fik ingen billeder taget den dag.  23. Juli.Solskin igen, og tidligt op og af sted for vi skulle under klapbroen i Stralsund ved nitiden, og nå at bunke olie inden.Der var mange sejlbåde der skulle samme vej, så det så rigtig flot ud, med alle de master, der var bag ved os ud af sundet.Vinden passede fint, så vi skød en god fart med bare genuaen sat.Vinden friskede faktisk rigtig godt op da vi var ved at nærme os, Sasnitz som var dagens mål.Fik en plads ved en af molerne.Vi var et lille smut oppe i byen og fik hentet ny forsyning af frugt og brød.Vi nød aftensmaden på en fiskerestaurant, lige ved siden af båden (lækker laks med ananas og ost gratineret over).Aftenen tilbragte vi i båden med en flaske frugtvin og jeg forsøgte mig med at fiske lidt, så en fisk lige siden af krogen 3 gange; men den ville ikke bide på krogen, desværre. 24. Juli. Vågnede op til regnvejr og en pæn søndenvind, var lige henne i en fiskebutik og købe frisk samt lidt forskelligt røget fisk.Vi sejlede af med kurs mod Lohme, det første stykke var der pænt store bølger, men jo nærmere vi kom op langs østkysten, jo mere flovede vinden, jeg fik fotograferet en del undervejs idet vi jo sejlede rundt om de stejle kridt klinter og kongestolen.Ved middagstid lagde vi til i Lohme, en rigtig idyllisk lille lystbådehavn, med god plads mellem pælene, så det var nemt at lægge til.Efter en lækker frokost med røget makrel, gl dansk og en lokal øl, begav vi os på vandretur op til Kongestolen.Det er bare op af trappen, op til byen, ca 80 meter op og så gennem forskellige stier der går op og ned, indtil man efter ca. 4 km ´s spadseretur når helt hen til Rügens store seværdighed Kongestolen,Jeg fik taget lidt billeder ned deroppe fra, fin udsigt var der deroppe, og vi holdt et lille rast, inden vi begynte tilbage turen til valgte dog cykel ruten tilbage, (den var 500 m kortere)Lohme.Aftenen, blev tilbragt med at se dansk tv og flade ud, der kom igen div. regnbyger.Vi gik dog en lille tur på molen ved solnedgang, idet den var usædvanlig flot for en gang skyld.25 Juli. Fik ikke sovet meget i nat, en stiv kuling fra vest hærgede vores lille lystbådehavn, bådene lå meget uroligt her i havnen og det fløjtede og bankede fra mange af de omkring liggende bådes master. Med den kraftige vind og de store bølger lige ind på den snævre indsejling til havnen, var der ingen der havde særlig travlt med at komme af sted, så der blev puslet med div. småting i båden, nu der endelig var tid til det.Jeg brugte det meste af formiddagen med at få skrevet lidt om turen indtil nu, ind på computeren.

Den 25 Juli.
Hen på eftermiddagen, efter vi havde fået kaffe med nybagt ananas pladekage ( bagt uden opskrift,).
Blev vi enige om at forsøge at runde Kap Akona og sejle om til øen Hiddensee, hvor vi ville overnatte i byen Vitte endnu engang.
Der var stadig høj sø; men Cherie klarer det jo fint, så det eneste vi var lidt nervøse for, var udsejlingen i det snævre løb i Lohme.
Det gik fint med at komme ud, og efter flere timers krydsen rundede vi Kap Akona i pæn høj søgang.
Så gik det langs kysten, indtil vi nåede indsejlingen ind til øen Hiddensee, det var ved at være helt mørkt, så vi måtte sejle meget forsigtigt, for ikke at komme uden for sejlløbet, hvor der var meget lavt, få meter fra renden.
Vi ankom ved 23 tiden, fik båden tøjret ved et par pæle og fik os en velfortjent nattesøvn.

Den 26 Juli.

Meget tidligt om morgenen, sejlede vi afsted med kurs mod Varnemünde, idet det var tid, for at vende næsen hjemad igen, solen skinnede fra næsten skyfri himmel og der blæste en frisk vind; men som sædvanlig fra en forkert retning, så vi måtte krydse det meste af vejen.
Ved 19 tiden nåede vi Varnemünde, vi ville denne gang ligge inde i den gamle havn, og nåede lige at få lagt til, inden der kom et ordentlig regnskyl.
Senere på aftenen gik vi en lang rundt i byen og på havnen der var meget hyggeligt der med en masse af musik og mange knejper.

Den 27 Juli.

Vi blev liggende i Varnemünde en ekstra dag, det blæste en del og der faldt enkelte regnbyger.
Vi manglede at få handlet og der var lidt småting vi manglede at få ordnet, så det kunne passende gøres denne dag.
Blandt andet var vores lazy jack knækket, så Peer fik købt nyt tov hos en sejlmager, og fik  lavet  nye, en af os måtte så lige en tur op i masten, for at få trukket det nye tov igennem trisserne.
Resten af dagen gik med ren afslapning, og snakken med nogle fra de omkringliggende både.
Vi kom bla. andet i snak med et hollandsk par, som havde rundet Kap Akona samme dag som os, de havde desværre fået knækket deres stormast i den kraftige vind, så nu var de i gang med at rigge båden til, så de kunne forsætte som motorbåd.
De havde været på vej til Gotland; men ferien blev nu ændret til en tur til møn, sjælland og rundt fyn i stedet for.
Vi havde en hyggelig aften sammen med dem i deres båd, hvor vi delte en flaske hvidvin.
Der var enormt meget uro i vandet inde i havnen hele natten, de store dønninger ( efter dagens kraftige blæst) kom ind og skabte megen uro i hele havnebassinet, så alle både hoppede og dansede i deres fortøjninger, desværre, vores Cherie, var en af de aller mest urolige, pga vi lå ved en kaj helt yderst med bredsiden, lige der hvor dønningerne kom ind.
Vores fortøjninger var næsten gnavet igennem flere steder, på denne ene nat.

Den 28 Juli.

Sejlede Peer meget tidligt af, jeg havde næsten ikke fået sovet hele natten, så blev liggende og snuede lidt længere.
Vi fik vores morgenkaffe i strålende solskin, og da vinden  for en gang skyld passede, tog det ikke lang tid at komme til Fehmarn, hvor vi ville ligge i en lystbådehavn i Burg Tiefe,  vi nåede dertil allere ved frokost tid.
Eftermiddagen gik med en lang spaseretur, og efter en lille sen eftermiddagslur, var vi påhavnens restaurant og fik os en rigtig lækker grillet fisk menú.

Den 29 Juli.

Efter et solidt morgenmåltid med rundstykker, æg og en gl. dansk, gik turen over til Kappeln.
Igen måtte vi krydse en del, lidt træls, for det føles som man ingen vejne kommer, til sidst kom vi så langt ned, at vi kunne ligge en fornuftig kurs mod indsejlingen til Sleimünde.
Det gik så rigtig fint indtil vi havde passeret indsejlingen til Kiel, så kom en front med torden imod os, vi slap igen næsten uden at få vand; men bag fronten var der næsten ingen vind, så kunne vi lige så godt pakke sejlene ned og starte motoren.
Ved femtiden passerede vi Sleimünde indsejlingen, og da broen i Kapeln gik op kl 17,45 var båden med igennem, kraftigt duftende af nystegt koteletter.
Cherie, kunne næsten selv finde ind mellem pælene på vores bådplads.
Aftenmaden blev nydt i cockpittet, hvor vi nød de sidste solstråler før vi kørte hjem til gården.