Lofoten

Norgesturen 2008.

Der er sket en del ændringer i vores liv nu, i det jeg stadig har store problemer med mine skulderled, der ikke er blevet bedre efter operationen, derfor har vi valgt at jeg ophører med at forsøge at komme tilbage til arbejdsmarkedet, så nu er jeg blevet hjemmegående.
Dette giver os pludselig en masse muligheder, for at komme ud og opleve verdenen nogle år før, end vi ellers ville kunne komme til.
Derfor har vi haft lidt travlt her den sidste tid, med at få lavet lidt ændringer, som kan lette mig lidt mens vi sejler.

Vi har nu lagt planer om at tage et smut til Norge denne sommer.

Vores mål er at sejle op til Lofoten, vi regner med at bruge ca 3½- 4 måneder til turen.
Det kan lade sig gøre, idet Peer har arrangeret, så vi kan have båden liggende i en lystbådehavn i nærheden af Bergen, 2 gange 14 dage mens han er på arbejde, der kan jeg jo så blive ombord og evt tage lidt rundt som turist på egen hånd.
Ved at gøre det på denne måde, har vi så 1 måned til at nå fra Bergen op til Lofoten og tilbage til Bergen igen.
Hvis det er muligt vil vi sejle direkte til Lofoten i et stræk, hvorefter tilbage turen bliver med ophold i forskellige fjorde og byer.
Vi vil gerne hen og se et vikinge museeum på Vestvaagøy,
troldfjorden samt sejle gennem raffsundet.
Fra Lofoten går turen over til Glomfjorden og Holandsfjorden for at se Svartisen, derefter bliver det Trondhjem for at se Nidarosdomen.
Ålesund får også et lille besøg, samt en tur ind i Geirangerfjorden er også planlagt.
Hvad vi evt mere vil se kommer an på tid, vind og vejr.
Vi vil også udforske noget af det sydlige Norge, både på turen op, samt på hjemturen.Vinker

Vi sejler afsted fra Aabenraa onsdag den 7 maj hen på aftenen, vi tager inden om Horsens for at ordne noget.
Derefter går det om fredagen til Ebeltoft, hvor vi skal til pinsetræf med langturssejlerne inden vi smutter afsted pinse mandag.
Jeg vil løbende skrive lidt om vores oplevelser undervejs.Smiler stort

08-08-2008

Hjemme igen.Cool
Vi var heldige at nå lystbådehavnen på Årø, inden det begyndte at regne for alvor.
Vi lå fint fortøjet, uden på en stor hollandsk stålbåd, og med en tysk sejlbåd uden på os.
Regnen stod ned i stænger det meste af natten, og blæsten var meget kraftig en overgang.
Efter morgenmaden gik det så videre det sidste lille stykke og vi arriverede i Aabenraa lystbådehavn ved 13 tiden.
Der lå selvfølge en båd på vores plads, vi måtte ligge os ind på en anden plads og vente, så det blev hen på aftenen inden vi kunne få os fortøjet på vores egen plads nr. 29 på C broen.Vinker
Søndag går det videre mod Svendborg, og derefter sætter vi kurs mod Kappeln (Bavaria forhandleren) for at få røret til bommen skiftet.

07-08-2008

Vi forlod Tunø tidligt i morges og har nu sat kursen mod Fænø eller det bliver nok nærmere Årø, idet de igen melder rimelig dårlig vejr fra i aften.
Undervejs ud for Juelsminde, rundede Cherie, sammen med os, faktisk de første 5.000 sm.Vild
Så noget får vi vist sejlet.VinkerSmiler stortSmiler

Nu med 5000 nm på bagen:)

06-08-2008

Efter endnu et kik på vikingeskibet, nu på helt tæt hold, sejler vi afsted retning sydpå.
Hals forsvinder og hastigt nærmer Grenå sig forude.
Syntes at det er på tide at vi får set Kattegatcentret, derfor beslutter vi os til at sejle ind i Grenå lystbådehavn (N56 24,7 E10 55,7).
Efter nogle timers studeren af div. fiskearter, sælfodring samt en tur i  dykkerklokken, tog vi godt trætte tilbage til båden.
I morges, tidligt op, båden blev tanket og kursen sat mod havnen på Tunø ( N55 57,0  E10 27,4), for at købe grøntsager, har nemlig aldrig glemt de lækre grøntsager, vi købte derovre sidste efterår.Smiler stortHa ha
Et besøg hos den lokale købmand for at få provianteret lidt, og på hjemvejen, har jeg næsten tømt de to boder for en større mængde friske grøntsager og aspargeskartofler.Rækker tungeSmiler stortSmiler
Aftensmaden i aften, friske Tunø grøntsager, bagt i ovnen, med nogle marinerede kyllingfileter lagt over. Mums.
Køleskabet er nu fyldt op med alsken lækre grøntsager, noget som ikke altid var til at komme i nærheden af i Norge, grøntsager er nemlig ret dyre deroppe, og kyllingefileter, havde en kg pris på over 100 kr.VildGræder
Da det jo egentlig blæser rimelig pænt i dag, er lystbådehavnen her på øen, snart fyldt helt op med især sejlbåde.Forvirret
Hvilket jo er helt uvant for os, idet at i Norge var det overvejende motorbåde og kun enkelte sejlbåde der lå i havnene.Vild

Lækre grøntsager fra Tunø. mums.

04-08-2008

Mandag morgen, vandet står ned i stænger, det er lidt surt at vente på diverse broer som skal åbnes, for at vi kan komme igennem resten af Limfjorden.
Vi fik hægtet os fast efter en coaster der også skulle i samme retning, det gav lidt hjælp til at komme med under jernbanebroen i Ålborg.
Ved 17 tiden i regn og blæst nåede vi Hals ( N56 59,4 E 10 18,5), som var dagens mål.
Vi fik handlet lidt, og spiste aftensmaden på en af de lokale restauranter.
Ved 22.30 tiden ankom Havhingsten også dertil, vi var ude på molen og tage imod da de kom ind, og vi sov faktisk lige over for den, idet der var lavet plads til den i samme havnebassin, bare ovre på den anden side.Ha haWaou
De fleste af sejlerne derfra, sov på loftet i det lokale klubhus, hvor de i det mindste kunne ligge på et tørt leje, og få deres tøj hængt til tørre i et skur.

Havhingsten ved kaj i Hals.

03-08-2008

Fra Egenrøya gik det videre i en lille kuling sydpå, til sidst blev vi trætte af at hoppe rundt der og banke pæle, så vi valgte at gå ind til Flekkefjord, istedet for at prøve og nå helt til Farsund.
Klokken 5.30 startede vi så op fra Flekkefjord og efter at havde rundet Lista fyr, blev kursen sat i kurs 150 med retning Danmart, nærmere bestemt  indsejlingen til Tyborøn hvor vi ankom klokken 22.00 lige inden det rigtig begyndte at regne Smiler stort.Vild

Ved 8.30 tiden anmeldte vikingeskibet Havhingsten sin ankomst i indsejlingen til Tyborøn, så var det jo lige som oplagt, at den kunne vi så lige så godt følge helt til glyngøre, hvor den skulle lægge til.
Det er noget specielt at se sådan et flot stort vikingeskib, det var heller ikke helt enkel at følge det undervejs, for den surfede faktisk indimellem med ca 9½ knob Vild så vi måtte hele tiden afpasse med genuaen og motoren for at få farten til at passe.Smiler stort
Vi fandt en bådplads i Løgstør (N56 58,2 E 09 15,2) uden på en anden sejlbåd.
Vi tilbragte aftenen i dejligt selskab, hos vores gode venner Grete & Ernst i Fjerritslev.Smiler stortSmilerVinker

Havhingsten

31-07-2008

Torsdag morgen var der lige tid til en lille tur på legepladsen for far, søn & farfar,bagefter var Peter et smut i lillebåden, med en pagaj og et langt tov bundet forsvarligt til Cherie.
Kl 10 tog vi så ind for at se selve oliemuseet, med kyndig forklaring fra Peer:
 Peter syntes nu også der var mange sjove ting, og legepladsen derinde, var virkelig et scoop for sådan en 4 års knægt, han syntes den var mega sej.
Efter et par timers rundvisning og en lækker lunsj derinde, gik det ud til Sola for at sende vores gæster hjem til Danmark igen.
Vi påbegyndte derefter så småt vores hjemtur, og nåede til en super flot vig ( N58 27.553 E 005 53.936) lige inden for  Egernøya hvor vi smed anker for natten.( der var faktisk sandbund der Vinker).

Peter & farfar er at finde på oliemuseet´s legeplads.:)

30-07-2008

Tiden render, vi startede sydover fra Hjellestad i tirsdag´s, efter Peer kom fra jobbet og vores nye gaster havde på mønstret. ( Claus & Peter ) som havde lidt ferie og heldigvis kunne få tid til at sejle med os ned til Stavanger.
Det er jo rigtig skønt med lidt besøg hjemmefra, når man er væk så længe.Smiler stortVinker
Det gik det løs i 30 grader´s varme og vi sejlede med kurs mod Langevåg,( N59 36.237 E0013.002) undervejs kunne Claus & Peter så hygge sig lidt i lillebåden, Peter var rigtig stolt af at den kunne kæmpe sig forbi farfar´s båd.Ha ha
Onsdag gik det så i regn og blæsevejr til Stavanger, Peter og Peer fik dog forsøgt at fiske lidt undervejs; men de havde ikke rigtig held til at fange noget, så aftensmaden måtte så blive til en gang pølser.Smilersidst på dagen ankom vi til Stavanger, hvor vi lagde til ved Oliemuseet.  (N58 58.419 N - E005 44.009 E).
Peter kunne så lige komme hen og lege på den store og lære rige legeplads, indtil han skulle til køjs.SmilerHa ha

Claus & Peter på slæb i lillebåden.

11-07-2008

GræderHjellestad, vi er nu ankommet til Hjellestad.Smiler
Efter Geiranger, har vi sejlet indenskærs og nyt det gode vejr, og især det smukke landskab, om end det stadig er ret køligt efter vores smagSmiler stort.Vejret altså.
Vi har overnattet undervejs i Vartdal Hamn (N62 19.578 E006 8.711), På Knutholmen (N61 45.925 E004 52.686) samt Askvoll sentrumhavn ( N62 20.793 E005 4.330).
Vi har ihvertfald lært at norske sømænd ikke står tidligt op og det er lidt surt indimellem, når en norsk båd ligger fortøjet uden på vores, bare at skulle sidde og vente mange timer om morgenen, på at de kommer op, så vi kan få sluppet deres fortøjninger, desuden gør det jo at vi ankommer til næste havn kl. VildVred om natten.
Vi brugte dog formiddagen ret konstruktiv, imens vi ventede, fik vi støvsuget, skuret teakdækket og da vi sejlede i den flotte skærgård omkring Sognefjorden, fik dækket en gang olie, så nu ser båden næsten ud som ny.HviskerVinker
Sent i aftes nåede vi Hjellestad marina, (aftensmad blev indtaget kl 23.30), så nu må vi i løbet af dagen, have fundet ud af, hvor vi kan få en fast gæsteplads for de næste 14 dage.Usikker

Arbejde:)

07-07-2008

Næste morgen, tidlig morgenmad og så afsted, først så vi en robåd med dansk flag på, vi troede ikke rigtig vores øjne; men den var god nok, det var 5 unge dansker der havde lejet båden i Ålesund og var lige som os på vej ind til Geirangeren.
De kom afsted; men vi blev holdende, for Cherie stod godt og solidt plantet med kølen ca 30 cm nede i en noget leret bund.VildGræderVredHa ha, ja det var blevet lavvande mens vi sov, så der var jo ikke andet at gøre, efter at vi på alle kunstens regler, forgæves havde forsøgt at få os fri af grunden, nemlig at vente tålmodigt til vandet steg igen.
Ved middagstid slap Cherie mudderet, med et ordenlig svup, og vi kunne så komme afsted, godt forsinket.

Vi mødte de unge undervejs, imponerende at de kommer afsted så hurtig, på trods af fald vinde og uroen i vandet fra de store skibe.
Efter at have nået ind til Geiranger marina( (N62 6.073 E007 12.275), gik vi lidt rundt ( læs op i højden), for at få taget nogle flotte billeder.
Både af fjorden samt en rigtig flot foss.
Turen ind til geirangeren er usædvanlig flot, med de mange vandfald man møder undervejs; men da det også er motorsejlads det meste af vejen, er det også lidt anstrengende.
Inde i marinaen er der flydebroer; men pga. al den bådtrafik, grundet at alle touristerne fra cruise skibene skal fragtes ind til land & ud igen er der meget uroligt at ligge med båden der.
Så selv om det var træls, så valgte vi at sejle ud og videre igen efter vi havde set det vi ville.

Danskerne kommer til Geiranger:)

08-07-2008

Ja, så er der gået lidt tid igen, vi har lidt af meget dårlig forbindelse på vores internet de sidste dage.Vild
Efter Trondheim blev det til en overnatning i Kristianssund(N63 7.060 E007 43.990) undervejs fik Peer fisket lidt, det blev til to pæne sild, samt en stor torsk igen, så vi er ret godt selvforsynende med fisk pt.Rækker tunge Der var ret fyldt i havnen af motorbåde; men havnevagten fandt os en plads, hvor vi lige kunne bakke båden ind.Vinker  Han rendte stadig rundt og hjalp folk tilrette, selv om klokken var omkring halv elleve om aftenen, da vi ankom.Vinker
Lørdag morgen gik det non stop til Ålesund,( N62 28.125 E 006 9.159) hvor vi fandt en plads sent om aftenen ved en helt ny flydebrygge. (Den er der kun midlertidig pga af noget festivitas; men vi fik lov til at ligge der til næste dag.
Søndag morgen, ringede jeg til Sigrid & Kåre, (mor & far´s gode venner), som det jo er ved at være en del år siden vi sidst har set, og inviterede dem ned ombord, hvor vi fik en kop kaffe og en hyggelig sludder.
De inviterede os med ud på en køre tur, så vi rigtig kunne få set noget af Ålesund.
Vi fik en rigtig fin og hyggelig dag sammen med dem, hvor vi både fik set deres bageri/ konditori, deres hus, begge deres døtres huse, samt nogle fine spadsere ture rundt på nogle af de smukkeste steder i Ålesund bla. byfjellet Aksla, vi blev flot beværtet med en lækker fiskesuppe til lunsh på sæterstua.
Det er en dag, som vi begge har nydt rigtig meget, så I skal have rigtig mange tak for den oplevelse, Sigrid & Kåre.Smiler stortCoolSmiler, det var rigtig dejligt at treffe jer igen.

Ved aftenstid da vi kom ned til båden igen, besluttede vi at vi ville begynde og sejle lidt ind af storfjorden ( for at spare lidt tid), for vi vil jo gerne helt ind i geiangeren, og der er jo 82 km derind, så det er noget der tager meget lang tid.Vild
Vi nåede til Stranda småbåthamn(N62 18.131 E006 57.469) ved to tiden om natten, fandt en plads inderst ved en flydebrygge, fik hurtigt betalt havnepenge og kravlede meget trætte til køjs.

03-07-2008

Vi forlod kvaløysæter havn i strålende solskin og med en frisk vind fra nord vest, vi havde nu sat kurs mod Trondheim.
Vi ankom til Skansen gjestehavn (N63 25.987 E010 22.559) kl 2 om natten.
Efter en god nattesøvn, om end lidt kort,Smiler stort så var vi klar med cyklerne, for at køre ind og se Nidaros domkirke. http://www.nidarosdomen.no/.
 Ja selv helt oppe i tårnet var vi, vi gik op af en lille smal vindeltrappe tror nok der var 172 trin der op.
Bagefter var vi inde og se et hjemmeværnsmuseum.
Resten af dagen gik med lidt indkøb og ren afslapning, for nu er det jo blevet meget varmt omkring 29 grader de sidste dageVild
Sidst på eftermiddagen tog vi på en længere havnerundfart med lillebåden, og fandt en fin fiskerestaurant hvor vi kunne fortøje lillebåden.
Vi fik stegt ørred med nye kartofler, agurkesalat og rømmesovs ( mums).
Da vi kom tilbage til båden fik vi besøg af en anden bavaria ejer ( cruser 38) som lå ved siden af os, han og konen drømte om at sætte deres båd om til en mage til vores, så han & Peer fik sig en solid bådsnak over en del grønne tuborg.VinkerHa ha
Senere på aftenen fik vi også et lille besøg af Ola & Gunn, de er nogle af ftlf ´s norske udenlandskontakter, de havde set vores vimpel og ville så lige sige hej, rigtig hyggelig med sådan et besøg, så snakken gik jo lystig i vores ende af flydebroen, det er heldigvis blevet meget lettere at forstå norsk nu, for mit vedkommendeSmiler stortSmiler.
Ved midnat var vi godt nok klar til at krybe til køjs.

Udsigt over Trondheim, set fra oppe fra tårnet på nidaros domen.

01-07-2008

Vi startede tidligt fra Sandnessjøen og nød det for en gang skyld flotte solskinsvejr.
Peer forsøgte sig igen med at fange en fisk til aftensmaden, efter 2 minutter hev han en mindre torsk op, og 5 min senere hev han godt nok en kæmpe torsk op, vi delte dem så, med fiskene og mågerne, de fik den lille torsk samt hoved og skrog fra den store og vi beholdt så 2 store torske fileter til os selvSmiler stort, så pt lever vi godt af selvfanget sjømat.SmilerVinker
Da vejret var så fint, prøvede vi at sejle helt ind til en af de store klipper, og Peer var så ude i lillebåden for at tage lidt billeder.
Vi ankom til Brønnøysund Gjestehavn ( N65 28.419 E012 12.484) sidst på eftermiddagen, efter en lille handle tur rundt i byen og ret tilbage i båden, begyndte det selvfølgelig at styrte ned igen.
Næste morgen gik det videre i silende regn indtil Rørvik, hvor vi var inde og tanke lidt diesel.
 Vi ville egentlig have ligget der i Rørvik småbåthavn; men der var propfyldt med motorbåde, så vi sejlede videre sydpå, nu var vejret heldigvis klaret op, vi rullede ca 4 timer længere sydover, i modvind og med store dønninger sideværs, lidt træls; men det gik nu fint.
Vi fandt en lille havn inde mellem skærene som hedder Kvaløysæter havn, (N64 28.536 E010 41.889)
Det var en meget lille havn; men vi havde held til at få en plads ved den lille flydebro.

Cherie så godt nok kæmpe stor ud, som hun lå der yderst på broen.VinkerSmiler stort

Tja, Cherie virker nu lidt lille, her mod de store klipper.:)

29-06-2008

Efter nogle timers søvn, sejlede vi videre sydover mod Rødøy, da solen skinnede og vandet var helt spejlblank, fik jeg lyst til at fiske lidt, men som sædvanlig ingen fisk bed på.
Peer ville så også lige prøve, og vupti, i første forsøg, hev han en kæmpe mørksej op, den var 80 cm lang og vejede omkring 6 kg.
Hen på eftermiddagen ankom vi til den flotteste lystbådehavn, vi endnu har mødt under vores tur rundt nemlig Klokkergården (N66 39.915 E013 3.797).
Lystbådehavnen er renoveret for ca 2 år siden, med nye flydebroer, masser af opstilte bænke og grill, et flot hotel og med virkelig fine badeforhold.
Vi benyttede os af deres faciliteter, så som en opstillet grill, for jeg ville prøve og grille lidt af fisken, og vores egen cobb grill, var godt nok ikke stor nok til at huse sådan et par voksne sejfileter á 1,5 kg stykket VildSmiler stortRækker tunge
Senere på aftenen gik vi en lang tur rundt på øen.
Peer havde bestilt morgenbrød til næste morgen,
så kl 8.30 kom bagerdamen ned til båden og leverede, et flot indpakket, lunt nybagt franskbrød.Rækker tungeVinkerSmiler stort
Det kan man vist kalde super service.
Vi kan ihvertfald godt anbefale andre at sejle inden om der!VinkerWaou
Efter Klokkergården gik det ned til Sandnessjøens gjestehavn (N66 1.217 E012 36.633), hvor vi mødte et dansk par fra Lemvig som sejler i en fin Ravage (sejlbåd), de er på vej mod Nordkap.Vild, vi har mødt dem en gang før, da vi var i Kristianssand.
Så det blev til en rigtig hyggelig eftermiddag og aften sammen med dem. Smiler stort Smiler

Peer´s store fisk, så nu er aftens maden reddet:)

27-06-2008

Peer lejede en bil, så vi kunne komme rundt på øerne og se de seværdigheder vi havde udvalgt.
Vi kørte først tll Borge for at se vikingemuseet, det var noget af en oplevelse at se den flotte kopi af det oprindelige langhus. http://www.lofotr.no/
Vi spiste frokost der, en velsmagende lammesuppe m. rømme, og brød til, alt lavet over åben ild, på rigtig vikingemaner, dertil et glas mjød.Ha haRækker tunge
Vi gik også en tur ned og så et vikingeskib nede i bugten, der mødte vi et par nordjyder, det viste sig at være familie til nogle af vores gode venner fra Aabenraa sejlklub, så verden er faktisk ikke ret stor ind i mellem.
Efter Borge, kørte vi gennem det enormt flotte landskab helt ned til byen Å, hvor vi besøgte et Norsk fiskeværsmuseum, samt Lofoten tørrfiskmuseum.
På tilbage vejen var vi inden om en fiskebutik, hvor vi købte en tørfisk samt et par gode hvalbøffer.VinkerSmiler stort ( hvalkød smager faktisk super godt!)Smiler
Fredag cyklede vi rundt i Svolvær og var inde og se magic ice, http://www.magic-ice.no/.
Da det jo stadig var meget koldt Vild og vi jo egentlig allerede havde fået set det vi ville se,Vinker besluttede vi ved middagstid, at vi ville begynde at sejle sydover igen.
Det blev helt vindstille, og solen kom også frem, så vi fortsatte turen med midnats sol, hele vejen ind til Glomfjorden, hvor vi ankom til Vallvågen (N66 47.747 E013 29.438) klokken 4 om morgenen.

Vikinge museet.

26-06-2008

LofotenSmilerSmiler stortVinker

Vi ankom her over til Lofoten i går eftermiddag, efter at have overnattet den sidste nat i en lille skærgårds havn Helnessund gjestehavn (N67 43.783 E014 46.023).

Vi sejlede først et lille smut op i Raffsundet for derefter at sejle ind i troldfjorden, for at få taget nogle billeder, især af de mange vandfald der løber ned af de lodrette klipper,desuden ville jeg jo prøve om jeg kunne lokke en lille fisk på krogenSmiler stort har dog stadig ingen fiske held Vred, derefter gik turen nedover til Svolvær.

Desværre har vi ikke været så heldige med vejret de sidste mange dage, ( regn, blæst og især masser af kulde) kan vist godt kalde stedet her for det kolde nordVild.
Uden vores varme sejlertøj, forede sejlerstøvler, handsker, hue, samt varmeapparatet kørende dag og nat, Havde vi nok været vendt om, det har ikke kun været en ren fornøjelses tur, at komme de sidste par hundrede mil.Waou
Men nu er vi nået helt herop, vi bliver liggende her i Svolvær  Marine pollen, Vågan båt og sjøfiskeforening (N68 14.423 E014 34.464) til lørdag, hvorefter vi regner med at begynde tilbageturen mod lidt varmere himmelstrøg.Smiler stort

En rigtig Lofoten sejler:)

23-06-2008

Svartisen marina ( N66 42.493 E013 42.856)
Eftersom jeg jo ville have et billede af båden med isbreen i baggrunden, så måtte jeg jo et smut ud i lillebåden med kameraet, (var dog ved at smutte en tur i baljen ved ombordstigningen på jollenVild, fik dog fat i agterstaget, og ved hjælp af en grinende Peer´s hånd gik det ikke så galt, kun en lidt våd sko.
Vandet er jo kun 10 grader, dybden 56 meter og  luften ca 3 grader, så det ville vist være en meget kold fornøjelse at plumpe i lige her.
Peer sejlede så lidt rundt foran jollen med breen i baggrunden, så jeg kunne få mine billeder.Smiler stort
Efter at have fået sovet nogle timer, sejlede vi først ind til Halsa båthavn for at få provianteret, der mødte Peer en arbejdskollega på bådbroen, han blev noget overrasket, for han vidste ikke at han boede der.Chokeret Så de fik jo snakket lidt mens jeg fik handlet lidt ind.

efter frokosten sejlede vi op til en lille vig tæt på Inndyr, hvor vi blev fint modtaget af en lille velkomstkomite bestående af Agner og hans søn som var ude og fiske, mens de ventede på os.Vinker
Vi tilbragte en rigtig hyggelig aften hjemme hos Agner og hans familie i deres flotte hytte, hvor vi blev flot beværtet med masser af rejer og tilbehør.Waou
Da vejret var rolig, ville vi ligge for anker der om natten, og da der var mange fisk i området, ville vi lige prøve lykken, 2 min efter Peer havde kastet linen ud, havde han bid, en stor fin makrel. ( vejede renset 500gRækker tunge)
Vi fangede også 3 små torsk, som vi satte ud igen.
Hen på natten, blæste det selvfølgelig op, og da vinden var fra en uheldig retning, havde vi ikke modet til at ligge der og hoppe i bølgerne længere, så kl 04.30 blev ankeret hevet op, og vi sejlede ind til Inndyr Havn (N67 2.169 E014 1.481)

Cherie foran isbreen, med midnats sol på toppen. :)

22-06-2008

Fra Brønnøysund gik det videre mod nord, og hen sidst på eftermiddagen passerede vi polarcirklen, mellem Hestmannøy og Tonnes.
Det blev selvfølgelig fejret, og som de danskere, som vi jo er, blev det behørigt fejret med en gl. dansk og et par madder med rejesalat.Smiler stort
Vi sejlede så videre mod dagens mål, nemlig Svartisen marina, hvor vi ankom i strålende solskin kl 01.30 om natten.

Polarcirklen

21-06-2008

5 mil før Stokkøy fik vi vist noget i skruen, så de sidste mil gik med lav fart.
Vi fik lagt til ved Coop Stokkøy Gjestebrygge (N64 2.850 Eo10 1.200).
Næste morgen forhørte Peer sig, hos nogle  fiskere om at få skaffet en dykker, som kunne dykke ned og se hvad der var galt.
Vi var så heldige at de havde et undervandskamera med ombord, så det stak de lige ned og tjeckede skruen.
Men alt så nu fint ud, så det der havde siddet der, var nok faldet af under havne manøvren hvor vi måtte bakke en del.Smiler.
Efter Stokkøy gik det videre til Rørvik hvor vi tankede diesel, vand.
 Da solen skinnede og klokken heller ikke var så mange valgte vi at sejle videre, vi nåede til Brønnøysund gjestehavn. ( N65 28.419 E012 12.484) ved 2 tiden om natten i silende regn.

Et meget smalt sted, hvor vi selvfølgelig passeres af hurtigruten, den sejler jo den samme rute med turisterne som vi sejler :)

20-06-2008

Ja så er vi godt på vej mod Lofoten, efter de første 12 timer, havde vi et lille uheld.
Vi blev fanget / ramte et eller andet i vandet, Vild båden drejede rundt, vi bommede kraftigt, hvor ved bommen bøjede midt på.
Der skete heldigvis ikke andet og vi kunne forsætte sejladsen, skal nok have en ny bom når vi kommer hjem.Græder
Dog gjorde det det, at vi ændrede lidt på planerne og har valgt at følge kysten derop af.
Desuden er der et kraftigt lavtryk heroppe, og det har regnet det meste af dagene.
Vi tager så ind og sover nogle timer i en havn hver nat.

Vi har indtil nu, gæstet Silda Gjestebrygge ( pos: N62 0.747  E 005 12.103) en beskyttet, meget idyllisk og flot lille havn, hvor vi lå mutters alene ved en lille flydebro.Smiler stort

Hustadvika Gjestegård ( pos: N62 59.156 E 007 7.049)
En lille beskyttet havn, med en særdeles spændende indsejling mellem en masse skvalpeskær, Vild desværre var kroen ved at lukke, da vi havde fået båden lagt til ved den lille flydebro, vi ville ellers gerne have været derinde, og spise en gang sjømat. Trist

Lige nu er vi på vej for motor igennem Trondhjemsleia og regner med at nå frem til Stokkøy hen på aftenen.

Her ligger vi ved Silda Gjestebrygge

16-06-2008

I dag er det faktisk Cherie´s 1 års dag, loggen siger nu 2846,8 sm.
Så lidt er vi vist kommet rundt det sidste år.Rækker tunge

Ellers så er endnu en uge fløjet afsted, det går bare så hurtigt.
Jeg nyder at have Susan heroppe på ferie, vi har vist nået at være rundt og se alt, hvad der er værd at se på her i Bergen og omegnen nu.Vinker
Peer kommer tilbage fra jobbet i morgen, så hvis alt går vel, sejler vi videre mod Lofoten tidlig onsdag morgen.

På udflugt.

08-06-2008

Torgdagen.
I går blev Torgdagen fejret for 32 gang her i Bergen.
Det er en tradition fra gammel tid, hvor folk ude fra øerne kom sejlende ind til bryggen for at sælge deres hjemmelavede varer.
Det startede ved 10 tiden, med at alle de gamle træ- damp- og veteranskibe kom sejlende ind og lagde til kaj langs hele bryggen.
De fleste var pænt klædt på i nationaldragter.
Der var præmiering til bedst restaureret fartøj, bedste bod/stand samt pæneste påklædning, alt dette gøres for at få aktørerne til at holde de gamle traditioner i hævdt.

Dagen har en stor kulturel og musikalsk betydning for Bergen, og holdes 1 gang årligt for at minderne fra kystkulturen ikke går i glemmebogen.

Hele dagen forløb med en strøm af turister, de regner med at ca 100.000 gæster har besøgt torget i løbet af dagen.Vild
Der var livlig handel ved de mange små boder, hvor man kunne købe alt fra " fisk, hjemmelavede hvalpølser, forskellige husflids arbejder ja selv nybagte pandekager og rommegrød var at købe", desuden var der masser af forskellig musik underholdning rundt omkring ,og rigtig mange flotte velholdte både at se på. Vinker

For at et sådan arrangement kan holdes er der en del praktiske ting der skulle falde på plads.
Bla. skulle hele vågen være tømt for lystbåde senest kl 8 lørdag morgen, de havde sat reservationssedler op om det rundt på kajen et par dage før, det skulle løbe af stablen.
Cherie og jeg havde så lige et lille problem, for jeg kan jo ikke selv bare lige flytte båden helt alene.
Peer fik ringet til den havneansvarlige, idet han jo havde lovet os, at Cherie uden problemer kunne ligge her hvor vi ligger, mens Peer er ude på platformen. Han havde vist lige glemt at torgedagen skulle finde sted.
Han lovede os, at de nok skulle være os behjælpelig med at få flyttet båden.
Ved 8 tiden kom nogle havnevagter sejlende ind for at få ryddet havnen, der lå stadig mange især motorbåde, det var noget af et job for dem at få vækket bådejerne, så de kunne få flyttet deres både, og det gik ikke ligefrem stille af.
Ved nitiden kom så en af Sar`s redningsbåde RS 137 "Kristian Gerhard Jebsen" med nogle flinke gutter, jeg fik Cherie fæstnet på siden af dem og de sejlede lige hen for enden af bryggen, hvor de så lagde redningsbåden til kaj, med Cherie trygt anbragt på ydersiden, ja selv strøm fik jeg tilsluttet fra redningsbåden.
Pludselig lå jeg jo lige på første parket til at kunne følge med i det hele.Rækker tunge

Havnevagten havde et travl dag med at holde alle lystbådene væk fra bryggen, selv med hjælp fra politibåden, var det en kæmpe opgave, hvor de måtte sejle på kryds og tværs hele tiden, jeg ved ikke om nordmænd er meget tunghøre, eller bare ligeglade, for lige så snart de så sit snit, så forsøgte de igen og igen at sejle ind.
De flinke folk fra Sar, fik også en del skideballer, af sure nordmænd, fordi de pga af de havde vagt, forbød andre i at lægge til, uden på Cherie.
Aftalen med dem og mig var, at hvis de blev nød til at rykke ud på opgave, så ville de fortøje Cherie på deres plads for enden af bryggen, inden de sejlede af.
Da torgedagen var ved at nærme sig sin afslutning, blev Cherie og jeg som de første sejlet ind og fortøjet på vores kajplads, alt mens havnevæsent stadig sejlede rundt og holdt de andre lystbåde væk.
Det tog ikke 5 minutter efter at de andre fik lov til at lægge til, før hele havnen var fyldt op.
Uden den fine hjælp fra de havneansvarlige i Bergen, havde Cherie vist aldrig fået sin fine plads igen, så mange tak til dem for den store hjælp.Smiler

Cherie liggende trygt uden på Redningsbåden.

01-06-2008

Cherie ligger nu i Bergen. N60 23.762   E005 19.353.
Vi ankom  her til Bryggen onsdag aften, den plads vi havde fået lovning på i Hjellestad, viste sig at være en bøje plads, hvilket jo ikke er særlig smart med hensyn til vand og strøm.Vild

Vi har fundet en anden plads, her midt i Bergen centrum.
Det er helt fint at bo her, lige hvor alting sker. Smiler stortVinker
I øjeblikket er der Bergen festspil, så der er masser af liv og aktivitet rundt omkring i byen.
Vi har de sidste dage, været en del rundt  og se på nogle af Bergens seværdigheder.

Udsigt over Bergen.

24-05-2008

Tiden løber, vi ligger nu i en lille lystbådehavn uden for Stavanger .
FraBorshavn gik det op til Egersund, hvor vi lå i en hyggelig havn.
 Lizzi & Gerhard fra Kolding, samt Ursula og Uwe  (s/y Este) lå ved samme bro, så der blev snakket lystigt.Smiler
når man sådan mødes ofte bliver man jo hurtig gode venner.
 Jeg fik handlet lidt på et lokalt marked, rigtig lækre laksesteaks samt søde jordbær, mums hvor de smagte.Smiler stort
Næste dag fulgtes vi med S/Y Este mod Stavanger, ingen vind så det blev til motorsejlads.
Da der var meget uro inde på skagenskajen i Stavanger valgte vi en lille lystbådshavn uden for byen.
Her er der dejlig fred og ro.
Der er ikke mange faciliteter, så vi skal heller ikke betale noget for at ligge her.Vinker

Peer , Ursula & Uwe planlægger dagens sejlads. :)

22-05-2008

Så er vi nået til Borshavn Gjestehavn, efter at have besøgt Mandal i går.
Turen i dag gik forbi Kap Lindenes, Norges sydligste punkt i frisk vind og på kryds hele dagen.
Solen skinner stadig hele dagen, så selv om det er lidt koldt derude, så er det dejligt i læ.Kys
Vi er glade for vores nye vendefok, den er super, og sparer os for meget arbejde.Smiler stort
På trods af reduktion af sejlarealet, holder vi aligevel 7 knob i gennemsnit.
I går kapsejlede vi med en Oceanis 42, i 4 timer, de slog os med en halv bådlængde.
Vi hyggede os sammen med dem senere på aftenen hvor de diskede op med en 5 liter rødvin.
I dag ville de følges med os igen; Men efter 3 timer kunne vi kun se dem med kikkerten.Vinker Vi har nu ligget i havnen 2½ time, og de er stadig ikke kommet ind.
Måske har rødvinen sløvet deres koncentrations evne lidt, eller er de måske lagt til i en anden havn.
Regner med at mødes med dem igen i morgen, hvor vi regner med at tage til Egersund.
Det er lidt sjovt, når nogen er lidt friske på lidt ræs.Vinker

Kap Lindenæs med skum for boven.

20-05-2008

Vi er nu nået til Kristiansand, efter at have besøgt både Arendal og Lillesand.Waou
Solen skinner for det meste hele dagen, det lufter lidt; med temperaturerne heroppe er stadig ret lave, læs skide koldt.Ha ha
Vi har de sidste dage prøvet at sejle lidt indenskærs, Vild( motorsejlads), det er flot, spændende og kræver en del koncentration. Vinker

Eftermiddagene er blevet brugt på at udforske de byer vi har besøgt.
Peer nåede også lige at få set, og hilst på hans kollegaer på kontoret i Lillesand.Smiler

Man kan godt mærke at sejlersesonen heroppe, ikke rigtig er startet endnu.
Mange af lystbådehavnene er ret så stengt, så vi er heldige, når vi er et sted hvor vi kan få el eller vand, det er så heller ikke mange steder endnu, hvor de har forlangt havnepenge for overnatningerne, Smiler stortså det er godt at vi kan tage bad ombord, og med alle de batterier båden er udstyret med, kan vi også klare flere dage uden landstrøm.Rækker tunge

Cherie foran Kristianssand fæstning.

17-05-2008

Vi har nu tilbragt nogle dage i Langesund, hvor vi har været på besøg hos nogle gode venner,Smiler stort samt haft besøg af flere andre gode venner,Smiler vi har sågar haft et natligbesøg af en ukendt ung mandVild, vågnede ved lyden af en der gik rundt i cokpittet, bad ham ret så højlydt  om at forsvinde, så selv Peer vågnede, og sprang forskrækket ud af køjen, og var helt rundt på gulvet.
Der var ikke sket andet, end at han havde smidt  noget tovværk  i vandet, som Peer hurtigt fik hevet op igen.
Kl 7 blev vi vækket af 5 kæmpebrag, det lød som kanon salutter, hvilket det også var.

Da det jo er Norges nationaldag i dag, med megen festivitas, besluttede vi at sejle videre til Kragerø i dag, for at få lidt mere nattero.
Det var en rigtig flot tur hertil, med til tier igennem meget smalle render mellem klipperne.

Vi har så også oplevet et kæmpe optog her på Kragerø, med fint udklædte folk, mange i deres nationaldragter, samt endnu engang bragede det løs fra kanonerne, 10 skud, max 100 meter fra båden.
Ellers en meget hyggelig by at gå aftentur i.

Kanon salutter

14-05-2008

Ved 8 tiden forlod vi Skagen med kurs mod Norge, efter 12 timer og 102 nm, ankom vi til Langesund.
Vinden friskede en del op undervejs, og nåede op på ca 14 m/sek, det sidste stykke nåede bølgerne ca 3 -4 meter, og da de kom skråt bagfra, rullede vi en del.
Vi loggede 10 til 11 knob meget af tiden; men vi havde også fuld sejlføring hele tiden, så der blev arbejdet noget med roret.
Undervejs fik vi besøg af en lille landsvale, som lige havde brug for et lille hvil. den fløj dog hurtigt videre igen.
I Langesund fandt vi en fin plads midt i centrum af byen.

Fyret ved indsejlingen til Langesund

13-05-2008

Meget tidlig næste morgen, blev sejlene igen sat og det gik det videre nordover med kurs mod skagen, hvor vi ankom ved tretiden.
Det er jo er ved at være mange år siden, at vi sidst har været i skagen, det har vi faktisk ikke været siden, der var det først mc træf på toppen, som vi var med til.
Så vi blev hurtig enige om at aftensmaden kun kunne indtages i en af de fine fiskerestauranter, som Cherie lå ved siden af.Rækker tunge
Bagefter blev det til en aften cykeltur ud til grenen, det holdt hårdt, det med at få Peer med på en lang cykletur. Vi har vist ikke været på cykel ture sammen, siden vi var nygifte.VinkerHviskerChokeret
Men, nu har vi jo 2 cykler med ombord, så der er ingen kære mor længere, at cykle er sundt og dejligt afstressende.Smiler skåner miljøet osv.
Ja, jeg kan nemlig rigtig godt lide at cykle.Smiler stort

Det smukke Skagen

12-05-2008

Tog tidlig afsted fra Grenå med kurs nordpå; men inden vi kom ret langt, blæste det op, bølgerne blev underlige, vi fik rebet storsejlet; men jeg fik det mere og mere underligt i maven, jeg som ellers aldrig har været søsyg, var jeg blevet det nu eller hvadVild, vi valgt at gå ind i Mariager fjord og vente til vinden igen ville løje lidt af.
Vi gik ind mod Hadsund for sejl, vi skøjtede faktisk ind gennem renden med en hastighed på over 9 knob ind i mellem helt ind til Hadsund, hvor vi fik sejlet med.
Da vi ville ligge til lidt ved en lille lystbåde havn, opdagede vi at der lå Timo, en tysk motorbåd, som ejes af nogle gode bekendte, som vi lærte at kende sidste år.
Så hurtigt fik vi lagt til uden på dem, og vi blev indviteret på både kaffe og "limfjord torte".Smiler stort
Senere sejlede vi ud til indsejlingen, hvor vi overnattede, idet vejret stadig var træls.

Mødes med Timo.

10-05-2008

Så blev det Pinse.
Vi står op til det skønneste vejr, så vi alle kan sidde oppe og nyde morgenmaden i cockpittet.
Dagen går med hyggeligt samvær, og snak med en masse af de andre sejlere, samt lidt indkøb på sejlermarkedet.Smiler stort

Må nok sige at det var noget af en bombe Micael ( Mir) fyrede af under min morgen kaffe, og ikke kun en, nej skam hele 2 på en gang.Ha ha
 Det har i sgu gået stille af med, Vinker men det er jo bare super for jer, at vente sådan et par nye sejlere.Waou
Glæder mig på jeres vegne.

Vi havde også en rigtig hyggelig aften til fælles spisningen lørdag aften, med god mad og vi fik lært en del andre sejlere at kende, sjovt hvordan man egentlig ser ens på mange ting.Smiler stort

Søndag tog vi en tur ud i Ebeltoft bugten med Grete og Ernst, så vi kunne komme ud og sejle lidt, vi lagde til ved en turbøje ved middagstid, hev grillen frem og fik grillet en lækker kylling til frokost.
Peer var ude og ro lidt i jollen, for at få taget nogle billeder at båden.
Senere var han et smut i vandet, vist nok ikke helt frivilligt.Vild

Efter en rigtig hyggelig weekend, sammen med vores gode venner, begyndte vi at få udlængsel, så efter de tog hjem, begyndte vi så småt at sejle nord på.
Vi nåede til Grenå, hvor vi lagde ind for natten.
Peer var så lige et smut oppe i masten, læs han sad faktisk en hel time i bådsmandsstolen deroppe, med boremaskine, popnittetang og strips; men så var den nye fjernsyns antenne også monteret efter alle kunstens regler.VinkerSmiler stort.

Ebeltoft vig

08-05-2008

Vejret er vi jo desværre ikke selv herre over,Trist vi kom ikke afsted i går som var vores plan, Græderidet der var tåge ude på Nordsøen, så Peer ikke kunne komme hjem som planlagt, for helikopterne begyndte først at flyve til aften.
Efter en bøvlet  hjemrejse, ser det ud til at han når Sønderborg ved middagstid i dag.
Regner så med at vi er klar til afgang ved kaffetid i dag. VinkerSmilerRækker tungeHa ha.
Vejret er jo strålende, Waou lidt vind ville jo have været ønskeligt; men vi kan jo heller ikke få alt, så ok med solskin.Smiler stort
Montøren der skulle sammenkoble radaren+ gyroen, kom desværre først ved 15 tiden, så en yderlig forsinkelse opstod idet det viste sig at han ikke kunne få det til at arbejde sammen alligevel.
Klokken 18.30 lykkededes det endelig at komme afsed mod Horsens.
Turen dertil gik fint, vi var faktisk oppe og runde 10 knob fra Fænø og til efter den nye Lillebæltsbro.Vild
Vi nåede til Horsens ved 4 tiden om morgenen.
Fik lige små 2 timers søvn, inden Susan dukkede op med friskbagte rundstykker og en kæmpe flot morsdags buket og chokolade, den var fra alle vores børn, de synes jo ikke, at jeg skulle snydes til morsdag, så fik den et par dage før.VinkerSmiler stort

Vi havde en aftale i Horsens, hos marinecenteret, idet vi skulle have skiftet et relæ på vores motor, noget som Volvo havde sendt brev om.
Efter at have ventet til langt hen på eftermiddagen, lykkedes det endelig montøren at få tid til at få udskiftet den, bagefter ville motoren slet ikke starte, shit, hvad var nu galt
De rodede rundt, fandt ikke noget, så de besluttede at skifte til endnu et relæ, men det virkede heller ikke, så blev båden tjecket endnu en gang uden at finde fejlen, for montøren mente, at det jo måtte være båden der var galt med, for med to nye relæer, kan det jo ikke passe at de ikke duer begge to.Græder
Til sidst blev motoren tjecket uden om bådens eget elsystemet, fejlen var relæet, og ikke båden.Rødmer Et tredie relæ blev instaleret og vupti spang motoren igang ved første forsøg.

Tja hvor uheldig kan man være, sådan er det vel altid når man vil skynde sig lidt.Ha
 ha Vi forlod Horsens ved 16.30 tiden med kurs mod Ebeltoft.
Efter en fin sejlads fra Horsens ankom vi i Ebeltoft ved 21.30 tiden, hvor vi blev fint modtaget af vores gode venner Grete og Ernst, som skulle holde Pinse sammen med os i båden.Vinker
Vi fik hurtigt båden fortøjet i skudehavnen, ved siden af en af de andre langturs sejlere, en båd fra Hjelsminde.

Ebeltoft skudehavn.

Meget tidligt pinsesøndag morgen.

26-04-2008

Nej hvor tiden løber i denne tidVild, selv om jeg bare går hjemme nu, så syntes jeg faktisk at vi har haft lidt små travlt det meste af tiden den sidste måned.
Der er alligevel mange småting som skal ordnes, inden vi er helt rejseklar.
Men nu hjælper det på det.
De største projekter er færdige nu.
Radarbøjlen er færdig og skinnen til selvender fokken er færdig, sejlmageren er ved at sy det nye forsejl, så nu sker der noget.
Redningsflåde og mandoverbord udstyr er anskaffet, samt en sød lille jolle med påhængsmoter, nyt offshore sejlertøj samt varme sejlerstøvler.
Samt alle de tusinde småting, ( læs proviant og tøjRækker tungeVinker),  som jeg selvfølgelig ikke kan undvære, selv om vi er til søsSmiler stort

Det er jo ikke nemt at vide hvordan vejret bliver, så det er nok bedst at være helgarderet.Cool

Så er raderbøjlen lavet færdig.

Man kan vist ikke lige frem prale af sommer temperaturer endnu, da vi sejlede Cherie om til gammelhavn i morges, var der faktisk is på vandet.
Godt at det nye varmeapperat virker, ellers ville det vist være en kold fornøjelse at sove ombordVild, ja vi har faktisk sovet ombord siden hun blev søsat, så man kan vist godt sige at det er blevet godt testet nu.

07-04- 2008

Så er underet sket, Cherie, befinder sig igen i sit rette element, og vi har nu fået slæbt alt vores habbengut ombord.
 Ugen er gået med at få rigget alt til igen, og et par små ture er det dog også blevet til, vi har overnattet for anker i Åbæk bugt samt været et smut i Dyvig i weekenden.
Lige nu ligger vi i gammelhavn,  hvor smeden og Peer indtil nu, har arbejdet hele dagen på at få lavet den fineste radar bøjle.Vinker

Der arbejdes intenst på sagen

sejl sæson 2008

Så nærmer foråret sig med hastige skridt, ja, på lørdag er det så vidt at Cherie kommer i vandet igen, samme dag som vi går over til sommertid Vinker
Må håbe, at vejret også snart bliver lidt lunere igen, for det er jo lidt koldt lige for tiden.
Vinteren er gået med lidt smånussen i båden, Peer har fået installeret oliefyr, så nu skulle vi kunne holde varmen også tidligt på sæsonenSmiler stort
Sejlmageren har også haft travlt,  vi har fået syet storsejlet, så vi fremover har gennemgående sejlpinde i, gliderne er udskiftet med fine ruller, og en fin zipcover til sejlet, har han også nået at få syet til os, så nu bliver det meget lettere for mig at få sejlet ned.Rødmer
Nu mangler Peer lige at få lavet en rustfri radarbøjle, og en skinne på fordækket, så vi kan få en selvvende fok monteret.
Så er vi vist klar til at drage ud på oplevelser, i denne nye sæson.

Overskrift 1

Norgesturen 2008.

Vi har nu lagt planer om at tage et smut til Norge denne sommer.

Vi vil gerne hen og se et vikinge museeum på Vestvaagøy,
troldfjorden samt sejle gennem raffsundet.
Hvad vi evt mere vil se kommer an på tid, vind og vejr.