Lidt Spanske specialiteter som vi havde med hjem. :-)

02-01-2013 - 03-01-2013

Fra sydfrankrig gik det ad betalingsvejene op gennem Ronedalen og videre op til Nancy, fra Nancy var motorvejen gratis, GPS´en lokkede os tværs gennem Luxemborg og videre ind i Tyskland, ad små snirklede hovedveje, hvor vi til sidst fandt en rasthof i nærheden af Prüm, hvor vi kunne overnatte.

Næste dag gik det til den første motorvej tilkørsel og så bare hjemad.

01-01-2013

Alt får sin ende, også denne dejlige tur, så nu blev kursen sat hjemad.

Det var nu også begyndt at trække op til lidt regn, så nok slut med det gode vejr nu når vi alligevel skulle hjem.

Undervejskørte vi lige igennem Valencia centrum og videre op langs kysten  til Castello de la plana, for at se hvordan marinaen så ud der, det er muligvis et sted, hvor vi kan tænke os at sejle Cherie ned til.

En beskyttet marina og  en by, med kilometer lange flotte sandstrande og selve byen, så endda ikke ud til at være så turistet.

Efter frokosten forsatte vi op til grænsen til Frankrig, og kørte ved aftenstid ind til en stellplads i en lille fransk by Portel-des-Corbieres, som lå tæt på motorvejen, fandt ikke selve stellpladsen, men en udmærket grusparkerings plads, hvor vi gjorde holdt for natten.

Eftermiddags hygge.

Banos de la Reina, stedet hvor fiskerne opbevarede de levende friskfangede fisk, inden de fik den solgt.

31-12-2012

Nytårs aften, så er vi nået til årets sidste dag, var lige henne i den lokale Aldi og købe frisk rugbrød og et flytes, så  blev det lige til en dunk lokal hvidvin og et kæmpe net med friske appelsiner som man kunne købe i receptionen på camperpladsen.

Eftermiddagen blev brugt på, først at gå om og se Banos de la reina og bagefter en klatretur for at komme helt til tops på Calpe, dvs da vi nåede næsten helt op til toppen, stod der advarsels skilte, om at man kun måtte færdes videre med bjergstøvler på, Peer var i sandaler, jeg i tennissko,så det var no good, så vi gik så pænt hele vejen ned igen.

Der var en rigtig flot udsigt oppe fra højden, og turen op er lidt anstrengende; men det hele værd.

Lige før indgangen til tunnellen, så vi en rigtig klatrer på vej op af den stejle yderside af klippen. Imponerende at se ham klatre opad, banke pløkker i fastgøre sin line og så videre op, han så ud til at være meget smidig.

Godt trætte efter den lange gåtur, vi gik over 10 km denne eftermiddag, kunne vi med god samvittighed, rigtig nyde at sidde og hygge med vores aftensmad, som bestod af  skaldy,r flutes og den gode allioli mayonaise og nogle gode glas champagne.

Mickey fik sin del af kæmpe rejerne. Han gad nu ikke ret mange, så lille mis Miav som rendte rundt under bilen, fik sin del af dem.

Mickey var jo blevet til en rigtig Don Juan Mickey, med sådan en lille senorita kat rendende rundt og miave under bilen.

Mickey syntes det var helt fint at rende rundt og snuse til hende uden for.

Hen på aftenen, fik Peer lokket hende ind i camperen, puh ha hvor Mickey blev rasende, så vi måtte skynde os at lukke hende ud i en fart igen, inden han gik til angreb på hende.

Så var sgu slut med den romance.

Selve nytåret blev skudt meget roligt ind, det der var mest højlydt var en flok hollændere som sang nytåret ind, de havde vist drukket tæt hele aftenen, det kunne godt høres.

Don Mickey & Senorita Miav

29-12-2012 - 30-12-2012

Vi ville holde nytår på en stellplads inde i en by, og havde udvalgt os en helt ny stellplads i Calpe, så efter at have været inden om Carrefour ved Benidorm og fået købt 2 hele lufttørrede skinker, masser af forskellige slags choriso pølser, oste tappas, hummer, krabber, krabbeklør, rejer og cava var vi klar for at køre hen til stellpladsen  Odissea Camper Area Calpe, for at se om de havde en plads til os, det havde de, idet de lige havde 2 pladser tilbage.

10 minutter efter vi ankom, var alt besat, så lidt heldige var vi vist.

Fandt en Aldi lige i nærheden, hvor jeg lige fik fat i et friskbagt rugbrød, så endelig lidt godt rugbrød igen, for de 2 store rugbrød vi havde med hjemmefra, er for længst spist.

resten af eftermiddagen gik med at sidde og nyde solen.

næste dag gik vi først en tur langs stranden inden frokost, derefter gik vi tur helt om til Calpe, først marinaen og så langt rundt om sydsiden af klumpen som vi kunne,

Eftermiddags kaffen blev selvfølgelig nydt på en lille cafe tæt ved marinaen inden vi gik tilbage til camperpladsen.

En tur på over 7 km,  så ret ømme ben om aftenen.

28-12-2012

Stranden ved Santa Pola

Kørte vi et smut ind til Santa Pola, for at se marinaen, få handlet lidt ind og kørte så hen til camperpark Europa i udkanten af Santa Pola.

Udmærket billig stellplads med alle faciliteter samt gratis internet.

Udsigten ikke ligefrem den fineste, nabogrunden lignede en losseplads; men ok for en enkel overnatning, selv om der overvintrede en del campere der, det gad vi nu ikke gøre lige der, ville nok blive lidt for kedelig i længden.

Naturpark San Pedro del Pinatar.

27-12-2012

Nu er vi igen lidt på vej nordover, vi ville egentlig have overnattet ude for enden af landtangen af La Manga; men det gik ikke rigtig så godt med Mickey der, idet nogle andre i en autocamper,mente at det var helt ok at de lod deres hund rende rundt over hele pladsen.

Så efter, at vi havde nydt vores frokost, kørte vi tilbage af landtangen og videre nordpå. Igennem park reg. San Pedro del pinatar.

Vi var så heldige at få set en hel masse flamingoer på meget tæt hold.CoolDe gik rundt i nogle saltbassinger, lige ved køre dæmningen så jeg måtte jo lige ud og fotografere lidt.

Vi overnattede på en gratis stellplads  ved La Marina ved Pinet.

24-12-2012 -26-12-2012

Efter at have været inden om en stor Massymas, og fået handlet godt ind til julen, kørte vi hen til Oasis al mar, hvor vi fik tømt tanke og fyldt nyt på, inden vi kørte hen på den plads vi havde bestilt.

Nu kunne julen begynde vi var ihvertfald klar.

Juleaften, da jeg skulle til at grille vores fine andebryster, opdagede jeg at bøtten med rødkålen, ikke var i skabet, den lå vist stadig hjemme i køkkenskabet.

Nå så måtte vi jo improvisere lid,t så det blev grillstegt andebryster med grillet peberfrugt og majskolber.

Smagte udmærket.

Dessert blev til spansk færdiglavet rissengrød, med kanel og citronsmag.

Bagefter fik vi begge dejlige gaver, Peer fik en mini skruemaskine af vores børn, en som han har ønsket sig i flere år.

Jeg fik en flot rummelig håndtaske og en omnia gasbageform, lige de ting som jeg har ønsket mig.

1 juledag, om morgenen, fik jeg lige afprøvet den nye mini gas ovn af,  4 fine boller blev det til, de smagte super.

Der nu ikke noget som nybagt brød.

Hen på eftermiddagen fik jeg grillet en rigtig fin flæskesteg, den blev rigtig god og saftig, i Spanien er en flæskesten afpudset for fedt og uden svær; men så er mørbradstykket til gengæld  med i stegen.

Resten af dagen, samt næste dag gik med at zappe rundt på internettet, se videofilm og læse i vores medbragte bøger, altså ren afslapning.

23-12-2012

Dagen blev brugt til at køre rundt igennem et meget smukt område oppe i bjergene, i en lille bjerglandsby mødte vi nogle lokale drenge på tur i vogn med æsel foran.

Området er meget smukt, med mange små cassa´ér vist til billige penge ( håndværkertilbud) Peer begyndte at fable om at det kunne være fint at bo der, lod som jeg ikke hørte det.

Sidst på dagen kørte vi hen til camperpladsen Villa Brise, hvor vi før har overnattet.

Solnedgang med flot skyformation.

• Peer nyder det fine vejr

• En af de flotte stellpladser.

21-22- 12-2012

Vi startede dagen med at gå hen for enden af molen, for at se den berømte Marco, en baby delfin, som er fundet forladt i havet. Han bliver plejet og passet i et lille havbassin lige ved siden af camperpladsen,han  kan ses her på Youtube    http://www.youtube.com/watch?v=HuoigaN66oY

Hen på formiddagen kørte vi op i bjergene, for at se det berømte mini Hollywood.

Meget sjovt at køre igennem kulissegaderne i en hestevogn, og se stedet hvor mange westernfilm er optaget.Cool

Kusken, en gammel spanioler fortalte en masse på spansk, om især zorro.Lidt af det han sagde forstod vi, dog mest navnene på de kendte skuespillere.

Efter frokosten kørte vi lidt østpå igen, ud til kysten lidt nord for Vera,

for at komme hen i nærheden af den camperplads, hvor vi ville holde jul.

Nede ved stranden fandt vi et rigtig dejlig sted, hvor man kan holde med camperen ganske gratis. Vi fandt egentlig stedet sidste år; men havde glemt at skrive koordinaterne ned, så det var lidt held at vi fandt stedet igen.Cool

Næste dag kørte vi lige hen til stellpladsen Oasis al mar for at reservere plads fra den 24 dec. derefter kørte vi lidt rundt i området, nød solen nede ved en strand og overnattede ved vores fine strandplads igen om aftenen.Cool

20-12-2012

I strålende solskin og dejlig lunt vejr kørte vi videre i naturparken, helt om til fyrtårnet.

Vi nød rigtig at køre rundt i det smukke område.

Hen på eftermiddagen kørte vi vi så videre til Almerimar, hvor vi overnattede på en en fin stellplads ved marinaen.

Om eftermiddagen gik vi en tur rundt i marinaen, og pludselig så vi en dansk sejlbåd med ftlf stander hængende, vi kom i snak og havde en rigtig hyggelig eftermiddag, med langtur´s snak ombord på True Love.

Aftenen blev også tilbragt sammen med Sif & Erik, som vi havde indviteret over til lidt aftenkaffe. Cool

• Næsten månelandskab.

• Barske klipper ved Faraoen.
    Arrecife de la sirenas

• Ikke meget plads at give af, hvis der kom en modkørende.

Typpisk Spansk mølle.

19-12-2012

I dag ville vi så prøve at køre igennem Cabo Da Gata Naturpark, vi har tit kørt lige forbi, og overnattet 2 gange på en campingplads tæt derved.

Så målet for dagens tur var at køre igennem det barske og skønne natur landskab ind til en San José en lille havneby inde midt i naturparken.

Ifølge mine spanske tips, skulle der ligge en gratis stellplads inde midt i byen, vi fandt den uden større søgning.

Vi fik gået en rigtig lang tur både rundt i byen og ret pænt op i bjergene for at nyde den flotte udsigt.

Der blev også tid til at sidde ude og læse lidt og nyde den dejlige sol inden den forsvandt bag de høje bjerge mod vest.

Stor sø oppe i bjergene. tæt på fortuna.

19-12-2012

Mickey tjekker lige den spanske natur.

Så er tid for at komme til Fortuna, for at få en dejlig badetur i 34-36 grader varmt vand. www.Campingfuente.com kan varmt anbefales.

Senere på dagen gik turen videre til til en gratis stellplads ved stranden nær mojacar; men det lignede lidt for meget en zigøjnerlejr, så vi valgte at overnatte på en campingplads lidt oppe i bjergene istedet for.

18-12-2012

Nu er vi jo i Spanien, så vi har ikke så travlt længere..

Igår gik det dog videre sydpå, til Odissea camper area ved Denia, en fin ny stellplads  med internet. Lidt svær at finde for den ligger ude ved stranden et stykke før Denia.

I dag gik det først mod Benidorm for at få handlet lidt ind i Carrefour, inden det gik videre ned til Santa Pola hvor vi spiste frokost tæt ved en kæmpe marina.

Vi vil jo lidt rundt hernede, og se efter en optimal bådplads, hvor vi om et par år eller 3 kan sejle vores Cherie ned og have liggende.

Senere kørte vi videre ned mod en rigtig fin stelplads ved Murcia, som ligger midt inde i en appelsin & citron plantage.

Vi fik en stor pose med nyplukkede citroner i velkomstgave, som jeg kan få glæde af længe, kan nemlig rigtig godt lide citron i mit drikkevand.

Ved aftens tid fik vi besøg af en tysker som overvintrede der, han fortal om en campingplads lidt nord for hvor der var muligt at komme til at bade i en terme.

Han var endda så flink at komme tilbage med en seddel med koordinaterne på stedet.

15-12-2012

Mickey undesøger lige en lokal strand blomst.

Endelig gik det sydpå, med ca 1 døgns forsinkelse, idet Peer jo kom senere hjem, idet SAS ikke kunne flyve fra Stavanger og til København pga sne den eftermiddag.

Vi forlod Flensborg ved 18 tiden, og nåede til en autohof ved Soltau, hvor vi kørte ind og fik sovet lidt.

Meget tidligt, gik det så videre mod Schweiz, idet vi ville udnytte at vi havde en brugbar vignette til motorvejene der, og så spare lidt af den dyre Franske motorvejsafgift.

Vi nåede over den Schweiz- Franske grænse ved 18 tiden i det værste regnvejr, kørte ind og fik lidt aftensmad, inden det gik videre til lige før Lyon, hvor vi overnattede på en motorvejs rasteplads.

Igen tidligt afsted nu på den Franske motorvej med kurs, direkte mod den Spanske grænse.

Frokost nydt i det dejligste solskin, lige efter vi var kommet over Pyrenæerne og ind i Spanien.

Mickey nød at gnaske lidt af det saftige spanske græs.

Dog sørgeligt at se, hvorledes en skovbrand har hærget bjergene  i sommer, kort tid efter at vi kørte der sidst, Mange svedne træer og landskabet var pludselig meget stenet at se på.

Senere på dagen nåede vi til en dejlig stellplads ved Platja Larga, lidt syd for Barcelona, ovenikøbet gratis.

Smuk udsigt og dejligt igen at høre bølgernes skvulpen og ikke mindst dejlig lunt endelig tilbage i det dejlige lune SpanienCool.

Udsigten fra en stellplads lidt syd for Barcelona.