10-05-2011.

Så er vi på vej. Smiler stort

Søndag eftermiddag, efter vi at vi havde været ude og få en dejlig morgenmad, sammen med  Claus, Ann, Peter, Sanne samt Thomas, var vi klar til at komme afsted.

Selvfølgelig var vinden lige i mod os og det blæste faktisk helt friskt inden vi var ude af fjorden.
Der røg en sjækel, der holder storsejlet ind til en af vognene, så vi valgt at tage storsejlet ned igen, og gå videre for motor, så kunne vi vente med at få det repareret, til vi var kommet over til Lyø, som var dagens mål.
Mickey syntes det var en lidt træls tur at starte sæsonen på, så han måtte lige ofre lidt til havguden.Trist

Næste dag gik det videre om til først Svendborg for lidt røget fisk må man jo have. Vinker Derefter gik det videre til Troense for at besøge Peer´s far og Annelise til eftermiddagskaffe. og aftensmad.
Imponerende, som den gamle gut på 89 år stadig kan kokkerere i køkkenet, og bare såden kan lave en fin 3 retters meny. Vinker

Efter fælles morgenkaffe næste dag,  kom vi afsted, og fik sat kursen op ad Storebælt med Korshavn på Nordfyn som mål, ikke meget vind så det blev for motor & storsejl.
Korshavn en lille beskyttet havn, der ligger i et utroligt flot naturområde på Fynshoved.
Vi gik en rigtig lang aftenstur rundt om Fynshoved og nød stilheden og den flotte natur,

12-05-2011.

Efter en afslappet morgenkaffe gik det videre mod Samsø, vi ville et smut til Kolby, for der havde vi aldrig været.
Vi prøvede at fiske lidt undervejs; men selvfølgelig ingen fisk lod sig narre på krogen. TristSmiler

Eftermiddagen gik med at gå en tur til Kolby Kås og undervejs at se møllen, den var dog ikke åben, det er nok lidt uden for sæsonen endnu.
Der var en kiosk i Koldby Kås, med nok det mindste udvalg vi endnu har set, Smiler
 stort de havde dog et par små batterier som vi manglede, lidt forskellige is samt et meget begrænset udvalg af kage.Vinker

I dag går det videre mod Hov, jeg har en aftale med Susan i morgen, hvor vi skal rundt og hygge os sammen, med at kikke på brudekjole.
 Peer & Mickey finder nok lidt småting at lave ombord, så båden er klar til jeg kommer tilbage.

Som vejret ser ud, går vi muligvis direkte over til Sverige i morgen når jeg kommer tilbage fra min hyggedag, dels for at udnytte sydvestvinden, dels for at undgå en nord, nord øst kuling, som er meldt i området ved Anholdt på søndag.
Så selv om, vi egentlig havde planlagt at se Anholdt & Læsø denne gang, må det vist hellere vente til en anden gang.Smiler stort

14-05-2011

Efter en hygge dag med Susan, sejlede vi fra Hov ved 16 tiden.
Vi tog en overnatning i Grenå, for vi syntes egentlig at det var meget koldt at sidde oppe i cokpittet hen på aftenen og lidt trætte var vi vel også, så at starte ud med at sejle natten igennem på denne årstid, kunne vi godt undvære.VildSmiler stort
Vi stod tidlig op, for kl 5 kom kattedyret og stak en pote i hovedet på mig for at fortælle at det var tid for hans morgenmad.Græder
Jeg fik lige gjort klar til morgenmad, inden det gik videre mod Sverige  i strålende solskin, da vi nærmede os Anholt og store regnbyger truende i horrisonten, syntes vi det kunne være fint at lægge ind i den store marina og så se om vi kunne nå at få set lidt af øen, inden regnen nåede hertil.
Et besøg hos brugsen ville også være fint, der stod på skiltet i marinaen at de lukkede kl 12 om lørdagen og klokken var 15 minutter over 11, der er så bare lige det at brugsen lå 3 km væk, så vi måtte have en vis fart på gennem det flotte kuperede område, for at nå det.
Efter at have fået provianteret i brugsen, holdt vi et lille rest i grøftekanten, hvor vi nød lidt vand samt nykøbt frugt, under vejs tilbage gennem skoven begyndte det at trække sammen for alvor og få minutter efter, vi med godt trætte ben, nåede tilbage til Cherie begyndte det at styrte ned.Smiler stort

15-05-2011

Vejrudsigten så rimelig ud for i dag, så vi ville se at komme op til Gøteborg, først  kunne jeg ikke få toilettet til at skylle ret godt, ret træls, vi fik renset vandfiltret; men der skete stadig ikke rigtig noget, så pumpen måtte nok være stået af, så der var ikke andet at gøre end selv at hælde vand i toilettet for at skylle, når der var behov.

Vi kom afsted, fik sejlene sat og startede på en fin kurs med vinden ind fra agten for tværs, dog undervejs øgedes vinden ret pænt, og en ny regnfront indhentede osVild, nu var der omkring 15 m/s i vindstødende og bølgerne var begyndt at blive temmelig store, de sidste par timer inden vi kunne komme lidt i læ indenskærs det sidste stykke op til marinaen, hvor vi nu ligger trygt og godt, selv om det stadig blæser op til 14 m/s her inde i havnen.

Mens jeg var ved at lave aftensmad, ville Peer lige kikke på vandpumpen til toilettet en gang til.
Han fandt årsagen til, hvorfor der ingen vand kom frem til toilettet, Vinker Slangen var simpelthen blevet tilstoppet af en pæn lang ål som var svømmet ind i slangen og nu sad fast ved pumpen og ikke kunne komme ud igen, så den var død under turen til Sverige.
Mickey fik lov til at lege lidt med den, inden den blev smidt ud.Smiler stort
Hvis vejret bedrer sig, vil vi sejle videre til Marstrand i morgen, hvis ikke, bliver vi her til tirsdag.

16-05-2011.

Vi ligger fint og godt her i Hinsholmskilen, som er en frihavn, hvor man kan ligge gratis i op til 3 døgn som gæstesejler.
Det blæser stadig, dog skinner solen ind i mellem, så dagen, gik med først at gå ind til det lokale centrum, 3½ km i luftlinie, hvor vi fandt et supermarked, hvor vi kunne få provianteret lidt friske grønsager og frossen fisk. ( fiskehandlen var nemlig lukket)Chokeret.

Om eftermiddagen  gik vi en lang tur oppe på klipperne bag ved lystbådehavnen, der var både høje klipper, som man kunne klatre op ad og en fin skov at gå rundt i, desuden var der en rigtig flot udsigt ud over skærgården, som rigtig kunne nydes deroppe fra klipperne.Vinker
På vejen tilbage var vi lige et smut forbi den lokale bådbutik og fik købt lidt smådele til båden.
Aftenen blev brugt til at få hvilet vore trætte ben.

17-05-2011.

Vi sejlede tidligt afsted i et kedeligt regnvejr, for at nå til Marstrand inden vinden igen tiltog, heldigvis kunne vi sejle indenskærs hele vejen, for efter at vi havde sejlet et par timer begyndte de igen at udsende near gail warning. Vild
De sidste mil havde vi en flot udsigt, idet regnen holdt op og vi fik solskin, imens vi sejlede i et meget snævert løb lige inden Marstrand.
Mickey syntes det var alletiders at han kunne sidde i cockpittet og se på at vi kom meget tæt forbi nogle får med lam, dem ville han vist godt have været inde og studere nærmere.Vinker
Eftermiddagen gik med at gå en tur op og se Carlstens fæstningen som er en meget stor fæstntning , der er påbegyndt allerede i 1658 af Carl den X Gustav idet meget af den Svenske flåde holdt til her om vinteren, idet der sjældent kommer is her, og det nok ville være godt at kunne forsvare dem hvis der kom fjender. Smiler stort

18-05-2011.

Fra Marstrand gik det videre mod Ellös på Orust, idet det både regnede og blæste ret meget, valgte vi at sejle inden om øerne Tjörn og Orus, ved frokost tid prøvede vi at lægge os helt ind til en lille klippeø, hvor vi kunne ligge til helt ind med siden til klippen, bare fendret godt af og fortøjet til et træ i den ene ende og agter fortøjet med en kile ind i en klippespalte.Vinker
Så lå vi fint og beskyttet, mens vi fik vores frokost og kunne slet ikke mærke at det faktisk blæste en lille kuling lige 5-6 meter bag os.Smiler stort
Bagefter sejlede vi videre ud til en lille gæstehavn på Ellös hvor vi overnattede lige over for Hallberg-Rassy værftetRækker tunge.

19-05-2011.

I dag ville vi hen til en lidt større havn, en tur på 2½ sm. Smiler stort,  hvor vi kunne få tanket diesel, valget blev skutevig i Grundsund på Øsø, en lille hyggelig skærgårds ø lidt syd for Lysekil, hvor der er anlagt en fin marina i en lille beskyttet vig.
Dog er indsejlingen noget af en prøvelse, for den er meget snæver, og med store klipper meget tæt på sejlløbet i begge sider. Vild
Vi fik tanket og anvist en fin plads ved fingre, så nu ligger vi fint her, imens blæsten igen hyler i masten.Smiler stort

Så nu er vi ved at være klar, for at sejle over til Norge i morgen, hvis vejrpronoserne holder.

Resten af formiddagen, gik med at få bagt grovbrød i bagemaskinen, kogt de sidste kartofler, og få lavet kartoffelsalat til i morgen, vi må nemlig ikke tage rå kartofler med til Norge.
Jeg vil så stege en kylling i ovnen senere i dag, så den også er klar, til at det kan blive til et nemt måltid undervejs i morgen.
 Efter frokost, gik vi en lang tur på øen, langs begge sider af havnen og lidt over på naboøen for byen og havnen ligger på begge sider af sundet, adskilt med en bro.
Vi var også et smut oppe på øens udsigts punkt, hvor der var flot udsigt ud over den yderste del af skærgården, samt den lille hyggelige skærgårds by.Vinker

20-05-2011

Tja. vi er stadig i Sverige indenskærs nu i Fjällbacka.Smiler

Vejr udsigten til morgen viste at der i løbet af dagen ville opstå en kuling, muligvis storm i det område af øst Norge som vi havde planlagt at sejle over til, og med den bølge retning samt vinden lige imod, så var det heller ikke i dag at vi skal over.

Vi havde så istedet en fin tur herop til Fjällbacka, noget af tiden indenskærs og noget tiden (6sm) hvor det rullede ad h til.VildVi havde siden lige mod de store dønninger.
Rigtig flot barsk klippe natur, op gennem først ved smøgen og siden igennem Hamburgsund og helt op til Fjällbacka.
I dag var vi også så heldige at der var solskin dog stadig ret koldt i vinden.
Her i eftermiddag gik vi en lille tur rundt i byen for at se lidt af byen.
Vi regner med at tage en tur op på fjeldet, lige oven for byen i aften eller i morgen, det bliver vist noget af en klatretur.Rækker tunge

20-05-2011-

Vi fik lyst til at smage lidt af det kulminariske svenske køkken og gik ind på det nærmeste spisested, (det eneste der var åbnet), de reklamerede med buffé, så det valgte vi.Vild Det gør vi nok aldrig mere, det var godt nok nogle underlige retter, som lugtede meget suspekt.
Fiskesuppen var dog udmærket, der var så meget chilli i at man kun kunne smage det.Vinker
 Efter det kedelige måltid, gik vi en lang aftentur op på det 74 meter høje Vetteberget, der var en kanon flot udsigt deroppe fra og rigtig flot natur at vandre rundt i, med afmærkede stier. Den tur kan anbefales, selv om der er langt op og lidt anstrengende at komme derop.Smiler stort

21-05-2011

Med den nyeste vejrudsigt fra Yr.no, så det ud til at vinden skulle vende om i syd og senere i sydøst, og mindskes lidt i styrke hen sidst på eftermiddagen.
 Så nu var det så vist tid for at udnytte den fine vindretning, og se at komme over til Norge.
Ved 16 tiden, var vi klar til at sejle ud og sætte kurs mod Norge, vi kunne holde en kurs mod Kragerö, så det blev der vi satte som mål for overfarten.
   Så snart vi kom fri af Väderö, det yderste af skær- gården, kom vinden igen, og ikke ændret, så det blev til en hurtig tur i bidevind og med store dønninger fra siden, båden og vi klarede det udmærket; men Mickey måtte desværre ofre lidt til havguden det sidste stykke vej, hvor vi rullede ekstra meget.

Undervejs lokkede vi ind imellem over 10 knob.
Ved 23 tiden var vi ved indsejlingen til Kragerö, og skulle så liste os ind mellem skærene og helt ind til marinaen, ret spændende i mørke; men det gik fint og vi fik lagt os ved gæstebroen, så vi kunne få sovet lidt.Vinker

22-05-2011.

Efter nogle få timers søvn var vi klar til at sejle videre mod Arndal, fin tur i solskin, vindstille og en del af vejen sejlede vi indenskærs for at fiske lidt.
Undervejs kom vi forbi en hotelplatform, gad vide om de forventer ekstrem højvande, siden de anbringer hotellerne så højt.BlinkerHa ha
Nu er vi ihvertfald ikke i tvivl om at vi er nået til Norge, lige før vi nåede Arndal begyndte det at regne, og det står ned i stænger lige nu.
Så nu står den på indehygge, marinaen er ovenikøbet gratis at ligge i indtil 1 juni, og der er både strøm,vand og internet.

23-05-2011.

I morges var vi så lige en tur inden om veterinæren med Mickey, så han kunne få en ny ormekur, tjecket sit pas & chipsmærket.
Så nu er han lovligt indført her i Norge med de efterhånden ret så mange stempler i sit fine spanske pas.Vinker
Og må være her oppe i indtil et å,r inden han skal til veterinær igen.
Bagefter sejlede vi videre indenskærs til Lillesand, hvor vi nu ligger forsvarligt fortøjet og venter på den hårde kuling der skal komme her i aften.
I morgen er der meldt 20 m/s og en bølgehøjde på 4-6 m ved Lindesnes, så det runder vi ihvertfald ikke i morgen.

Hvis vi ikke finder en indenskærs rute til Kristianssand, bliver vi liggende her og holder vaskedag i morgen.Blinker

25-05-2011.

Så er vi nået til Mandal.
Vinden var lige imod, stiv kuling med vindstød på op til 19 ms, godt at vi kunne liste os afsted for motor og det meste af vejen indenskærs.Vinker
Håber at vinden vender i morgen, (vejrudsigten siger nemlig at vinden går i øst i morgen), så kan vi komme rundt Lindesnes og Lista måske helt op til Ekersund, vi får se..

26-05-2011.

Vind retningen passede, dog lidt rigelig efter min mening ( 15 ms), så vi næsten surfede rundt om Lindesnes og Lista.Vinker
Vi ligger nu i Egersund og håber vi kan komme videre til Tananger i morgen, vinden skulle vist gå i nordvest i morgen.

27-05-2011.

Vi stod meget tidligt op i morges, og sejlede videre op til Tananger for motor, idet der først ingen vind var, siden kom der lidt vind lige imod os.
Da vi ved middagstid nåede Tananger, var det så småt begyndt at blæse op på ny, det ser ud til at det næste lavtryk er på vej nu .
 Barometeret, er fra i aftes og til nu,  faldet fra 1013 og til nu 995 hpa.
 I morgen skulle vinden så igen passe, så vi kan komme det sidste stykke vej op til Stavanger og muligvis sejler vi videre til Sandsnes senere på dagen, som jo er målet for denne omgang.Vinker

28-05-2011.

Så er vi vel ankommet til Sandnes, turen fra Tananger til Sandnes foregik i det ondeste regnvejr, så vores tykke offshore sejlertøj er drivende vådt.Vild
Dejligt er det at nå at være kommet herop i god tid, inden Peer igen skal på job.
Da vi havde ligget her en lille time  tid, stod der pludselig en herre, som så meget bekendt ud, ved siden af båden.Blinker
Det var Truels, han og hans kone Reidun, har vi lært at kende i Camaret Sur Mer, på vores Spaniens tur.
Han var på tur hen og se til deres båd, som ligger her i nærheden, og så havde han set en båd med navnet Cherie og med dansk flag, så han ville lige se om det ikke var os.Smiler

Vi er nu inviteret hjem til dem i aften, det glæder vi os rigtig meget til, og det bliver spændende at høre om deres tur i Middelhavet.

30-05-2011.

Sikke en flot velkomst vi fik hos Reidun & Truels, med 3 retter´s meny med super lækker mad og god rødvin, tusinde tak skal I have, for sådan en hyggelig aften/ natVinker.

Det var rigtig dejlig at se og især at få snakket med jer igen, det nød vi rigtig meget, og hvor blev timerne dog af, pludselig var klokken jo over 3,30. Smiler stort

Så vi sov lidt længe næste dag, og fik kun lavet lidt småting, læs (rengøring) i båden.

Desværre, fandt vi ud af her til morgen, at vi ikke kunne  få en fast plads i Sandsnes hele de tre uger som de havde lovet os, så vi blev nød til at sejle båden tilbage til Stavanger, hvor vi var så heldige at få en plads i Stavanger Seilforening ( Sølyst gjestehavn)
Det ligger rimeligt centralt lige over for byen, på en lille ø og med cyklen er det jo nemt at cykle over broen til Stavanger, når der skal handles lidt ind eller bare på en bytur.