Cherie for sejl.

Velkommen til vores hjemmeside

Rejse dagbogen er flyttet til dette link
.

http://blog.mailasail.com/sycherie

15-06-2010

Vi sejlede afsted fra Rendsborg ved 5 tiden om morgenen i strålende solskind og kom hurtigt ud til slusen.
Da vi skulle ud af slusen, vil gearskiftet igen ikke som vi ville, der er vist ikke noget mere træls end at ligge der og kun drive helt ganske langsomt frem og tålmodigt blive ved med at forsøge at få båden til at sejle fremad, selvfølgelig så vindstille så sejlene heller ikke kunne trække.Vild
Nå til sidst fik Peer den i gear igen og så blev kursen sat mod nord, dejligt sidst på eftermiddagen igen at kunne passere broen i Sønderborg og nyde turen op af Alssund, Alsfjord og lige med et rundede vi pynten ved Varnæs og kunne se hele Aabenraa fjord.
Flot modtagelse ude på fjorden, fik vi af vores søn Claus & barnebarn Peter som kom ud og tog imod os i et motor svævefly, som Claus lige havde erhvervet licens til at flyve.
Dejligt at være hjemme igen, selv om vi går en ret travl tid imøde.

14-06-2010

Vi sejlede fra Helgoland ved 9 tiden, efter vi havde været henne og få tanket disel, vi havde måtttet vente nogle timer for vi kunne ikke sejle ind i det havnebassin der var stadig god vind fra nordvest, og bølger på 2½-3 meter, så det blev til læns med storsejlet ud til den ene side, og genuaen spredt ud til den anden side med bom på.
Vi loggede omkring 10 knob, når vi surfede ned af en af de store bølger.
Ved 16 tiden ankom vi til Brunsbüttel sluse, og var heldige, der blev tændt et hvidt lys da vi nærmede os, det betød at vi kunne sejle direkte ind i sluse 2 som er for sejlbåde.
Lige inden det blev mørkt, nåede vi en marina i Rendsborg, hvor vi lige lagde til og fik sovet nogle timer.
Man må nemlig ikke sejle på Kielerkanalen om natten.
Mickey syntes vist det er alle tiders at sidde i cockpittet og studere alt det grønne, vi passerede og alle de dufte, gad vide om han aner hvad det er fra.
Desuden er ænder og svaner vist også meget spændende, han forsøgte ihvertfald at lokke en and med ombord; men anden var vist kun interresseret i lidt brødkrummer og ikke Mickey. 

12-06-2010

Lørdagen på Helgoland blev brugt til en super fin gåtur øen rundt i solskin og meget kraftig vind.
Der er utroligt smukt der på den røde klippeø, og vi var der lige på den tid hvor ynglefuglenes unger, kaster sig ud over klippekanten for at foretage deres første flyvetur.
Spændende at se på alle de tusindevis af reder med havfugle, fugle som vi ellers kun sjældent, har set undervejs på vores ellers ret så lange sejlture-
Dervar var mange fotografer og filmhold oppe på toppen af klipperne i disse dage, alle håber lige netop at fange det bedste billede ag de flotte fugle.
Øen havde også et museum som vi besøgte, et lille supermarked og nogle hyggelige restauranter.
Øen bærer dog noget præg af mange turister, og ved havnen ligger der en del grænsebutikker, idet der jo kan handles toldfrit der.

11-06-2010


Vi sejlede fra Den Helder ved 10 tiden, og vinden var mod os, så vi måtte krydse det meste af vejen op til den tyske grænse.
Det regnede til hen på aftenen, og derefter forsvandt vinden næsten helt og det blev meget diset med dårligt sigt.
Der var en del store dønninger, samt kraftig modstrøm hele natten,  så selv om vi sejlede for motor og storsejl, kom vi kun frem med omkring 4 knob det meste af natten.
Vi fik sovet ret fint om natten, og solen brød frem mens vi sad og spiste nybagte rundstykker (altså sådan nogle færdiglavede som bare lige skulle varmes)

Hen på formiddagen kom vi til det store storskibsrute kryds Jade - Weser Racon, så der måtte vi hellere huske at få vhf radioen sat over på kanal 80, tyskerne er nok noget mere emsige, så det giver vel bøde hvis man gør noget forkert der. Vinker
Da det var passeret, var der kun ca 15 sm tilbage til Øen Helgoland, som vi vil over og se.
 
 
I løbet af formiddagen kunne vi se at baromerteret var faldet meget igen, og vejrprogrammet sagde jo også at vi skulle få  tordenvejr i løbet af dagen og meget dårligt vejr de næste dage.
Det sidste stykke vej mod øen, blæste det kraftigt op fra sydvest, det sidste stykke vej var der kuling og med meget dårligt sigt, så vi kunne først se øen efter at vi havde passeret alle indsejlings bøjerne. Ret klamt.
Igen en af de dage hvor vi er lykkelige for vores radar.Vinker
Lige som vi anløb havnebassinet, begyndte det også at regne; men vi fik hurtigt fortøjet og med cockpitteltet oppe, var vi jo fint beskyttet mod blæst og vand.Smiler stort
 

09-06-2010

Efter en fin tur fra Bouglone sur mer, hvor vi tog afsted i går morges kl 6,30.
Vi fulgtes med Ulla, Jon, Andrea & Kristoffer fra Timeout op til indsejlingen til Vlissingen, hvor de drejede fra for at sejle lidt på kanalerne, og vi forsatte så videre direkte
op mod Den Helder.
Rigtig sjovt har det været sådan at kunne følges med Timeout her i flere dage, aldrig før har Cherie fået trimmet sejl så meget, vi kunne jo ikke have at de smuttede alt for langt foran os, så Peer var rundt og justere næsten hele tiden. Griner.
Det har været super dejligt, sådan at hygge sammen med den dejlige familie i flere dage i træk, det har vi rigtig nydt.
I nat, ud for Hoek Van Holland, fik vi lige et lille besøg af kystvagten, som fortalte, at der manglede lys i flere lys bøjer, så vi skulle lægge vores kurs mere mod vest.
Desuden skulle vi have haft vores VHF radio på kanal 3 i stedet for kanal 16.
Så de kunne have fået kontakt til os over radioen.
De havde vist forsøgt at kalde os flere gange; men vi var jo på kanal 16Rødmer og vi havde også rigelig at se til, med at koncentrere os om, at få passeret det på turen, nok mest trafikeret sted, der kommer vist rigtig mange store skibe ud og ind der dagligt og de kommer med god fart på og så dårligt sigt tillige med.

Ellers gik natten roligt for motor og storsejl, med næsten ingen vind, og meget diset og lav sigtbarhed, så det var en af de dage hvor vi nyder godt af at have radar.

Der var et område undervejs, hvor der var mange lange rækker med blink bøjer i forskellige farver  som ikke var afmærket på kortet, jeg var ikke sikker på om det var noget i forbindelse med boreplatformene, eller om det var afmærket flydegarn med en  fiskebåde for enden; men klamt var det i hvert fald, og svært at finde igennem.

Omkring middagstid næste dag ankom vi til Den Helder det sidste stykke i silende regn.


Efter en hurtig frokost, gik vi hen og fik set det store interressante marine  museum, som ligger her i byen, og bagefter et smut inden om hos et supermarked for at få handlet lidt ind.
Så vi er klar til at sejle videre til Helgoland i morgen, hvis vi kan få det
til at passe med vejret.

07-06-2010

Idet Timeout og vi, jo skulle den samme vej op til den Hollandske grænse, blev vi hurtigt enige om at det ville være fint om vi kunne følges lidt ad.

Dejligt, sådan lige at kunne udveksle vurderinger af vejrfilerne, tidevandet osv med dem inden vi sejlede videre.

Sjovt var det også at prøve kræfter med sådan en hurtig Hansa båd, aldrig har Peer gået så meget op i sejljustering som i de døgn vi fulgtes ad med Timeout, først til Boulogne sur mer, hvor det lykkedes os at komme ind lidt før Timeout.

Hørte forlydender om at en justerbar spiler bom, står meget højt på Jon´s ønskeliste nu.

Inden vi nåede havn, havde jeg fået lavet lidt dej klar til at bage en portion hjemmebagte boller, så da vi alle var kommet vel i havn, hyggede vi os sammen med fælles morgenkaffe og nybagte boller.

Da det ikke var blevet til alt for meget søvn om natten, blev der lige hvilet lidt ud inden Peer & jeg gik en tur rundt for at se den gamle bydel.

Vi fandt en hyggelig fortovscafe hvor vi indtog en lidt forsinket frokost.

Når man nu er i Frankrig er man næsten også nød til at smage lidt af deres berømte crepes, så vi bestilte en pandekage meny, bestående af 1 kop cider og en pandekage med skinke, ost og 1 spejlæg placeret midt på pandekagen, og derefter en kop kaffe med en pandekage fyldt med is og chokoladesovs til dessert. Mums det var godt.

På tilbagevejen købte vi et par store lækre skrubber som vi fik til aftensmad.

Aftenen blev til hygge sammen med Ulla & Jon, med planlægning af næste dags sejlads og en god flaske rødvin.

I morgen går det så videre mod Den Helder, som vi regner med at nå i løbet af onsdag.


05-06-2010

Vi forlod Brest næsten i samme øjeblik Peer kom ombord, først hen for at få tanket og så gik det af sted med det sidste af den udadgående strøm for at nå at komme igennem Du Four Kanalen inden strømmen vendte.

Vi fik en forholdsvis rolig sejlads for motor og storsejl med vind og bølger ret imod os, så det blev en noget bumpet sejlads med en gennemsnitsfart på omkring 5-6 knob.

Vi fik det fint passet af, så da vi nåede op til Alderney Race passede det med at strømmen vendte, så det gik meget stærkt det sidste stykke mod Cherbourg, hvor vi var fremme ved flydebroen, ude midt i bassinet kl 03 om morgenen.

Efter Mickey og Peer lige fik chekket flydebroen, fik vi lige et par timers velfortjent søvn, inden vi sejlede hen til bunker broen og fik meldt os til, samt efterfyldt med lidt diesel.

Stor var vores gensynsglæde, da vi blev budt velkommen af Ulla, Jon, Andrea & Kristoffer fra Timeout, som nu også var nået op til Cherbourg, efter de havde været et smut inden om Guernsey, siden jeg havde været forbi dem og hilse på i Brest.

Da det var blevet fint vejr, blev vi hurtige enige om at holde en lille grillfest sammen på græsplænen sammen om aftenen.Rækker tunge

 

02-06-2010

Her ligger "drømmebåden", en Ovni , som man kan se, er der store fordele ved en sådan båd med hæve/sænke køl, især når den skal gøres ren i bunden.Rækker tungeVinker
.
Nu er tiden her i Brest ved at være slut, regner med at Peer kommer herned i morgen sidst på eftermiddagen.
Så jeg er nu igang med det sidste tøjvask, "det er nu nemt med vaskemaskine ombord", lidt oprydning og så få gjort søklar.
I morgen formiddag skal der lige handlet lidt friske madvarer ind og vi regner så med, at sætte kursen nordpå lige så snart vi har fået tanket diesel.

Det ser nemlig ud til et par dage med meget lidt vind fra forskellige retninger og når vi så alligevel går for motor, så vi vil nok sejle natten igennem, og se om vi ikke kunne nå til Cherbourg i et hug.
I følge vejrprognoserne skulle der i løbet af weekenden komme nogle lavtryk fra Atlanten ind mod Irland & Skotland, som så vil give os en god vind fra vest & sydvest i flere dag, hvilket vi så vil forsøge at udnytte på bedste vis, så vi kan komme så langt nordpå som muligt som muligt.
Vinker
Lad os sige det pænt nu trækker det lidt, med at komme hjem et smut.Smiler stort

24-05-2010.

Søndagen blev brugt på lidt sightseeing i Brest, først gik vi om til Chateau de Brest, som viste sig at være et stort søfarts museum.

Siden gik det en tur ind for at finde banegården og busterminalen, samt rundt og kikke lidt rundt på gaderne i centrum, for at se os lidt rundt og nyde en kop kaffe, med den mest klæge vaffel, vi endnu har smagt, og så var chokoladesovsen bare en gang nutella der var smurt på, bvader.

Bagefter gik vi en tur ud til den anden marina for at kikke lidt på den, idet der havde været en lang vej derud og benene var trætte, tog vi en bybus nr 3 tilbage, til centrum, hvilket viste sig at være en meget nem og enkel måde, at komme rundt her i Brest på.

Aftens maden blev indtaget på en Tex Mex restaurant, må dog konstatere at de stadig ikke har lært at servere en medium steak her i Frankrig, de steaks vi bestilte var godt nok temmelig rå for vores smag, så næste gang vi bestiller en steak her i Frankrig, så bliver det altså en well done, så kan man jo håbe at den så bliver medium stegt.

 

Mandag formiddag tog vi så bus nr. 3 ud til Oceanopolis, som er et meget stort akvarium, det ligger lige ved siden af den anden lystbådehavn, Moulin Blanc.

Vi gik lige et smut forbi marinaen og forhørte os lidt om, hvad prisen for at ligge der var.

Selv om det bliver drevet fra samme sted, så kunne vi faktisk spare 40 euro. om ugen ved at sejle båden herom, og da vi nok ligger næsten 3 uger her, så er der da en del penge at spare, så da vi kom tilbage til båden, gik vi op og betalte for de dage vi havde ligget der, og sejlede her om til Moulin Blanc.

Selv om det ligger lidt uden for byen er det nemt og billigt at komme ind til centrum med bybussen, tæt på centrum ligger et supermarked Le Clerck, så også nemt at handle, uden at skulle slæbe alt for langt, så det er helt fint at ligge her, der er dejligt rolig her, og så ligger der en stor fin badestrand her lige ved siden af marinaen.

Fint at vi også nåede at komme herom, inden Peer tidlig om morgenen den næste dag, skulle rejse tilbage til Norge igen, for at komme på job, jeg ville jo ærgre mig gul og grøn, hvis vi først havde fundet ud af det, når Peer kom tilbage.

 

De sidste dage er varmen og solen også kommet til Brest, i dag skulle vi komme op på 27 grader, dejligt for jeg har godt nok måttet køre med oliefyret hver dag indtil nu, for at katten og jeg ikke skulle fryse alt for meget.

De sidste dage har jeg brugt tiden med at få alt vasketøjet i bund, vi fandt nemlig en fin lille camping vaskemaskine i varehuset El Corte Ingless i La Coruna, det er jo noget nemmere at få vasket tøjet ombord, især når der er vand og strøm på broen, og så bliver man jo heller ikke mere flået i vaske penge i de havne, hvor der var vaskemuligheder, længere.
Der er også blevet lidt tid til at tage lidt rundt med forskellige bybussen, for at se lidt mere af byen, og et smut ud til indkøbscenteret Carrefour er det også blevet til.
Opdatering lidt forsinket pga internettet ikke er alt for stabilt her.

Ønsker alle en rigtig god pinse.

 

16-05-2010.

Dejligt at være i en rolig havn igen, og have fået ordentlig udhvilet efter en sådan omgang biscay sejlads, som desværre  for vores vedkommende, ikke ligefrem har været lige nem, hverken på turen ned til La Coruna og nu tilbage til Frankrig.

Det har  indimellem, været lidt anstrengende altid at være under det tidspres, med den flybillet og Peer´s job; men det vidste vi jo, at det var vilkårene for at vi kunne tage på denne ellers dejlige tur.
Ind i mellem kunne vi dog godt have ønsket os, at vi bare havde kunnet vente med at sejle til vinden var helt rigtig, inden vi blev nød til at sejle ud på sådanne steder som biscayen, det ville ihvertfald nok have givet en meget nemmere og nok også behageligere sejlads.

Men på den anden side har vi lært utrolig meget om os selv, hvor vores grænser er, meget om håndtering af båden, sejlføring i de forskellige vejrtyper, og båden er ihvertfald blevet meget grundig testet, det også indtil flere gange undervejs.
Sødygtig er hun, og også ret nem at håndtere, på trods af sin størrelse.
Dog er de store skrå vinduer i salonen ret så trælse, jeg har ikke tal på hvor mange gange, de er blevet utætte og vi har fået meget saltvand ind derret mange gange nu, selv om Peer har forsøgt at udbedre det, mange gange nu, for hver gang vi er i en lidt hård sø, så er det som om skroget vrider vinduerne utætte, hvilket er både træls og til stor irritation der skal bare ikke komme vand ind nogen steder i en båd, selv når man sejler i lidt hårdt vejr.

15-05-2010.

Den nyeste vejrprognose vi fik hentet ned, så ret fornuftig ud, rimelige vind og bølge forhold det meste af vejen over, der skulle dog komme lidt regnbyger undervejs det første døgn; Men den så, ellers meget  fornuftig ud, så vi valgte at sætte kursen lige mod Brest.


Vi havde held til at komme bagom de fleste af bygerne, så vi kunne udnytte den vind (10-12 m/s) som opstod, når vi blev passeret af en byge, ellers var vinden max 3-4 m/s og dønningerne fladet næsten ud.

Natten forløb hurtigt, for pga. regnbygerne, skiftede vinden meget og sejlene skulle justeres meget ofte, det var faktisk et flot syn og samtidig lidt uhyggeligt, at se hvordan lynene roterede rundt inde i de største af skyerne.

Dem med torden i, kunne jeg faktisk se på radaren, når de kom.

Der var meget morild i vandet og det så flot ud, når der var besøg af delfiner der blev ved og lege foran båden i timevis og vi så faktisk flere meget store flokke, så der må være mange delfiner i Biscayen.

 

 

Næste dags formiddag, fik jeg sendt en positions opdate til web diary og da, hentede jeg også en ny vejr fil ned over området vi befandt os i, ved hjælp af satellittelefonen, den viste så at der ville komme en lille kuling fra nordvest, som ville begynde omkring 20 tiden og det værste skulle være ovre efter et par timer, idet der hvor vi befandt os,  skulle vi være i udkanten af det.

Hele eftermiddagen var der næsten blankt vand og næsten ingen vind længere.

Ved 18 tiden kom den første store sky, og det begyndte det at blæse op, og vi fik rebet ned med det samme og var klar til det der ventede os forude.

Vi nåede også lige at få spist aftensmad, jeg havde lavet en gang pulver kartoffelmos og varmet en dåse med hjorte gullasch.

Så gik det ellers bare løs med blæst, regn og store bølger, der endnu en gang  skyllede ind over dæk og cockpit, og nej det var ikke en lille kuling; det blev til en  kæmpe stor kuling .

På det tidspunkt var der kun ca. 30 mil til vi ville være i læ af den franske kyst; men for ikke at ryge halvt ind i Biscayen igen, ved at gå med vinden til det var ovre, valgte vi at forsætte den hårde tur i bidevind for motor og rebet storsejl videre mod land, (en tur der kom til at tage 8 timer, før vi kunne komme i mere rolige vejrforhold igen).

Der var flere gange, i de nu hyppige og meget kraftige vindstød, hvor vi spekulerede om riggen kunne blive ved med at holde til dette, undervantet samt overvantet i styrbord side, stod og blafrede helt vildt og var blevet helt løse, (ja det så en overgang ud, som var de lavet af gummi), i det kraftige vindpres, vi har aldrig set noget lignende før, så vi sad og gjorde os klar i tankerne, for hvad vi ville gøre hvis riggen røg, huskede at nedstrygeren lå i den ene side af kistebænken, så den ville være nem at få hurtigt op, og motoren skulle i hvert fald sættes i frigear, så vi ikke ville få noget i skruen.

Katten var gået ned og kravlet helt ind under min dyne, han skulle i hvert fald ikke nyde noget af den kolde blæst, og risikere at få en skylle med koldt saltvand over sig, det vil han i hvert fald ikke udsætte sit luksus legeme for; men denne gang klarede han hele turen uden søsyge.

Ved 4 tiden om morgenen, godt trætte, nåede vi så tæt ind under land at vi kom lidt i læ, vi fik rebene ud igen og fokken rullet ud og vi kunne så begynde at krydse resten af vejen op mod Marina du Chateau i Brest, som vi nåede i det fineste solskin hen sidst på eftermiddagen.

 

12-05-2010.

Godt trætte gik det så videre for motor til Gijon, hvor vi var ved middagstid, vi ankom til en stor fin marina, men ret dyr at ligge i, der var også tankstation, så vi fik lige fyldt tanken op igen.

Eftermiddagen blev brugt på en lille rundtur i den del af byen der lå tæt på havnen, og et besøg hos en supermercado blev det også til.

Aftenens mad blev dømt til 2 gode bøffer, friskskåret fra slagteren, 1 flaske lokal rødvin og godt med salat og hjemmelavet hvidløgsflutes.

De sidste 10 mil før Gijon fulgtes vi med en stor fransk racerbåd, som lige var kommet over biscayen, det så lidt underlig ud da de tog sejlene ned, og forklaringen kom siden, da vi kom til at ligge ved siden af den i nogle timer inden de sejlede videre igen.

1 af sejlerne var blind, 1 manglede det ene ben, 1 var lam og brugte kørestol, der var så to hjælpere som ikke så ud til at have nogle handicaps.

Båden var i cockpittet indrettet med 4 faste dreje stole, desværre fik nåede jeg ikke at få taget nogle billeder, havde ikke regnet med at de sejlede så hurtigt videre igen.

 

11-05-2010

Om morgenen, var jeg så lige et smut oppe ved andet salings horn, og fik linen puttet igennem trissen igen.

Peer fik syet en ny strop i lasy baggen, så den er helt i orden igen.

Havnemesteren havde fortalt Peer, at hvis vi skulle have en mulighed for at komme over biskayen i denne tid, så vi skulle nok sejle helt ind til Santanter, for at kunne komme op til Brest, med lidt mere fornuftige vindforhold.

 

Da vi var færdige med reparationerne, gik det så videre i let modvind og regn, for motor, videre ind i bugten med kurs mod Santander.

Lige før det blev mørkt gik vi ind i en lille skummel havn Cudillero, med grimme klippe skær på hver side af sejlrenden, og hvor man ikke kan se indsejlingen til selve havnen, før lige inden man skal dreje skarpt 90 grader til styrbord, det var en lille fiskerhavn med moringer i det meste af bassinet, og kun 2 meget små flydebroer, vi fik dog Cherie møvet ind og lå yderst ved en lille vinge, der var meget swell i bassinet, så vi kunne ikke få sovet noget særligt.

Det er ikke en havn vi kan anbefale at gå ind i med nordlig vinde.

10-05-2010

Peer kom først et døgn senere til La Coruna, idet da han nåede til Madrid havde de indstillet flyvningerne, pga. den islandske askesky nu var nået et smut til Spanien.

Han blev indlogeret på et hotel, og da Iberia heller ikke kunne flyve næste dag, Fik de arrangeret en bus til at køre passagererne til Santiago De Compostello, en 7 timers lang bustur.

Da han ankom sent om aftenen til La Coruna, gik vi ud og spiste en gang Sushi og gik derefter til køjs for at kunne komme af sted tidligt næste morgen.

 

Vi kom af sted ved 9 tiden og vinden var frisk, fra en nordvestlig retning, så det gik fint for sejl derud af, med kurs lige mod Brest.

Hen på eftermiddagen kom vi ind i en kraftig regnbyge, og lige med et, tog vinden bare til i styrke så vi måtte skynde at få rebet storsejlet.

 

Vinden drejede også og kom nu fra nord, så nu var vi på bidevind og bølgerne rejste sig hurtigt op og med store søer skyllede ind over dækket.

 Først katten og kort tid efter var Peer også søsyg, han havde jo heller ikke fået hvilet ordentlig ud, under de 2 døgns rejse for at komme herned, og så var sushi nok ikke det bedste aftensmad, når man skal sejle i kuling næste dag.

 

Vejret blev bare værre og værre, vi skulle efter vejr prognosen egentlig have sejlet i et vindstille område; men lavtrykket havde vist forskubbet sig mere mod øst, så derfor befandt vi os ufrivilligt lige midt i kuling med masser af heftige regnbyger.

Det er en af de dage hvor man spørger sig selv, hvad fanden laver vi egentlig her.

Vi blev enige om at vende om og sejle mod nærmeste havn Vivero, som viste sig var en lille fin og rolig havn.

 

Da vi skulle have storsejlet ned, havde vi lidt problemer, idet da vi rebede det sprang en af stropperne der holder lasy baggen, og efter en lille misforståelse, lavede jeg en ufrivillig bomning, fik heldigvis ikke smidt Peer over bord; men han tabte snoren til den ene side af lasy baggen, som han var ved at ordne da jeg bommede, så linen fik revet sig løs og snoede sig rundt om forstaget.


Nå sejlet fik vi da ned, om end det ikke ligefrem så kønt ud, som det hang der bundet op med et par bændler rundt om sejl og bommen.

Linen kom dog ned igen af sig selv inden vi nåede helt ind i marinaen.

09-05-2010.

Vi kommer ikke afsted i dag alligevel, for den nye askesky Vild valgte at komme et smut til Spanien, så Peer havnede i Madrid i aftes og kunne ikke komme videre pga. at flyvningerne hernede var blevet indstillet.

Efter en nat på hotel Vinker, sidder han nu i en bus på vej til Santiago De Compostella (7 timers tur), derefter skal han så videre med tog til La Coruna, så han når først herud hen på aftenen.Trist
Her blæser det kuling, fra en sydlig retning, så for engang skyld ville vinden have passet for i dag og i morgen.Vinker
Når vi kommer afsted, bliver der kort opdate dagligt på web diary, indtil vi igen kan få internet adgang.
 

6-05-2010

Biscayen venter!

Peer kommer herned fra kursus lørdag aften, så søndag morgen den 9 maj, regner vi med at begynde sejlturen op til Brest i Frankrig.
Vi må så se hvorledes kursen skal lægges, når vi får de nyeste vejrmeldingerne lørdag aften eller søndag morgen.

6-05-2010

Nu har vi ligget med båden i marina Coruna i 40 dage, dage der egentligt er gået hurtigt.
Første uge lå Smilla fra lynæs ved samme bro som os, med Vibeke & Poul som er på vej til middelhavet.
Dejligt at have nogle danskere, at snakke lidt med indimellem.
Vi fik nogle hyggelige stunder sammen, over en gang kaffe og lidt brosnak ind i mellem.Vinker
Super var det også, at de kunne anbefale en frisør, så jeg kunne komme hen og blive klippet og få lavet lidt krøller.
Siden ankom også Ahead en dansk Bavaria 42  med  
Allan Nielsen og hans kammerat, de var på vej til Sydspanien med båden, den skal så senere sejles videre ned til Las Palmas.
Allan og båden er meldt til at deltage i Arc 2010, så der er jo så igen en dansk båd, at følge på dens turen over atlanten i år.
Tiden er ellers gået med lange gåture i det begyndende forår.
Da Peer kom herned efter 3 ugers arbejde, havde vi 10 dage, hvor vi gik rundt og var rigtige turister.

 Vi fik set borgen ved siden af marinaen San Anton ( arkeologisk museum),

Militærmuseet, som nok har den største våbensamling, vi nogensinde har set.Vinker

Torre De Hércules, mange trapper op og fin, fin udsigt deroppe fra.

Akvarium Finisterrea, meget stort og interressant.
 
Kørt med sporvogn, meget nostalgisk.

Nydt den flotte udsigt fra badestranden på vestsiden af byen, der er et større arbejde igang der, hvor 2 danske sandpumpere er igang med at pumpe fint hvidt sand ind på stranden.
Det ser ud til at de er ved at fjerne nogle af de grimme klippeskær i vandkanten og gøre selve strandbredden meget bredere, ser ud til at blive en rigtig lækker strand deromme, når den er færdig.Rækker tunge
Vi gik også en tur ud til den sydvestlige del af byen, hvor der er en park med rigtig flot udsigt over hele byen, og havet, en fin park med et par gamle kanon stillinger og en labyrint af fint klippede buske.
Man kan kommer op til parken, med en panorama elevator, "Stål glas kuppel".
 Undervejs fra stranden og derom kom vi forbi Millennium, den ligner lidt "den røde komet i Rødekro" er bare blålig i farven.
Desuden lige før elevatoren, var der bygget en kæmpe oktopussy i små røde mosaiksten, som ser ud til at komme kravlende op fra havet, faktisk rigtig godt lavet.

Lidt kaffesteder og restauranter fik vi også kikket lidt på.

Vi var også den en af dagene med bussen (1A) ud til Alcampo, bussen stopper lige ved indkøbscenteret, det er et stort indkøbscenter, som vi også kender fra Gran Canaria, så fik vi både set lidt af den sydøstlige del af byen og handlet lidt billigt ind.Smiler

Båden fik også lige en ordentlig omgang, teakdækket er nu rengjort og smurt med olie.
Peer var i lillebåden og fik også skrubbet båden under vandlinien rigtig godt, så nu er det meste begroning kommet af igen, men det bliver nu godt at få Cherie op og højtryksrenset og bundsmurt, når vi kommer hjem.

Varmvandsbeholderen har Peer også fået repareret, nu for 2 gang, den har det med at slå over ved varmelegemet og får relæet til at falde ud, selv om vandvarmeren kun er knap 2 år, så er vi nok nød til at få skiftet varmelegemet, håber det holder denne gang til vi når hjem.

Det bliver også meget spændende at komme hjem og se hvad det er for et hus Peer har købt til os.Vinker
Det er et hus, som trænger til en meget kærlig hånd, ligger på en meget lille grund, (vi er jo ikke have mennesker) og med en fin havudsigt.
Der er tilladt at holde kat.Smiler stort, så derfor er det ideelt for os, vi vil jo helst bruge det meste af vores tid til søs, og så vil det jo være fint, at vi har et lille sted at komme hjem til engang i mellem, et sted, som ikke kræver det helt store pasning.Ha ha 

27-03-2010

Efter et par dage med kuling, skulle vinden stilne lidt af nogle timer, for så at dreje i en mere sydvestlig retning og så tiltage til kuling igen hen på eftermiddagen, det ville vi så prøve at udnytte, for at komme rundt om Finistere og videre om til La Coruna.
Peer vurderede, at det enkelste måde vi kunne komme rundt Finistere på, ville være for genua, så han havde fundet genuaen frem om aftenen, så den lå klar.
Vi vågnede tidligt, fik spist morgenmad og gjort alt søklar,  imens vi ventede på at vinden skulle lægge sig lidt, da den så endelig lagde sig ved 7 tiden, fik vi hurtigt fokken hevet ned og genuaen sat op i stedet for.
Vi kom afsted ved 9 tiden i strålende solskin og der var vinden allerede begyndt at friske op igen, så det gik på kryds for motor, uden om en del grimme skær, som man jo tydelig kunne se, når de store dønninger ruller hen over dem,det gik ned af Murosfloden, indtil vi kom så langt ud, at vi kunne sætte genuaen, stoppe motoren og holde kursen op, lige mod Finistere.
Vi røg afsted med 6-7 knob bare for genuaen og når en af de store dønninger også skubbede på bagfra, surfede vi afsted, vi var oppe og runde 11,7 ind i mellem.
Da vi kom ud for Finistere kom gail warningen; men denne gang var vi forberedt, så den kunne bare komme an.
Det begyndte selvfølgelig også at regne, så vi måtte ned og hente vores gode tykke vinter sejlertøj frem, det har ellers ikke været i brug siden vi sejlede over Biscayen på vejen herned.
Selv oliefyret måtte vi have igang, for puhha hvor var det pludselig blevet koldt,selv Mickey frøs og måtte ind og få varmen under Peer jakke ind i mellem.
Hav temperaturen var også faldet til 10 grader nu, den var 20 grader, da vi forlod Las Palmas.
Det sidste stykke vej, blev vi fulgt af en stor flok små delfiner som legede ved siden af båden, Mickey var meget interesseret i de sjove dyr, så han sad længe på kanten af cockpittet, for at holde øje med dem.
Vi ankom til marinaen ved 21 tiden, så det tog os 12 timer at tilbagelægge de 85 sm, et gennemsnitsfart på 7 knob, og det kun for genua. Vinker
Nu ligger vi så trygt og godt i La Coruna, Per er så startet på sit nye job, ( Balder) hvor han jo har jobbet i en del år, før han kom til Oseberg Sør.

24-03-2010

 Næste morgen sejlede ( bumbede) vi ud af fjorden med modvind og store dønninger lige imod os indtil vi kunne ændre kursen og så gå bidevind med kursen sat lige mod Finistere  &( La Coruna), altså hvis vi bare havde lidt held, så kunne vi måske nok liiige nå op til Finisterre sådan nogenlunde, inden lavtrykket ville indhente os, og så ville resten af turen være en hurtig tur med en kuling skubbende ind bagfra, tænkte vi.
Men lige af et, så blev Vhf´en igen og igen, ved med at udsende gail warning og vinden blev ved med at tage til, de meldte bølger/ dønninger op til 8 meters højde.
Vi befandt os da, stadig ca 30 sm fra Finisterre og kun små 10 sm fra Murosflodens udmunding på det tidspunkt, vi tog så den beslutning, at det kunne måske være fint at give Portosin et lille besøg.
Vi nåede helt ind til Portosin sidst på eftermiddagen, fik en fin rolig liggeplads ved en lang finger på flydebroen lige inden for havneindløbet.
Peer fik lige skyllet båden godt af for salt, og så fik han sig noget af en forskrækkelse, for der rejste sig en delfin op af vandet, lige ved siden af hvor han stod.
Ud med kameraet og der blev taget mange billeder af den.
Lidt senere ankom der også en Spansk toldbåd til marinaen, så vi fik lige et lille hyggeligt besøg af 4 flinke toldere, som bare lige skulle se bådpapirer og vores pas og så var alt helt i orden, de fortalte os så lige historien om Gaspard som delfinen hedder, den har været trænet og brugt i marinen som bombefinder.
Den holder nu til på sine gamle dage,  i havnene fra Bayona og og op til La Coruna.
Den har især forelsket sig i politibådene, hvor den hygger sig lidt med deres jetmotorer.
Nu havde lavtrykket så indhentet os, så vi fik tilbragt et par dage i Portosin med kraftig kuling.
Der er fine faciliteter i marinaen, selv legeplads for mindre børn er der, og badestrand lige ved siden af marinaen.
Jeg fik vasket lidt tøj og vi fik da også gået nogle ture i byen.
Mickey syntes det var en super fin bro, for der var så mange spændende fuglelugte, så han var godt beskæftiget, når ellers vejret var til, at han kunne komme lidt ud å broen.
Han bryder sig ikke om kraftig blæst og regn, så er det bedre at ligge og lure på fuglene inden for vinduet i sprayhooden.

24-03-2010

Kort tid efter at vi havde fået lagt til i Bayonna, ankom en flok grindehvaler også til marinaen, de svømmede rundt imellem både, broer og rundt mellem ankerliggerne.
Man kan tydelig høre hvordan det puster og fløjter fra deres åndehuller når de er lige i nærheden.
Utroligt at de tør svømme helt ind i en havn; men heldigt for os at vi lige var der da det skete, de blev der et par timer, så forsvandt de igen af dem selv.
Dagen blev brugt med en lang gåtur, en udmærket grillet fisk i nok verdens kedeligste restaurant, og så tidligt i seng, så vi kunne være friske til at komme tidligt videre næste morgen.

22-03-2010

Vi forsatte videre nordpå i strålende solskin, men vinden og de store dønninger var lige imod, så vi følte at vi næsten ikke kom frem, ved middagstid nåede vi op til Aveiroflodes udmunding, vi besluttede at gå ind der i stedet for, og så vente på at dønningerne ville lægge sig lidt.
Vi sejlede først af smalle render helt ind til Aveiro, for vi havde hørt, at der skulle være kommet en marina, og ganske rigtig der lå sørme en marina, der rimelig tæt på byen, vi fik hurtigt lagt til, dog viste det sig at lige inden vi anløb marinaen, havde vi sejlet under nogle el ledninger, som så lidt lave ud; men det gik lige.
  Peer opdagede så på kortet, at der faktisk kun er 18½ meter op til ledningerne; men idet det, på dette tidspunkt var lavvande da vi sejlede under,  så var der omkring 20½ meter op til ledningerne.
Vi besluttede, at sejle ud med det samme igen, for ellers skulle vi vente til middagstid næste dag, før vi igen kunne komme under, for det er vist ikke lige et sted man sejler ud ved midnatstide.Vild
Lige før indsejlingen, er der en fin beskyttet ankerbugt, der gik vi ind og smed ankeret.
Vi brugte resten af eftermiddagen til at slappe lidt af, og da jeg kunne finde noget internet, hentede vi en vejrfil ned.
Det så ikke for godt ud for de næste dage, et kraftigt lavtryk var på vej, dog denne nat med vindstille og fra næste dag skulle det så begynde at blæse op igen; men hvis vi nu valgte at sejle afsted til Bayona, allerede så snart vi havde spist aftensmad og så for motor, så kunne vi nok være der næste morgen, som tænkt så gjort, og efter en stille nat, ankom vi til Bayona tidligt om morgenen.
Mickey er blevet rigtig glad for sin forede transport taske, vi tror den har hjulpet 
ham over sin søsyge, idet det meste af tiden, når vi sejler, går han ind i den og lægger sig, for at sove eller for at få varmen oppe i cockpittet hos os, dog går han ned og spiller med sin bold indimellem, når han keder sig.
Han klare også at besørge i toilettet samt at spise og drikke selv om der indimellem er en del søgang.

21-03-2010

Figura Da Foz
Vi ankom til marinaen hen på eftermiddagen, vi gik en tur rundt i byen og fandt en Pingo Dolce supermercado, så det var egentlig fint at få handlet lidt ind igen, for vi manglede bla nogle færdiglavet pizza fra køledisk, til at have ombord, for det passer fint med at vi luner en til frokost, som vi så deler de dage hvor vi er undervejs på søen, lidt nemt skal det jo også være for mig ind i mellem. Rækker tunge
Det er stadig utroligt, at alle madvarer er så billige i Portugal, det er meget billigt at handle ind her.
Om aftenen gik vi en lang tur langs den flotte badestrand og på tilbagevejen, gik vi ind i på en skaldyrs restaurant for at få vores aftensmad.
Det er vist den lækreste menú jeg endnu har smagt, stor krappe med krappemusse, +mindre Krabber og krappeklør, hummerklør, halve grillet jomfruhummere, kæmpe rejer, og mange forskellige muslinge arter, og dertil en frisk lokal hvidvin, samt brød og hvidløgsmayonaise.
Maden helt i top, og prisen helt i bund, det kostede kun 60 eur for det hele.

20-03-2010

Nazaré.
Selv om vi kun gik for fok og med motoren i tomgang, gik det med over 6 knob til Nazaré, hvor vi først lagde til ved tankstationen, så vi kunne få lidt diesel på tanken igen.
Vi har brugt omkring 150 liter diesel, på turen fra Porto Santo og til Nazaré.
Vi fandt derefter en fin plads i den mest beskyttede og roligste havn, vi vist har været i, under hele vores tur, så vi fik en rigtig lang og god nats søvn.
Næste dag gik vi en lang tur ind tll byen, og efter lidt søgen fandt vi et rigtig marked, der findes vist ikke noget bedre en et stort sydlandsk marked, hvor man kan gå fra den ene fiske, grønsags, frugt, oste eller brød bod til den anden, søge ud hvad man vil have og evt prutte om prisen, bare den stemning og atmosfære der er et sådant sted, det er en oplevelse uden lige.Smiler stort
I marinaen lå der også et Hollansk par Petra & Dick, som bor i en Ovni 435 ved navn Sally Lightfoot, de har nu været undervejs det sidste årstid, og har været her i Nazaré de sidste par uger.
De havde lige kort været henne og hilse på, da vi var på vej ind til byen, og da vi meget gerne ville se en owni, blev vi inviteret over til dem om eftermiddagen, til både kaffe og kage, og så vi rigtig kunne få set deres fine båd, og en hyggelig sejlersnak blev det også til.
Aftenen tilbragte vi sammen i vores cockpit med rødvin og lidt snack og endnu mere hyggelig sejlersnak, hold op hvor tiden bare flyver afsted når sejlere mødes og kommer i snak.Vinker
Næste morgen skiltes vi igen, for vi skulle jo videre nordpå til Figura Da Foz og de skulle sydpå til Cascais.

19-03-2010

Turen over til Portugal gik egentlig ret fint, vi fik en god rytme med at skiftes til at sove omkring 2 timer ad gangen og så holde vagt 2 timer om natten.
Ofte var der dog en noget rodet sø, og vinden var der ikke ret meget af indimellem, så det blev en tur for både motor og sejl det meste af vejen, vi prøvede en overgang med Genakkeren; men pga af de store dønninger var den ikke til at få til at stå ordentlig.
Efter 3½ døgn ankom vi til Penice, vi ville egentlig have været sejlet direkte til Figura Da Foz; men der blev meldt gail warning på Vhfèn og det skulle også begynde at regne, så vi gik ind i havnen i Penice og lagde os uden på en anden sejlbåd og fik en god nats søvn.
Fint var det også at nå land igen, så vi lige kunne få ringet og gratuleret min mor, som jo havde 80 år´s fødselsdag den dag.
Næste morgen da Peer ville melde os til, fik vi at vide at vi ikke kunne blive liggende der i havnen, idet den var blevet meget skadet under de voldsomme storme de havde haft i løbet af vinteren, så de kunne ikke garantere for bådens sikkerhed, derfor skulle vi heller ikke betale for den nat vi havde ligget der..
Så, kuling eller ej, måtte vi sejle videre til næste havn, Nazzaré, det var dog ok lige at blive liggende nogle timer, for at få ordnet lidt indkøb.
Så vi var lige et smut oppe og se byens gamle fæstningsværk, samt et tidligere politisk fængsel og fik handlet lidt ind i en lille købmandsbutik.
Efter en god fiske menú på en lille restaurant, gik det ned til båden igen, vi ville egentlig have tanket båden; men det er kun muligt ved højvande, og med en kuling der stod lige på, så det ud til at blive en lidt for spændende oplevelse, som vi godt kunne være foruden.
Så vi besluttede at sejle videre og så få tanket i Nazaré i stedet for.

15-03-2010

Vi forlod Las Palmas lige så snart Peer kom ombord, først hen og få tanket diesel og så bare afsted, for selv om der var lidt modvind, så skulle dønningerne ikke være så høje ifølge windguru.
Men det viste sig at det nu ikke var helt så enkelt at sejle mod de store dønninger og med en let vind imod som jo ikke ligefrem kunne hjælpe med til at skubbe båden frem, så kursen blev lagt om og vi måtte nærmest gå en kurs paralel med Fuerteventura og Lanzarote det første døgn, indtil vinden vendte tll nord øst, hvorefter vi kunne lægge kursen om, direkte til Porto Santo.
Mickey var temmelig søsyg undervejs, og på andendagen var jeg selv også temmelig sløj.
Det med bidevind og store dønninger ind fra siden, er altså ikke lige min kop te.
Vi ankom til Porto Santo fredag aften, efter godt 2 døgn på havet og da vi havde set et fornuftigt vejrvindue over til Portugal fra om mandagen, var det bare om at få set så meget af øen som vi kunne nå, og få købt nyt proviant så vi havde nok til turen over.
Vi havde haft et uheld med vores fryser undervejs, (skubbet til en knap så den blev slukket), så det meste af indholdet var næsten optøet, da vi nåede Porto Santo.
Der var jo ikke andet at gøre en at få kasseret de  letfordærvelige madvarer, dog var nogle store kyllingebrystfileter og et par pakker med okseokseklump nederst, der ikke var helt optøet, så der blev lige lavet stegte kyllingebryster i ovnen og en kæmpe gryde med gullash, som så kunne  fryses ned igen og bruges undervejs.
Vi tog om søndagen med en lille bus, og havde en fin tur rundt for at få set det meste af øen.
Nu kan vi bedre forstå hvorfor der er så meget sandstrand på Porto Santo, der er mange store sandstens klipper rundt på øen, som vel er forvitret og ved hjælpe af vind og strøm i havet, har lejret sig på den ca 9 km lange flotte sandstrand på sydsiden af øen.
Busture kan godt anbefales, man får set det meste der er værd at se på øen, som jo ikke er så stor i forhold til Madeira.
Efter busturen blev der handlet stort ind i Pingo Doce, Portogisisk supermarked som har åbent også om søndagen og helt til kl 22.
Det var nok at mærke på pengepungen, at vi nu er kommet til Portugal, hold op hvor er det billigt her at købe madvarer selv i forhold til Spanien.

08-03-2010

Alting får en ende, også vores dejlige vinterophold hernede i varmen på Canarie øerne.Græder
På onsdag, når Peer kommer tilbage fra jobbet, er planen, at vi sejler her fra Las Palmas, med kurs op til Porto Santo ca. 300 sm.
Der vil vi så blive nogle dage, indtil vi finder et fornuftigt vejrvindue, hvorefter kursen så bliver sat mod Nord Spanien eller det nordlige af Portugal, alt efter hvordan vindretningen bliver, for så at nå op til La Coruna.
Planen er så at vi bliver i La Coruna indtil først i juni.
 Til den tid regner vi så med at sejle det sidste stykke hjem til Danmark.

14-02-2010

Vi er nu nået frem til Marina Rubicon på Lanzarote.

Da vi vågnede i morges kunne vi høre, at vejret ikke ligefrem var det bedste, det havde blæst op i løbet af natten til omkring 12-13 m/s, dog ville vi få vinden ind agten fra helt op til vi kom fri af Isla de Lobos, så vi mente nok at vi kunne klare at sejle de 30 sm der var op til sydspidsen af Lanzarote.

Det blev til en tur for fok og motor, for vejrmeldingen sagde at der skulle komme meget mere vind op ad dagen.

De sidste 1½ time var der lidt ubehagelig sø, vi begyndte at få de store atlanterhavs dønninger ind fra siden og selvfølgelig begyndte det også at regne kraftigt.
Det var ikke så sjovt at sejle ind igennem havneløbet, idet de store dønninger skubbede os ret kraftigt på siden.

Ind kom vi dog, og vi ligger nu fint her i den store marina, hvor båden ligger mellem fingre.

Der kommer indimellem nogle kraftige regnbyger, og vinden blæser over 15 m/s her i havnen, imens det står på.

Det ser ud til at være en rigtig hyggelig marina, med masser af restauranter, Internet, vaskemaskiner, masser af butikker og selv en svømmepøl er der her.

Prisen er pr dag 23 eur, med strøm, vand og Internet.

!3-02-2010

Peer kom tilbage til Las Palmas sent torsdag aften, så tidligt i fredag morgen sejlede vi afsted med kurs mod Morro Jable på den  sydlige del af  Fuerte Ventura.
Det blev til en rolig tur over for motor for der var næsten ingen vind den dag, men der er desværre meldt dårligere vejr i løbet af weekenden.
Vi ankom lige inden det blev mørkt, og efter aftensmaden, var der dømt hygge med en dvd film.
Lørdag morgen gik det videre i strålende solskin op langs den østlige side af øen mod Puerto de Castillo.
Selve øen ser meget gold og barsk ud fra søsiden, der så ikke ud til at være ret meget opdyrket.
En meget stor oplevelse var det dog, da vi havde held til at møde en meget stor flok hvaler, det er første gang på turen at vi har været så heldige.
Vel ankommet i Puerto de Castillo gik vi en lang tur rundt i byen, som var næsten kun hoteller og soveniers butikker.
Vi spiste en lækker grillet fisk, serveret med salt kartofler mojosovs og salat, til aften på en hyggelig uderestaurant på havneområdet.

02-02-2010

I fredags havde vi planlagt en udflugt tværs over øen, vi havde inviteret Lilian & Olav med.

Først gik det ad motorvejen til Maspalomas og derefter gik det ad større og mindre serpentiner veje op over bjergene med kurs mod Roque Nublo, nok et af de mest besøgte udflugtsmål her på øen.

Vi holdt ind i en rigtig smuk og frodig dal ret højt oppe i bjergene, for lige at få en kop kaffe og nyde udsigten.

Der var virkelig smukt der, især når der var mange vildtvoksende blomstrende mandeltræer.

Derefter gik det op til parkeringspladsen et pænt stykke fra de store sten, efter vi var blevet udstyret med vandflasker, kamera og for mit vedkommende puls ur og sender monteret, gik det så på vandrestier over stok og sten mellem pinjetræer og vildtvoksende mandeltræer helt op mod de berømte sten som ligger i en højde omkring 1700 meter over havet.

Der var en kanon flot udsigt deroppe fra, vi kunne se ret så tydeligt helt over Santa Cruz og Teide på Tenerife, med kikkert kunne vi endda se at der var lidt sne på toppen af vulkanen.

Vi sad lidt tid deroppe og bare nød den usædvanlig flotte udsigt der var, ned over mange frodige dale.

Utroligt, at der på mange af bjergtoppene faktisk vokser kæmpe store, helt rette pinjetræer, først at de vokser så højt oppe, som 1700-1800 meter over havet, og at de ikke bliver væltet til siden af vinden, lige som træerne derhjemme i Danmark.

Da vi kom ned til parkeringspladsen igen, kunne jeg se at jeg faktisk havde forbrændt næsten 700 kcal bare på den gåtur tur derop.

Vi nød en lækker frokost salat med tun på en hyggelig  restaurant deroppe i bjergene med en flot udsigt.

Bagefter gik det videre over højderyggen ad små listige serpentineveje helt ned til Las Palmas.

Hvor vi lige ville inden om sejlmager og Rolnautic for at handle lidt udstyr.

Inden det gik et smut ned til Alcampo for at handle lidt ind, inden det gik tilbage til Puerto Rico.

Aftenen tilbragte vi sammen med en god middag oppe hos Katrine,

Menuen blev kulmule tilberedt på 3 forskellige måder.

Desserten blev flamberede bananer med is, det var bare super lækkert som sædvanligt.

Vi var også lige et smut oppe og se på drag showet. 

 

Lørdagen gik med at få båden gjort søklar, og da Ellen & Magne, vores gode naboer fra Trondheim ankom til Puerto Rico tog vi dem med op i det lille center for lige at nå en hyggelig aften sammen med dem også, inden vi skulle sejle til Las Palmas, hvilket vi jo gjorde søndag morgen kl 9.

28-01-2010

Ja så er vi nået et pænt stykke ind i det nye år.

Nytårs aften var vi oppe og spise på Orient express, bagefter var vi et smut inde og se dragshow, da vi kom tilbage til broen, blev vi slæbt med i byen endnu engang sammen med nogle spanioler som også lå i marinaen, hyggelig aften; men vi havde godt nok lidt ondt i hovederne næste dag.Rødmer

 

Tiden i Puerto Rico er ellers gået med hyggelige små besøg af og hos bla.  Ulla, Jon og deres børn Andrea & Kristoffer fra Timeout, samt Rikke, Per og deres børn Johan & Rose fra syisabell, når de ikke lige havde gæster på besøg.Smiler stort

 

 De er også danske langturssejlere, der lige som os har valgt at holde vinter hernede på Canaria øerne.

Regner med at vi muligvis render ind i dem igen undervejs hjemad. Det håber jeg i hvert fald at vi gør,så vi kan nå at få lidt flere hyggelige timer sammen.

 

Det har jo virkeligt været dejlig at snakke med nogle danskere indimellem, selv om jeg er ved at kunne forstå en del sprog.

Det har også været rigtig hyggeligt med de små besøg af danske turister ( sejlere) som lige skulle ud og hilse på.Vinker

 

Tiden er også gået med solbadning, svømmeture og lidt gå ture rundt i bjergene.

 

Gry havde sine venner Kari & Arne boende i 3 uger i sin båd lige over for os, så dem fik vi hurtigt lært at kende og fik mange gode og sjove timer sammen med dem også, samt en rigtig hyggelig aften ude på Tauro hvor vi nød den gode musik.

Det var også med sorg vi modtog meddelelsen om at Peers biologiske mor Liss var død, vi er godt klar over hvilket tomrum det bliver, for Peers halvsøskende Vibeke & Jan, det føles stadig underligt at hun ikke er der mere, også selv om hun for os, var langt ude i periferien.

 

Midt i januar kom Lovise´s forældre Lilian & Olav  herned for at holde ferie i Lovise & Audun´s båd Sweet, de er lige som datteren og svigersønnen også bavaria ejere, så der var der oplagt til lidt bavaria snak og hygge.

Det var rigtig dejligt at mødes med dem igen, for dem lærte vi jo at kende, da de var hernede, da Lovise & Audun blev gift.

 

Da Peer kom hjem fra job lejede han en bil nogle dage, så vi også lige kunne nå at få udforsket vest- og nord siden af øen.

Vi blev lidt overrasket over at se hvor frodigt der var på især den nordlige side af øen, i forhold til hvor gold der er her på sydsiden.

 

Vi nød solen og en lækker fisk med salat på en restaurant der lå lige ud til havnen i Agaete.

Bagefter gik det til Las Palma et smut for at nå nogle ærinder som vi skulle have ordnet.

Julen 2009

Kære familie, venner, bekendte, sejlervenner både nye som gamle & og ikke mindst alle vores trofaste læsere.

Tusinde tak for alle de email`s og hilsnerne, som vi har modtaget undervejs på vores spændende sejltur herned.
Vi vil hermed ønske jer alle en.

       Rigtig glædelig jul.


                                        Bente, Peer-Allan & Mickey

20-12-2009

Nu kun 4 dage til jul.
Peer er kommet tilbage fra jobbet, vi lejede en bil et par dage, så vi kunne komme langs og handle lidt ind til jul, så julegaverne fra os selv til hinanden er også indkøbt nu.Rækker tunge

Ann & Claus havde jo julegaverne med herned fra vore børn, så nu er der alligevel en del pakker som kan komme under vores mini juletræ.Smiler stortVinker.
Vi var også lige inden om en madrasfabrik og fik investeret i nogle nye ordentlige koldskums madrasser til os selv og ligge på.
De gamle skummadrasser var helt udtjente, så dem rullede vi sammen, tog dem med, og fik ved hjælp af en der kunne tale lidt engelsk forklaret, at vi skulle bruge nogle nye madrasser.
Vi kunne så vente imedens de skar dem til.
Det tog vel en lille times tid, så fik vi udleveret 2 fine nye madrasser, fint udskåret & tilpasset og næsten dobbelt så tykke som de gamle.Smiler stort
De passer perfekt i betrækket, så der kan man se hvor fladtrykte de gamle var blevet.
Det er vildt luksus at flade ud på de nye madrasser, dem ligger man rigtig fint på.
Vi var også lige et smut i Alcampo, nok Canarieøernes svar på Bilka.
Vi fik lige købt en dvd afspiller og en microovn med grill, når vi nu lige var der og de havde sådan nogle gode tilbud.Vinker
Vi fandt også lige en fin lyskæde, så nu er Cherie rigtig pyntet op til jul.
Selv om jeg faktisk har fået hængt julepynt op i båden fra den 1 søndag i advent i år.

Vi ville egentlig have været oppe og have spist and på Orient Express, fordi de laver nogle rigtig gode velsmagende anderetter der;
Men nu er Bambus bar på havneområdet åbnet igen, Søren, (kokken, har overtaget restauranten, og vil føre den videre med dansk mad), så der kan vi få god gammeldags dansk lavet juleand med det hele, og risalamandel.
Så vi har reserveret bord der til juleaften kl 19, samt 1 juledag holder de dansk julefrokost kl 13, så det tager vi lige med også.
Så slipper jeg også for at stå der i kødgryderne,  Vinker når vi nu ikke er hjemme i dk juleaften.
Vi bliver nok hernede i Puerto Rico indtil 1 februar, for vi vil lige have ændret noget på sprayhoden, og Violetta, sejlmageren hernede holder lidt ferie her først i januar.

Vi har også været i Las Palmas og har bestilt ruller til storsejlet,Vinker for efter turen herned, kan vi se, at det ikke duer med med de glidere der er på nu, for når vejret er dårligt,så klemmer de og vi har problemer med at få sejlet ned, jeg syntes ikke det er særlig sjovt, at stå oppe på 3. trin på masten og hoppe som en sprællemand for at få hevet sejlet ned.Vild

01-12-2009

Godt træt af dårlige internetforbindelser.
Kan se at alt det jeg skrev her på hjemmesiden den 8-11, er forsvundet ud i cyper space, surt.
Men vi har nu fået installeret en Watermaker, så vi kan lave vores eget drikkevand.
Super dejligt, for vandet hernede er ikke særlig vellugtende.
Paco som nu har fået navneforandring til Mickey, hjalp lidt med at trække el kablerne Rækker tunge, alt blev ihvertfald tjecket godt igennem, om han lige var til stor hjælp for Peer, kan vist diskuteres.Blinker
Mickey har også været et smut hos dyrlægen for at blive kastreret.Vild
Det gik fint og han er kommet godt over det.
Dyrlægen var meget imponeret af ham, for han sad så pænt på bordet, da han skulle revacineres, uden at sætte kløerne i hende eller bide, selv om hun havde kastreret ham 2 dage før, så han fik en ordentlig nussetur af hende bagefter.
Vi har også været et smut over til Tenerife, det lykkedes os at få besøg af en stor flok delfiner på vej derover.
Mickey blev søsyg på hjemturen, men var så sød at han ofrede i sin kattebakke ude på toilettet.Vinker

Fra den 11 til den 20 November havde vi et dejligt besøg af Ann, Claus, Peter & Sanne.
Vi har rigtig hygget os med at sejle om til Amfi og ligge for anker, så alle kunne komme til at bade, der er nemlig en super fin badestrand ved Amfi.
Peter er ved at blive en rigtig vandhund, så han fik svømmet rigtig meget.
Vi var også et smut i Morgan for at prøve en tur med dykkerbåden, det var lige noget for Peter & Sanne at se de mange flotte fisk og gamle skibsvrag som vi så på turen.
Peer`s fødselsdag blev holdt på en restaurant der hedder Katrine, hvor vi fik en lækker tilberedt laks.
Bagefter gik vi rundt og lavede en del sjov i centeret, Peer fik pruttet prisen ned til det halve for to søde dansende tøjdyr.
Sanne fik en prikket ko & Peter fik et grå æsel, jeg syntes stadig at jeg kan høre den melodi, de kunne danse til i mine ører.
En Kitty ballon samt en Svampebob blev det også til.
En tur ud til ørkenen ved Maspalomas blev det også til, vi var også henne og se på kamelerne.
Om søndagen sejlede vi meget tidligt ud for at se om vi kunne være så heldige at se delfinerne, efter 1½ times sejlads mødte vi en lille flok, så det lykkedes for os.
Bagefter gik vi ind til Morgan for at ankre lidt, så Claus Peter og farfar kunne sejle ind på grottebesøg i lille båden.
Da så sørøverskibet også lagde sig for anker der i bugten, var Peter sikker på at det som glimtede inde i grotten, måtte være rigtig sørøver guld.
Da det blæste op, sejlede vi tilbage til Puerto Rico og badede ved stranden der.
Det har været nogle skønne dage sammen med familien, desværre går de altid for hurtigt.

Mickey var lidt vild den ene aften, så da han forsøgte at hoppe over på broen, gled han på bag klappen og skvattede i vandet.
Inden Peer nåede at komme helt hen til bagklappen, var Mickey, (dyngvåd) allerede selv kommet op igen, han var klatret op ad fænderlisten ude i bag.
Han blev tørret godt, og har haft lidt respekt for vandet siden.Smiler stort
Den 22 november drog ARC afsted med 220 både mod Caribien, der er en del af dem som vi har mødt undervejs herned, som deltager der.
Desuden er der også rigtig mange der sejler selv over, gad godt vide hvor mange der egenlig krydser Atlanten denne vinter.
Prøver at følge alle på deres blokke så godt vi kan.
Tænker ofte på især Gwendolyn G, med Kim, Lene, Celeste og Oliver som er på tur jorden rundt, og nu befinder de sig midt på Atlanten.
Dem lærte jeg jo godt at kende, mens de lå her i Puerto Rico.

Vi er nu nået 1 december.
I den tid vi har ligget her i Puerto Rico, har vi kun haft regn 2 gange, ½ times finregn en dag i oktober samt 2 timers regn en dag i november.
Dag temperaturen ligger stadig på omkring 26-27 grader, nattemperaturen er faldet til omkring 18-20 grader og hav temperaturen er stadig på 21,8 grader

10-11-2009

Den 10 november var vi sammen med vore naboer Ellen & Magne fra Trondheim, et smut i den Norske sømandskirke i Aguineguin. 
Vi ville ind og se, da vores Norske genboer her på broen, Lovise & Audun blev gift.
Det var et rigtig smukt og rørende bryllup, hvor Lovises veninde sang og spillede for det kommende brudepar.Smiler stort

Peer havde lovet Audun, at sejle deres båd tilbage til Puerto Rico, og sørge for at den blev ordentlig fortøjet ved broen igen.Cool

Om aftenen hyggede vi os sammen med Ellen & Magne  hvor vi serverede en gang spansk tapas her på Cherie.
.

07-10-2009

Pacco
Fredag den 2 oktober sidst på eftermiddagen, ankom vores nye gast Pacco, hertil CherieSmiler stort.
Han er en 6 mdr. gammel rødstribet Canarisk hittekat, som Peer har skaffet til mig gennem TARO.
Han er en meget speciel herre, som tager det helt cool sålænge han er hernede i kahytten.
Når han er med oppe i cockpittet, skal der ikke ske ret meget, så er han på vild flugt ned igenVild.

Men han bliver lidt modigere for hver dag.

Han har så heller aldrig været ude i den store verden før, så det er helt forståelig.
Han opfører sig allerede, som om han han har tilbragt hele sit liv her ombord.
Når jeg sidder ved computeren, ligger han lige bag skærmen, og har det fulde tjeck på hvad jeg laver.
Han er en meget nysgerrig kat, så alt hernede har fået et ordentlig kattetjeck.Waou
Det eneste tidspunkt han er ret så højlydt, er når jeg er ved at lave mad, så skal han nok gøre mig opmærksom på at han er tilstede og vil prøvesmageSmiler stort.

30-09-2009

Torsdag den 24 september, med solskin og blå himmel, sejlede vi så det sidste stykke vej mod vores mål nemlig Puerto Rico, en strækning på 50 sm, som vi for en gang skyld kunne sejle i shorts og t shirts.Smiler stortVinkerRækker tunge
Vi lagde til uden for receptionen, og efter at have fået båden og os behørigt meldt fik vi anvist en fin plads ved den yderste flydebro, hvor vi ligger roligt og godt beskyttet mod dønningerne.

Mandag formiddag var vi et smut i Aguineguin, for at høre om vi kunne få båden på land der, og lidt hjælp af en mand, så Peer kunne få skiftet ror lejerne.
Det kunne vi godt, allerede næste morgen; men vi skulle lige komme ind på havnekontoret med pas, bådpapirer, osv inden klokken 13,30, for de skulle så lige nå at faxe kopierne af vores bådpapirer til politiet i Las Palmas for at få en godkendelse til at tage båden op, og klokken var allerede 12, så vi måtte tage en taxa tilbage og så skynde os at få Cherie sejlet om til Aguineguin, så jeg lige kunne smutte op og få papirnusseriet bragt i orden.
Vi kunne ikke få tilladelse til at lægge os hen ved kajen før efter kl 18.
Så da alt papirnusseriet og betaling og rundt til de forskellige for at vise kviteringen, kunne vi så få endelig aftale med hvilket tidspunkt alle var klar til at tage Cherie op, meget omstændeligt efter danske forhold.Waou
Resten af eftermiddagen gik med en sejltur i det skønne vejr.
 Vi forsøgte os også med at fiske lidt; men som sædvanlig bed ingen på, så efter kl 18, måtte jeg lige et smut hen i supermarkedet for at købe et par friske fisk, som blev nydt ovnbagt med rødbede tzazki til.

Næste morgen kom Cherie så op på land og efter et par timer var rorlejerne skiftet, propellen renset for belægning og zinkklodsen fik udskiftet boltene, for den ene var mistet under turen herned.
Ved middagstid kunne vi så sejle tilbage til Puerto Rico igen.

16-09-2009

Fra Tenerife gik det så videre mod Gran Canaria.
Solen skinnede og bortset fra lige at det blæste en del og vi havde dønningerne ind fra siden, så gik det frisk derud af med 2 reb i storsejlet og heldigvis havde vi lige aftenen inden, fået hevet genuaen ned og sat fokken igen.
Susan & Morten klarede det fint, selv om båden jo opfører sig helt anderledes når vi sejler bidevind, end de dage vi sejlede læns.
Sidst på eftermiddagen ankom vi så til Las Palmas, målet for vores rejse var nu nået.VinkerSmiler stortCool

Vi blev meldt til og fik anvist en havneplads, endda til helt rimelig pris, modsat Teneriffe, hvor vi foruden 2 dages havnepenge også lige skulle betale 38 eur i båd afgift.Vild
Da vi var kommet på plads, var det tid at få åbnet den sidste pakke i kurven fra Hanne & Peter, som hurtigt blev åbnet, super der var sørme lige en flaske flaske champagne.
Så man kan vist godt sige at vi afsluttede turen herned med maner.
Vi nåede lige at få en dags tid her i Las Palmas også, sammen med Susan & Morten, inden de skulle rejse hjem til Danmark igen.
Det har været rigtig dejligt sådan at have haft besøg derhjemmefra.Rækker tunge
Peer skulle så afsted til Norge på job om mandagen, så nu har jeg jo så 2 uger for mig selv, her nede i varmen.

Der pt op til 36 grader om dagen og 25 grader om natten, så det er pænt varmt hernede lige for tiden.

Dagene hernede går med en daglig svømmetur og lidt solbadning, lidt rengøring af båden, tøjvask, indkøb, og jeg får også læst en hel del i mine bøger.
Byen bliver også udforsket en hel del pr cykel.

Internettet her, er meget ustabilt ind i mellem, det er lidt træls.
På den anden side af byen ligger en rigtig lækker badestrand Playa de las Canteras, den cykler jeg om til de dage der er solskin.
 Ellers tager jeg bare hen til en lille badestrand der ligger lige ved siden af marinaen, vandtemperaturen er omkring 27-28 grader i disse dage, så der skal ingen overtalelse til, for at springe i lige for tiden.Smiler stort

01-09-2009

Vi har tilbragt  nogle rigtig dejlige dage på Madeira, hvor vi var rundt på det meste af øen og fik set og hørt en stor del om øens historie.

Peer lejede en bil så vi kunne komme lidt rundt, så vi tog på en udflugt langs nord kysten, ad små listige serpentiner veje først til Santana, hvor vi var inde i et oplevelses center, hvor vi hørte en del om øens opståen, klimaet og hvorledes folk levede her før i tiden.

Bagefter gik det videre til Sao Vicente, hvor vi var inde og se en stor grotte, bagefter nød vi hver en grillstegt guldmakrel med kogte grønsager og kartofler dertil.( for første gang i mit liv har jeg fået kogt squash J )

Ved aftens tide hentede vi Susan & Morten i lufthavnen, vi sad så i cockpittet og snakkede og nød en gang tappas, i den lune aften.

Næste dag var planlagt til at udforske Funchal.

Må nok sige at vi fik prøvet en del grænser af ved bla. at tage en tur med svævebane fra Funchal og hele vejen gik op over byen til et højt bjerg, hvor der var en meget stor flot park, der gik vi rundt i flere timer, hvor vi så masser af flotte blomster og træer + en udstilling med flotte sten ( smykkesten) samt en udstilling med afrikansk billedskærer kunst.

Middagen blev indtaget på en hyggelig restaurant i Funchal, hvor vi bla smagte deres specialitet, en lang sort fisk som de fanger hernede på 1000 meters dybde, (gad vide hvordan de fisker dem?), fisken var virkelig en delikatesse, og så serveret med indbagte bananer og grøntsager dertil, rigtig mums.

 

Byens fiskemarked og ovenpå det kæmpestore frugt & blomster marked er virkelig et besøg værd, vi fik smagt og købt en masse spændende frugter, som vi aldrig havde set før.

Senere tog vi på en 1½ times bytur rundt med en dobbeltdækker bus, derefter tog vi en lokal bus op til Monte, for så at prøve at blive transporteret ned fra bjerget, igennem smalle gader i en slæde med træmeder og styret af 2 hjælpere.

Det var på den måde at de transporterede folk og varer ned fra bjergene før i tiden. Det var meget grænseoverskridende at prøve en sådan tur.

Vi havde set at nede på havnen lå The Beatles gamle luksus yacht, lavet om som restaurant, så der ville vi indtage vores aftensmad.

Med forventning om Beatles musik og luksus middag da vi havde set menu kortet, gik vi ombord; men sikke dog en skuffelse, maden var elendig, servitricerne stod og småskændtes, og da så den ene kom gående lige forbi vores bord med en konservesdåse, som hun skulle ned og have åbnet i kabyssen, var vi helt sikre, det var vist også dåsemad, der var brugt i vores forskellige salater.

Surt især når man har forventet friske råvarer, min oktopussy salat var i hvert fald meget sej og gummi agtig, og musik var der heller ikke noget af.

Det var virkelig en skuffelse at spise der, de spurgte heller ikke om vi havde syntes om maden, det var de vist godt selv klar over.

For det er et sted hvor kunderne kun kommer 1 gang, med den standart de holder.

Næste dag kørte vi op til Nonnernes dal på sydkysten, hvor vi kom meget højt op og med en fantastisk flot udsigt over bjergtinder og dybe dale.

Vi nød en lækker fiske middag på et lokalt spisested nede i dalen, virkelig lækker mad, og så til næsten ingen penge.

Turen gik videre ad serpentineveje over de højeste bjergrygge på sydsiden af øen og op mod den nordvestligste by Porto Monitz, hvor vi ville prøve at bade i et udendørs havbasin, med lava klipper ind i mellem i bassinerne, lækker vandtemperatur og vandet blev skiftet ud tit, idet hver gang der kom en dønning ind til kysten, kom det lige et kraftigt skyl ind i bassinet, selv fisk kom med ind, ind i mellem.

En fin og beskyttet måde at bade i Atlanterhavet på.

Godt trætte, spiste vi aftensmad på restauranten i lystbådehavnen, der fik vi et kæmpe tapas bord til forret, lækker tilberedt fiske og Peer, Morten & Susan kunne også lige knibe en dessert ned.

 

Så gik turen til Calheta, for at komme lidt ned på sydkysten, så vi kunne komme ud og bade ved en rigtig sandstrand, De har hentet sandet i Sahara og fået det sejlet det hertil.

Fin lækker strand, så vi nød at få badet lidt.

Efter at have tjekket værdudsigten en del dage, besluttede vi, at nu skulle vi se at komme ned mod Canarie øerne.

Vi blev enige om at vi vist lige kunne nå at sejle inden om Tenerife også, så Susan & Morten fik set lidt mere, når de nu er her.

01-08-2009

Vi er jo nu nået helt ned til La Coruna i Nord Spanien, Peer har nået sit fly til Norge i mandags, så han er på job igen.
Jeg er ved at være færdig med oprydningen efter 3 ugers intenst sejlads, mangler kun at få vasket alt vores snavsetøj, så er jeg vist igennem det.


Har lært et svensk par Margit & Lennart, at kende omme fra den anden lystbådehavn, havde dem til frokost i dag, og er inviteret på aftensmad hos dem i  morgen aften, bagefter skal vi hen på torvet hvor der skulle være noget optræden, det er dejligt at kunne følges med nogle om aftenen, for der er jeg jo ikke så vild med at gå ud selv.
I eftermiddags cyklede jeg ud og så Torre de Hércules det er et af verdens ældste fyrtårn, det blev faktisk grunlagt helt tilbage i romer tiden.

Den var jeg så et smut oppe i, for at nyde den flotte udsigt der er deroppe fra.
Tårnet der er 55 m højt er det næsthøjeste fyrtårn i Spanien, det blev grunlagt af romerne for omkring 1900 år siden, det har fungeret som fyrtårn siden det 2. århundrede, den var oprindelig 34 meter høj; men blev forlænget med 21 meter under restaureringen i 1788.
Romerne anlage fyret efter de havde erobret nordvestkysten her, fordi de troede at verden stoppede her.
Kysten herfra og ned til Cabo Finistera, kaldtes dengang for costa da morte, ( dødens kyst) pga de mange skibsvrag.
Imponerende at romerne var så arkitekt- bygge -kyndige allerede dengang, for så mange år siden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31-07-2009

Ja så er jeg ved at komme op til overfladen igen.
Det ser ud til at La Coruna er en spændende by at gå rundt i, der er også en del seværdigheder.
Jeg har planlagt at tage toget ned til Santiago De Compostella for at se katedralen en dag i næste uge.
Ombord er der jo lige lidt, jeg vil have rengjort og udtørret og der er en del vasketøj som jeg også helst vil have ordnet først
Rækker tunge
Jeg tror, at det meste af vandet, der kom ind, muligvis alligevel er kommer ind af durade ventilerne, når bølgerne skyller kraftigt ind over båden i store mængder. (så må vist hellere prøve at få dem dækket til næste gang)Vinker


Der må også stadig være et lille hul et eller andet sted omkring masten, muligvis også der hvor skinnen til vende fokken er fastgjort til dækket, så vi må i gang med en vandslange igen for at finde de sidste huller og få den tætnet, vi må også have inder beklædningen af igen, så vi bedre kan finde stederne. ( jeg har skruet inder/ loft beklædningen af nu, de der er under der hvor duradernesidder, der var nogle plamager, der var blevet gule og grønne af mug , så dem fik jeg spulet godt, samt skrubbet med en klorin opløsning, de får nu lov til at tørre til Peer kommer tilbage fra job
Vi ligger i en helt ny og rigtig fin luksus havn, og pga. at de ikke er helt færdige med alt det udenoms, giver de i år store rabatter, så vi ligger her for 15 eur pr døgn, med vand, strøm og wifi, det er ½ pris.


Peer har bestilt sig et dykker udstyr nu, (det  kommer herned til marinaen om en lille uge fra Tyskland), så vi fremover, slipper for at havne i en sådan situation igen, hvis vi igen er uheldige at få et tov i skruen, for så kan han selv dykke ned og fjerne det. Vinker


Vi er vist ikke de eneste der har fanget tov eller garn hernede, der kommer jævnligt en båd ind med noget i propellen..Vild


Vi har nu vist fået testet os selv lidt mere, efter den omgang, med 2 gange kuling i et af de værste områder vi kunne finde undervejs.Vild
Da vi røg ind i den første kuling,( 12-14 m/s fra sw)  fik vi hurtigt taget et reb i storsejlet og fokken blev rullet næsten helt ind, vi røg afsted med 7 knob hele det lille døgn den varede, desværre ikke lige i retning mod La Coruna; men dog kunne vi holde ca.180 grader det meste af tiden så der var kurs mod et sted mellem Bilbau og Santander.
Natten blev tilbragt ret så vådt og ukomfortabelt i cockpittet med sikkerhedslinerne forsvarligt fastgjort til vores redningsveste og beslagene i dørken, et æggeur blev sat til at vække hver ½ time så vi lige kunne tjecke på radaren at der stadig var fri baneVinker.

Nr. 2 kuling (16 m/s fra wsw) startede få timer før, vi skulle op over kontinental sokkelen igen, altså på det mest uheldige tidspunkt, der kunne autopiloten ikke klare det længere, så Peer måtte selv stå ved roret de næste mange timer og pga. bølgernes størrelse måtte vi bare gå med dem længere og længere ind i bugten igen, indtil vi kom så langt ind at bølgerne begyndte at ro sig ned igen, da det var blevet lidt mere roligt igen og autopiloten kunne tage over igen, fik Peer sig en lille lur.
Måtte jeg måtte dog lige vække ham kort efter igen, for at vise en kæmpe stor gul/grå/brun ting, der drev forbi os ca. 20 meter fra båden, det havde vel en størrelse som et lad på en mini transporter, var virkelig lykkelig over at vi ikke havde ramt den også.


Nå vi kom næsten ind til en ankerbugt ved Lastres i nærheden af Gijon inden vinden flovede helt, ja vi manglede faktisk kun 3,5 sm, selvfølgelig lå vi lige på ruten, der hvor de store skibe sejler.


Peer hoppede ud i lillebåden og skubbede så Cherie ind til bugten, det tog 4 timer, inde i bugten, fik vi hurtigt smidt ankeret og gik til køjs, selv jeg kunne falde i søvn øjeblikkeligt, og det selv om der var den undeste swell der i bugten.
Næste morgen fik vi hjælp af en fra et flinkt dykkerhold, og har nu 50 meter fin grøn flydeline, ganske intakt

Regnede lidt på det og fandt ud af, at hvis vi valgte at sejle endnu en nat igennem, så ville vi stadig kunne nå til La Coruna i tide.

For engang skyld var både solen og vinden med os, så det gik først for motor og hen på eftermiddagen fik vi medvind, så vi for første gang kunne sætte begge forsejl.

Sikke da en fornøjelses tur vi fik fra Lastres og indtil vi sidst på aftenen tog sejlene ind igen da vinden forsvandt.

Resten af vejen til La Coruna gik for motor, faktisk var det en helt betryggende lyd at høre den i gang igen.

Vækkede Peer ved 5,30 tiden med nybagt franskbrød, blødkogte æg og en lille gl. Dansk som blev nydt i cockpittet, med stearinlyset tændt, ren morgenhygge, mens vi kunne se på en ny solskinsdag var ved at begynde.

Vi ankom planmæssigt til La Coruna søndag klokken 11,30.

 

Eftermiddagen blev brugt til en lille sightseeing i byen, hvor der i den forløbne uge har været Gælisk festuge, så overalt var der boder med alt fra store røgede skinker, pølser, frugt, oste osv.

Mange af dem fra boderne var klædt i middelalder klæder, der var sådan en rigtig hyggelig atmosfære der.

Vi nød gang Tappas med en kold øl på en af de mange fortovsrestauranter , inden vi gik tilbage til båden, hvor vi delte en flaske champagne for at fejre at vi nu havde nået vores første mål.

 


I nabo havnen ligger et Svensk par med en Nordship 28, de var også på vej over Biscayen, og røg også ind i en kuling, dog ikke samme tid som os.
De fik knækket deres agterstag og masten røg overbord i en kuling, de har nu ligget her og ventet på en ny mast de sidste 14 dage, og skal ligge her mindst 14 dage endnu før deres nye mast kommer fra Frankrig, så dem vil jeg tage om og besøge.
Vores norske venner Reidun & Truls (som ankom til La Coruna ½ time efter os), var omme og besøge nogle af deres norske venner som lå ved siden af svenskerne, de havde hørt fra svenskerne, at de havde læst på
Navtex´en at en stor gul lysboje havde revet sig løs og drev rundt inde i Biscayen i netop det område vi befandt os i, det var den gule bøje, som jeg havde set den gule side og underdelen af.

Er glad for at vi ikke lige havde kikket på navtex´en inden, får så havde vi nok blevet ret så nervøse, for at befinde os lige der hvor vi var.


Er blevet positivt overrasket over hvor fint det egentlig fungerer med at sejle igennem om natten for mit vedkommende, hvis vejret bare er lidt rimeligt, får jeg både passet at holde udkik, med radar og autopilot sat til, bagt brød og læst en del i mine bøger mens Peer får sovet så meget som han kan, når jeg så mærket at nu klapper mine øjne, vækker jeg Peer, og får så lige 1-2 timer, og er så frisk igen. Peer var mere træt end jeg er om natten muligvis har de hårde 3 uger på Nordsøen inden, har tæret lidt hårdt på ham.
Vi har nu, på de første 3 uger sejlet ialt 1530 nm, hvilket vil sige ca 300-400 nm mere, end hvis vi havde været lidt heldigere med vejret.Vinker

 

10-07-2009

Ja så er der jo ved at være gået en uge igen, tiden flyver jo afsted.
Vi kom fint afsted og nåede Hotenau inden det blev mørkt.
Endnu en gang tak til jer alle for de dejlige gaver vi har fået.
Næste dag meget tidligt gik det ind i slusen og hurtigt igennem Kielerkanalen, til Brunsbüttel og videre over til Cuxhaven, hvor vi prøvede at få sovet lidt på forskud.

Ved 22 tiden gik vi ud med kurs mod Den Helder.
Vinden begyndte at friske mere og mere op i løbet af formiddagen og da den var lige imod os besluttede vi at gå ind til Borkum, hvor vi ankom sidst på dagen.

Næste dag sejlede vi afsted over middag, friske og udhvilede gik det videre i en lille kuling på kryds mod øen Vlieland, hvor vi ankom ved 4 tiden om morgenen.

Efter at have sovet nogle timer, gik det afsted ved 11 tiden i en pæn kuling mod Den Helder.

Peer havde beregnet at vi vist pga ekstra meget højt tidevand (Spring), vist kunne sejle inden om øerne ned til Den Helder.

Der var 2 områder som skulle passeres, hvor der ved lavvande kun er henholdsvis 30 cm vand og 60 cm vand.

Ved normal højvande regnes kun både med dybgang op til max 185 cm at kunne passere, og vi stikker jo mindst 210 cm.

Men det gik efter Peer´s beregninger fint, og vi kom helskinnet igennem. der var dog lidt nerver på da der kun var omkring 30 cm under kølen hvor der var lavest, og vi var kommet ca en time efter højvande.

Alternativet havde været at blive liggende; men da udsigterne jo heller ikke så for godt ud deroppe de næste dage, så valgte vi at tage chancen.

Dog blev vi meget overrasket over at der faktist var mega høje bølger også der inden for øerne.

De var en overgang omkring 3 meter høje, så vi fik kaskader af vand kastet over os, især Peer, han måtte jo sidde derude bagtil og styre.

 Vi sejlede ud fra Den Helder ved 13 tiden med strømmen ud og vind og søer imod, ( det kogte rigtig der) sejlede vi 8 knob på gps´s; men kun 2 gennem vandet på grund af den kraftige sø der stod ind, så det var ret vanskelig at styre, indtil vi kom fri af indsejlingen og kunne sætte kursen, så vi fik halvvind.
Det gik så ret så hurtigt ned til Ijmuiden, (med et reb i storsejlet) hvor vi var ved 17 tiden.
Havde lige regnet med at vi kunne vente med at tage storsejlet ned, indtil vi var kommet inden for havneløbet; men nej, måtte alligevel ud på dækket i de store bølger, for at få sejlet sikret, idet vi måtte vente en del tid uden for havnen, for der kom et kæmpe tankskib ud på tværs af havneløbet efterfulgt af et kæmpe containerskib, tilsidst kom der også et dansk krydstogtskib der ville ud, inden vi kunne komme ind i sikker havn.

Der er nu kuling, regnen pisker ned indimellem, meget uro i havnen; men vi ligger jo tørt og lunt her med cokpitteltet oppe og oliefyret igang.
Man skulle ikke tro at det er 10 juli, så koldt det er i disse dage.
I forgårs haglede det faktisk flere gange i de squals der kom.
Vil dog nok sige at den sø vi har sejlet i de sidste dage vist ikke ligefrem var for børn,Vild vi er heldigv
is ret søstærke, ellers havde vi vist ikke været kommet længere end til Cuxhaven endnu.Vinker Cool

Vejret er ret træls igen i dag med kuling og den ene kraftige regnbyge efter den anden, skyller ned over båden.
Det hyler og fløjter fra mast og rig, og vi bliver vugget ret så kraftigt i den sø der står ind i havnen.Vild
Den store lystbåde havn her, virker faktisk ret så øde i dag, alle er vist krøbet ned i skjul i deres kahytter, eller sover længe.Vinker
Så i dag bliver vi liggende en dag over, vi har købt netadgang, så nu er det bare at se at få skrevet lidt her; mens muligheden er derRækker tunge.
Peer er så igang med at skifte pærerne ombord om til nogle elbesparende pærer, for med mit luksus strømforbrug, ( dybfryser), må vi jo holde lidt hus med hvor meget strøm vi bruger.
Vejret undervejs på turen har ikke lige frem været af det bedste indtil nu.
Vi har sådan måttet sejle lidt, alt efter de tidspunkter hvornår vinden lagde sig lidt og søen ikke var for meget imod.
Der er ind i mellem pænt store bølger herude på det store hav.
Cherie er jo meget søstærk så det går jo fint.Smiler 

I morgen regner vi med at vejret bedrer sig så meget, at vik kan komme lidt videre sydpå.
Den næste tid bliver der nok mest skrevet på Web Diary. Indtil vi igen får stabil internet adgang.
Linket er her neden under.

http://blog.mailasail.com/sycherie

02-07-2009

Nedtælling.
Nu er der pluselig kun 39 timer til vi sejler afsted, hvor bliver tiden dog af?Vild
De sidste dage har vi haft mega travlt med at få de sidste småting ( læs større ting) gjort færdige.
Så nu er der trukket nye vandslanger fra tankene, vandpumpen er flyttet ud på badeværelset istedet for at larme i agterkøjen.
Vi har også fået installeret et vandrensnings filter med aktiv kul til at sikre det kolde drikke vand mod unødvendige bakterier.
Vi vil jo helst ikke risikere at få en omgang turist mave undervejs. Vild

15-06-2009

Næste dag gik det lige inden om Aabenraa, inden vi forsatte videre mod Sønderborg igen i en stiv kuling.
Vi ville egentligt have ligget ved en af d.s´s  turbøjer der ligger i Alssund; men som så ofte nu, var vores tur bøje okkuperet af tyske sejlere, ret så træls, for de har jo ikke noget at gøre der.VredGræder
Denne gang, sejlede vi dog lige hen til dem og fortalte, at de faktistk ikke måtte ligge der, eftersom de jo ikke er medlem af dansk sejl union.
Vi overnattede så i Sønderborg lystbådehavn, og som så ofte før, fik vi igen den samme plads, hvor vi kan ligge med siden til.Rækker tungeVinker.

Næste dag forsatte vi videre til Kappeln, for at hente vores nye bord, som Peer fik monteret med det samme.

Bagefter var vi henne ved Niro Verner, han har jo rigtig meget i rustfrit, og så er deres priser meget rimelige.

Desuden manglede vi også mange andre småting, bla line til at montere på dækket, ekstra sikkerheds liner, blokke + nyt tovværk til vores gennaker, som Thorsten & Kim er ved at sy.
Næste dag gik turen så videre på kryds i igen, i kuling.
Jeg må tilstå, at nu er jeg ved at være,rigtig grundig træt af at, sejle bidevind i kuling, jeg begynder at få en underlig kvalm fornemmelse i halsen.VildSyg
Hen på eftermiddagen nåede vi Flensborg, hvor vi så ville holde lang weekend med ren afslapning.

Peer fik dog lige tid til, at få byttet om på spillene samt, en tiltrængt smøring blev det da også til.Cool nu er de som nye igen.Vinker
Vi havde en aftale med Peter & Hanne, som havde inviteret os med ud og spise lørdag aften.
Det var jo igen, som altid, når vi er "langs" sammen med dem, smadder hyggeligt.

Næste morgen ville vi så give kaffe og rundstykker , jeg fik travet det meste af Flensborg tyndt, inden jeg fandt en bager der havde åbent.
Vi blev så enig om at følges ad til Sønderborg, så ville Hanne give frokost, når vi nåede dertil.
Det blev til kryds igen, og vi havde ret så svært med at følge dem, "sådanne garvede kapsejlere"; med vores tungt læsset turbåd; men alle de Bavariaer vi mødte, dem fik vi da sejlet fra.Smiler stort
Selv en 40 fods Bavaria cruiser, måtte se sig overhalet af Cherie.Waou
Vel ankommet på sædvanlig plads i Sønderborg, ved 4 tiden, havde Hanne allerede frokosten klar, så resten af den weekend blev afsluttet i hyggeligt selskab, med en lækker frokost sammen med dem.

Mandag morgen, gik turen så hjem til Aabenraa, for Peer skulle jo rejse til Norge om eftermiddagen, så nu kunne vi vist ikke trække den længere, det var vist ved at være på tide, at vi kom hjem igen.Vinker

01-06-2009

Pinse mandag.
Susan & Morten ankom standsmæssigt på deres cykler i det dejligste solskin, så efter morgenmad´s hygge, drog vi alle 4 på cykel om til Den gamle by i Århus.
Vi tilbragte nogle timer med at gå rundt og se på de fine gamle huse.
Vi tog også en tur med en kaperkusk, på en hestevogns tur, rundt i Botanisk have.
Hesten blev også lige grundigt tjekket af os inden turen,Smiler stort vi roste kusken, for hesten så virkelig velpasset ud, så der var ikke noget at komme efter, for os tre hestekyndige.Cool
Frokosten blev indtaget i en hyggelig gårdhave derinde.

Bagefter cyklede vi lige ud forbi den bygning, hvor Susan & Morten har fået lejlighed fra 1 august.

Sidst på eftermiddagen begyndte så vi hjemturen, og da der næsten ingen vind var, gik det for motor det meste af vejen.
Mange steder undervejs, kunne vi nyde synet af de mange marsvin, især lige før den nye lillebæltsbro var der rigtig mange.
Da vi ikke gad sejle længere, lagde vi os for anker nede ved Fænø, samme sted som vi plejer, når vi er på de kanter.
Vi kunne se, at vi lå næsten lige ved siden af en anden langturs sejler, som også kommer fra Aabenraa.

31-05-2009

Vi tilbragte en rigtig hyggelig Pinse sammen med de mange andre sejlere, der var mødt op til Ftlf pinsetræf.

I år var der jo pludselig mange, som vi kendte, enten fra sidste års træf, eller sejlere som vi har mødt undervejs på vores ture, samt andre igen som vi har mailet med.
Som vanen tro, var maden super lækker og rødvinen god Rækker tunge lørdag aften til den store fællesspisning.
Der blev rigtig snakket og hygget, holdt taler osv.

Pludselig blev Peer kaldt op og fik en fin flaske skotsk whiskey foræret, det var fordi han var blevet udtrukket efter at havde svaret på et spørgeskema som ftlf havde lagt ud på deres hjemmeside.
Den gemmer vi, til der opstår en eller anden helt speciel anledning.
Måske, når vi fejrer at vi er nået over biscayen, eller hvis vi ryger i festligt lag med nogle andre ftlf´er et sted dernede i varmen.Vinker
Rigtig dejligt var det også, at få besøg af Ditte & Michael og deres 2 skønne tvillinger.Smiler stort
Søndag sejlede vi så videre mod Marselisborg i Århus, hvor vi havde aftalt med Susan & Morten, at de kom med rundstykker næste morgen.

30-5-2009

Så fik vi endelig vores cockpit telt færdig, og tilpasset, og kl 12 i en pæn sydvestlig kuling, ( med vindstød på over 22 sm), var det så afgang fra Eckernførde mod Ebeltoft.
Pga vindretningen, valgte vi at gå syd om Langeland og op gennem Storebælt.
Det gik rigtig fint med at komme over til Langeland, og rundt, selv om der var pænt store bølger; Men op langs Langelands østkyst, hvor der egentlig kun var forholdsvis små bølger,var vinden rigtig træls, den blev ved med at kaste os meget om på siden i pustene.
Må nok tilstå, at bidevind selv med stormfok og 2 reb i storsejlet, vist ikke lige er min kop the.

 Vi overnattede i Spodsbjerg, hvor vi ankom ved 18 tiden.
Efter en hyggelig aften med familiebesøg, gik det næste morgen videre mod Ebeltoft.
 
Som så ofte før passede vinden slet ikke, så det blev til kryds hele vejen op til et sted mellem Nordfyn og Kalundborg, da havde vi krydset de første 62 sm.
Vinden forsvandt, så motoren blev startet, og det nye telt blev sat op.
Vi kunne så rigtig sidde der i læ for aftenkulden, og nyde et lækkert aftensmåltid, mens vi sejlede op til Ballen, hvor vi ankom ret sent på aftenen.
Der hilste vi lige kort på Gerhard, han og Lizzi var der til Najad træf.
Efter lidt søvn gik det tidligt videre mod Ebeltoft, hvor vi ankom ved middagstid.

25-05-2009

Tja, jeg må jo vist erkende at tiden er løbet lidt fra mig med flytning og div andre ting.

Vi har nu fået vores ting opmaganiseret, og bor nu i båden.
Vi har sejlet en del rundt i det sydfynske øhav, her på det sidste, for at besøge familie og venner.
Her er der jo som altid så flot en natur, selv om vejret har været noget svingende, så har vi hygget os.

Mens vi lå i Troense, så vi også en del af bådene, der var med på fyn rundt, bla. Broskraberen (buksesnedkeren)

I går gik det fra Søby på Ærø, og ned til Damp 2000 i Tyskland, undervejs rundede vi faktisk 7.000 nm.
Fra først at have sejlet en del timer i næsten havblik, fik vi da en ordenlig vind i sejlene, da vi nåede tyskekysten, vi røg faktisk afsted med omkring 8 knob på bidevind, de sidste 12 nm.
Vi havde en aftale mandag formiddag, hvor vi skulle have båden målt op til et cockpit telt.
 Vi sejlede så bagefter videre til Kappeln, hvor vi nu vil ligge de næste par dage inde i byhavnen, ret tæt på Bavaria forhandleren. håber at vores nye bord er nået frem, så vi kan få det med, når vi sejler videre igen.
Vi sad og nød en lækker ovnbagt pighvar til aften med et glas god hvidvin dertil.
Jeg købte den levende hos en lokal fisker i Damp 2000, her i formiddag.VildRækker tunge
Den smagte super.
Der var et meget voldsomt tordenvejr mens vi var i Kappeln.
Vi lå ved siden af et ældere ægtepar i en Finn sailer, de var fra Kerteminde, de blev budt over på eftermiddags kaffe.
Han havde under en tur i byen følt sig lidt utilpas, men det gik dog bedre igen.
Næste morgen fortalte hans kone, at da han ville stå ud af køjen, ikke kunne flytte sine ben.
Peer, som jo er god til det tyske sprog, hjalp dem sammen med havnemesteren, så de fikfat i en læge samt ambulance for at få ham kørt til en undersøgelse på sygehuset.
I det, det jo ikke er sådan ligetil at få, en person liggende på båre, transporteret hen af et smalt side dæk, bad de Sar assistance.
Sar ankom, fik båden trukket, så den kom til at ligge med siden, ind til kajen og fik hjulpet manden i båren over på kajen, sådan at  ambulancefolkene kunne tage over.
Derefter flyttede de skam pænt båden ud på plads igen.
Vinker
Vi havde lovet konen, at sætte deres cockpittelt fast,
så hun ikke også behøvede at bekymre sig om det, og bare følge med sin mand i ambulancen.

Vi sejlede så videre til Egernförde, da de var kommet afsted, for teltet skulle være færdig til næste dag (torsdag), og de vil så montere det der.
Derefter er planen, at vi sejler mod Ebeltoft, hvor vi vil tilbringe Pinsen, til pinsetræf med langturssejlerne.Cool

11-04-2009

Strålende solskin, en frisk vind, og en pæn portion tømmermænd,( læs Peer), og os begge, ret så trætte i dag ( vi var jo hjemme hos Susan & Morten i aftes, for at fejre Susan´s kommende fødselsdag, med super lækker tilberedt mørbrad og hjemmelavet is, ( mums), masser af god rødvin og et ukendt antal øl røg der vist også ned i løbet af denne hyggelige aften/ nat.

Vi begyndte så lige så stille af at krydse over til Samsø, i dag havde vi modvind, men Cherie kommer faktisk op på en ret så pæn fart, på trods af at jeg har læsset hende ret pænt nu.
 Vi ankom til en lille hyggelig havn Mårup, hvor vi lagde til ved 14 tiden.
Fik lyst på hjemmelavede vafler, så er det jo super, at man også lige har husket at pakke et elektrisk vaffeljern med i " julekassen" Smiler stortVinker.
Så det blev fundet frem og vaflerne blev bagt oppe i cockpittet, og fortæret lige så hurtigt de blev bagt.
Siddende der i læ, kunne vi rigtig  nyde solen og varmen.

10-04-2009

Vi ankom til Hou ved aftenstid, fik lavet lidt aftensmad, og resten af aftenen blev tilbragt med at se fjernsyn.

 

Næste formiddag ankom Susan & Morten med bussen, idet vejret jo er så fint, havde vi inviteret dem med fra Hou til Århus.

Vi lagde ud med en let påske frokost, derefter blev der kastet los, sejlene blev sat og med en pæn rullen gik det så mod Århus.

Både Susan & Morten klarede det flot, trods de blev lidt søsyge.

Eftermiddags kaffen kunne nydes i cockpittet i strålende sol, i Marselisborg lystbådehavn.

09-04-2009

Tja nu er der igen gået en hel måned, siden jeg sidst har fået skrevet lidt.
Der er sket så meget den sidste tid, vi har bla fået solgt vores lejlighed, og har været i gang med at få sorteret og pakket det meste af vores ting.
Alt hvad vi, (læs migBlinker), mener ikke at kunne undvære de næste par år, er nu forsøgt anbragt i båden, må sige at hun ligger pænt på vandet nu.Smiler stortVinker
Dejligt med en masse bøger, ja selv et lille juletræ, samt div julepynt er smuglet ombord. Kys
Peer har nu fået lavet nogle flotte beslag til daviderne, de blev så monteret i går og i dag er lillebåden så kommet op at hænge bagpå, det giver jo et noget bedre udsyn end at have den liggende foran.
Vi er nu på vej til Århus for at besøge Susan & Morten, tager hjem igen i løbet af weekenden, for så må vi vist lige have tømt lejligheden.
Derefter kan man vist kalde os for hjemløse eller hvad? :)

10-03-2009 Bovpropel

I søndags sejlede vi Cherie til Kappeln i tyk tåge, godt at vi langt om længe har fået radaren til også at samarbejde med resten af seatalk systemet nu.Vinker
Men det var lidt af en kold fornøjelse at sejle på denne årstid, vand temperaturen er kun 4 grader.
Mandag kom hun op og ind i hallen dernede på Mittelmands værftet og hurtigt fik de skåret huller i hendes ret så tykke skrog.

Så er der ingen vej tilbage, hullet til bovpropellen er lavet.Vild
Alt forløber planmæssigt, så hun er færdig til, at vi kan sejle hende hjem i morgen.
Vi skal så have masten sat på, og søndag går det så derned til Kappeln igen.
Denne gang for at få taget mål til den nye sprayhood samt et cockpittelt, som vi har besluttet os til at få syet samtidigt med.
Tror vi vil få rigtig meget glæde af cockpitteltet, især når det regner, desuden vil det jo også kunne give skygge når vi kommer ned i varmen.Smiler stort

Velkommen til et nyt år med S-Y-Cherie .

Så starter den nye sejl sæson snart.

Efter at have nydt det kolde Nord sidste år, vil vi nok søge lidt ned mod de varmere himmelstrøg i denne sæson.
Vi tager så lidt forskud her i januar, idet vi har lejet en sejlbåd for 3 uger nede i Spanien.

Vi rejser til Torrevieja for at hente båden fredag den 16. januar, og regner så med først at sejle lidt op langs kysten til omkring Altea, derefter vil vi sejle over til Formentera, siden Ibiza for så at afslutte den sidste uges tid på Mallorca, hvor det så er meningen, at vi skal aflevere båden i en lystbåde havn derovre, når vi rejser hjem igen.


Lidt forandringer bliver det nok også til i det nye år, for
vi har besluttet os for at sælge vores lejlighed, og få vores møbler opmagasineret i 1 årstid ca.

Hvis alt falder i hak, så vil vi sidst på sommeren sejle Cherie ned til Canarie øerne, og prøve at forlænge sejlsæsonen ved at holde vinter dernede under sydligere himmelstrøg.