01.  Nu må vi videre vestpå, så afsked med Kathleen & Knut og så afsted for sejl og motor, men vinden flovede hurtigt så videre for motor. fik timet broen rimeligt, så hen på eftermiddagen ankom vi til Thyborøn, hvor vi ville blive et par dage, så vi kunne mødes med Camilla & Sebastian, som ville komme i deres Idefix fra Skive næste aften, de havde lige startet deres sommerferie og planen var, en tur til Norge og videre ned af Svenske kysten i år. Cool

02. I dag var vi henne og se Sea waar museet og Jyllands akvariet, bagefter gik vi ud og så muslingehuset også, fik handlet lidt på tilbagevejen og indtog en lækker fiske buffet på havnen inden vi gik tilbage til båden.

Sidst på eftermiddagen var det dejligt med en dukker, for det er stadig meget varmt at ligge i en havn. Cool

Ved midnatstid ankom Idefix som planlagt, og en hyggelig sundowner måtte vi da lige have, inden sovetid. CoolVi fik også hilst på Milo deres søde skibskat.Cool

03- 04. Peer hentede rundstykker og vi fik så fælles morgenmad, hvor vi fejrede min fødselsdag, og jeg fik skam også nogle fine gaver.  Rigtig dårligt vejr nordpå, så Camilla & Sebastian ændrede deres tur til en tur sammen med os sydpå til Helgoland. Vi var begge både klar til at smutte afsted over middag ,hvor vinden skulle begynde at gå i vest og siden nordvest.  Nå som sædvanlig passede vejrudsigten ikke helt, men ud gennem bølgerne kom vi dag og efterhånden kunne vi også begynde at sætte kursen sydpå. Fin tur ned langs jyllands vestkyst, hen på natten var der dog ikke nok vind til sejlene, så ren motorsejlads videre. Flot solnedgang som jeg så inden det var min tur at gå ned og sove lidt, og en endnu flottere solopgang, en times tid efter  min vagt var startet igen, vi var da ca ud for Rømø. Flotte farver da solen steg op og nogle ordentlige regnbyger, med lyn og torden, kunne vi se nord nord vest for os. Vi slap med en enkelt regnbyge hen på formiddagen og siden sol og blå himmel igen. Vi kom forbi rigtig mange vindmølle parker på turen, og mødte enkelte store skibe og fiskefartøjerCool Hen på eftermiddagen ankom vi til Helgoland, den smukke ø med de røde klipper. Vi fik plads uden på en hel del både, så vi gad ikke rigtigt at gå i land, så hygge i bådene med ankerdram og aftens hygge. Cool

05. I dag var der dømt ø tur, så vi gik alle 4 afsted bevæbnet med kameraer og travesko.Cool Først op og kikke lidt på butikkerne med alle de toldfrie varer. Derefter hen og besøge Helgolands museet, det er ikke så stort, med det koster så heller ikke ret meget at komme ind og se det. Derefter gik vi om til vestsiden af øen med de flotte røde klipper som rejser sig op fra bassinet, op af trappen, mange trin og så hen og se havsulerne som har ynglepladsser der. Vi var heldige, der var stadig mange unger der, så der blev taget max billeder der. Cool Det er jo et sted som jeg virkelig har ønsket at gense med et ordentlig kamera i rigtig

mange år. efter ø rundturen fandt vi et sted at spise varm middagsmad. Cool Så lidt eftermiddags hvil på bådene, inden vi gik endnu en tur op på klippen for at se solen gå ned i havet, oppe fra højden. Utrolig så varmt det stadig er sent på aftenen.

Aftenen blev afsluttet med en lækker Irish coffe.Cool

06. Fælles planlægning, om hvornår det var bedst at sejle afsted fra Helgoland, så vi timede tidevandet ind til Brunsbüttel optimalt, det ville være være omkring middagstid. Så vi havde ikke så travlt, vi ville dog også lige ind i det andet bassin for at tanke billig diesel, når vi nu var der. Idefix fik tanket først og da vi var færdige med at tanke, var vandstanden faktisk begyndt at falde kraftig, så vi hoppede lidt på bunden for at komme ud af det bassin igen.

Men ud gennem renden, og så blev kursen sat mod Brunsbüttel, vi havde timet ret godt og så var slusen ovenikøbet også åbnet og klar så vi kunne sejle direkte ind i den med det samme. Vi havde udset os et beskyttet liggested ved nogle duc d'alber, som vi lige nåede inden det blev mørkt. Super fint liggested og så er det jo gratis at ligge der. Cool

7. solskin og helt vindstille, vi sejlede videre mod Kiel, lige før sluserne på den nordlige kyst, var der nu en fin vente flydebro, hvor også betalings automaten var. Så vi lagde til, fik betalt og ventede så der til de gav besked via Vhf radioen at nu var det vores kattegori både, som måtte sejle ind i slusen,  efter en dansk coaster først var kommet på plads. Cool Vi sejlede videre mod nordvest til en havn nord øst for Laboe, Kendte den fra tidligere, med den var nu moderniseret, og det var priserne faktisk også. Hen på aftenen, lykkededes det faktisk Mickey at forfejle et spring op på båden, så han røg i med et ordentlig plask, fik sig dog selv reddet op på flydebroen og løb så ind på land hvor han gemte sig under en af bilerne, ved hjælp af en lomme lygte lykkededes det Peer at finde ham og få indfanget ham, så vi kunne få ham tørret og puttet ned på køje, Cool

08. Igen totalt vindstille, vi ville et smut op til Kappeln, på vej ud af marinaen, så vi en sejler stå med en slæbe line, han ville vist godt hjælpes med ud, for han havde ingen motor, vi trak ham med ud af renden så han kunne komme videre, ville absolut give noget for det, så vi fik hans sidste øl. Cool Fin tur ind til Kappeln, hvor vi fandt et par pladser ved siden af hinanden og lige midt i det hele. Fik hilst på flere andre sejlere som vi kender fra Ftlf samt en hjemmefra vores egen klub. Så var der dømt bytur i hyggelige Kappeln, den første sted hvor der var salg af is fik besøg af os, dejligt at blive kølet lidt ned i denne varme. Cool Derefter fandt vi et supermarked,  for vi havde brug for lidt nyt proviant, samt vi ville også have købt noget godt kød ,til fælles spisning næste aften. Cool

09.  Nu ville vi mod Danmark igen for der var meldt dårligt vejr med kraftig blæst. Vi var lige inden oden om Olpenitz for at se hvor langt de er nået med den, derefter en fin sejltur op mod Sønderborg, igennem broen op igennem alssund og als fjord og videre til skønne Kalvø. Undervejs begyndte det at blæse op og egentlig var der fine pladser, men en sejler havde valgt at lægge sig så han spærrede af så men ikke kunne ligge ved pælepladserne, efter nogen diskution, forhalede han sig dog så meget at vi kunne få stævnen ind og Idefix uden på os, tog en del tid at få nok liner ind på land og ud til pælene for at sikre begge både godt mod det kommende uvær.

Vi fik en rigtig hyggelig aften med lækkert mad, alt imens regnen piskede ned og det blæste ret pæntCool

10. stadig en god vind og nu var vandet også blæst væ, så ikke travlt med at komme afsted hjem, så vi gik en fællestur øen rundt, og efter frokost fik Peer Maarten til at hente ham, så han kunne komme til Kalvø med bilen, så vi tog  Camilla & Sebastian med en ud på en køretur i det Sønderjydske ned til Sønderborg og ind og se Historiecenter Dybbøl Banke og videre et smut ned forbi Sønderhav & Kollund for at tage et smut forbi en grænsekiosk for at handle lidt, bagefter forbi en restaurant for at få en schnitzel til aftensmad, inden vi kørte tilbage til Kalvø igen. Så blev der taget afsked med vores gode venner, de skulle videre nordpå, og vi måtte nok også se at komme hjemad. Dog stadig meget lavvande så vi valgte at sove for en bøje ude vi Varnæs indtil det blev lyst igen.

11. Det sidste stykke ind gennem fjorden, og ind på vores plads, hjemme igen. Denne Limfjordstur blev vist til en tur Jylland rundt. Cool