Juni .

9. Så er vi på vej igen, efter en hyggelig dag på fjorden med forskellige hyggelige passagerer i forbindelse med Vild med vand  arrangementet, vi sejlede over til Horne land, hvor vi ankrede i bølgelæ over for Lyø.

10. turen gik videre til Thurøbund, hvor vi mødtes med Trond & hans kammerat, en af Peer´s norske kollegaer som lige var på en lille smuttur Fyn rundt, i sin sejlbåd fra Norge. Cool

11. Vi tog afsked med Trond og hans kammerat, derefter blev kursen sat mod nordpå. Lidt regnbyger og en kraftig blæst fra nordvest, gjorde at vi valgte at lægge os for anker uden for Nyborg ved Sliphav,  istedt for at sejle videre nordpå. Vi fandt ovenikøbet en ledig turbøje, så fin overnatning der.

12. sejlede vi ud til østbroen og direkte nordpå til vores fine ankerplads lige i bugten lige syd for Fornæs fyr. Vi var et smut i lillebåden ind til land og gik os en tur på rullestens stranden. Cool

13. Sejlede vi videre op til Vesterø havn på Læsø. Hvor vi fik købt lidt fisk og nogle jomfruhummerhaler.Cool

14. Sejlede vi direkte over til Hønø, en Ø vi længe godt ville have besøgt, Den har en fin havn med morrings og god læ for blæsten; men meget langt ind til en pengeautomat. Vi fik kørelejlighed af en flink dame, så slap for at gå en pæn del kilometer. Men en ganske hyggelig ø at gå lidt rundt på.

15. Tidligt afsted og vi nød morgenturen i det yderste af skærgården, og op forbi Marstrand;  men med et kom der en strid vind nordfra, så vi valgte at finde et roligt sted ved nogle klipper så vi slap for at hoppe rundt i det vejr.  Vi fandt et skønt sted at ligge for anker med stævnen helt ind på klippen på øen Bockh. Skøn lille ø, og i total læ for vinden, en ø hvor kattene også kunne få landlov. Super dejligt sted. Cool

16. Sejlede vi videre nordpå i den smukke skærgård. Lige før Kungshamn blev vinden igen lidt for kraftig og lige imod, så vi søgte nærmeste havn, det blev så Store Kornøen. Et af de mest interessante øen vi endnu har oplevet i Sverige. Vi lå ved morings og ind til en bro og totalt beskyttet imod vinden og de kæmpe bølger der var lige uden for øgruppen. Cool Vi gik en lang tur rundt på øen som kunne byde på en virkelig smuk natur, ældgamle vedligholdte huse og ældgamle  frønnede naust huse ved havnen, og den flotteste udsigt over skærgården når man kom op i højden. Der kommer vi gerne igen. Cool

17.  Ikke så meget blæst i dag så længere stræk op til Kosterøerne og ind i Kostersundet, lagde til ved Nord Koster langskibs. Cool

Gik en fin tur i det dejlige vejr på øen og spiste aftensmad Fish and chips på en restaurant. Cool

18. Tidligt afsted for at komme over og besøge Kathleen & Knut, men da vi nærmede os Hvaler kom den næste kuling og da vi kun manglede de sidste 10 sømil for at nå over til dem, forsøgte vi, men lige med et havde vi stor bølger og 18 m/s lige imod. Så vi valgte at besøge Frederiksstad, til vejret bedrede sig igen. Inden vi nåede helt ind til den fine nye gæstehavn, kom regnen også. så vi var ret glade for at vi tog den beslutning med at gå i havn.

19. Vi brugte begge dage med at udforske byen og især gammelbyen. Man sejler gratis med færgerne rundt i byen, det benyttede vi os en del af, samt hyggelige kaffé  besøg samt godt med proviant blev indkøbt. Cool

20. Så var der endelig en lille mulihed for at smutte over til Husvik, hvor vores venner Kathleen & Knut bor. Hyggelig eftermiddag og aften som altid, når vi er sammen med vores dejlige venner.Cool

21. Tidligt afsted , denne gang med kurs mod Soon  som ligger længere inde i Oslo fjorden på østsiden. Der skulle vi mødes med andre af vores Norske venner. Hege & Jørn som bor der i nærheden. de tog os med i deres bil ud på en rigtig fin køretur i omegnen, hvor vi bla. gik rundt i en park fyldt med flotte galionsfigurer og siden et fiske akvarium, og dernæst lidt mere rundt i det flotte  landskab, for til sidst at ende hjemme hos dem til en gang lækker aftensmad. At spise sig mæt i store lækre rejer med lidt brød til, er ihvertfald et rigtigt konge måltid. Cool

22. Desværre alting får en ende også denne Norgestur, så vi vender stævnen hjemad igen, vi sejlede ned til Kalvöen hvor der var en fin beskyttet ankerbugt med god sandbund. Meget idyllisk sted, men ikke sjovt at sejle derind fra vestsiden i en god vind, mange skvulpeskær, så jeg var noget nevøs ved at vi sejlede den vej derind, men det gik jo godt og virkelig godt beskyttet mod blæsten var der. Cool

23.  Igen tidligt afsted, ind mod Havstens sund og videre ned ad E6 igennem sotekanalen og Kungshamn ned til Lille Kornø, hvor vi så prøvede naboøen til Store Kornøén af. også et super sted hvor man ligger beskyttet og ved morings ind til broen, dog ikke helt så charmrende gammel by som på naboøen.

24. I dag valgte vi så et længere stræk, så vi sejlede helt ned til Vrångø som har den sydligstehavn i Göteborg området, også en rigtig fin og hyggelig havn med morings og et besøg op på klippen til den gamle lods stationshus er et besøg værd, super flot udsigt ud over skærgården. Vi er nu klar til at sejle mod Anholt i morgen.

25. Turen til Anholt gik ret gnidningsløst  fint vejr og ikke super meget vind så for moter næsten hele turen, fik en morings plads ved broen. Mange havde lagt sig langskibs så de optog en del reelle pladser.

26. Tidligt op fandt en fisker der havde friske jomfruhummere, så fik lige købt en god bærepose fyldt, samt lidt fisk. Derefter videre sydover for motor i en hel masse ingen vind, indtil vi nåede øen Hjelm, hvor vi besluttede os for at ligge for anker i det fine klare vand.

Vi tog båden ind til øen og Peer var ude og bade lidt, jeg nøjedes med at gå lidt rundt med kameraet. Cool

27. Sejlede vi først til Ebeltoft og fik handlet lidt, derefter inden om Marselisborg for at få købt det som vi ikke kunne få fat i, i Ebeltoft og videre ned til en bøje ved Moesgård strand.

28. Fint vejr og meget varmt, vi sejlede ind til land og gik derefter gennem skoven op til Moesgård, hvor vi besøgte det interressante museum, og fik en lækker frokost der, inden vi gik tilbage til båden igen, derefter sejlede vi videre til Hov, hvor Susan, Morten, Tristan samt Liv ville påmønstre næste dags eftermiddag for at komme med os en tur til Tunø hvor vi ankom lige i rette tid til aftensmad.Cool Første gang, de 2 små skulle prøve at overnatte i båden, det klarede på bedste vis.Cool

30. Familie hygge på Tunø, med skattejagt for de små og alle var et smut i vandet for at bade lidt inden vi hen på eftermiddagen sejlede tilbage til Hov med de unge, for nu kunne vi ikke strække turen længere, så videre sydover indtil Fænø, hvor vi lagde os for anker for at få en velfortjent nattesøvn.Cool

1. Juli sejlede vi videre for motor og hjem til Aabenra. Tiden for at Peer igen skulle på arbejde, nærmede sig med hastige skridt.