16. Lige så snart Peer kom tilbage fra arbejde, smed vi fortøjningerne og sejlede afsted nordpå denne gang et smut til Sverige. Da vi nåede til Årø,lagde vi os for anker ud for øen, idet det nu var mørkt og vi gad ikke sejle længere.

17. Tidligt afsted og i dag nåede vi så helt til Tunø, hvor vi fandt en plads inde i havnen. Der mødte vi Bine II fra Acc i Aabenraa, de var på vej hjem fra sommer togt.

18. Hørte at Camilla & Sebastian, nogle gode venner fra Skive, som også sejler Bavaria.Cool var ankommet til Anholdt, vi ville egentlig have sejlet til Læsø, men valgte at sejle over til Anholdt og hilse på dem i stedet for. Cool Så blev vel modtaget med kaffe og hyggesnak på Idefix, og jeg havde også lige nået at bage en chokolade kage i omniaen, så havde også lidt at byde på dertil.Cool Hyggelig aften med fællesspisning og masser af sejlersnak.

19. Sebastian & Camilla, havde i nattens løb besluttet at tage med os til Sverige, istedet for at krydse i en kuling over til Grenå. Så da vi ville sejle videre mod Donsø, kom de og spurgte om at vi ville følges med dem, for de havde ikke prøvet at sejle til Sverige endnu. De ville så gøre sig klar så hurtigt som muligt.Cool

Så vi sejlede ud til kompasafmærkningen og sejlede så, så langsom som muligt indtil de kunne nå frem til os, derefter hyggeligt følgeskab for genua, indtil lige før indsejlingen til Gøteborg, hvor vi blev mødt af et heftig tordenvejr, masser af vand og med flot regnbue til slut.

Vi ankom Donsø sidst på dagen, fik en plads langskibs ved flydebroen og med Idefix uden på. Hyggelig aftensmad hos os og efterfølgende sejlersnak over lidt vin. Cool

20. Vi havde jo ikke så travlt nu, så Camilla, Sebastian og jeg gik en ø rundtur med kameraerne. Det er en ganske hyggelig ø og havneprisen er ret fornuftig også.

Efter frokost sejlede vi alle videre for motor indeskærs til Rørø, hvor vi fandt fine pæle pladser til at fortøje ved. Efter fælles aftensmad gik vi en aftentur op på toppen af klipperne, så vi kunne nyde soldnedgangen deroppe fra, inden vi gik en længere tur rundt i den lille by. Cool Igen hyggelig aften snak og lidt vin.Cool

21. I dag ville vi ind til Marstrand og op og se Carlstens fæstningen. Så efter morgenmad var vi alle klar til først at få tanket og dernæst sejle videre nordpå igen indenskærs og denne gang ind på de helt smalle fraled, så bare at holde tungen lige i munden og holde godt klar af skærene. ;-) Vi fik os en langskibs dag plads, for vi vill ud og lægge for anker i skærgåden sidst på dagen.

Efter frokost gig vi os alle en dejlig tur gennem gaden og lidt op i højden så vi kunne nyde detn smukke udsigt ud ovde den yderste skærgård og gik bagefter op til fæstningen.

Efter et par timers vandring op og ned derinde, tog vi kabelfærgen over til fastlandet og fik gjort lidt indkøb, inden vi tog tilbage igen.

Vi sejlede ud til Klåverøen hvor vi fik lagt os for anker, og med Idefix bundet på siden af os, da det skulle blæse op i løbet af natten og vinden skulle dreje, lagde Peer lige fortress ankeret ud også for en ekstra sikkerhed, men vores gode delta anker kunne faktisk godt holde begge både derinde i bugten, viste det sig næste morgen. Vi fik lækker aftensmad på idefix for Camilla havde fødseldag, og hun havde også lavet lækker tiramisu til aftenkaffen, mums hvor smagte det godt.

Vi var dog ved at få et ekstra anker op næste morgen, var ihvertfald svært at få det ankertov af vores anker, men det må have været et forladt anker, for der var ikke andre både lige i nærheden af os. Cool

22. Efter at få taget afsked med Camilla & Sebastian, som nu skulle tilbage mod Læsø med en fin østenvind, sejede vi videre inden om Orust til Stenungssund hvor vi blev til dagen efter. Fik handlet lidt i Hjertmans og den lokale fiske butik fik også besøg. ;-)

23. Sejlede vi videre i gennem det naturskønne område, helt ud til Kjærringøen i den ydre skærgård. Hvor vi fik en morrings plads, nu er priserne derude blevet mere fornuftige, end om højsommeren, hvor det koster ret meget for en plads der.Cool

Eftermiddagen blev ydnyttet til en lang gåtur rundt på hele øen, mange fine steder at tage fotos der. Cool

Fiskebutikken der fik også lige besøg, så aftensmaden var reddet.Cool

24. Sejlede vi sydover igen, for den flydende bådmesse blev holdt i Marstrand i år i stedet oppe ved halbarassy værftet, Peer havde booket en plads i forvejen, så det var bare lige at finde den. CoolVi var heldige lige at nå at få lagt til, lige inden det begyndte at stå ned i stænger.Cool

25. Efter at have gået lidt rundt o kikke på både  samt et par ture rundt melle alle forhandler udstillerne, tog vi en gan fish & chips med tilbage til båden, efter frokosten gjorde vi klar til at sejle mod Læsø, som vanligt kom vi kun lige ud af havnen og fik sat sejlene, så lød der gail warning fra  NW på Vhf´en.  Nå vi nåede næste til Læsø inden vinden tog til for alvor, så det gik fint nok, selv om vi lige måtte være hurtige og få rebet lidt samt skifte genuaen ud med fokken. CoolFik fin langskibskajplads i læ inde i havnebassinet. Cool

26. efter først at have fået fat i friske fisk hos en fisker, måtte vi lige vente til fiskbutikken havde åbnet, for ville gerne have nogle jumfruhaler med hjem i fryseren.Cool Derefter blev kursen sat sydover, som sædvanligt kom vinden igen næsten lige imod os, så en tur for sejle og motor blev det til. lidt syd for Hals lagde vi os for anker, lige som det begyndte at regne ganske pænt igen.

27. Så videre sydpå lidt for motor og siden for sejl, vi sejlede først ind til Knebel vig og lagde os for anker, og fik os en lækker søndags aftensmad.

Fik fat i Susan og de kunne bedst besøge os mandag, så vi valgte at sejle lidt længere sydpå , så der ikke blev så langt næste dag, lidt nord for Hov smed vi så anker for natten.

28. Gik det videre mod Horsens i det fineste solskin og nu ingen vind, det sidste stykke måtte vi sejle meget roligt, for nu var impelleren gået i udue, og vi kunne ikke finde den vi havde i reserve, men Peer fik heldigvis fat i en ny inde i Horsens hos volvo pusheren. Bagefter sejlede vi helt ind i bunden af havnen og lagde os ved den super fine nye havnefront med fine bådpladser. Cool Hurtigt fik Peer sat jollen i vandet, så vi var klar når  Susan dukkede om med Tristan & Liv, Morten kom senere da han fik fyraften.

Tristan er super vild med at sejle med Peer i jollen, og i år tør han godt selv uden at have mor eller far med. Cool Efter hyggeligt samværd og fælles aftensmad, sejlede vi ud og lagde os for en bøje ude i fjorden.Cool

29. Efter en super lot solopgang satte vi kursen mod storebælt, hvor vi ville prøve at sejle ind til Musholm, vi ankom sidst på eftermiddagen efter en lang dag med mange kryds. Var heldige at finde en ledig bøje, så den snuppede vi. Egentlig et ganske fint sted at ligge, der er en lille bro, hvis man ikke stikke så dybt som vi gør. Cool

30. Så blev kursen sat mod Troense for at besøge Peer´s far & Annelise, vi lagde os ved tursejler bøjen og roede ind til broen.  Evald  var som vanlig meget frisk ,selv om han lige havde været et smut i København dagen forinden i forbindelse med  afsløringen af mindesmærket for de fald krigs sejlere. Cool  Vedlægger linket , men ved ikke hvor mange dage det er muligt at se det. Cool

31. Da vi skulle afsted, opdagede vi at bøjen var drevet adskillige meter med os i løbet af natten, heldigvis var der ikke sket noget. Kursen blev sat mod Kegnes for vi ville sejle syd om Als for at udnytte vinden lidt bedre. Kunne så sejle for sejl indtil vi rundede ved fyret, derefter vinden lig imod, dog fin bølgelæ der tæt på kysten. Vi lagde os for bøje oppe i Alssund, og var så heldige at solen også brød frem. Cool

Næste morgen gik det direkte hjem til vores plads i Aabenrå. Cool