04.

Peer kom tilbage til Torshavn på min fødselsdag.

Næste morgen fik vi tanket diesel og satte kursen mod Scalloway, hvor vi ankom næste eftermiddag ved 14 tiden, en tur men mange store dønninger og meget lidt vind, så motorsejlads en del at ture, vi gik en tur rundt og så lidt af byen inden spisetid.

Aftensmaden fish and chips, blev indtaget på den lokale kro ved siden af marinaen, mindede mest om et gammeldags kaffeteria. ;-)

Om formiddagen gik vi en tur hen på museet og så udstillingen om Shetlands bussen, og hurtigt tilbage igen.

Efter et stykke brød, fik vi Cherie gjort sejlklar og sejlede videre mod Fair Isle, for der var meldt rigtig dårligt vejr, og lige Scalloway var nok ikke de mest interssante sted at blæse inde.

Vi nåede lige dertil igennem en noget skummel klippefyldt indsejling og fik os lagt uden på en anden Bavaria og med lange fortøjninger over havnebassinet til en bro, før det begyndte at blæse op.

Der lå en belgisk båd forrest, så os 2 Bavaria samt endnu en Norsk båd bag ved os, færgen havde de trukkek op på land, for at sikre den og kajen. Cool

Næste dag var der godt gang i stormen, så det ruskede noget og der begyndte at komme godt med swell i havnebassinet.Cool

Vi spiste på fugleobservatoriet restaurant, en god gammeldas spisesal med både lokale og hotel gæster. Fin mør oksestej, med kartofter og kogte rodfrugter, bagefter var der lime ostekage. ;-)

Efter vi havde spist gik vi en fin tur ud til det nordlige fyrtårn.Cool Her fik jeg endelig ram på de nuttede søpappegøjer, så de var den lange gåtur værd, også selv den øsende regn på hjemturen. Cool

mandag var der stadig storm uden for og kraftig regn, vi havde lidt besøg af nordmændene vi lå uden på, så det blev mest til indendørs hygge og jeg fik bagt rugbrød og kage, samt gik en lille tur alene for at se på fugle.

Tirsdag, ville den Norsk båd bagved, afsted til Orkney øerne, så nu fik vi mulighed for at få Cherie forhalet ind til kajen, hvilket gjorde at vi kunne ligge meget mere roligt, end uden på den anden båd,

om eftermiddagen gik vi en rigtig lang tur ned til øens sydlige fyrtårn, dernede var der også smukt, men betydelig mere barske klipper. Cool

Ved aftens tid kom endnu en sejlbåd ind, det var en dansk langturs sejler, så Peer hjalp dem lige med at få fortøjninger over til broen samt en klippe bag ved bådene, hvor vi havde gjort vores lange line fast ovre, for at sikre båden bedst muligt.

Aftenen gik med lidt hyggesnak med de 2 nordmænd fra bavariaen, over et par øl oppe i baren ved fugleopbservatoriet. ;-)

10.

Endelig nogenlunde vejrforhold igen, så tidligt afsted, store dønninger og for lidt vind, men det hul på små 2 døgn i vejrudsigten måtte udnyttes, for den næste lavtryk med kraftig vind var på vej mod Shetland. Cool

Så endnu en kold bumpe- rulletur, med igen mange motor timer, og tilsidst også ret lav dieselbeholdning, gjorde at vi måtte vælge at gå ind til Tananger, som vi har været før, og nok ville kunne klare at gå ind for sejl om nødvendigt. Cool

Vi nåede ind sent på natten, og havde ca 2 l tilbage i tanken.Vild

13-14.

Afsted fra Tananger mod Lindesnæs, men vi blev vist indhentet af det næste uvær, med regn, blæst og store bølger lige imod os, vi kunne lige holde en fart på 3 knob. så vi sejlede tilbage til Tanager.

Næste dag gik det bedre og lidt solskin også, så vi sejlede sydover med butterfly det meste af turen. Cool ud for Hidra havde vi igen kuling nu fra nordvest, så gik ind i Kirkehavn på Hidra.CoolDejligt roligt sted så god nattesøvn.Cool

15.

Tidligt afsted, rundt Lista i god vind på plat læns, lige før Lindesnæs, forsvandt vinden helt, og igen motor sejlads, vi prøvede at fiske lidt, min ingen gad bide på vores kroge.CoolVed aftentid fandt vi en fin ankerbugt i Olavs sund, hvor vi kunne ligge til klippe, et rigtig flot sted, nok Norges svar på vores dyvig.CoolSågar en lille badestrand var der. ;-)

16.

Igen tidligt afsted , nu ud gennem den smalle indsejling, sejlene sat og så kurs mod Skagen.

Dejlig solskin, dog flovede vinden, så flere gange måtte vi hive sejlene ned og gå for motor.

Flot solnedgang i Skagerak.Cool

Vi ankom omkring 22 tiden til Skagen. ;-)

17.

Igen tidligt op, dejlig tur i solskin og på agtenfor tværs, så vi sejlede med butterfly det meste af vejen til dejlige Læsø, for en gang skyld masser af plads, vi opdagede at der lå Spinell fra Juelsminde, idet vi lagde os lige bag ved den. Cool

Eftermiddagen , blev brugt til lidt indkøb, og få opdateret hjemme siden.

18.

Læsø til Anholdt en frisk tur med god vind, så egentlig en ret hurtig tur dertil, vi loggede mellem 7 og 8 knob meget af turen.Cool

Vi forsøgte nu for 4 gang at komme hen og spise på en bestemt restaurant, men den havde de igen lige nået at lukke ned, endda nogle uger før de plejede. Vred

Vi fand så et andet sted og spise, men lidt træls, når vi nu havde glædet os til at besøge den anden. Cool Fik en ellers udmærket steak med særdeles gode pomfritter og bernaisesovs. ;-)

19 & 20.

Så blev kursen sat på Øresund, for at komme et smut til København og besøge Thomas.

Fin tur i solskin, men med ikke så meget vind, så en del motorsejlads igen.Blinker

Lige før vi rundede Kronborg, fik vi en besked fra Søren og Hanni nogle af vores dejlige sejlervenner, som bor i Snekkersten, at hvis vi lagde os i havnen der, så ville de hente os og give aftensmad.CoolLækker grillet fisk med salat, det smagte super lækkert, og en særdeles hyggelig aften/ nat,  blev det til. Tak for det kære venner. Smiler stort

Næste morgen fik vi hyggelig besøg af Chr Sønder ,som har en fin rød velholdt grønlands kutter, han kom lige forbi med rundstykker til os,Cool  Chr.  er en af mine søde fb venner, som følger Mickey & Minimiv på deres sejlture i tykt og tyndt. Cool

Ef hyggeligt besøg, blev det til, inden vi sejlede videre til Kastrup for at mødes med mellemste søn Thomas ,som vi så fik tid at hygge sammen med til hen på aftenen. Cool

Minimiv, vist gode talenter med fugle fangst, lige med et kom hun ned i salonen med en sød svale i munden. Jeg fik den ud af munden på hende, så den slap med forskrækkelsen, og den fløj væk efter den havde sundet sig lidt i min hånd. ;-)

20.

Vi blev en dag ekstra i Kastrup, for at mødes med et par mere, af mine fb venner, Karsten Schack Meyer, var så sød at indvitere os og sin bådnabo Ole Fibæk på en dejlig frokost middag på Allekroen i Kastrup.

Vi fik virkelig lækker super mør frokost steak der, og lækker dessert. Cool så det er ihvertfald ikke sidste gang, vi tager der hen for at spise. Cool

Så vi fik en rigtig hyggelig eftermiddag med masser af sejlersnak, sammen med de 2 friske fb sejler venner. Vi fik ogse set deres fine klubhus i Kastrup samt fine masteskur.  Så rigtig mange tak for det venner. Cool

Om aftenen skulle Mickey, også lige vise at selv om han er stor og tung, så fik han også selv fanget sin første fugl, så sjovt ud, da han gjorde sig helt flad og spurtede hurtigt hen af broen, og snuppede en svale som havde sat sig på en fortøjning. Cool Peer fik den stakkels fugl lempet ud af gabet på ham, og den kunne også flyve derfra uden meen. Cool

Men med så mange svaler, er det nu heller ikke nemt at være velopdragen kat.Vild

22.

Tidligt afsted ind til København, så vi var klar til når de åbnede trangravs broen kl 9, var heldige at finde en fin plads derinde.

Vi fik gået lidt rundt, først over mod centrum og fik ordnet et par småting og bagefter fik vi en lækker frokost (et stjerneskud)  på en fortovs restaurant i Nyhavn. Cool

Eftermiddags tur ud på Holmen, og til aften fik vi hyggeligt besøg af Martin til aftensmad og hygge, Martin er en rigtig sød ung sejlerven vi har, en som vi kender fra både fb og langturssejlerne. Han har en fin 40 fods Afroditte ved navn Lady A, og han har planer om at starte en jordomsejlings tur næste år. Cool Rigtig hyggelig aften med masser af sejler snak og udveksling af gode ideer.Cool

Hen på aftenen, efter mørkets frembrud, valgte Minimiv at afmønstre Cherie, hun havde fundet en fin hæk at kunne gemme sig i, nok godt hjulpet af et par gøende hunde, så det tog ret lang tid, og med megen tålmodighed, og med gode lokke lækkerier og div andet. Inden det til sidst lykkedes at få hende indfanget, ved midnatstid i øsregnvejr og nu hængende i et træ lige over for båden.Vild

Glad og lettet var jeg, da jeg endelig fik fat på hende og fik hende ind i sikre omgivelser igen.Cool

23.

Klar ved broen kl 9, og efter at få sejlet rigtig ud af Københavns havn, så blev kursen sat mod Helsingør.

5-6 ms fra NW og på biddevind, så det gik fint nordpå. med en god fart.CoolEt båd vi havde fulgtes med ud fra KBH´s havn, måtte tilsidst opgive at hænge på, så ud for Ven var den sakket langt bagud. {#smileys123.tonqueout}

Solen kom også frem, så dejlig lun og frisk tur, Efter Kronborg var passeret måtte vi have lidt motor hjælp. Gad ikke krydse for en svag vind lige i næsen. Dagens mål var Gilleleje som vi anløb ved 15 tiden.Cool

Fiskebutikken var åben, så jeg fik lige hentet et par kg friske krabbeklør og en ål. Blinker

Så aftensmaden stod på kogte krabbeklør ( de skal have 12 minutter i kogende vand med salt, og det er fra de kommer op på kogetidspunktet igen, man beregner, )  og salat fra dagen før dertil.

Så nem aftesmad. CoolI dejlig sommervejr. Cool

24.

Fint vejr igen dog ikke ret meget vind, så for sejl og motor på skift til Odden havn. Undervejs fik jeg opdateret hjemmesiden og bagt grovbrød, samt en ny chokolade kage i omnia ovnen. ;-)

Fiskehandlen i Odden fik et lille besøg af Peer så fine store torske fileter til aftensmad. ;-) Stadig super dejligt vejr så vi kan sidde oppe i cockpittet og spise vores aftens mad. ;-)

Hen på aftenen kom flotte gamle velholdte 12 mR Vanity V ind, jeg havde set den sejle kapsejlads, ud for Tuborg havn i lørdags. Så den måtte jeg lige hen og se lidt nærmere på den, den var på vej til Dyvig for at deltage i KGL Classic.Cool

25.

Mark havde lige taget nogle super gode billeder af Cherie. ;-)

Tidligt afsted fra Odden, en god vind, så god fart for storsejl og Genua ud mod Sjællands rev, igennem ved bøjerne og nu med en rigtig frisk halv vind,  blev kursen sat mod nordspidsen af Samsø, under vejs øgede vinden til 12 ms, så vi måtte til sidst skifte til fokken, og burde nok også have taget et reb, men vinden passede ret fint til næsten ned til Tunø, men det sidste stykke mod Mårup måtte vi krydse i en en god vind.Cool

Vores gode sejler venner Mark & Kirsten, stod parat til at hjælpe med fortøjningerne da vi ankom, så super dejligt med et par ekstra hjælpende hænder, når vinden gjorde alt for at skubbe os væk fra broen.Cool

Sidst på eftermiddagen, gik vi alle 4 en dejlig tur op i bakkerne, og vi var heldige at se rigtig mange marsvin samle sig i vandet, lige neden for hvor vi sad og nød hav udsigten.Cool

Endnu en dejlig lun sommeraften, så vi sad alle 4 oppe ved grillpladsen ved klubhuset og hyggede med grill og sejler snak, til langt hen på aftenen, bagefter forsatte vi på Cherie med aftenkaffe og chokolade kage. Rigtig hyggelig aften i dejligt selskab.Smiler stort

26.

Sejlede vi videre via Hov, først til hyggelige Snaptun for en overnatning. Næste morgen videre til Horsens, for at sejle en tur med Susan, Morten, Tristan og lille Liv, de 2 mindste børnebørn, skulle ud og prøve deres første sejltur for sejl, vi havde en fin tur i dejligt solskin for læns ud til Hjarnø, hvor vi lå for anker nogle timer og siden vendte vinden, så vi kunne tage den på læns ind til Horsens igen. Cool

Senere efter de var taget hjem igen, sejlede vi ud og lagde os for en bøje. Ved aftenstid tog Minimiv ig så sin anden svømmetur, hun røg i ude fra stævnen, og svømmede fint om til hækken hvor vi kunne hive hende op, pænt våd.

Næste morgen stod vi op til en nordøstlig kuling, så da vi ikke gad ligge der længere op vippe, sejlede vi igen ind til Horsens forat have båden liggende der, så jeg kan besøge Susan & Morten og børnebørne lidt ekstra indtil Peer kommer hjem fra arbejde igen.