Efter nogle hyggelige dage i Lerwik sejlede vi op til Out Sherries.

En af de yderste østlige øer.Cool Det er lidt højere og barskere klipper og der var lidt grotter, som man kunne se ude fra havet lige inden indsejlingen til havnen, som ligger fint beskyttet inde midt i det hele.

Man ligger ved en dækbeklædt kaj, med tidevand, så lidt svær at fendre af.

Det kostede 12£ og så kunne man ligge op til 4 dage der, ingen strøm at få, og  ingen internet. Vand til tanken kune man dog få, samt et ret spartansk bad og toilet.

Der er en lille købmand tæt på havnen, nok verdens mindste, men de havde faktisk et mega stort udvalg af dåsemad, vi købte 2 dåser med kidney pie, som efter en tur i ovnen, faktisk smagte udmærket.Cool

Det regnede kraftigt da vi ankom, men efter aftensmaden klarede det op og vi fik gået en lang aftentur næsten helt om til den anden side af øen. Smuk udsigt ud over havet mod vest, samt fint fugle yngleplads på klipperne mod syd. Cool

4 - 5.

Så gik det videre til Balta Sound, på øen Unst vi så en sæl og Peer så en hval lidt foran båden.Cool

Vi fik anvist en fin plads ved kajen af den flinke havnemester. Cool

Samme pris og forhold som den foregående havn, dog badeforhold noget bedre her,  der er også købmand her, dog plaseret langt oppe på bakken, der er der også et mini kaffested og man kan købe sig adgang til internet.

Dagen efter gik vi en tur til Haraldswiek over en meget høj bakke. vi fik set et vikingeskib som ligger som en kopi af Gokstat skibet som Harald Harfager fra Norge kom dertil med, der var også opført en vikinge bolig af sten og med græs på taget. Coolvi besøgte det lokale museeum, samt et meget interessant skibssamling der hedder Boat Haven. Vi fik fortalt rigtig meget interessant historie om alle skibene, af ham der passede det. Til sidst var vi på Victoria The house og fik serveret en lækker frokost med Laks og salat. Cool

Så hjem igen over den meget stejle bakke, vi fik gået over 12 kilometer den dag. Cool

6-7

Nu, så det ud til at kunne passe nogenlunde med at sejle mod Færøerne, så lagde fra kl 8  i fint solskin, vi ville sejle øst om øen og så videre nord om så vi kunne komme tæt forbi Muckle Flugga, Englands nordligste fyrtårn,  som muligt.

Men der var kraftig nordgående strøm og overfalls, så vi måtte holde os på en hvis afstand dertil.

Svag vind , kraftig strøm og store dønninger, og dejligt solskin,  så de første mange timer på kryds, for så at nå ud til lidt bedre og mere stabil bølgeretning, til sidst måtte vi tage storsejlet ned, for der kom faktisk ingen vind før til aften og bommen stod og slog hele tiden.

Hele natten udmærket vind agten fra til store genua, men den skiftede  mange gange i løbet af natten,  og det regnede rigtig meget i mange timer, for så hen på formiddagen at vende 180 grader,  og fin opklaring, så nu bidevind, med fok og storsejl, som vi måtte rebe undervejs, idet vinden øgede til omkring 12 ms.

Ved 18 tiden ankom vi til Torshavn. Fik hilst kort på de andre fra Ftlf Flotiljen, fandt en kafe og fik lidt let aftensmad. Gik tidligt til køjs, for vi følte os godt brugte efter den tur.

Vi havde også klaret at komme igennem 3 forskellige fronter undervejs, så det havde været meget pasning af sejl og meget lidt søvn, samt det rullede rigtig meget på denne tur.

Minimiv klarede uden at blive søsyg, på trods af at hun lægger sig helt ude ved forkøjen.

Micky blev lidt søsyg, selv om han lå i sin taske oppe som vanligt.Cool

Vi fik sagt farvel til Ftlf flotiljen, som nu tog videre sydpå igen, de skulle jo videre mod Skotland og Caledoniacanalen, netop idag, idet vinden endelig passede for dem.

Bagefter gik vi rundt på havnen og lidt syd for byen for at tage lidt billeder af en Færøsk regatta som afsejlede fra Torshavn denne formiddag.

Fiske markedet ved siden af båden, var åbnet så der blev købt lækker fersk torskefileter til aftensmad, samt en del fine store laksestykker fandt plads i fryseren.Cool

Resten af dagen, blev brugt til at få slappet lidt af. ;-)

Flot solskin, så vi gik en tur hen igennem den smukke gamle bydel og så ud til skanserne som ligger tæt ved fyret ved indsejlingen til havnen. Cool

Siden en længere tur i den østlige bydel, som er ret kuperet,  samt et besøg i en større supermarked SMS, vi fandt undervejs på gåturen. Cool

10.

Efter frokost gik vi en lang tur ud og så museet og bagefter det færøske frilands museeum, begge steder var virkelig interressante at give et besøg. Cool Meget flot og pæn lang gåtur derud og tilbage.Cool

13.

Havde vi lejet en bil, så tidligt afsted om til bilfirmaet og så hurtigt afsted mod Vestmanne, for der havde vi bestilt færgebilletter til en færge som sejler ud til nogle fine grotter.

En dejlig sejltur ved en utrolig flot kyststrækning, stille vejr så båden kunne sejle tæt på de meget høje klipper og ind i mellem i gennem nogle store grotter. Rigt fuleliv på fjeldene og utroligt at der kan gå får og lam på de utrolig stejle skrænter. ;-) Noget at et arbejde at få dem jaget samme et par gange om året, lige nu var de igang for at få dem klippet.

Det er de unge mænd der går rundt på de stejle klipper og driver fårene hen til klippestederne. ;-)

Efter sejlturen, kørte vi afsted til først et nedlagt hvalfangersted, derefter til Eidi hvor undervejs så et fint vandfald. Ved Eidi fik vi set de 2 knolde i havet Kæmpen & Kællingen. Det var klaret lidt op derude vest på, så flot at se de høje klipper og smukke fjorde undervejs over Eysturoy til Leirvik, hvor Peer engan havde været derefter videre mod Klaksvik under tunnellen, som Peer var med til indvielsen af, dengang han var på en arbejds opgave heroppe med at lave en ny færgeport i Klaksvik.

Derefter kørte vi ud til Vidoy op til Vidareidi, hvor vi nød udsigten lidt og bagefter fik os en kop eftermiddagskaffe på en lokal kafe, vist den ringeste æbletærte vi nogensinde har fået . ;-)

Derefter kørte vi tilbage mod Torshavn dog lige med et smut ud på Vagar for at se lufthavnen, hvor peer skal flyve fra når han skal afsted på job,  når vi nu lige havde lidt tid inden vi ville være tilbage.

Aftensmad et par hente pizzaer fra et pizzaria i nærheden. Dejlig udflugts tur, men ret trætte bagefter af de mange fine indtryk vi fik . ;-)

17.

Vi gik en tur om og besøgte det lokale akvarium, Ikke så stort, men med mange fine forskellige fiske arter heroppe fra derinde. Den sjældnest fisk var en fløjfisk som en fisker havde fået i sit garn. Cool

Hende der passer akvariet fortalte at de i år havde vandmangel heroppe, idet det ikke har regnet så meget, og det meste drikkevand er renset overfladevand. ;-)

14.

I dag tog vi færgen over til Nólsoy, 40 kr pr person  for en retur billet. Fin sejltur derover, den tog 20 minutter.

Øen er en meget uspoleret ø, mange af bygningerne er opført i almindelig cement og man kan stadig se rillerne fra forskallingen. ;-) Nogle er siden blevet beklædt med træ og andre også malet i kraftige farver. Cool

Der var også resterne af en meget gammel beboelse bygd som var blevet forladt i 1700 tallet.

Vi gik et par lange ture tæt på fjeldt og til sidst lykkededes det mig at få et par billeder af nogle søpappegøjer, samt ud til den lille trækirke i byens vestlige udkant.

Der var en kaffe stue i informationskontoret midt i byen, der fik vi en kop kaffe 50 kr pr kop, så var den også økologisk, og smagte ikke særlig godt.

Neden under bygningen, er der et mini museeum, hvor en lille træbåd Diana Victoria  bliver opbevaret, den har deres lokale helt Ove Joensen i 1985 brugt til at sejle 900 sømil fra Nólsoy til Langelinie i KBH for at kysse den lille havfrue, Det lykkedes i tredie forsøg. Desuden sejlede han med kat lige som vi gør.

Lige på Nólsoy, er der i dag forbudt at have kat, idet øen er en af de største fugleynglepladser ca 90.000 par ynglende fugle. bla verdens største koloni af stormsvaler.

Nede ved havnen, er der en fin hvalkæbe æresport, som er blevet rejst til ære for dronning Ingrid da hun gæstede øen i 70 ´erne.

Sidst på eftermiddagen begyndte det at regne igen, så godt at vi ikke skulle vente længe på færgen.Cool