Så kom vi endelig afsted på vores sommer tur.

Vi havde en fin sejltur på kryds op til Bågø ud for Assens og lagde os ved den ene turbøje, hvor vi lå rigtig fint i læ for nordøsten vinden og kunne nyde det dejlige solskin og alle lydene fra dyrelivet på øen. Cool

På kryds det meste af dagen, lidt for motor om formiddagen da, der ikke var ret meget vind. før vi nåede tragten, og så var der så rigelig af den, lige imod os hele vejen, så rigtig meget kryds igen i dag, sejlede op til ud for Rosenvold i Vejle fjord, hvor vi lagde os for anker på et fint sted med god sandbund.Cool

Senere fik vi naboer, det var så Mark Vegh og familie, Mark er en af dem der tager med Ftlf flotiljen til Skotland i år. Så vi fik lige hilst kort på hinanden. Coollidt efter kl 23, blev vi ringet op, vi var blevt bedsteforældre til en smuk pige på 3900 gram og 53 cm lang, heldige os, nu med hele 4 børnebørn. Cool

Kunne nyde dejlig morgenmad i strålende solskin, og fik lige kort besøg af Niels Mouritsen som lige kom sejlende forbi i sin fine Maxi og hilste på.Cool

Bagefter sejlede vi for sejl helt op til Juelsminde. 18 sømil. Cool

Fiskemanden fik besøg, og Peer havde lækre stjerneskud med til frokosten, de smagte super godt.Cool

Der blev også smovset lidt i danske jordbær til eftermiddags kaffen.

Det er blevet sommer nu, bare så skønt med sol og dejlig varme. Cool

Så gik turen mod Horsens, ikke meget vind, så nærmest drivende for sejl, glæder os til at mødes med Morten & Tristan, som kommer ned til lystbådehavnen ved 3 tiden og henter os, så vi kan komme med dem hjem og hilse på Susan og møde vores nye barnebarn. Cool

Dejligt at blive taget sådan imod af super glad barnebarn. Cool

Samt bagefter at nyde det nyeste smukke vidunder af vores lille familie.

Nu er det så planen at jeg, kattene  og båden venter her i Horsens på en bådplads, imens Peer lige er en smule arbejdsramt. Cool Kattene er ved at få tjekket omgivelsene på broen. ;-)

22.

Peer kom tilbage til Horsens ved 22,45 tiden, og kl 23 var vi klar til at tage fortøjninger og komme afsted videre.

Selvfølgelig ingen vind så meget rolig natsejlads, hvor vi skiftedes med at sove lidt på skift indimellem. ca 2 timers vagt og 2 timer søvn et par gange i løbet af natten.Cool

Jeg så en super flot solopgang kort tid efter jeg overtog vagten ved 4 tidenCool. der var vi nået op til ud for øen Hjælm. Cool

Vi var lige et smut inden om Grenå og få tanket lidt diesel, for vi vidste jo ikke hvornår vinden kom. Derefter videre nordpå mod læsø rende, heldigvis kom vinden så vi kunne sejle for sejl og med rimelig god fart, loggede længe 7 til 9 knob. Desværre blev der også omslag i vejret, så vi måtte igennem mange timer med mega strid regnvejr. TristMeget urolig sø og skiftende vind.

Ved midnatstid stilnede regnen, og vinden øgedes kraftig på og nu på plat, læns så vi måtte have storsejlet ned, der var kommet en skade oppe i toppen, ved den øverste sejlpind. det var beslaget som skrues ind i mastevognen der var knækket.Trist

En pæn del store skibe, fra vi rundede Skagen til langt vest på, mange var flinke og lige ændre et par grader så vi ikke behøvede at ændre kursen. Cool

Vi nåede helt til Lindesnæs,  før vi kunne ane lidt land i det våde og disede vejr.  Efter Lista klarede det lidt op, så kun uld på bjergtoppene og enkelte solstrejf blev det også til. ;-)  Vi valgte at sejle ind til Kirkhavn på Hidra denne gang, vil gerne prøve at besøge, nogle af de små havne, især dem ude på de mindre øer . ;-)

Kirkhavn er en meget beskyttet havn, inderst kan man ligge langskibs i den sydlige kaj , men der er vist ikke strøm  dog vand. Vi valge at ligge os i Isbrua, ved kroen, fin lille bro, med god dybde helt ind inderst af flydebroen, til en lille træbeklædt kaj, der er finge til fortøjning på resten af flydebroen. Pris pr dag . 150 kr incl strøm og vand. Fik lavet aftensmad og sad lidt og nør tilværelsen, men vi gik dog begge lidt tiligt til køjs, af en eller anden grund var vi lidt trætte. Cool

23.

Vi blev her på denne skønne plet en dag mere, der blev dejligt solskin og pænt lunt, og vi fik gået rundt og set byen og en lang tur op på Åsen, der var  blandt andet resterne af en del bunkers og en kanonstilling fra anden verdens krig. Cool

Super flot udsigt deroppe fra, og der var også 2 smukke  mini hytter i pang farver, som kan benyttes, den ene til overnatning for 2 personer, den anden til at lave kaffe i og sidde og spise sin medbragte mad. CoolAlt imens man kan sidde og nyde den fantastiske udsigt. ;-)

Senere efter eftermiddagskaffen, blev vandpumpen lige skilt af, idet den drypper lidt med vand, der skal nok skiftes et par simmerringe, det må så lige vente til vi kan få skaffet nogle. ;-)

Vi ville have spist aftensmad på kroen, men der var en lukket fest, idet der blev holdt bryllups fest, de holdt til kl 3 i morges, så de er nok  blevet godt gift. ;-)

26.

Der var meldt regn hele formiddagen, så vente tiden, blev brugt til at få renset kølevands systemet for muslinger,  og kalk aflejringer i manifoldet.

Ved 11 tiden blev det lidt ophold i regnvejret, så vi sejlede videre mod Egersund, ingen vind, pænt store dønninger. Cool

Undervejs, fik jeg bagt en kanelkringle i min omniaovn, som jeg vil prøve at teste lidt mere i denne sæson. ;-) Jeg har jo fin stor gasbage ovn, men tror jeg kan spare lid på gassen ved at bruge den praktiske miniovn ind i mellem.Cool

Vi nåede lige at få lagt til i Egersund, inden det begyndt at regne kraftigt igen. CoolNu er vinden også kommet kan vi høre.

Havneprisen er 250 kr her incl strøm, vand og wifi  koden er ( egersund06) , pengene betales i konvolut, eller hos havnemesteren i skuret yderst på flydebroen, han er der efter ca 17 - 18 tiden. Cool

27.

Kort tur i dag op til Sirevåg, 10 ms og en del store bølger.  Fin rolig havn, hvor vi fandt en kajplads, ser ikke ud til at det er muligt at betale havnepenge, men der er heller ikke nogen faciliteter som strøm eller .

Der bliver landet mange sild her, Der ligger en Hollandsk Matjes sildefabrik her. Kl 5 om morgenen kommer også rejefiskerne i havnen herind for at losse deres rejer. Cool

Så vi bliver nok vækket tidligt i morgen. Cool

Vi har efterset riggen, og gjort alt søklar ude på dækket, rigget sikkerheds line rundt masten osv. Så regner med at vi sejler tidligt i morgen mod Shetland, ser ud til at vinden bliver gunstig i løbet af dagen. Cool

Mega tidligt op, og klar til at sejle lige ved solopgang. Ud gennem de store dønninger, sejlene op og så blev kursen sat mod Shetland med en kurs lagt tæt forbi Balder, det skib, hvor Peer arbejder på.

Vinden var alt for svag til at skubbe Cherie over de store dønninger, så lidt motor kraft måtte der til.Trist

Fint solskin og rigtig meget rullen fra side til side hele dagen, Jeg havde den først vagt om aftenen og vækkede Peer da jeg kunne se Balder tydeligt, og ved midnats tid blev vi kaldt op af vagtskibet som ligger ud for Balder, de havde observeret, at vi havde holdt kurs mod Balder i lang tid og at vi nu nærmede os den 500 meters sikkerheds zone . Peer fik først en lille snak med dem over Vhf radioen, og da vi kom lidt nærmere Balder, kaldt han dem lige op og fik en snak med et par af sine arbejdskollegaer også. Cool Så nu har jeg også set hans arbejdsplads, derude midt i ingenting. Cool

Min nattevagt startede lige som vi passerede den Engelske sokkel, og på et tidspunkt blev jeg kaldt op af et Engelsk Vagtskib som lå ud for Gryphon, de ville have mig til at ændre min kurs og gå minimum ½ sømil  bag om deres vagt skib også, så måtte til at bomme, for at få ændret kursen så meget at det kunne passe med vinden også. Tog så et pænt ben på den kurs så jeg kom godt forbi dem også, inden jeg gik tilbage til kursen mod Shetland. CoolDet var en utrolig flot solopgang denne morgen, så altid dejligt med at have vagten lige på det tidspunkt solen står op. Cool

Efter et par timers søvn var det igen min tur til at tage vagten, det var begyndt at regne og der var godt med vind i nogle af bygerne.

En overgang var der pludselig 14 ms, og  Cherie smed sig meget hurtigt om på siden og løb op i vinden mens jeg var ved at slække ud på skøderne, selvstyren havde lidt svært at klare det så måtte stå og håndstyre en times tid, før det roede sig lidt ned igen. Jeg måtte til sidst vække Peer, så vi kunne få taget et reb inden den næste byge ville nå os, og med et skød vi rigtig god fart efter de store dønninger havde rettet sig lidt bedre ind.

Hen på eftermiddagen opdagede vi at en vogn på storsejlet var knækket og en øsken i sejlet til en anden vogn var ved at blive revet ud, så endnu en skade på storsejlet, så vi besluttede at få det ned, før det gik mere i stykker. Ikke lige frem sjovt at skulle ud og sikre det i det vejr, men god hjælp af den tov sikring ( liv line) vi havde monteret fra bøjlen ved sprayhooden og ud rundt om masten og tilbage på den anden bøjle til at have min korte sikkerheds line monteret i mens jeg var på fordækket.Cool

Resten af turen foregik i øsende regn, og til sidst ingen vind de sidste 40 sømil måtte vi gå for motor igen. Cool

Det er også blevet mærktbart koldere nu, så vi glædrede os meget til at komme i havn og få skiftet til tørt tøj.Cool

Vi ankom pænt trætte til Lerwik på Shetland ved 20 tiden og skyndte os op og finde et spisested så vi kunne få noget aftensmad, vi var på Quuins hotel, og fik det skønnest mad, Rejecocktail, super lækker lamme krone med rodfrugter,  jeg fik en lemon pie, og Peer en irishcoffee til dessert.

Derefter bare til køjs så vi kunne få indhentet lidt af det søvnunderskud vi er i. Cool

30.

Stod op til flot solskin, og ½ time efter rullede tågen ind over Lerwik.

En time senere igen strålende solskin, så vi gik afsted på sightseeing.

Vi var en tur rundt i noget af byen, og var oppe på festningsværket for at se den fine udsigt.

Frokost blev købt hos havnens fish and chips, nok ikke det sundeste måltid men, det smagte bare så super skønt. ;-)

I forhold til England, de gange vi har været der, så er maden her af en noget bedre standart. ;-)

Aftensmad, et par købe pizzaer i ovnen, dejlig nemt i dag.

Lige efter vi havde spist.

Ankom S/Y Lea, med min veninde Anne, Reidun og Annes piger Lene & Erin. De er 4 friske kvinder, som er på vej hjem til Norge igen, efter et års  langtur til Caribien. Så dejligt gensyn og hygge snak i aftes på Cherie, med lidt vin og Chips.

Altid skønt at mødes med sejlervenner uanset hvor i verden man lige render på hinanden. Cool

Eftermiddagen brugte vi på et besøg på museet her i Lerwik, meget interessant, og se om Shetlands historie, bagefter et besøg i den lokale Coop for at foretage lidt indkøb.Cool

I morgen ankommer Judith & Håkon, langturs sejler venner som er på vej sydover efter at have tilbragt 2 år i Norge med 2 ture til Svalbart. Så dem glæder vi os også til at træffes med. ;-)