6-05-2010

 
Nu har vi ligget med båden i marina Coruna i 40 dage, dage der egentligt er gået hurtigt.
Første uge lå Smilla fra lynæs ved samme bro som os, med Vibeke & Poul som er på vej til middelhavet.
Dejligt at have nogle danskere, at snakke lidt med indimellem.
Vi fik nogle hyggelige stunder sammen, over en gang kaffe og lidt brosnak ind i mellem.
Super var det også, at de kunne anbefale en frisør, så jeg kunne komme hen og blive klippet og få lavet lidt krøller.
Siden ankom også Ahead en dansk Bavaria 42  med  
Allan Nielsen og hans kammerat, de var på vej til Sydspanien med båden, den skal så senere sejles videre ned til Las Palmas.
Allan og båden er meldt til at deltage i Arc 2010, så der er jo så igen en dansk båd, at følge på dens turen over atlanten i år.
Tiden er ellers gået med lange gåture i det begyndende forår.
Da Peer kom herned efter 3 ugers arbejde, havde vi 10 dage, hvor vi gik rundt og var rigtige turister.

 Vi fik set borgen ved siden af marinaen San Anton ( arkeologisk museum),

Militærmuseet, som nok har den største våbensamling, vi nogensinde har set.

Torre De Hércules, mange trapper op og fin, fin udsigt deroppe fra.

Akvarium Finisterrea, meget stort og interressant.
 
Kørt med sporvogn, meget nostalgisk.

Nydt den flotte udsigt fra badestranden på vestsiden af byen, der er et større arbejde igang der, hvor 2 danske sandpumpere er igang med at pumpe fint hvidt sand ind på stranden.
Det ser ud til at de er ved at fjerne nogle af de grimme klippeskær i vandkanten og gøre selve strandbredden meget bredere, ser ud til at blive en rigtig lækker strand deromme, når den er færdig.
Vi gik også en tur ud til den sydvestlige del af byen, hvor der er en park med rigtig flot udsigt over hele byen, og havet, en fin park med et par gamle kanon stillinger og en labyrint af fint klippede buske.
Man kan kommer op til parken, med en panorama elevator, "Stål glas kuppel".
 Undervejs fra stranden og derom kom vi forbi Millennium, den ligner lidt "den røde komet i Rødekro" er bare blålig i farven.
Desuden lige før elevatoren, var der bygget en kæmpe oktopussy i små røde mosaiksten, som ser ud til at komme kravlende op fra havet, faktisk rigtig godt lavet.

Lidt kaffesteder og restauranter fik vi også kikket lidt på.

Vi var også den en af dagene med bussen (1A) ud til Alcampo, bussen stopper lige ved indkøbscenteret, det er et stort indkøbscenter, som vi også kender fra Gran Canaria, så fik vi både set lidt af den sydøstlige del af byen og handlet lidt billigt ind.

Båden fik også lige en ordentlig omgang, teakdækket er nu rengjort og smurt med olie.
Peer var i lillebåden og fik også skrubbet båden under vandlinien rigtig godt, så nu er det meste begroning kommet af igen, men det bliver nu godt at få Cherie op og højtryksrenset og bundsmurt, når vi kommer hjem.

Varmvandsbeholderen har Peer også fået repareret, nu for 2 gang, den har det med at slå over ved varmelegemet og får relæet til at falde ud, selv om vandvarmeren kun er knap 2 år, så er vi nok nød til at få skiftet varmelegemet, håber det holder denne gang til vi når hjem.

Det bliver også meget spændende at komme hjem og se hvad det er for et hus Peer har købt til os.
Det er et hus, som trænger til en meget kærlig hånd, ligger på en meget lille grund, (vi er jo ikke have mennesker) og med en fin havudsigt.
Der er tilladt at holde kat., så derfor er det ideelt for os, vi vil jo helst bruge det meste af vores tid til søs, og så vil det jo være fint, at vi har et lille sted at komme hjem til engang i mellem, et sted, som ikke kræver det helt store pasning. 
 

6-05-2010

 
Biscayen venter!

Peer kommer herned fra kursus lørdag aften, så søndag morgen den 9 maj, regner vi med at begynde sejlturen op til Brest i Frankrig.
Vi må så se hvorledes kursen skal lægges, når vi får de nyeste vejrmeldingerne lørdag aften eller søndag morgen.

09-05-2010.

 
Vi kommer ikke afsted i dag alligevel, for den nye askesky  valgte at komme et smut til Spanien, så Peer havnede i Madrid i aftes og kunne ikke komme videre pga. at flyvningerne hernede var blevet indstillet.

Efter en nat på hotel , sidder han nu i en bus på vej til Santiago De Compostella (7 timers tur), derefter skal han så videre med tog til La Coruna, så han når først herud hen på aftenen.
Her blæser det kuling, fra en sydlig retning, så for engang skyld ville vinden have passet for i dag og i morgen.
Når vi kommer afsted, bliver der kort opdate dagligt på web diary, indtil vi igen kan få internet adgang.
 

10-05-2010

 

Peer kom først et døgn senere til La Coruna, idet da han nåede til Madrid havde de indstillet flyvningerne, pga. den islandske askesky nu var nået et smut til Spanien.

Han blev indlogeret på et hotel, og da Iberia heller ikke kunne flyve næste dag, Fik de arrangeret en bus til at køre passagererne til Santiago De Compostello, en 7 timers lang bustur.

Da han ankom sent om aftenen til La Coruna, gik vi ud og spiste en gang Sushi og gik derefter til køjs for at kunne komme af sted tidligt næste morgen.

 

Vi kom af sted ved 9 tiden og vinden var frisk, fra en nordvestlig retning, så det gik fint for sejl derud af, med kurs lige mod Brest.

Hen på eftermiddagen kom vi ind i en kraftig regnbyge, og lige med et, tog vinden bare til i styrke så vi måtte skynde at få rebet storsejlet.

 

Vinden drejede også og kom nu fra nord, så nu var vi på bidevind og bølgerne rejste sig hurtigt op og med store søer skyllede ind over dækket.

 Først katten og kort tid efter var Peer også søsyg, han havde jo heller ikke fået hvilet ordentlig ud, under de 2 døgns rejse for at komme herned, og så var sushi nok ikke det bedste aftensmad, når man skal sejle i kuling næste dag.

 

Vejret blev bare værre og værre, vi skulle efter vejr prognosen egentlig have sejlet i et vindstille område; men lavtrykket havde vist forskubbet sig mere mod øst, så derfor befandt vi os ufrivilligt lige midt i kuling med masser af heftige regnbyger.

Det er en af de dage hvor man spørger sig selv, hvad fanden laver vi egentlig her.

Vi blev enige om at vende om og sejle mod nærmeste havn Vivero, som viste sig var en lille fin og rolig havn.

 

Da vi skulle have storsejlet ned, havde vi lidt problemer, idet da vi rebede det sprang en af stropperne der holder lasy baggen, og efter en lille misforståelse, lavede jeg en ufrivillig bomning, fik heldigvis ikke smidt Peer over bord; men han tabte snoren til den ene side af lasy baggen, som han var ved at ordne da jeg bommede, så linen fik revet sig løs og snoede sig rundt om forstaget.


Nå sejlet fik vi da ned, om end det ikke ligefrem så kønt ud, som det hang der bundet op med et par bændler rundt om sejl og bommen.

Linen kom dog ned igen af sig selv inden vi nåede helt ind i marinaen

11-05-2010

 

Om morgenen, var jeg så lige et smut oppe ved andet salings horn, og fik linen puttet igennem trissen igen.

Peer fik syet en ny strop i lasy baggen, så den er helt i orden igen.

Havnemesteren havde fortalt Peer, at hvis vi skulle have en mulighed for at komme over biskayen i denne tid, så vi skulle nok sejle helt ind til Santanter, for at kunne komme op til Brest, med lidt mere fornuftige vindforhold.

 

Da vi var færdige med reparationerne, gik det så videre i let modvind og regn, for motor, videre ind i bugten med kurs mod Santander.

Lige før det blev mørkt gik vi ind i en lille skummel havn Cudillero, med grimme klippe skær på hver side af sejlrenden, og hvor man ikke kan se indsejlingen til selve havnen, før lige inden man skal dreje skarpt 90 grader til styrbord, det var en lille fiskerhavn med moringer i det meste af bassinet, og kun 2 meget små flydebroer, vi fik dog Cherie møvet ind og lå yderst ved en lille vinge, der var meget swell i bassinet, så vi kunne ikke få sovet noget særligt.

Det er ikke en havn vi kan anbefale at gå ind i med nordlig vinde  

12-05-2010.

 

Godt trætte gik det så videre for motor til Gijon, hvor vi var ved middagstid, vi ankom til en stor fin marina, men ret dyr at ligge i, der var også tankstation, så vi fik lige fyldt tanken op igen.

Eftermiddagen blev brugt på en lille rundtur i den del af byen der lå tæt på havnen, og et besøg hos en supermercado blev det også til.

Aftenens mad blev dømt til 2 gode bøffer, friskskåret fra slagteren, 1 flaske lokal rødvin og godt med salat og hjemmelavet hvidløgsflutes.

De sidste 10 mil før Gijon fulgtes vi med en stor fransk racerbåd, som lige var kommet over biscayen, det så lidt underlig ud da de tog sejlene ned, og forklaringen kom siden, da vi kom til at ligge ved siden af den i nogle timer inden de sejlede videre igen.

1 af sejlerne var blind, 1 manglede det ene ben, 1 var lam og brugte kørestol, der var så to hjælpere som ikke så ud til at have nogle handicaps.

Båden var i cockpittet indrettet med 4 faste dreje stole, desværre fik nåede jeg ikke at få taget nogle billeder, havde ikke regnet med at de sejlede så hurtigt videre igen.

 

15-05-2010.

 

Den nyeste vejrprognose vi fik hentet ned, så ret fornuftig ud, rimelige vind og bølge forhold det meste af vejen over, der skulle dog komme lidt regnbyger undervejs det første døgn; Men den så, ellers meget  fornuftig ud, så vi valgte at sætte kursen lige mod Brest.


Vi havde held til at komme bagom de fleste af bygerne, så vi kunne udnytte den vind (10-12 m/s) som opstod, når vi blev passeret af en byge, ellers var vinden max 3-4 m/s og dønningerne fladet næsten ud.

Natten forløb hurtigt, for pga. regnbygerne, skiftede vinden meget og sejlene skulle justeres meget ofte, det var faktisk et flot syn og samtidig lidt uhyggeligt, at se hvordan lynene roterede rundt inde i de største af skyerne.

Dem med torden i, kunne jeg faktisk se på radaren, når de kom.

Der var meget morild i vandet og det så flot ud, når der var besøg af delfiner der blev ved og lege foran båden i timevis og vi så faktisk flere meget store flokke, så der må være mange delfiner i Biscayen.

 

 

Næste dags formiddag, fik jeg sendt en positions opdate til web diary og da, hentede jeg også en ny vejr fil ned over området vi befandt os i, ved hjælp af satellittelefonen, den viste så at der ville komme en lille kuling fra nordvest, som ville begynde omkring 20 tiden og det værste skulle være ovre efter et par timer, idet der hvor vi befandt os,  skulle vi være i udkanten af det.

Hele eftermiddagen var der næsten blankt vand og næsten ingen vind længere.

Ved 18 tiden kom den første store sky, og det begyndte det at blæse op, og vi fik rebet ned med det samme og var klar til det der ventede os forude.

Vi nåede også lige at få spist aftensmad, jeg havde lavet en gang pulver kartoffelmos og varmet en dåse med hjorte gullasch.

Så gik det ellers bare løs med blæst, regn og store bølger, der endnu en gang  skyllede ind over dæk og cockpit, og nej det var ikke en lille kuling; det blev til en  kæmpe stor kuling .

På det tidspunkt var der kun ca. 30 mil til vi ville være i læ af den franske kyst; men for ikke at ryge halvt ind i Biscayen igen, ved at gå med vinden til det var ovre, valgte vi at forsætte den hårde tur i bidevind for motor og rebet storsejl videre mod land, (en tur der kom til at tage 8 timer, før vi kunne komme i mere rolige vejrforhold igen).

Der var flere gange, i de nu hyppige og meget kraftige vindstød, hvor vi spekulerede om riggen kunne blive ved med at holde til dette, undervantet samt overvantet i styrbord side, stod og blafrede helt vildt og var blevet helt løse, (ja det så en overgang ud, som var de lavet af gummi), i det kraftige vindpres, vi har aldrig set noget lignende før, så vi sad og gjorde os klar i tankerne, for hvad vi ville gøre hvis riggen røg, huskede at nedstrygeren lå i den ene side af kistebænken, så den ville være nem at få hurtigt op, og motoren skulle i hvert fald sættes i frigear, så vi ikke ville få noget i skruen.

Katten var gået ned og kravlet helt ind under min dyne, han skulle i hvert fald ikke nyde noget af den kolde blæst, og risikere at få en skylle med koldt saltvand over sig, det vil han i hvert fald ikke udsætte sit luksus legeme for; men denne gang klarede han hele turen uden søsyge.

Ved 4 tiden om morgenen, godt trætte, nåede vi så tæt ind under land at vi kom lidt i læ, vi fik rebene ud igen og fokken rullet ud og vi kunne så begynde at krydse resten af vejen op mod Marina du Chateau i Brest, som vi nåede i det fineste solskin hen sidst på eftermiddagen.

 

16-05-2010.

 
Dejligt at være i en rolig havn igen, og have fået ordentlig udhvilet efter en sådan omgang biscay sejlads, som desværre  for vores vedkommende, ikke ligefrem har været lige nem, hverken på turen ned til La Coruna og nu tilbage til Frankrig.

Det har  indimellem, været lidt anstrengende altid at være under det tidspres, med den flybillet og Peer´s job; men det vidste vi jo, at det var vilkårene for at vi kunne tage på denne ellers dejlige tur.
Ind i mellem kunne vi dog godt have ønsket os, at vi bare havde kunnet vente med at sejle til vinden var helt rigtig, inden vi blev nød til at sejle ud på sådanne steder som biscayen, det ville ihvertfald nok have givet en meget nemmere og nok også behageligere sejlads.

Men på den anden side har vi lært utrolig meget om os selv, hvor vores grænser er, meget om håndtering af båden, sejlføring i de forskellige vejrtyper, og båden er ihvertfald blevet meget grundig testet, det også indtil flere gange undervejs.
Sødygtig er hun, og også ret nem at håndtere, på trods af sin størrelse.
Dog er de store skrå vinduer i salonen ret så trælse, jeg har ikke tal på hvor mange gange, de er blevet utætte og vi har fået meget saltvand ind derret mange gange nu, selv om Peer har forsøgt at udbedre det, mange gange nu, for hver gang vi er i en lidt hård sø, så er det som om skroget vrider vinduerne utætte, hvilket er både træls og til stor irritation der skal bare ikke komme vand ind nogen steder i en båd, selv når man sejler i lidt hårdt vejr.
 

24-05-2010.

 

Søndagen blev brugt på lidt sightseeing i Brest, først gik vi om til Chateau de Brest, som viste sig at være et stort søfarts museum.

Siden gik det en tur ind for at finde banegården og busterminalen, samt rundt og kikke lidt rundt på gaderne i centrum, for at se os lidt rundt og nyde en kop kaffe, med den mest klæge vaffel, vi endnu har smagt, og så var chokoladesovsen bare en gang nutella der var smurt på, bvader.

Bagefter gik vi en tur ud til den anden marina for at kikke lidt på den, idet der havde været en lang vej derud og benene var trætte, tog vi en bybus nr 3 tilbage, til centrum, hvilket viste sig at være en meget nem og enkel måde, at komme rundt her i Brest på.

Aftens maden blev indtaget på en Tex Mex restaurant, må dog konstatere at de stadig ikke har lært at servere en medium steak her i Frankrig, de steaks vi bestilte var godt nok temmelig rå for vores smag, så næste gang vi bestiller en steak her i Frankrig, så bliver det altså en well done, så kan man jo håbe at den så bliver medium stegt.

 

Mandag formiddag tog vi så bus nr. 3 ud til Oceanopolis, som er et meget stort akvarium, det ligger lige ved siden af den anden lystbådehavn, Moulin Blanc.

Vi gik lige et smut forbi marinaen og forhørte os lidt om, hvad prisen for at ligge der var.

Selv om det bliver drevet fra samme sted, så kunne vi faktisk spare 40 euro. om ugen ved at sejle båden herom, og da vi nok ligger næsten 3 uger her, så er der da en del penge at spare, så da vi kom tilbage til båden, gik vi op og betalte for de dage vi havde ligget der, og sejlede her om til Moulin Blanc.

Selv om det ligger lidt uden for byen er det nemt og billigt at komme ind til centrum med bybussen, tæt på centrum ligger et supermarked Le Clerck, så også nemt at handle, uden at skulle slæbe alt for langt, så det er helt fint at ligge her, der er dejligt rolig her, og så ligger der en stor fin badestrand her lige ved siden af marinaen.

Fint at vi også nåede at komme herom, inden Peer tidlig om morgenen den næste dag, skulle rejse tilbage til Norge igen, for at komme på job, jeg ville jo ærgre mig gul og grøn, hvis vi først havde fundet ud af det, når Peer kom tilbage.

 

De sidste dage er varmen og solen også kommet til Brest, i dag skulle vi komme op på 27 grader, dejligt for jeg har godt nok måttet køre med oliefyret hver dag indtil nu, for at katten og jeg ikke skulle fryse alt for meget.

De sidste dage har jeg brugt tiden med at få alt vasketøjet i bund, vi fandt nemlig en fin lille camping vaskemaskine i varehuset El Corte Ingless i La Coruna, det er jo noget nemmere at få vasket tøjet ombord, især når der er vand og strøm på broen, og så bliver man jo heller ikke mere flået i vaske penge i de havne, hvor der var vaskemuligheder, længere.
Der er også blevet lidt tid til at tage lidt rundt med forskellige bybussen, for at se lidt mere af byen, og et smut ud til indkøbscenteret Carrefour er det også blevet til.
Opdatering lidt forsinket pga internettet ikke er alt for stabilt her.

Ønsker alle en rigtig god pinse.