11.

Så er vi klar til at tage til det årlige FTLF Pinsetræf.

Men så blev Peer´s fly forsinket, så vi ventede med at sejle til tidlig torsdag morgen i stedet.  Vågnede kl 04, og der var Peer ved at gøre klar til afgang, så lige få kogt vand til kaffe og så afsted. Cool

Som sædvanlig god vin og lige imod os, så for stålgenua ud til Varnæsvig, hvor vinden passede lidt bedre, så kunne få sat sejlene og komme videre for dem.

Lige før Årø, kunne vi lige med et lugte diesel ned fra salonen. Vild

Peer lættede lidt på en dørkplade, og der var pænt meget diesel der. Store spørgsmål, hvor kom det fra.? En utæthed ved en dyse,  et højtryksrør eller var det fra en brændstofslange.? Vi sejlede ind mod Årø, for at finde at finde bølgelæ og smed ankeret ,så vi kune få undersøgt hvor lækagen kom fra, og få den stoppet.

Det var så en diesel slange til generatoren der var hoppet af, den blev så sat på igen og derefter var der et større opsamlings og rengørings arbejde for at få det trælse diesel væk fra alle kanaler og bunden. Øl og sodavands kasser havde opsuget en pæn del, så alle kartonner, måtte  i en stor sæk og så meget som muligt af dieselen opsamles i bøtter, derefter måtte det meste af bunden i båden incl alle dåser vaskes ud i kraftigt sæbevand. Diesel er noget fedtet stads og tager lang tid at få den lugt ud af kahytten igen.Græder

Vi sejlede videre efter vi havde taget det værste og rengøringen tog jeg mig af mens vi sejlede videre.

Da vi nåede tragten, kom vi ud for noget af det mest trælse vejr vi længe har mødt, strøm med os og kraftig vind lige imod, så bølgerne rejste sig til omkring 2. 2,5 m nogle nok 3 meter, har aldrig oplevet det så slet der før. så efter en del kryds blev vi enige om at vi ville besøge en bøje ved Æbelø, for at få lidt ro og så vente på at vinden lagde sig lidt. Cool

Jeg lavede så varmt mad til middag og Peer kunne så få en siesta et par timer, lidt træt var han jo efter 14 dages natarbejde og så et døgn uden søvn i forbindelse med hjemrejsen. ;-)

Efter kaffetid havde vinden lagt sig lidt og drejet lidt så den passede lidt bedre til at komme videre til Ebeltoft, hvor vi ankom ved midnats tid.;-)

Flot solnedgang over Århus bugten. ;-)

Hyggelige dage i Ebeltoft, hvor vi fik dejligt besøg af Martin Herløv om fredagen, Martin har vi fulgt på hans fine blog om sin Afroditte  (https://aphrodite40.com/author/martinherloev/) i flere år, samt jeg har været fb ven med Martin i flere år. Så rigtig dejligt at mødes IRL, som det ofte er, så er det jo som om om vi har kendt hinanden i rigtig mange år, og vi fik en meget god og hyggelig sejlersnak. Cool

Aftenen var vi i teltet med fælles grill, sammen med mange af langturs sejlerene, så dejligt gensyn med mange af dem vi har kendt i mange år. Cool

Lørdag formiddag havde vi hyggeligt besøg af Martin og vores gode sejler venner Lone & Jesper  https://bianca420.wordpress.com/  fra Århus. Cool Vi fik også besøg af Per fra Super, som var så sød at hjælpe os med at får SSB radioen og vores Pactor modem til at samarbejde, så nu kan vi selv hente vejrfiler ned og sende email via radioen. Cool

Eftermiddagen blev brugt med at holde åben båd med stort besøg.Cool

Aftenen var vi med til den årlige middag med god mad og super musik i teltet sammen med alle de andre langturs sejler. Så dejligt gensyn med mange  sejlere som vi har mødt før rundt omkring, fik også lige lidt tid til at få snakket, med nogle af de nye venner, som jeg ellers kun kendt fra FB, og set deres fine både. Cool

15 maj sejlede vi til Ballen på en fin vind agten for tværs, vi ville bare have tanket, og videre, men vi kunne ikke få diesel før næste dag, så vi blev der, for ikke sjovt at ligge for anker og måske ikke nok diesel til oliefyret. Cool

16 maj efter at have tanket, sejlede vi igen på læns til syd for storbælt, derefter fik vi, noget af et vindskift så ned til kompasafmærkningen hvor indsejlingen til Svendborgsund starter, måtte vi gå biddevind, og i kuling. Fra indsejlingen og ind måtte vi gå for motor, nu med omkring 23 ms.

17 maj hentede rundstykker i vindeby og tilbage til Troense for at fejre Evald´s fødselsdag.  til aften sejlede vi i en strid vestenvind ud til Avernakø for at lægge os ved den nordligste bøje, fin høj bakke og træer på land som gav fin læ for kulingen. Cool

18 maj sejlede vi videre til Fåborg, for at mødes med Connie & Henning vores sejlervenner, som har deres x yacht liggende der.

Fin havn med en utrolig flink kvindelig havnemester, Havnepris 170 + el.

Dejlig beskyttet grill område, hvor vi sad og nød kapsejlads i første parket. Cool

19 maj sejlede vi hjem til Aabenraa igen, for at ordne lidt ved sejlet og så ud til Varnæsvig for natten.

20 maj sejlede vi til Aabenraa igen og derefter ud til bøjen ved Enstedværket.

21 maj sejlede vi om til skønne Kalvø. Bent & Inga bød os på lækker aftensmad på kroen, og siden havde vi dejlig telt hygge i cockpittet med Inga, Bent, Elly og Nis ( fra båden Jonatan)  som også var taget en tur til Kalvø.Cool

22 maj hjem igen. Fik taget nogle gode billeder af både Sus og Jonathan undervejs efterhånden som vi indhentede dem.Cool

Havnens dag.

Vi havde lovet at sejle med turister på Havnens dag.

Det var noget af en succes, 5 ture blev det til af ca 1 times varrighed for hver tur.

Dejligt at opleve så glade mennesker, en del af dem var ude og sejle i sejlbåd for første gang. Cool

Meget positivt, så det gør vi gerne igen næste år. Cool

Link til den elektroniske logbog fra Keepsailing.Coolhttp://www.keepsailing.net/logbook.aspx?tripid=39de68f6bb7d47a9a37737bf7102c6