14-06-2011.

De sidste 14 dage har egentlig bare gået med at få ryddet lidt op i båden, tøjvask, indkøb, en del cykel og gåture rundt i Stavanger for at få set lidt af byen.

Da det har regnet meget, og været ret koldt mange af dagene, er der også blevet læst en del bøger.Smiler stort
Imens jeg ventede på at Peer skulle komme tilbage fra job.
I går aftes fik jeg besøg af Lovise´s forældre Lilian og Olav, som vi kender nede fra Canarie øerne.
Det viser sig at de også bor i Sandnes, så vi blev inviteret ned for at besøge dem lige så snart Peer  kommer på onsdag.

15-06-2011.

Tror Mickey var glad for at vi sejlede videre, for han har den sidste uge næsten ikke turdet gå i land, idet et par krager, havde set sig sure på ham, og gik til angreb hver gang han viste sig uden for cockpittet.Vinker

Lige så snart Peer kom ombord, gik det igen ned til Sandnes, for at besøge Lilian og Olav, hvor vi nok så fint kunne lægge båden lige ved en lille kaj, ud for det boligkompleks hvor de bor, sågar strøm fik vi også, idet vi regner med at vores forbrugsbatterier er ved at være stået af, så vi ikke kan klare os uden landstrøm en hel nat.

16-06-2011.

Det var bare så dejligt at mødes med Lilian & Olav igen, og sikke en hjertelig modtagelse vi fik, med super dejlig aftensmad og god vin.
Masser af hyggelig snak om vores tid og oplevelser sammen i Puerto Rico.

Lilian det er godt nok den lækreste tilberedte laks jeg nogensinde har smagt, håber jeg får opskriften af dig en gang ved lejlighed, den smagte bare så super godt.

Håber jeg kan leve op til det, når I engang kommer ned og besøger os i Danmark.Vinker

Så endnu en gang, tusind tak for i går, for sådan en dejlig & hyggelig aften, til jeg begge.Smiler

Her til morgen, sejlede vi ind til byhavnen i Sandnes, for jeg manglede at få handlet lidt, og Peer skulle et smut ud til biltema for at skaffe nogle nye forbrugsbatterier.
Olav var så sød at køre Peer derud i sin bil og hjælpe med at dem bragt hen til båden, stor hjælp for det er jo ikke så nemt at transportere, store tunge batterier på en cykel.
Hurtigt fik Peer monteret de nye batterier, og da han også havde købt en batteri tester, blev de gamle batterier lige testet, underligt for de var bare i orden alle 6 styks, så der må have været et eller andet galt et andet sted, så det må vi have fundet ud af, når vi kommer hjem, nu har vi ihvertfald fundet stuveplads til dem Cool så må vi rode med det, når vi er hjemme igen.
Vi havde besluttet os for at sejle lidt rundt mellem øerne her i Stavanger området og første stop skulle være Tau.

Der var så bare lige det lille problem, da vi ville lægge til, at selv om der i følge havnebøgerne skulle være omkring 3 meter dybt, så gik vi på grund med kølen, og kunne slet ikke anløbe broen, så vi måtte forsiktig bakke ud igen, og sejle videre til en anden havn.
Hen på aftenen kom vi så til en lille havn, Ølesundet, en lille ret urolig havn på nordøst kysten af randøy.
Vi nåede lige at få teltet op inden det begyndte at styrte ned.

17-06-2011.

Det regnede kraftigt da vi stod op, så vi sejlede tidligt videre til øgruppen Sjernarøyane, hvor vi ville til en havn på øen Talgje der hedder helgøysundet.

Der kunne vi nemlig både få vand, strøm & diesel og vasket og tørret vores tøj.
Vejret skulle klare lidt op sidst på dagen, så formiddag og noget af eftermiddagen gik med at få bagt rugbrød, vasket et par kogevaske og lidt læsning i nogle af vores bøger.
Efter aftensmaden gik vi en lang tur om på nord vestsiden af øen, hvor der var en del forekomst af marmor i klipperne.

18-06-2011

Vågnede op til dejligt solskin og havblik, dagens tur var planlagt til at være en tur rundt om øen Ombo, med et frokost ophold i en lille naturhavn Berge og Bergaholmene, i Økstrafjorden som ligger i en lille fjordarm i Jelsafjorden nord for Ombo.
Meget flot og idyllisk sted, og da vi var de eneste som var der lagde vi bare til ved ilandstigningsbroen. Smiler stort

Mickey syntes også det var spændende at gå med os på en lille tur rundt på de små øer med fine broer imellem, så man kunne komme rundt, indtil en hættemåge så sig gal på ham Vild, så kunne han nok finde hele vejen og meget hurtigt, tilbage til vores båd.
Efter en dejlig frokost, sejlede vi videre rundt Ombo imens vi nød solen og fiskede lidt ind i mellem, for til sidst hen på eftermiddagen at ankomme til Eidssund, en hyggelig beskyttet marina på vestsiden af Ombo.
Efter aftensmad var vi på en lang gåtur, først om for at se på nogle meget fine og velbevarede helleristninger fra vikingetiden nede ved kysten, bagefter gik det op på fjeldet for at se på nogle gamle kæmpe egetræer, som menes at være omkring 600 år gamle, det største ( hvoraf kun stubben er tilbage) skulle være omkring 7 m i omkreds. meget imponerende, men den afmærkede sti derop var meget våd og fedtet, så vores sko og strømper var meget våde og beskidte, da vi kom tilbage til båden igen, en lidt anstrengende tur, men virkelig en tur værd at gå for at se.

19-06-2011.

Stadig fint solskin og i dag slet ingen vind under 3 m/s, så til sidst blev genakkaen også hentet frem fra gemmerne.
Det gik i meget adstadigt tempo og vi fik da også fisket lidt igen i dag, 2 gange fangede Peer en makrel, og den ene lykkedes også at få landet indenbords, så den blev gjort klar til aftensmad.
Turen idag skulle gå tilbage til Sandnes, for Peer skal på kursus de næste 3 dage .
Vi har været så heldige, at få lov og låne Lilian & Olav´s bådplads, lidt uden for Sandnes, de er nemlig lige sejlet nordpå i går eftermiddag, så vi nåede lige at vinke farvel til dem, da de sejlede afsted og vi sejlede ind og overtog deres plads.Smiler stort
Idet de skal være væk længere tid, har vi også fået lov til at låne pladsen når Peer igen skal på job, lige inden turen går hjemad igen, så det er vi rigtig glade for.
Dejligt at have sådan nogle gæstfrie venner,
som vi er så heldige at have.

26-06-2011.

Efter et dejligt weekend ophold i Danmark, hvor jeg virkelig har nydt, sådan at komme et lille smut rundt og få besøgt, vores børn og svigerbørn.
Jeg ankom ved 16 tiden i Sola lufthavn, og der opdagede jeg, at der slet ikke gik nogle busser til Sandnes om søndagen.
Peer ville så sejle båden til Stavanger, så jeg kunne tage flybussen dertil, og påmønstre der istedet.
For en gang skyld var der et lækkert vejr heroppe, så vi sejlede ud til en lille ø som hedder Lindøy, den ligger et par mil fra Stavanger, det er en rigtig dejligt roligt sted, hvor man kan fortøje til en bro, det koster ikke noget at ligge her og der er kun få faciliteter, søppelcontainer og et lille toilet hus med græs på taget.
Efter lidt aftensma,d gik vi en lille tur det meste af øen rundt og nød den stille aften

27-06-2011.

Fra Lindøy satte vi kursen ud mod Kvitsøy, http://www.batsans.no/artikler/288

Det regner igen og blæsten øgedes undervejs, så vi loggede omkring 7½-8 knob ud af byfjorden og på det åbne stykke ovet til kun for Genua.

Kvitsøy er en øgruppe med omkring 360 småøer, holme og klippeskær, vi havde hørt, at det skulle være et godt sted at sejle ud til, der skulle være meget roligt og en flot natur derude.
Det sidste stykke var indimellem ret så smalt, og med mange små skær, så jeg tror nok Peer var ret glad, da vi ved middagstid, kunne lægge til ved molen i Ystabøhamn.Vinker
Eftermiddagen blev brugt til en tur op på bakken, for at besøge fyrtårnet; men desværre stod der, at der kun var åbent om søndagen, udsigten deroppe var dog stadig fin også fra bakken, hvor vi kunne se mange af småøerne.
Der går rigtig mange får og lam rundt herude, så man skal kikke sig godt for, for ikke at træde i deres efterladenskaber.Smiler stort

Et lille smut forbi den lokale Coop, blev det også til, for at få købt noget laks og nye kartofler til aftensmaden.Vinker

27-06-2011.

Peer var kommet lidt i snak med en nordmand fra Stavanger, han, hans kone og deres søn, var på vej hjem, efter at have tilbragt 1 år med at sejle rundt på europas floder i deres store motorbåd.
I aftes bød vi den over op et glas vin, og inden jeg så mig om, havde de hentet en spand store fine nykogte krabber som de havde fanget i en tejne.
Vi fik efter alle kunstens regler, et lille kursus i hvordan, man får ordnet sådan nogle store krabater. Smiler stort

Det blev til en rigtig hyggelig aften, hvor vi kom langt omkring i verden, før vi til sidst var tilbage på Kvitsøy og kunne mærke at trætheden begyndte at melde sig.Vinker

29-06-2011.

Vi er nu vel ankommet til Skudeneshavn.
Vi sejlede herop i går eftermiddag, idet der igen var meldt kuling i dette område for onsdag.

Vi troede, at der var lavet en havne plan; men indtil nu har vi flyttet båden 3 gange, så det virker noget rodet.Chokeret

Vi er meget spændte på, hvordan sådan en Norsk festival forløber, nu ligger vi ihvertfald lige midt i hjertet af der hvor der sker noget.Smiler
Det eneste vi har oplevet indtil nu, er regn, regn og atter regn.Smiler