01-07-2011.

Hyggelig by med masser af forskelligt musik. ( læs nogle motorbåds folk, så vist deres ære i at overspille, de kunstnere der var kommet dertil for at spille, især om natten.)Vild

Ellers var der mange boder med fint hjemmelavet håndværk, mange besøgende og flotte skuder i alle størrelser at gå rundt og kikke på.
Vi mødte et par fra Haugesund Anne Lise & Johnny som har en Bavaria Vision 44, det blev til en del hyggelige timer sammen med dem.Vinker

03-07-2011-

Lørdag var der rigtig fint solskin, og vi tog med en lille færge ud for at se Geitungen fyr, og høre lidt om det.
Sent om aftenen var der udendørs koncert på en scene lige over alle lystsejlerne, med en der spillede Boddy Holly.
 Desværre stod regnen ned i stænger imens; men det afholdte ikke mange fra at danse med, på fordækkene imens. Vinker
Fin fin musik og god stemning.

03-07-2011.

Meget trætte nordmænd søndag morgen, især dem på de 6 motorbåde  der lå uden på os,  så klokken blev henad 13,30 før vi kunne komme fra Skudeneshavn.

Vi ville jo helst have sejlet tidligt, og sad så bare der og ventede fra klokken 8, meget tålmodigt på, at de kunne vågne.Vild
Nå endelig kom vi afsted og nåede en lille havn Bømlahamn; desværre var der nogle elledninger lige inden havnen som vi ikke kunne komme under, så vi måtte sejle videre.
Næste havn vi havde udvalgt var en flot lille beskyttet vig ved navn Lammevåg, der var der en lille mole hvor vi ville lægge til ved.
3 meter før molen kunne vi ikke komme længere ind, dybden passede ikke med de 3 meter der stod på kortet, der var nemlig kun 2 meter, da vi forsøgte at gå derind.
Vi måtte så videre til Valevåg, hvor vi kunne ligge ved en gammel færgekaj, så det blev ret sent før vi kunne komme til køjs.

04-07-2011.

Meget tidligt gik det videre mod Sunndal, hvor vi ankom lidt over middag.
Efter en let frokost, ville vi en tur op og se isbræen.
Det er en lille rask gåtur derop, der tager omkring 2 timer, for at komme op til søen.
Det er en utrolig flot jadegrøn sø deroppe, som man også lige skal udenom for at nå frem til isbræen, desværre da vi nåede om på den anden side af søen skulle vi over et bredt vandløb med ret kraftig strøm, nok pga mange dage med megen regn, det  havde jeg bare ikke lyst til at vade igennem, så vi nåede ikke helt frem, men kunne dog se over til den.Vinker
Tilbage i båden blev det til lidt afslapning og en færdiglavet pizza hos den lokale camping mutter.

05-07-2011.

Så var vi endelig på vej mod Tørvikbygd, hvor vi var inviteret til at besøge vores venner Kari & Arne fra Bergen, som vi  kender fra Puerto Rico, de har en dejlig hytte der, og vi kunne ligge med båden, for anker, ved deres naust.
Desuden var Gry, som vi også kender dernede fra, på ferie hos dem, så det var en flot modtagelses komite der kom sejlede ud, for at byde os velkommen.Smiler stort

Det var rigtig dejligt igen at mødes med hele gengen dernede fra Gran Canaria, og for en gang skyld var der solskin og dejligt varmt.
Vi fik rigtig snakket og hygget med lidt vin, ved deres naust om eftermiddagen, og havde en rigtig dejlig aften med lækker grillmad, vin og hyggeligt samvær, deroppe i deres flotte hytte som ligger lidt oppe ad fjeldet.

En super aften, vi begge har nydt rigtig meget.

05-07-2011.

Vi hygger os rigtig, uden for Kari & Arnes flotte naust, med Cherie for anker i bagrunden, 1 lang fortøjning ind til land og en fortøjning ud til en bøje. vi lå rigtig trygt og godt  og meget sikkert der.Smiler stort
Kan man ønske sig en flottere udsigt en denne, når man vil nyde sin morgenmad om morgenen.Vinker

06-07-2011.

I formiddag var vi så alle på en fin gåtur op på bakken, så vi kunne nyde den fine udsigt ud over fjorden bla. over til Johndal med "Musen" i bagrunden, bagefter  blev vi kørt en tur til Norheimsund fordi vi meget gerne ville se det arbejdende bådmuseum der ligger der, det var en meget fin rundvisning vi fik der, så mange tak til dig Arne fordi du gik med os rundt og forklarede alting så flott.
Aftenen gik med dejlig hygge ombord på Cherie, sammen med Kari & Arne.

07-07-2011.

Efter 2 dejlige feriedage hos Kari & Arne, begyndte vi tilbageturen, der var jo lidt flere steder vi også ville have set, inden vi skulle tilbage til Sandnes.
Først var vi et smut inden om Rosendal, et tidligere dansk baroni fra 1665. http://http://www.baroniet.no/no/index.php?kategori=3

Bagefter gik vi en fin tur i den flotte stenpark, vi fik provianteret lidt på tilbagevejen, og nåede også lige kort at snakke lidt med et dansk par, som lå der med deres sejlbåd i marinaen, inden vi sejlede videre mod Espevær, hvor vi ankom hen på aftenen.

08-07-2011.

Espevær, en lille meget hyggelig og idyllisk plet med små øer, som før i tiden var meget kendt for sildefiskeri.

Nu er den vist mest kendt for en uforing, som vi også var henne og se på.
 Det ligner nu mest en græsmark, hvor der er opstået et hovslag fra en hest, en heksering af en svamp eller måske det er fårene, der af en eller anden grund går i en rundkreds der, og laver aftrykketVinker

Der er også en selvbetjent mini kabelfærge, som man kan benytte, for at komme over til naboøen, det koster 10 kr pr overfart.

Vi nåede lige at få gået en fin tur på øerne inden regnen kom.
Efter frokost gik det videre i regnvejr for motor mod Haugesund målet var en lille ø Avaldnes.
Hvor vi lagde os for anker lige uden for en vikingelandsby.

Under vejs blev der fisket lidt, og for en gang skyld havde vi rigtig fiske lykke, 4 makreller blev hevet indenbords i løbet af no time.
De blev senere lagt på grillen, sammen med noget røgsmuld, så vi kunne rigtig nyde lækre varmtrøgede makreller til aftensmad.

09-07-2011

Formiddagen gik med en lang spadsere tur for at besøge et historisk museum, hvor vi hørte om Harald Hårfager, den konge, som menes at have samlet hele Norge, og om alle hans efterkommere.

På Avaldnes ligger også en af Norges ældste stenkirker, som vi så udefra.
På tilbagevejen, var vi også lige indenom vikinge landsbyen, for at få set den også.Rækker
 tunge

Bagefter gik det videre mod Mosterøy, hvor vi ville ligge i havnen i nærheden af  Utstein Kloster.
 Vi ankom hen på eftermiddagen i regn og blæst, det var lidt svært at finde plads, idet der mange steder lige akkurat, ikke var dybt nok for Cherie; men det lykkedes dog til sidst, at finde en plads hvor vi kunne gå helt ind til kajen uden grundstødning.Smiler stort

10-07-2011.

Ved middags tid gik vi en tur om for at se Utstein Kloster, vi var så heldige, at der netop denne dag var det årlige marked der, med en del fine boder, og hvor man kunne købe mange fine ting, både fine fårepelse, glaskunst, smykker, spegepølser og en del forskellige økologiske grønsager.
Vi fik købt en fin angus oksespegepølse, nogle agurker og en hel del fine tomater.

På tilbagevejen, var vi rigtig glade for, at vi var på gå ben, for biltrafikken, var endt i et totalt kaos med lang ge køer, så kørende, hverken kunne komme frem eller tilbage.Vinker

Vi havde fået snakket lidt med Reidun & Truls fra Sandnes på mobilen, og de havde inviteret os over og besøge der ved deres naust, som ligger tæt på Nedstrand.
Så genoaen blev sat, idet det luftede ret pænt, for en gang skyld passede vinden nemlig, læns hele vejen med 7 knobs fart.
Ved sen kaffetid nåede vi dertil, og med lidt guiden over mobilen, fik Truls os sikker gelejdet ind mellem små listige skær, så vi kunne lægge til på siden af Salvana, som lå ved deres fine flydebro ud for deres naust.Smiler stort

Igen fik vi en hjertelig velkomst, og ovenikøbet havde de aftensmad, grillmad og salat parat da vi kom.
Super hyggeligt, som altid når vi er sammen med dem, tiden flyver bare afsted med bådsnak og hele verdens situationen, bliver vist også lige ordnet lidt,  med lidt vin og cognac til.Smiler stort

11-07-2011.

Reidun & Truls havde besøg af deres børnebørn fra Amerika, et par friske gutter som godt kunne lide og fiske, de manglede dog et nyt gaskabel til deres jolle, så Truls, Peer & drengene tog en tur i bilen ind til Haugesund for at få købt et nyt kabel.

Reidun og jeg gik en fin tur ind til Nedstrand, fik handlet et par småting, og da vi undevejs i skoven, så at der var kantareller, gik vi en tur derop efter frokosten, iført gummistøver, og bevæbnet med kurv og kniv.Vinker

Reidun, vidste lige hvor alle de gode steder var, så vi fik hurtigt rigtig mange fine kantareller i kurvene.

Senere på eftermiddagen, sad Reidun og jeg og hyggede os med at rense svampene, imens vi nød solen.
Peer & Truls hyggede sig nede ved bådene og lige af et var Truls helt oppe i mastetoppen på Cherie.
Han fik lige ordnet vores windex, som desværre ikke har virket for godt, siden vi fik masten på i foråret.Vinker
Super, for så slap jeg for at skulle derop.Vinker
Drengene var blevet sendt ud på fisketur i den nyreparede jolle, for at fange nogen makreller til aftensmaden.
De kom ind med rigtig mange, så det blev til et hyggeligt aftensmåltid med forskellig former for grillede og røgede makreller med salat og kartofler til.
 Super lækker mad som vi nød oppe ved nausten.
Aften hygge ombord på Cherie med lidt vin & cocnac blev det også til.
Et par rigtig hyggelige og dejlige dage blev det til; men alt godt, får også en ende, for i morgen tidlig er vi nød til at sejle tilbage til Sandnes for Peer´s job kalder jo igen.

12-07-2011.

Tilbage i Sandnes igen, på den fine plads, som vi har lånt af Lilian & Olav, efter vi har haft nogle rigtig dejlige uger sejlende rundt i Ryfylke og Hardanger.

Ikke mindst, fordi vi alle steder heroppe er blevet taget så overvældende godt imod, af jer alle, vore gode norske venner, håber at vi kan gøre gengæld engang, hvis jeres vej falder forbi det sydjyske, eller et andet sted hvor vi mødes.
 I er alle ihvertfald, så hjertelig velkommen til at besøge os.
Endnu en gang, tusinde mange tak fra os.

Ps. Reidun, endnu engang tak for de fine kantareller, det blev jo til en kæmpe portion, som nu er stegt efter din anvisning og fordelt i mindre portioner, og ligger klar til brug i fryseren, de smager super godt.Smiler stort Selv måtte gi sig og indrømme at de var rigtig gode.Rækker
 tunge

Vejret kunne godt have været bedre; men enkelte dage havde vi jo også tørvejr, med solskin og lidt varmere vejr, dog ikke mange dage uden at oliefyret måtte spæde lidt til om natten.Smiler
Båden ligger nu ny tanket og klar, til når Peer kommer tilbage.
Da går det hurtigst muligt tilbage til det Danske.
For nu nærmer det sig jo tiden, hvor vores datter Susan & hendes kæreste Morten skal giftes.Smiler stort
Det er jo en dag, som vi glæder os rigtig, rigtig meget til, og ihvertfald ikke på nogen måde vil gå glip af.Smiler stortVinker

28-07-2011.

Vi sejlede fra Sandnes i går kl 14, 10 min efter Peer nåede tilbage fra arbejdet.Vinker
Det først stykke i let modvind, i gennem Stavanger byfjord mødte vi mange af de flotte sejlskibe som var på vej ind til Stavanger ( Tall ships race).
Klokken 17 var vi så helt ude ved det store hav, så vi kunne sætte en bom på genoaen, og sætte kursen mod syd.:-) på fineste læns.
Vinden begyndt at friske op 10 m/s, så det gik en overgang meget stærkt, vi surfede med 10 knob det meste af natten.
Ved Lista blæste det en overgang op til 14- 15 s/m, så det rullede rigtig meget, så katten blev lidt søsyg.Syg

Tidlig morgen rundede vi Lindenes, og der forsvandt al vinden, så i dag har den stået på motorsejlads med udnyttelse af den smule storsejlet kunne bidrage med, det meste af tiden gik med at nyde solen og småsove lidt på skift.
 Vi rundede  grenen ved 22 tiden, og gik ned til Strandby, hvor vi ankom ved midnatstid.
Distancen blev 246 sm og det tog 34 timer, så gennemsnittet blev på 7,2.Smiler

29-07-2011.

Efter en god nats søvn, vågnede vi op til et lækkert solskinsvejr.
Dejligt for en gangskyld at kunne sidde oppe i cockpittet og nyde en god gang røræg med røget laks, imens solen skinner og det er dejligt lunt.
Vi er nu undervejs til Læsø, som er dagens mål, der bliver vi nok et par dage

30-07-2011.

I dag var vi på en længere cykeltur i strålende sol, for at få set noget af Læsø.
Vi cyklede fra Vesterø Havn, lige efter jeg havde været et smut henne hos fiskehandleren for at hente friske jomfruhummer og krabbeklør.
Turen gik først til Byrum, hvor vi var oppe og nyde udsigten i det 17 meter høje Læsø tårn, derefter gik det ud til Læsø Saltsyderi, et arbejdende værksted, hvor vi gik rundt og så på hvordan de lavede salt lige som fra gammel tid.
Derefter gik det videre op til Museumsgården " På Lynget".
Det er en flot meget velholdt gammel firlænget gård fra 1600 tallet med rigtig tangtag.Tangen er egentlig ålegræs.Vinker
Derefter gik det ad små veje gennem Klitplantagen op til Læsø Stenen i den nordre ende af øen.
 Læsø blev født af havet på netop dette sted.
Vi satte os der i skovkanten og nød vores hjemmebragte frokost.Smiler stort
Derefter gik det tilbage til Vesterø Havn hvor vi lige var inde og se søfart & fiskeri museet også inden vi vendt tilbage til båden.
Turen var på 25 km, så vi syntes, vi har fået motion og oplevelser nok for i dag. Vinker

30-07-2011.

Aftensmaden som blev nydt oppe i cockpittet i aftensolen, bestod af lækre jomfruhummere stegt i hvidløgssmør, og kogte krabbeklør med hjemmelavet aioli, dertil god kølig hvidvin.Smiler stort
Vi regner med at sejle videre til Bønnerup i morgen.

31-07-2011.

Vi er nu nået til Bønneruphavn.
En tur på 50 sm for motor, der var slet ingen vind idag.
Vi ligger uden på nogle pæle, for havnen er propfuld af lystsejlere.
Solen skinner fra en blå himmel, og det er meget varmt.Smiler stort

Tidligt næste morgen sejlede vi videre afsted mod Tunø, vi var lige indenom marinaen i Grenå, for at få byttet en gasflaske.
Videre for motor, for nu var der ingen vind igen.