Mickey tjecker lige den fine nye cementflydebro da vi flyttede ned ombord igen efter Cherie var blevet søsat igen.

Vi sluttede jo desværre sidste år medet  uheld under mastenedtagningen.Vild

I år har vi fået vores lystbådehavn ASC, renoveret med fine nye cement flydebroer, og plastbelagte pæle.Cool

Det er virkelig luksus, at vi nu har en plads med ca 5 meter mellem pælene og en længde på 15 meter, så det er nemt at komme både ud og ind med Cherie. Cool

Den nye radarbøjle.

Maj 2012

Kattedyret har fundet sin hylde igen. :-)

Den første tid er gået med et par småture til sydfyn, og indimellem har Peer så været igang sammen med Ole, med at få lavet en ny  solid radarbøjle igen, denne gang med lidt ekstra forbedringer så som integrerede davider, så vi  kan trække jollen ret højt op nu, så vi kan gå under, hvis vi lige dukker os lidt, når vi bakker båden ind.

Nu kommer vores fine bade bagklap jo rigtig til sin ret, for højden passer lige med flydebroen.Cool

En fin fjernbetjening til bagklappen er også monteret så nu kan vi også lade båden ligge lidt længere ude når vi fortøjer.

Der har været lidt stille på sejlerfronten, dog vi har sejlet lidt småture til Kalvø og ned til sottrup skov, hvor vi har ligget for anker sammen med Inga & Bent, vore gode venner fra sejlklubben.

Dage hvor vi bare har sejlet lidt og hygget os sammen med dem.

Vi sejlede også en lille tur ind til sottrup skov i lillebåden, og gik op og så på, mens de var i gang med at bygge på kopien af nydambåden, den bliver vist færdig næste sommer.

Vi har også været en tur i Dyvig med Claus & Peter for at de kunne lege lidt med optimistjollen. Men det var lidt rigelig blæsende, koldt og regnfuldt. rigtig træls vejr lige for tiden.

Hvis det bliver ved, tager vi sydpå næste gang når Peer kommer hjem fra job.

Vi vil jo meget gerne ned og se Tonnerres de Brest, så måske tager vi lidt før afsted. vi må se.

Pinsetræf med FTLF i øer.

Onsdag den 23 maj sidst på eftermiddagen, sejlede vi af med kurs mod Øer. Da det blev mørkt gik vi inden om Fænø for at smide ankeret som så ofte før, denne gang havde ankeret dog svært ved at få ordenlig fat, så vi måtte efter det flere gange, inden det lykkedes så nogenlunde.Usikker

Torsdag gik det i det fineste solskin videre nordpå, vi gik inden om Tunø for at få nogle fine økologiske grønsager; men jeg skal lige love for at de har fået sat havneprisen godt op, faktisk 195 + ekstra for strøm.Vild

Så det er nok sidste gang vi går indenom der i sæsonen, det er stadig meget billigere at ligge der i september & oktoberVinker

Tidligt næste morgen gik det i vindstille det sidste stykke til øer, hvor vi måtte vente lidt med at blive sluset ind.Smiler stort

Tiden gik meget hurtigt, for der mødte vi Susanne & Klaus fra Ålborg, som var med til træffet for første gang, og som vanligt, når langturssejlere mødes, så varer det ikke længe før en hyggelig snak opstår.Cool

Da vi var sluset ind i Øer, fandt vi en fin plads uden på en Bavaria 46, med Marianne & Stig som dejlige naboer, også de kom fra Ålborg og de var også med for første gang.

Lige så snart vi var færdige med at få fortøjet, blev vi inviteret ombord på Inn star til morgen kaffe, det er vores meget gode venner hjemme fra Aabenraa.  Marianne & Gunnar, som nu lige er taget afsted på langtur ud i den store verden.Cool

Det blev en rigtig skøn weekend med strålende solskin, mange dejlige  gensyn med  gamle sejlervenner og dejligt med nye venner med hjem også.Cool

Lørdag aften var vi ovre i Hallen til fællesspisning og dejlig dansemusik, mange år siden at vi sidst har været så meget ude på dansegulvet.Cool

Søndag sejlede vi ind til Ebeltoft, hvor vi fik besøg af Susan & Morten, vi var så en tur inde og se fregatten Jylland sammen med dem.

Mandag gik det sydpå igen, ned til en turbøje lige syd for Horsens fjord.

Vinden vendte i løbet af natten, og inden vi var færdige med morgenmaden var bølgerne så store at det føltes som om vi allerede sejlede, bølgerne slog faktisk ind over stævnen.

Vi sejlede så ind til Juelsminde , for jeg havde ikke ligefrem lyst til at sejle ret langt den dag.

Næste dag lagde vi vejen om forbi Odense, for Peer havde fået fat i en brugt optimist jolle som vi jo lige kunne tage med på vej hjem, det gik læns derover, og så en gang kryds hele vejen til Fænø, hvor vi lagde os for anker.

Næste dag gik det så helt hjem til Aabenraa, for der var meldt et rigtig dårligt vejr til den næste dag.

22-07-2012

Første gang at vi sejler ud med både Sanne & Peter, helt uden at mor & far er med.

Peter har jo været flere gange selv været med os ude og sejle men det har Sanne jo så ikke.

Vi ville et smut op til Kalvø for at ligge for anker, har dog aftalt med Claus & Ann at de hentede Sanne sidst på dagen.

Godt bevæbnet med lillebåd og optimistjolle gik det fint derud af, og undervejs havde de vældig sjov med at sidde selv ude i lillebåden.

Efter vi havde fået smidt ankeret, og spist frokost, var det tid for at prøve og sejle lidt i optimistjollen sammen med farfar.

Senere var de 3 et smut inde på øen for at få sig en is.

Hen på eftermiddagen ville de så også prøve at ro lillebåden selv ind til land, det gik helt fint, dog havde Peer sat en lang line fast til jollen, så han kunne hjælpe med at trække dem tilbage til båden, hvis det ikke gik med at ro hele vejen.

Claus & Ann kom så ved femtiden og Sanne tog så med dem hjem igen.

Tror nok de hyggede sig rigtig godt ombord, heldigvis var der fint vejr.

Næste morgen efter morgenmad, syntes Peter at vi alle lige skulle sejle ind til øen og gå en tur rundt om den, det blev til en fin gåtur i solskin og blæst.

På vejen tilbage til aabenraa ville Peter jo gerne fiske, der blev dog ikke fanget noget denne gang, selv om vi sad og vippede i båden i en lille kuling, Peter giver jo ikke sådan op ; men hen på eftermiddagen var det alligevel ok at vi sejlede ind i havnen, for måske kunne han så bade lidt omme ved stranden; men det var vist alligevel lidt for koldt, da de først kom derom.

Vi hyggede os så med lidt aftensmad, da Claus, Ann & Sanne kom for at hente Peter.

12-08-2012

Peer hjemme igen og nu er sommeren også kommet til danmark, så efter at have ordnet div. ting hjemme, samt været til en hyggelig fødseldagsfest hos Ann, sejlede vi ltil aften til Dyvig, hvor vi mødtes med Inga & Bent og hyggede os lidt med dem.

Her til morgen sejlede vi for sejl mod Fænø, ikke megen vind, så det stille og roligt nordpå.

Hen sidst på eftermiddagen fandt vi en fin ankerplads, mellem mange andre sejlbåde i Fænøsund, dejligt, nu kunne vi rigtig nyde solen, stilheden og freden der, som vi jo så ofte før har kunnet.

Men nej, nu om dage er der vist kommet en ny sejlerplage, vandscotere, hold da op hvor sådanne nogle kan forpeste ankerliggernes ellers så fredelige liv, med deres faren rundt og rundt, om de ankerliggende både, for fulde fart, så man hopper rundt uafbrudt i båden, og den larm de kan lave.Vild

Kan ikke lige se, hvorfor de bare kan få lov til bare at race rundt i smalle indre farvande, uden hensyntage, til at der ligger mange ankerliggere, folk som bader, kajakroer og små sejlerbørn som forsøger at ro lidt rundt i deres joller.

Værst af alt, det er faktisk slet ikke tilladt; men der er jo ikke nogen der gør noget ved det, skal der først ske en alvorlig ulykke, eller hvad?

Nå hen på aftenen sejlede de da hjem igen, og så kunne vi lige nyde lidt stilhed inden vi skulle sove.

Mandag den 13, sejlede vi videre i en frisk vind til Vejle, en havn, hvor vi  aldrig har været før så den skulle lige udfordres. Desuden er det en frihavn, så det kostede jo kun for strøm at ligge der.

Eftermiddagen blev brugt til en fin gåtur rundt i Vejle, egentlig en hyggelig by med lang gågade.

Tirsdag den 14 gik det videre til Endelave, endnu en dansk ø hvor vi aldrig har været før. Fine havneforhold og til en meget rimelig havnepris, når så også der er fint solskin så er der rigtig dejlig at være der.

Eftermiddagen blev brugt på at gå lidt rundt i byen, kunne se at købmanden havde ophørsudsalg, trist at så mange butikker i de små øsamfund bukker under. der var også der mange huse til salg.

Onsdag den 15 gik det i strålende solskin videre nordpå til Århusbugten, hvor dagens mål var Knebelvig, hvor vi ville ligge ved en turbøje.

Kraftig blæst, så er det nu fint med en turbøje, så er man da sikker på, at blive der hvor man planlægger.CoolAftenensmaden blev til grilmad, fint med en lille gasgrill, som kan stå på bordet, mens man griller.

Torsdag den 16 gik det over til Kaløvig lystbådehavn, endnu en frihavn, hvor vi havde planlagt at ligge i 3 døgn.

Fredag den 17 cyklede vi om til Egå marina for at se den flydende bådudstilling, var noget øm bagi efter cykkelturen. Aftenen blev tilbragt i hyggeligt selskab med et andet par langturs sejlere, som kom fra Troense.

Lørdag, den 18 var vi så til min storesøster Jette´s 60 års fødselsdag som blev holdt i Halling, en rigtig hyggelig dag, sammen med familien, og med super sommervejr.

Da vi kom tilbage til båden, sejlede vi ned til den sydlige del af Århusbugten og lagde os for anker der til natten.

Søndag den 19  gik det så videre sydpå i det dejlige vejr, ned til Bogø ud for Assens, hvor vi igen var heldig at få fat i en turbøje.

Mandag den 20 sejlede vi lige et smut til Aabenraa, for at tjecke post, derefter gik det over til Dyvig for natten idet vi ville et smut over til det sydfynske næste dag,

Tirsdag den 21 sejlede vi så til Søby på Ærø, og fik en fin plads langskibs. Hyggelig havnefoged der, (han er fra aabenraa). Havne prisen på 130 incl strøm er også helt ok.

Onsdag, den 22 tog vi så gratis bussen til Marstal for at se søfartsmuseet, det er stort og meget interessant at se, derefter en gåtur rundt i de hyggelige gader, inden frokosten, et kæmpe stjerneskud blev nydt i en hyggelig gårdhave på en restaurant. Vi var heldige at slippe for de fleste regnbyger, for nur er vejret skiftet.

Torsdag, den 23  ret blæsende og med regnbyger, vi sejlede videre til Ærøskøbing, hvor vi lagde os langskibs i det gamle havnebassin.

Var et smut henne og se den gamle bygning med kogeplads, nu grilplads.

Eftermiddagen, blev brugt til en fin gåtur rundt i de hyggelig gader.

Fredag den 24 gik det mod Fåborg, heldigvis var der solskin igen, Vi lagde os i til kajen, lige ved vejen, midt i byen.Cool

Eftermiddagen blev brugt til en gåtur i Fåborgs hyggelige gader, samt at nyde en stor isvaffel.Vinker

Lørdag den 25 tog vi til Egeskov, for at mødes med hele vores dejlige familie, til en rigtig hyggelig familiedag. Hvor vi både fik set slottet, parken og mange af de forskellige udstillinger.

Vejret kunne have været bedre; men var egentlig ok.

Da vi kom tilbage til båden, påmønstrede vores barnebarn PeterCool, Vi fik hurtigt lagt fra og kursen sat mod vest, for der var desværre meldt dårlig vejr fra sydvest, så vi valgte at sejle direkt til Dyvig om aftenen, planen havde ellers været at sejle til Høruphav og videre til Sønderborg, en overgang var der ret store bølger, og vi krængede en del; men Peter klarede det ret fint, dog måtte han ned og sove lidt.

Undervej kunne vi se hvorledes det trak op til torden inde over land med mange lyn, ved 23 tiden nåede vi til Dyvig, hvor vi lagde os ved broen, lidt efter kom regnen, så vi var heldige at slippe for at blive gennemblødte.

Næste dag den 26 gik det tilbage til vores bådplads i Aabenraa.

12-12-2012

Ønsker alle en rigtig glædelig jul.Cool

Så er 2012 ved at rinde ud.Chokeret

Endnu et år er bare fløjet afsted, endnu en sejlsæson har passeret.

Dette år har vi sejlet herhjemme i DK til en afveksling. Cool

Næste år, bliver det måske et smut til den østlige del af Sverige op til Stockholm, der har vi nemlig ikke været før; men nu må vi se om det kan blive til det.

Cherie står nu vinterklargjort og fint beskyttet i sit stativ på land, med sin fine  pressenning over sig.Cool

Huset har vi også fået bygget en hel del om på, i løbet af året, så nu er hele ydefacaden, også næææsten færdig, samt en hel del indenfor, er det også blevet til.

Det er ihvertfald blevet super billigt at varme op nu.Smiler stort

Herhjemme er jeg ved at være færdig med at pakke til Camperen, venter egentlig kun på at Peer kommer hjem fra arbejdet, så i morgen meget tidligt går det sydpå, så hurtigt som muligt for at komme et smut ned i det noget varmere Spanien.

Selvfølgelig er flyet canselleret i Stavanger pga sne nu, så det bliver vel først noget senere i morgen, inden vi så kommer afsted til Spanien. Trist Glæder mig sådan til at komme ned og få lidt sol og varme.Cool

22-09 - 29-09 2012

Efterårstur, kan godt mærke at efteråret ligger lige om hjørnet, det er blevet lidt køligere og meget mere blæsende de sidste dage.

Efter at have været på fødselsdags visit hos Claus & Ann om fredagen, satte vi kursen sydover tidligt næste morgen.

Det blev Flensborg vi sejlede til, idet det jo er ved at være en del år siden vi sidst har været dernede med båden.

Turen gik i fin solskin og med en kraftig vestenvind ind agten for tværs, og hen på eftermiddagen, lige som vi nåede Flensborg og vi var ved at få storsejlet hevet ned, kom der selvfølgelig en hevvy regnbyge, så vi nåede at blive temmelig våde begge to.Vild

Efter en del søgning fandt vi til sidst en plads i Flensburg fischereiverband, hvor vi kunne ligge et par dage. Resten af dagen skinnede solen selvfølgelig igen, så vi kunne sidde oppe i cockpittet og nyde solen.

Søndag formiddag blev brugt til at gå en tur gennem den fine gågade, den er nu blevet rigtig hyggelig, med små fortovsrestauranter mm. Sidst vi var der var alt opgravet og ikke særlig hyggelig.

Bagefter var vi et smut indenom søfartsmuseet, som også var ret interessant, nu ved vi ihvertfald noget mere om rom og de gamle sejlskibes ruter over til Vestindien.Smiler stort

Resten af eftermiddagen blev der hygget i cockpittet, idet der igen var skiftende vej med kraftige regnbyger. Fik dog lige set en redningsaktion på nært hold, da en sejlbåd vist havde motorproblemer, og måtte hjælpes af en fiskebåd, Gad vide hvorfor han ikke bare hev sejlene op.Hvisker

Aften tur på Bones med dejlig mad.

Mandag morgen gik det hjemad igen, dog kom vi ikke ret langt, for det første kom vinden lige imod os, og den blev bare ved med at tage til i styrke, især kom der nogle slemme vindpust på 22 ms, fra lidt forskellige retninger, hvor båden smed sig langt ned på siden, selv om vi havde rebet storsejlet, altså ikke lige frem noget som jeg syntes er særlig rart. Heldigvis foreslog Peer, at vi kunne sejle ind til Glycksborg, og glad var jeg, for jeg gider altså ikke sejle rundt i sådan et møgvejr.

Resten af dagen regnede det kraftig og selv om havnen var meget urolig pga vindretningen, så var det helt ok for mig. Vinker

Tirsdag gik det så hjem for motor og i et hav der havde roet sig fint ned igen.

Onsdag, skulle jeg lidt til lidt aften hygge (Zumba) sammen med min lille søster Hanne.

Vejrmeldingen sagde kraftig blæst igen næste dag, så da jeg var tilbage til båden om aftenen, sejlede vi for motor over til det sydfynske, hvor vi hen på morgenstunden, lagde os ved en tur boje ved Revkrog.

Efter at have fået udsovet, blev det til en hyggedag med ren afslapning. Altid dejligt at ligge for svej og nyde roen derovre, og denne gang, lå vi rigtig fint i læ.Cool

Fredag sejlede vi videre til Troense, for at besøge familien, hvor vi hyggede os til  ud på aftenen.

Lørdag, gik det hjemad til Aabenraa for motor i regnbyger, og som sædvanlig med vinden lige imod.

Hjem for at få tømt båden, og taget masten af.Cool, som gik rigtig fint uden uheld i år.