12-09-2011.

Cherie rengjort og klar for en lille efterårstur som i år går til København.Smiler stort
Mickey og jeg er flyttet ombord igen, så den eneste vi mangler nu er Peer, som nu skulle være på vej hjem fra Norge med næsten en uges forsinkelse.Vinker
Det ser ud til at vi kommer afsted i morgen tidlig, desværre med resterne af orkanen Katrina pusten os lige i nakken.

13-09-2011.

Klokken 8,20 forlod vi Aabenraa, og efter at have fået sat sejl, den lille fok og et rev i storsejlet, gik det afsted på læns med kurs mod Fyn.
"Katrine" er vist en ret lunefuld dame, både hvad dagstemperaturen angik og ihvertfald med et noget kraftigt temperament,Vinker middelvinden lå på 10 ms; men ud for Nordals,Vild kom der lige af et rigtig mange vindpust på 22 ms, fra lidt skiftende retninger.
Lige med et, fik vi en kraftig bomning, som resulterede i at skødevognen knækkede.
Heldigvis opdagede Peer det, så hurtigt fik vi vendt rundt og ned med storsejlet og sikret det, uden at der skete yderlig skade.
Vi sejlede videre for fokken og en stor del af vejen over til Fyn loggede vi op til 10 knob, bare for fok.Cool
Vi var lige et lille smut inden om Fåborg en times tid, for at få købt lidt reservedele ind, så at Peer, senere på dagen, kunne få lavet en midlertidig reparation.
Derefter gik det videre til Troense, hvor vi ankom ved 16 tiden.
Aftenen gik med hyggeligt familiebesøg.

14-09-2011.

Efter at have været til hyggelig morgenkaffe og frokost sammen med familien, sejlede vi så videre for motor til Lohals, det blæser stadig kuling, og det at sejle ind i den smalle indsejling til den gamle havn, med stor bølger ind lige bagfra er altså ret skummelt.Vild
Alt gik dog godt, nogle søde tyske sejlere, tog lige imod fortøjningerne, så vi fik lagt til med siden til,inden at vinden nåede at få båden skubbet for langt ud.Smiler stort
Efter en lang spadseretur og lidt godt aftensmad, vil vi vist kun sappe lidt rundt på fjernsynet og internet, resten af aftenen.Rækker tunge

16-09-2011.

Så ligger vi i Stubbekøbinghavn, vi havde en fin tur fra Lohals hertil på halvvind og læns, i dejlig solskin og vinden lå mellem 13 og 15 ms det meste af vejen, vi fik testet Peer´s nød reparation, der var dog en splejsning i tovet til justering af skødevognen, som også havde lidt overlast, så den gik fra hinanden, lige før vi nåede Vordingborg, så den må han nok også lige få splejset sammen igen, så kan det nok holde indtil vi kommer hjem igen.Cool

Vågnede op til et dejligt solskinsvejr her i Stubbekøbing.

I dag vile vi  et smut i Eskildstrup for at se et traktor museeum, desværre ligger det over 10 km herfra.
Men vi var så heldige at den flinke havnefoged hjalp os med at leje en bil, endda rigtig billigt.
Må nok indrømme, at det nok er den største samling af gamle traktorer vi endnu har set, der var rigtig mange fint restaurerede og meget velholdte traktorer, fordelt på 3 etager, desuden var kælderen fyldt med gamle motorer også, så rigtig mange fine ting at kikke på.
Bagefter kørte vi en tur ind til Nykøbing og gik en tur rundt i byen, hvor vi nød en dejlig frokost på en terrasse i det fine solskin.
Derefter kørte vi en tur ned til Marielyst strand og så op langs kysten til Korselitze hvor vi gik en tur i den store have/ park, inden det gik videre igennem de flotte skove der ligger helt ud til vandkanten.
Undevejs blev der lige købt laks til aftensmaden og en røget makrel til i morgen hos en fisker i et lille fiskerleje.

Bagefter gik det videre igennem det flotte landskab på Nord Falster, hvor der på markerne stadig var rigtig mange mejetærskere, der var igang med at høste korn.

17-09-2011.

Så er vi nået til København til Kalkbrænderi havnen.
Det blev til en halv hård tur fra Stubbekøbing, først med kraftig modvind de første 8 sm, det tog os over 2 timer det første stykke, indtil vi kom ud af renden og kunne sætte kursen mod nord, derefter blev det til 50 sm rul, med store dønninger lige ind fra siden, og vind som igen var kuling i styrken.
Selv med 2 reb i storsejlet og kun den lille fok, gik det derudaf med 9 -12 knob, undervejs indhentede vi en Hansa 37, som hurtig forsvandt langt bagud, kunne nok se det ikke var Timeout, for så havde vi nok ikke kunnet komme så hurtigt forbi, vel Ulla & Jon.

Turen gik dog fint, selv om Peer fik mange søer ind over sig, så hans sejlertøj blev meget vådt.Cool

Katten lå og puttede sig i sin sejler taske i cockpittet og undgik både søsyge og saltvands bad denne gang.

Ikke nok med at vi sejler vand på sidedækket, ind i mellem sejlede vi også vand på trædefladerne ind til cockpittet, Vild,så tovværk måtte hentes indenbords igen et par gange.Chokeret
Jeg var nu ret glad, da vi endelig kom i læ ved Saltholmen og kunne sejle det sidste stykke i rolig sø.

18-09-2011.

Tidligt søndag morgen,kørte vi med toget ind til Østerport station.
Derfra gik det først ind for at se Citadellet, så gik turen videre hen forbi Amalienborg hen til amaliehaven, hvor vi kunne se det berømte operahus. Derfra gik det videre ind til Nyhavn, hen forbi Christiansborg slot, og om til nationalmuseet, som vi var inde og se en del af, ikke det hele for det er jo kæmpe stort.
Bagefter gik det til Tøjmuseet, hvor der er en stor samling gamle kanoner, samt en interressant udstilling om hvorledes det ser ud nede hos vores soldater, som gør tjeneste i Afganistan.

Så gik turen tilbage til Nyhavn, hvor vi nød en sen frokost på en uderestaurant inden vi gik tilbage til Østerport for at tage toget det sidste stykke tilbage til marinaen.
Sidst på eftermiddagen fik vi besøg af vores søn Thomas, som vi så sad og hyggesnakkede med til langt hen på aftenen.

19-09-2011.

I dag, gik vi først ud til Tuborghavn for at se det spændende eksperimentarie.
Derefter med toget ind til vesterport for at komme ind til rådhuspladsen, som var spærret meget af, pga vm i cykelløb.
Vi gik så en slentretur igennem gågaden om til fisketorget, hvor vi tog på en hyggelig kanalrundfart, hvor vi kom langt omkring, og fik set en pæn stor del af byen.Vinker
Bagefter gik det videre til rundetårn som vi også lige var et smut oppe i, inden vi gik hen til en fortovs restaurant for at få en meget sen frokost.
Bagefter gik det igennem Kongens have og ind på Rosenborg slot for lige at få set kronjuvelerne og det flotte barok slot, inden vi tog toget tilbage.
Da vi på hjemvejen stod af på Nordhavnen station, og gik ned af trappen mærkede jeg svagt at nogen pillede ved min rygsæk, da jeg vendt mig om gik der tre af anden etnisk herkomst lige bag mig og den ene havde hånden i min taske, Vild snydt blev de dog, for heldigvis havde jeg ingen pung med i tasken, og mit kamera havde jeg om halsen, men lidt chokerende er det dog, at de kan gøre det på så offentlige steder.
Aftenen gik med hyggeligt besøg af min lillesøster Hanne,
dejligt at se hende igen, det er jo ikke så tit vi har mulighed at få set hinanden.Smiler stort

20-09-2011-

Så er vi nået til Helsingør, undervejs lagde vi til nogle timer på øen Ven, så vi kunne gå en tur om for at se udstillingen om Tycho Brahe museet, som lå i en meget pæn gå afstand.Blinker

Bagefter gik det videre i regnvejr til Helsingør hvor vi fandt en fin plads i Nordhavnen.

21-09-2011.

I dag tog vi først bussen ud for at se teknisk museum, hvor der er en stor samling af gamle flyvemaskiner.
Efter et par timer eller 3, der gik det tilbage til Helsingør for først at få en frokost på en restaurant i byens hyggelig gågade.
 Bagefter, gik vi en tur hen for at få brugt nogle timer på  at få set hele Kronborg slot.Vinker
Ret stort, så jeg havde meget ømme ben om aftenen, af alt det gåen.

23-09-2011.

Så er vi nået til Hundested, efter at vi i går blev nød til at gå ind i Gilleleje, idet vejret ikke lige frem var med, vind og store bølger lige imod, så vi blev hurtigt træt af alt det bumpen.
Gilleleje er ikke ligefrem den store oplevelse, københavner priser++.
Ikke engang internet kunne man få der i havnen, og af en eller anden grund kunne vi heller ikke bruge vores eget net 1, lige der.Forvirret

Vejret er begyndt at ro sig lidt ned igen, så i dag, kunne vi bumpe  videre til Hundested, vi fandt en fin og rolig plads inderst i havnen.

24-09-2011.

Solskin, næsten sommer temperatur, og nu helt vindstille. Vinker Så igen i dag, videre for motor, nu med kurs mod Ballen.

Da vi næsten var nået over storbælt, besluttede vi, at vi lige så godt kunne sejle videre til Juelsminde, hvor vi ankom ved 19 tiden.
Marinaen er blevet udvidet ret meget, siden vi sidst har været der, så det var nemt at finde en god plads.Smiler stort
Om aftenen blev det til et hyggeligt besøg hos vores datter & svigersøn.

25-09-2011.

Endnu en dejlig dag med solskin og høje temperaturer.
Vinden lidt skiftende, så det gik hjemad for storsejl og motor.
Vi ankom til vores bådplads, lige inden det blev helt mørkt, kan godt mærke at dagene er ved at blive ret korte nu.
Vi har i de sidste dage set flere sæler,Smiler stort det har vi eller ikke rigtigt, været så heldige at se ret mange af før, vist kun en enkelt i Odense fjord sidste år.Vinker

Så er det slut med sejling for dette år, Cherie står nu fint og godt på sit stativ på land.

Vi kan se tilbage på et år med mange dejlige sejler oplevelser, og dejlige gensyn med en del af vores dejlige hjertevarme sejlervenner rundt omkring, det har vi rigtig nydt.
Vi har nu rundet de første 15.000  sømil.

Vi havde dog et træls uheld med masten, da den skulle ned, vi havde lige fået mastefoden ind på land, da tovet rundt om masten ved et uheld fik åbnet haspen på krogen, så den slap tovet, så resultatet blev, at masten faldt ned over den bagerste del af båden.
Godt at vi havde vores fine radarbøjle, den afbødede så meget, at vi reddede selve masten.
Radarbøjle er nu meget ude af form,
Vild radar revnet, vognen til storsejlet er en stor del af hjulene knust, navtex brækket i stykker, nedeste sallingshorn fik en lang revne + sallingshornbeslaget blev bøjet, forstaget blev bøjet 2 steder.
Men heldigvis kom vi ikke selv til skade.