1. Juni.

Vi blev endelig blev færdige med div småting sent i aftes, så idag gik det tidligt afsted mod Troense, meget af vejen for motor da der ikke var ret meget vind.

Hen på eftermiddagen ankom vi til Pilekrogen, hvor vi smed anker som så ofte før.

Lillebåden blev søsat og vi sejlede en tur ind til land, så vi kunne komme et lille smut inden om Peer´s far, for at besøge ham og hans kone Annelise, de ville nemlig give aftensmad.Cool

Næste morgen  gik det tidligt afsted i en frisk vestenvind med kurs  mod Madsnesø, som vi ankom til sidst på eftermiddagen, vi ville nemlig inden om butikken og handle lidt næste morgen inden vi sejlede videre.Cool

4 Juni 2013

Fra masnesø gik det i kuling videre, for læns det meste af vejen op til Klindtholm.Smiler storten tur på 30 sm.

Aftensmaden blev til en lækker fiskebuffet henne på en restaurant.Vinkerpå havneområdet.

Næste morgen gik det videre ud forbi Møens Klindt og videre til Kåseberga i Sverige en tur på 62 sm.

En meget hyggelig lille fiskerhavn, ikke ligefrem med de store faciliteter.

Dejlig solskin, og meget flot natur, så vi gik en aftentur op til Ales sten, en imponerende 67 m lang skibssætning med 58 store sten ved Kåseberga havn, lidt i stil med Stonehenge, bagefter gik vi lidt og kikkede på gotlandske pelsfår, der gik og græssede med deres små lam

• Mickey tjekker marinaen i Kåsaberga.

• Ales sten

• Kødkvæg på mark ved Ales sten

• Gotlandske får på marken i Kåsaberga

5 Juni 2013

Fra Kåseberga gik det videre til en lille havn der hedder Kivik, 25 sm, der gik vi en tur hen så en gammel kongegrav fra vikingetiden, der var en del sten med helleristninger inde i gravhøjen. Den lokale fiske affaire fik også et besøg, de havde fine rejer og lækre laksetornedo.Cool

Næste dag gik det videre til Hanö en tur på 25 sm, en dejlig rolig ø, ingen biler, og en masse flot natur, jeg var 2 gange et smut oppe ved fyret, øens højeste punkt, idet på vores første tur derop, løb mit kamera tør for strømChokeretAnden tur derop var med nattergalesang og havde held til at komme meget tæt på en del af de mange dådyr der græsser på øen. Cool

• Hanö

• Valmue på Hanö

• Fyret Hanö

• Solnedgang Hanö

6 juni 2013

Fra Hanö gik turen videre til Utklippan, 29 sm,  en lille skærgårdsø med en meget beskyttet havn inde mellem skærene, tidligere nødhavn for fiskerne. Kan indsejles fra vest, (den nemmeste) samt fra øst, hvor der dog er en del skær.

Det er en lilleklippe ø med et helt unik dyreliv, som ikke er overrendt af turister, kun sejlere kan komme dertil.Cool

Vi var så heldige på vores aftenstur, at se mågerne stå og fodre deres unger lige ved siden af os.

At sidde der på klipperne, og se solen gå ned i havet, var også en oplevelse for sig selv.

• Utklippan

7 Juni 2013

Nu er vi nået til Christianobel en tur på 27 sm.

Der var rester af en gammel fæstnings mur rundt om noget af byen, det er far dengang byen var en dansk fæstningsby.

Havnemesteren fortalte at de holdt hårdt på det også at flage med dansk flag sammen med det svenske, for de havde jo været danskere engang. Smiler stort

En lille hyggelig by, oven i købet med en rigtig dansk bygget kirke, vi kunne dog ikke rgtig se den, for de var ved at renovere den, så den var pakket helt indt i plastic og stilladser.Trist

9 juni 2013

Indtil nu har vi jo bare været så heldige at have sol fra en skyfri himmel hver dag; men nu melder de regn til aften.Trist

Vi er nu kommet til Kalmar, det var en lille tur for motoren  (26 sm.)

Efter en hurtig frokost, gik vi hen for at se Kalmer slot, som er et meget velbevaret slot, (af en eller anden grund, syntes jeg at det minder en hel del om Kronborg slot). På vejen dertil gik vi igennem en dejlig park der ligger ved siden af slottet.

Derefter gik vi ud til Länsmuseet, for at se den interesante udstilling, især udstillingen om det sunkne regal kronan, var rigtig interressant. http://www.kalmarlansmuseum.se/utstallningar/basutstallningar/regalskeppet-kronan/

Vi fik lidt regn til aften, lige som vi ville om på http://kallarenkronan.com/ for at spise aftensmad, det er jo søndag Peer´s maddag.Smiler stort

Meget hyggelig spisested, i en restaureret keller, vi fik  månedes meny, det var virkelig lækket, med skagen toast, stegt laks på grønsagsbund med kartofler, og chokoladekage med vanilleis til dessert, dertil en god spansk hvidvin.

• Gæs i Kalmar

• Kalmar slot en af salene

10 juni 2013

I dag gik turen over til Borgholmen på Øland, en lille tur på 15 sm.

Solen er fremme igen, men kort tid efter vi var ankommet trak det op til lidt småbyger.

Vi gik en tur op for at se en ret stor borgruin, samt museet som er indrettet i en restaureret del af borgen, som lå en kilometer fra havnen.

Ikke langt derfra ligger Soliden, som er den svenske kongelige families sommer residens.

Idet det gav til at regne helt pænt, gik vi ned til byen igen, fik handlet lidt og resten af eftermiddagen blev brugt til at læse lidt i vores bøger.

11 juni 2013

I dag gik turen over til Borgholmen på Øland, en lille tur på 15 sm.

• Mickey nyder udsigten i skærgården

• Tjekker lige marinaen. :-)

• Grovbrød bagt i omniaen.

• Peer skifter olie filter

• Udsigt til Soliden

• borgruinen i borgholmen

12 Juni 2013.

Vejrudsigten ser ikke for god ud til at sejle mod Visby på Gotland, vi kan godt komme derover; men tilbage i nærmeste fremtid bliver nok ikke så sjov for katten.

Så vi har valgt at sejle over til fastlandet igen, så vi kan komme ind i en lidt større by og få ordnet lidt forskellige ting, desuden starter den flotteste del af skærgården også her, har vi ladet os fortælle.Cool

Vi sejlede for sejl det meste af vejen op til Oskarshamn, og endelig kunne Peer få afprøvet sit projekt, nemlig at få storsejlet op ved bare at trykke på en lille knap.

Ja nu er det elektriske spil færdig monteret, også med det elektriske, så fremover er det bare at trykke på knappen, og så kommer sejlet op, uden at vi skal hive og trække.Smiler stort

Fandt en fin marina lidt uden for Oskarshamn (Ernemar), fik lidt rabat, så vi kan ligge her 3 dage for 300 kr incl el, vi har jo cyklerne med, så det gør ikke noget at der er 2 km til centrum herfra.Vinker

Her kan vi så afvente det dårlige vejr i en beskyttet havn.

Mickey har været på tur og sagt god for græsset her.Smiler stort

14 juni 2013

Der sker jo ikke lige det store med den regn og blæst, vi har cyklet lidt rundt de sidste dage, mest for at få handlet nogle småting samt et besøg på en cafe i formiddag hvor vi cyklede ind for at se byen.Cool

Der er blevet bagt et grovfranskbrød, har forsøgt mig lidt frem, med at bage det i min omnia gasbageform, resultatet blev udmærket.

Peer har fået skiftet olie på motoren samt brændstof filter.

I dag fik vi købt en hellefisk filet, den har jeg prøvet at skære i strimler og proppet ned i sådan nogle canneloni rør ( pasta rør), de blev så lagt i en braddepanne overhældt med soltørret tomater skåret i små stykker, bagt i ovnen med en ostesovs over, nok ikke sidste gang jeg forsøger detSmiler
 stort

I morgen går det lidt videre nordover igennem et større skærgårds område, håber på sol, så jeg kan få taget nogle gode billeder.Vinker

15 Juni 2013

I dag er det faktisk lige præcis 6 år siden at vi fik Cherie.

Det er så indtil nu blevet til 16.500 sejlet sm.

Mange dejlige oplevelser, har vi fået, meget har vi set og meget har vi fået lært og prøvet i de år som er gået.

Mange dejlige venner har vi jo også fået.Cool

I dag er vi nået til en lille hyggelig havn der hedder Klintemåla, en helt ubeskrivelig flot tur rundt mellem skærene helt ind til havnen.

Her er der dejlig roligt, med muligheder for at gå lange ture i skovene, og med flot udsigt over det hele.

Stadig er der lidt nerver uden på tøjet, når man sejler i sådanne farvand, med det ene skær efter det andet. Vild

Heldigvis er ruterne godt afmærket, så når man holder sig til dem, så går det.Smiler stort

I morgen vil vi prøve at sejle ud til Idö, vejret bliver vist ret blæsende, men indenskærs går det vel, med at komme frem. Cool

16 Juni 2013

17 Juni 2013

Fra Idö gik det først til Vestervik, for jeg blev nødt til at komme et smut forbi en læge så jeg kunne få en recept på noget medicin. Derefter sejlede vi op til Loftahammer Flot indsejling, dog meget smalt og ikke ret dybt i en rende, lige før havnen, og marinaen var ikke lige frem nogen speciel havn, kun prisen, den syntes vi var noget i overkanten.Chokeret Dagens tur blev til ca 22 sm.

18 juni

Cherie og Ocean One for anker i Langevik.

Videre gennem den flotte skærgård indtil en lille skjult ankerbugt som vi havde set i vores hamnguiden.

Først havde vi lidt problemer med at få et tov ind til land, idet vinden heletiden skiftede rundt, så vi sejlede lidt længere ind i bugten, og fik ankeret fint til at holde og påny en line til land, så lå vi perfekt, med sol i cockpittet hele eftermiddag & aften.Cool

Lige efter vi havde fået os godt lagt hen, kom der pludselig en tysk sejlbåd, ind i bugten som også ville ankre der, de havde også lidt svært ved at få sig lagt rigtig hen, så Peer sejlede hen og tilbød dem en line til land, lige som vi havde for de havde ingen dinky med, og kunne jo ikke komme ind til land.

Senere på eftermiddagen blev vi budt over til Gaby & Georg, på en øl, og efter flere timer, og flere øl,  fortalte de at de skulle mødes med nogle af deres sejlervenner, Ursula & Uwe, nogle rigtig søde mennesker, som vi også kender, selv om det er 5 år siden, vi sidst har set hinanden. Vi fulgtes sammen med dem fra syd Norge til Bergen, dengang vi sejlede til Lofoten. Ja sommetider er verden ikke ret stor.Smiler stort

Georg ringede til dem, og spurgte om de ikke også kunne komme til Valdemarsvik, for der skulle vi andre begge hen næste dag.

Så kunne vi jo træffes alle der næste dag.

19 Juni 2013

Efter morgenmad og indsamling af div. landfortøjninger, gik det for motor gennem et kort stykke skærgård og ind af den lange fjord til Valdemarsvik.

Lige bagefter sejlede Ocean One og vi fik  begge både godt fortøjet, ved hinandens hjælp.Smiler

Peer var så et smut henne på turist byroet for at melde os til og betale havneafgift, stor overraskelse, for i år havde de besluttet at alle gæste sejlere, kan ligge gratis denne sommer incl strøm.

Idet de er igang med at lave lidt om i havnen og uddybe / oprense havbunden, det sidste stykke af vejen herind.

Da vi nu havde sparet mange penge, blev det til en tur på restaurant om aftenen med Gaby; Georg, Ursula & Uwe fra Sy Este, som ankom sidst på eftermiddagen, og kæmpe var deres overraskelse at møde Peer & mig, som de havde regnet med, var langt borte sydpå, et eller andet sted i ude i verden. Smiler stort

23 Juni 2013

De sidste dage er gået med hyggelig samvær os 3 par imellem, alle var vi til svensk midsommer fest på hjemstavnsgården, med kaffe og kage, bagefter så vi hvordan de rejste deres midsommer stang, og dansede rundt om den.Vinker

Mange havde flotte blomsterkranse på hovedet.Smiler

Aftnerne har vi alle 6 tilbragt sammen, med fælles grill, lidt vin, harmonika musik, og sang.CoolSmiler stort

Vi er vist ved at blive lidt kendt i hele byen med vores hygge aftener.Vinker

24.06.2013

Hvis vi skulle nå at se Stockholm denne gang, måtte det blive til en heldagstur med bil.

Så med lidt hjælp fra turistbyrån fik vi lejet en saab til at køre til Stockholm i dag mandag, for vi var blevet frarådet at tage ind til Stockholm i weekenden, idet det meste ville være lukket pga midsommerfesten.Trist

Lidt før middag, nåede vi frem til gamle stan, hvor der skulle være et parkeringshus; men efter megen søgen, og køren rundt måtte vi indse, at den ikke eksisterede længere. vi fandt så heldigvis en anden på en lille ø ved siden af.

Efter at have gået lidt rundt og indsnuset den hyggelige atmosfære i den gamle bydel, fandt vi en hyggelig vikinge restaurant, i en kælder, hvor vi fik et godt måltid mad.

Bagefter videre af gågaden om for at se kongens slot, må nok sige, at det svenske kongehus, ikke har fået raget lige så meget til sig af kronjuveler, som det danske kongehus har. Vinker

Bagefter kørte vi til Djurholmen, for at se Vasa museet.

Utroligt flot og velbevaret krigsskib, som sank i Stockholms havn den 10 august 1628, og efter 333 år på havbunden, lykkededes det at bjærge vraget i 1961.

Imponerende at det er så velholdt og intakt ( ca 98 % af dele er originale), efter at havde ligget så mange år på havet bund.Cool

Bagefter, gik vi lige forbi mindesmærket for dem der mistede livet ved Estonias forlis.

På vejen tilbage fra Stockholm var vi lige et smut forbi Mem, for at se slusen, der hvor vi skal igennem for at komme ind i Göta kanalen.