11.07-2013

Efter 14 dage, ja vel nærmere 3 uger i Valdemarsvik, er vi nu igen på vej.

I aften ankom Peer, Inga & Bent hertil, og efter at have fået sagt farvel til det usædvanlige flinke og hjælpsomme personale i turistbyråen, samt bunkret noget diesel hos købmanden, ( 75 l blev det til) satte vi kursen mod Mem.

En tur på omkring 50 sm, igen den flotte skærgård, skiftende mellem skvulpeskær, og små og stor øer med træer og nogle uden.

Ved 16, 30 tiden ankom vi til Mem, og var heldig at komme igennem første sluse, næsten med det samme.

Aftens mad på en bænk ved siden af båden, bagefter gik vi hen og fik en isvaffel til desert, samt en lille gåtur, hvor vi nød aften stilheden.

Alle var lidt trætte til aften, vi kom jo også ret sent i seng i aftes.

12-07-2013

Tidlig op, helt stille, og med let mosebryg over kanalen, sådan en rigtig dejlig morgen at stå op til.

Efter morgenmaden sejlede vi stille og roligt hen af kanalen i det flotte landskab mod dagens først sluse.

Vi tager kun 2 sluser i dag, for vi ville bare sejle til Söderköping, hvor vi kan ligge helt inde midt i byen, med restauranter og en glasbutik ( isbutik) lige over for båden.

Efter frokosten , gik vi en tur op på klippen lige over for hvor vi ligger, for at se den flotte udsigt ud over hele byen, bagefter gik vi en lang tur ned af bjerget gennem en fin skovbeklædt sti ud til hovedvejen og ad kanalstien tilbage til båden.

Senere blev det en tur ind til midtbyen, hvor vi så museet og handlede lidt ind i en Ica på tilbagevejen.

Nu er der ikke planlagt mere for i dag andet en grillmad til aften, og så nok mere is, is er godt i den her varme, godt 30 grader oppe i cockpittet.

Uden på os ligger Kasima, med Henrik & Gabriela, som også er langturssejlere, de har en stor mody, og er fra Hundige, dem mødte vi i aftes første gang, idet vi blev sluset ind i Mem kanalen samtidig.Cool

13-07-2013

Fra Søderköbing, gik det først med at vente på en bro som skulle åbne, derefter gik det med sluse efter sluse til hen over middag, derefter mest enkelte broer, som nu egentlig ikke gav så meget ventetid som vi havde frygtet.Vinker

Da vi kom til Norsholm, valgte vi at lade os sluse igennem den sidste sluse, som både indholdt en bro, sluse og så en togbro.

Lidt imponeret af at se at selv elledninger gik med op når togbroen gik op-

Dejligt varmt vejr, og Bent var hurtigt i søen, så jeg vovede mig også ud på en lille svømmetur, og vandet var faktisk dejligt at bade i, især når man nu har svedt hele dagen.Cool

14-07-2013

Vi havde aftalt at følges i sluserne med Kasima, så da de blev sluset igennem jernbanebroen, var vi klar til at følges ad, gennem Roxen søen om til Berg, hvor vi skulle sluses op ad 7 sluser lige efter hinanden, det gik fint, men noget anstrengende, da det tog næsten 2 timer at blive sluset op, og man er jo på med opmærksomhed hele tiden.

Bent tog sig af fortøjningerne på land, Inga & Peer tog sig af at kaste bagfortøjningen op til Bent, jeg kastede forfortøjningen op til Bent, og styrede så en stor kuglefender mellem Kasima og Cherie. Peer styrede så for fortøjningen  med spillet.

Vi sejlede så ind i marinaen her i Berg, var ude og gå en lille tur, og derefter blev cob grillen startet op, grillet kylling, og bagefter grillet bananer med is til dessert.Smiler stort

15-07-2013

Endnu en dag med at sluse opad, vi følges sammen med Kasima, og begge både, læs sejlerneBlinker, er ved at få et vist tav med med at sluse op sammen.Cool

Ved kaffetid nåede vi til Borenberg, det var så dagens tur.

Vi har sluset igennem 31 sluser og er nu kommet 73,2 meter op.

Sidste sluse i dag var en håndbetjent sluse, så vi rigtig kunne få et indtryk af hvilket tungt arbejde,  det har været før i tiden, at sluse skibe op og ned.

16-07-2013.

I dag gik turen igennem Boren søen, i en frisk modvind, lige bagefter Kasima.Cool

Vi nåede Borenhult ved 10,30 tiden, og kom til at vente til 12,30 før vi kunne blive sluset op af slusetrappen på 5 sluser.

Selvfølgelig blev ventetiden udnyttet, med lidt kaffe og jeg kunne lige nå at få lavet lidt suppe klar til frokost, og vi var desuden så heldige at Gabriella & Henrik inviterede os over på både kaffe og kage også, så ventetiden blev udnyttet på bedste vis.Smiler stort

Slusningen gik igen udmærket, vi er jo i træning med at passe på vores to både sammen; men det er ikke så nemt, når vi bliver sluset med en båd ekstra bag ved os, og de ikke er så hurtig til at reagere når bådene kommer i slinger. Det giver desværre så lidt ridser.

Da vi kom hen til Motala verksted, lagde vi til uden for det nogle timer, så vi lige kunne komme ind og se museet, som var meget interressant, Peer & Bent, var næsten ikke til at drive ud derfra igen, de var helt opslugt af af at kikke på de gamle maskiner, som jo var mage til dem, de havde arbejdet med under deres læretid, grej som værkstedet i Motala har brugt til at bygge broer, maskiner, skibs motorer osv.

De havde også lavet køkkenting i stål , komfure, køle & fryseskabe, samarbejde med Saab fabrikkerne med landingsunderstel og næsehjul, ja selv en hoved skanner stod der.

Bagefter var der lige et par broer, og en enkel sluse der skulle passeres, vi blev kontrol målt der på længden, og heldigvis målte sluse damen det samme, som vi havde opgivet. {#smileys123.tonqueout}

Så kunne vi endelig  komme hen til marinaen og ligge os til langskibs lige foran Kasima.

Efter vi er kommet ind i Götakanalen, har vi dagligt mødt mange andre danske sejlbåde, nogle nye hver dag, og en del ser vi dagligt, idet de også sejler den samme vej som vi gør. Vinker

En lille indkøbstur blev det også til, og nogle færdig grillet  varme revelsben, købte vi med. Så med lidt færdiglavet kartoffelsalat, havde vi fast food til aftensmad.Smiler stort

Deserten blev indtaget på det nærmeste Glashus, som næsten lå, lige ved siden af båden. Cool

17-07-2013

Vi blev liggende en dag mere i Motala, solen skinner og vejret er herligt.

En ung svensker var vist lidt vild med at fiske, så da han spurgte om vi ville have den første abborre han fangede, sagde vi jo ja, og om han ikke lige kunne fange 3 mere så vi kunne få dem som aftensmad.Det lykkededes ham at fange 3, så den kan vi få til aftensmad sammen med noget laks.Cool

Hen på formiddagen gik Bent & Peer hen og så Motala Motormuseum, som er en udstilling af lidt gamle biler, motorcykler og div.  Lidt en nostalgisk vandring at gå rundt og se.

Efter en solid frokost var vi alle 4 en tur henne og se byens akvarie, vi var heldige og blev guidet rundt, så nu ved vi en hel del om de forskellige fisk og krebsdyr, der lever i Väteren.Vinker

Resten af dagen gik med afslapning, lidt forsøg på at fiske, zappe lidt rundt på internet osv.

18-07-2013

Vi vågnede tidligt, og efter at vi havde spist nybagte boller, ( selfølgelig hjemmebagt ;-))

Valgte vi at sejle tidligt mod Vadstena, for at se om vi kunne være så heldige at få en plads  helt inde i voldgraven.Cool

Efter at have fået lagt til gik vi en tur hen i byen og så bland andet klosterkirken, var dog ikke inde og se klostermuseet, for så hellige er vi nu heller ikke.Vinker

Vi købte dog kaffe og  kanelboller i en af bygningerne i klostret.

Bagefter stod der indkøb på sedlen, og vi fik plyndret en Coop for det vi manglede.Smiler stort

Eftermiddagen gik med at se Vadstena slot, et besøg i en isbod og lidt gåen rundt om slottet.

Aftensmad blev til grillet kylling på øldåse, og som vanlig blev den super saftig, og smagte rigtig godt.

I år har vi haft rigtig meget glæde af vores cobbgril, især efter vi fik købt den ekstra ring, så vi også kan grille lidt større stykker kød.Cool

Der var så det allsang fra kl 18,30 til 20,30 egenlig ok musik, bagefter startede de op på færgen med en større fest med højt musik. Kl 02,30 var der stadig gang i den, så det er godt jeg har ørepropper med, eller kunne jeg vist skyde en lang pil efter en god natte søvn.

19-07-2013

Fra Vadstena, blev kursen sat mod Karlsborg, detr var som sædvanlig modvind, og undevejs over Vättern mødte vi en dejlig stor kuglefender, den drev vist bare rundt, så selv om det var i 11 sekund meter vind, lykkededes det os, at få bjerget den, så nu har vi også en rigtig fin stor kuglefender, vi spurgte rundt i luften, om der var nogen der savnede den; men der var ingen der svarede. Vinker

Derefter gik med nogle voldsomme vind pust til Karlsborg, hvor vi så bare kom til at vente over 2 timer før broen lukkede op, den var vist gået i stykker.

I Karlsborg kunne vi så slet ikke få plads på broen for sejlerne i Götakanalen. De skulle afholde sådan noget allsang, så masser af svenskere med deres små motorbåde havde okkuperet hele bådbroen, fin at de kunne ligge gratis på de pladser vi andre egentlig havde betalt for, for vi andre måtte lægge os ind i sejlforeningen og betaler 150 kr, for at de andre kunne komme til at ligge gratis.Vred

Eftermiddagen blev brugt på at gå en  lang tur ud til Karlsborg fæstningen, som havde en ret stor udstilling på museet. Bagefter fik vi kaffe og kanelbolle i soldater hjemmets kantine inden vi gik tilbage til båden. Var dog også lige forbi en coop for af få lidt proviant med tilbage.

20-07-2013

Nok den sluse, hvor vi havde mest publikum på, mens vi slusede op.
Mange mennesker var mødt op til festivitas en.

Idag ville vi tidligt afsted, det gik fint, så før 8 var vi klar til at sejle afsted mod Forsvik.

Ved Forsvik var der så nærmest en kødrand af både, som ventede på at blive sluset op, da det endelig blev vores tur, var Peer flink lige at vente på en mororbåd først, som så ikke fik snøvlet sig færdig, og vupti strøg en nordmand ind foran i køen og tog den plads vi egentlig skulle have haft. Vred

Bagefter kom der så 3 færger, som skulle først igennem, og idet der i dag vist var 200 års jubilæum for kanalens indvielse, var det med festivitas og musik, så deres slusninger af færgerne tog meget længere en normalt. der var til sidst ved at være kaos af ventende både overalt, og mange måtte gå udenfor igen for at smide anker.

Da så et Belgisk sejlbåt ville til at lægge sig udenpå, havde vi fået nok, og jagede dem væk, for nu havde vi kun ventet i 4 timer, så det ku lige passe, at han så også bare var fræk og snød sig ind før os, som jo nu længe havde ligget som nr 1 til at sejle ind i slusen. De blev vist meget sure over det; men alle må sgu vente på det bliver deres tur.Vild

Endelig efter over 4 timers venten kom vi ind i den første sluse de byggede, den var lidt svær at fendre af og rigtig glad var jeg for vores " nye store kuglefender"den kom til gavn der.KærlighedDet var for øvrigt den sidste sluse opad, sluse nr 38, så nu er vi sluset 92 meter op over havet.

Vi sejlede videre igennem den smukke kanal, på det nok smalleste del af kanalen, igennem render i søer og så ind til Tåtop sluse, hvor vi prøvede at blive sluset lidt ned igen, det foregik med håndbetjening, så Bent måtte ud og hjælpe med slusningen. Waou

Bagefter gik det til Jonsboda, hvor vi lagde os med siden til ved broen. Ikke mange minutter efter var vi ude og bade, selv Peer var et smut i bajlen for en gang skyld.Cool

21-07-2013

I dag sejlede vi ikke så langt, kun til Töreboda.

Der var der nemlig mulighed for at købe adgang til en svømmepøl, vejret er jo herligt for tiden, og ret så varmt, så det er nu dejligt at kunne blive afkølet lidt indimellem.Waou

Indkøb hos den lokale coop, fik vi også nået.

Bagefter fik Bent så travlt med at komme på toilet, at han glemte at få vores toiletkort med tilbage, så nu må vi klare os med et kort, godt at der kun er en dag sejlads tilbage, før vi alligevel ikke kunne bruge det længere.Cool

Eftermiddagen gik med badning og hygge på båden, ved 16 tiden nåede Kasima også hertil, så lidt hyggelig snak blev det også til med dem, de to er nu øget til syv personer, efter de har fået deres gæster ombord.

Vi vil så begge både starte op tidligt i morgen, så vi kan sluse nedaf sammen. Smiler stort

Turen i morgen går til Sjötorp, hvis vi kan nå det, der er faktisk rigtig mange sluser på den ca 10 mil lange strækning. Vi vil ihvertfald arrangere med fælles grill i morgen aften, uanset hvor vi når til . Det glæder vi os til.Vinker

22-07-2013

Vi kom tidligt afsted, ja så tidligt, at vi måtte vente næsten en time på at den første bro åbnede, Henrik fra Kasima, havde vist ikke lige tjekket tidespunktet for bro åbningen. Smiler stort

Det gik stærkt med at få sluset nedaf, og hen på eftermiddagen nåede vi Sjötorp, og sidste sluse på Götakanalen.

Vi fandt ikke en havneplads der, så vi sejlede videre ud i Väneren og fandt en rigtig fin plads at ankre i en lille bugt, solen skinnede og det var rigtig varmt, så jeg tog mig en lille dukkert; men vandet her var ikke super varmt så det blev ved det.

Aftenen gik med at fiske og læse lidt.VinkerPeer fangede en aborre, som Mickey fik lov at lege lidt med:-)

23-07-2013

I dag gik det, i en frisk vind, over det halve af Väneren mod Läckø slott, midt i indsejlingen gik vi på grund, for i dag var der kun 1,90 m og vi stikker jo 2,20 m, så vi fik kun set slottet udefra, for vi blev nødt til at vende og sejle ud igen, derefter gik det mod en havn i nærheden der hedder Spiken, den var fuld af både, så vi sejlede ud af renden igen, og lagde os for anker lige over for havnen, sammen med en del andre sejlbåde. Vejret er stadig super fint og meget varmt. Så Peer & Bent blev sendt en tur over til havnen for at gå på indkøb, vi manglede smør, kartofler, fisk og en lille is til hver.Vinker

De kom tilbage med en stor røget Sig, som vi spiste til aftensmad med nye kartofler og smør til, den smagte godt og var helt hvid i køddet.

Tror nok der var nogle som gik meget tidligt i seng, så Inga og jeg sad og så lidt fjernsyn inden vi også gik til køjs.Cool

24-07-2013

I dag gik det indenskærs ud til den anden halvdel af Väneren, hvorefter storsejlet  og fokken blev sat og så gik det ud i en noget urolig sø, troede slet ikke at der kunne komme så store bølger i en sø; men det kunne der, og der var kun omkring 7 - 8 m sek.

Vi ankom til Vänersborg lidt over middag, og da vi var midt i frokosten nåede hele bestætningen på Kasima også frem, super,Smiler stort for vi havde aftalt at grille sammen til aften kl 19.

I morgen skilles vores veje, idet de jo skal tilbage til Hundige inden mandag, hvor de skal begynde på arbejde igen, og vi halvpensionister, har lidt længere tid, før vi behøver at være hjemme.Vinker

Inga og jeg var et smut i den lokale Ica, den største vi endnu har set her på turen i Sverige.

Lige som vi havde fået stillet an til at grille på grilpladsen, så begyndte det at tordne, Henrik var vaks og foreslog at vi flyttede bænkene over til en bygning med halvtag, så vi kunne sidde der og grille med vores cobb griller, uden at blive alt for våde.Smiler stort

Dejlig aften hygge blev det til, selv om det tordnede rigtig meget, og indimellem kom der også nogle heftige regnbyger,  nu her kl 23,30 står regnen ned i stænger og det tordner som bare pokker, og lidt spøjst vejrprognoserne sagde, at vi skulle have solskin til aften, det fik de vist ikke ret i.Trist

et nyt tordenvejr startede.CoolForvirret

25-07-2013

I dag sejlede vi kun en kort tur,  for der var kun 6 sm til Trollhättan, det gik under 2 broer samt en sluse nedaf, og kort tid efter var vi ved marinaen ved Spikøen.

Vi gik så en tur ned for at se innovatum Science Center, minder meget om Danfoss univers og eksperimentariet.Vinker

Bagefter tog vi med en Linbane ( cable car) over kanalen for at komme over til Fallen, der ville vi at se åbningen af sluserne som sker hver dag kl 15 og er noget af en turist atraktion, i ca 7 minutter fosser vandet ned med en hastighed på 300.000 l vand i minuttet, flot var det at se på.Smiler stort

Bagefter gik vi ned til Insigten, for at få en guidet rundvisning af Sveriges ældste vandkraftværk, som blev bygget i 1909, det var for øvrigt gratis at komme ind og se det.Vinker

Efter en kop kaffe med kanelbullar, gik vi tilbage igen, og var heldig at nå tilbage i tide,  inden

26-07-2013

Fra Spikøen marina, gik det hen til første bro, = første ventetid

Da vi enlig kom under broen, var vi hurtigt ved den første sluse, som her er kæmpe stor i forhold til hvad vi var vant til på Göta kanalen.

Det gik hurtigt med nedslusningen og en, to, tre, var alle 4 sluser overstået, og vi var nu sluset yderlig ca 32 meter net.

Ved lilla Edet var det så den sidste sluse på 6 meter, så da vi kom ud af den, havde vi også sluset op og ned i alt 64 stk sluser.

Fra Lilla Edet gik det af Götaelven, til Göteborg, stadig med dejligt solskin og turen var meget smuk igennem det Svenske sommerlandskab.

Dog var der lange ventetider ved en del af broerne, og den sidste lige før lille Brommen, måtte vi vente over en time, idet den kun åbner for sejlbåde med en mastehøjde på over 18,5 i mellem 18- og 06 på hverdage. :-(, ok der køre mange busser og sporvogne over den bro.

Da vi endelig nåede til Lille Bromma, var der så propfyldt, at vi ikke kunne finde en plads, heldigvis så Peer en lille marina over for byen, Volvo Pente forhandler, vi lagde til der, og havde både strøm og vand, ingen kom og afkrevede havnepenge, så gratis blev det også. :-)

27-07-2013

Så bliver kursen sat mod Læsø, Bent var noget chokket, at vi valgte at starte klokken 5 om morgenen; men når vi sejler lange stræk, har vi det bedst med at komme tidligt frem, gider ikke de overfyldte havne, hvor vi har svært ved at finde en lille plads til Cherie.

Lige som vi havde passeret Trubaduren, trak det op til tordenvejr, vi var heldige at komme nogenlunde fint i mellem to fronter, så det blev nu ikke så slemt med vand vi fik. ;-)

Fordelen, var at endelig havde vi lidt vind til sejlene for en gang skyld.

Hen på eftermiddagen ankom vi til skønne Læsø, efter at vi havde fundet en god plads at lægge til ved, var Peer lige hos fiskemanden, han nåede lige at få købt et par kg jumfruhummere inden de lukkede, og som vi nød med velbehag om aftenen med kold hvidvin til. :-)

Selv Mickey er ved at få smag for dem nu.:-)

28-07-2013

Der var meldt dårlig vejr i dag, så vi blev en dag mere på Læsø, efter et solidt søndags morgenbord, ovenikøbet med en lille glas gl dansk , var vi klar til at tage bussen, som for øvrigt var gratis, til Østerby for at se marinaen der.

Peer var så flink at hjælpe en nordmand med at få tovet sin båd ind, men manden trængte vis både til et sejlkursus og i hvert fald et om hvordan man låser sit tovværk på pullerten, for bedst som Peer halede løs af alle kræfter for at få bagenden af den tunge sejlbåd ind, gled tovet af bådens pullert, og Peer måtte en tur i kanvassen, så, der sad Peer så, med enden midt på den våde asfalt.

Han fortalte også nordmanden bagefter, hans mening om den måde de lagde til på, og at det nok var bedre at de købte sig en autocamper.

Vi spiste frokost ved en fiskebutik/ restaurant på havnen hvor vi smagte røgede fjæsing, med kartoffelsalat til.

Bagefter var jeg lige indenom fiskebutikken der for at plyndre den for krabbeklør, røget sild og makrel, samt 4 kæmpe fiske frikadeller, som de laver af kulmule.:-)

Bagefter var det tilbage med bussen igen, og kage til kaffen fik da vi var tilbage i båden, for Inga havde lige købt nogle med fra Østerby. :-)

Aftensmaden var kogte krabbeklør, samt kylling grillet på øldåse, og salat, så i dag måtte Bent altså undvære sine kartofler.-)

Lidt snak med vore naboer blev det også til, de kom fra Høruphav og havde en bavaria 39 cruser, og forældrene som var dem, med kom fra Løjt, så endelig en masse sønderjyder i samme havn. :-)

29-07-2013

Tidligt op, vi vågnede kl 5 da vores sønderjydske naboer, listede sig ud, og hurtigt efter var vi også klar til at sejle. Igen blev Bent vist smidt ud af køjen. Vinker

Efter nattens blæsevejr op til 22 ms i stødene, havde vandet roet sig næsten helt ned igen, så igen en dag med motor sejlads.

Hen ad 16 tiden var vi i Grenå, og kunne nyde lidt kold is til kaffen, bagefter gik Inga & Bent en lille tur, og vi fik så lige vasket båden imens. Cool

Aftensmaden stod på nye kartofler med smør, samt de gode fiskefrikadeller fra fiskemanden i Østerby. Vinker

Vores udenpå liggere i nat, var fra Assens, og de havde været en tur i Vänersborg, datteren havde deltaget i den sejlads med joller optimister, som vi havde kæmpet os igennem. Cool

De har nok været nogle af de mest hensynsfulde sejlere vi endnu har haft liggende uden på, Vinker

30-07-2013

Fra Grenå gik det mod syd til Tunø, undervejs mødte vi tordenvejr, med kraftig regn, dog stadig mildt i forhold til de byger vi kunne se ind over land.Cool

Selv om havnen var meget fyldt, fandt vi en plads uden på en meget smal træbåd.

Vi var selvfølgelig oppe og plyndre grøntsagsboden, det er altid godt med de dejlige grøntsager der fra.Vinker

Bent & Inga var på en lang gåtur rundt på øen, hvor de blandt andet så både kirken og danmarks mindste skole.

Peer og jeg nød en dejlig afsvalende dukkert i havet.Cool

Næste morgen, blev vi under morgenkaffen, underholdt af et par måger, som havde travlt med at tømme affaldsposer ud over det hele, poser som de 3 motorbåde foran os, havde efterladt ude på broen sent om aftenen, træls for os andre at se på sådan et svineri. Håber sandelig at de husker at rydde op efter sig og fuglene.Trist

31-07-2013

Fra Tunø gik det for sejl til Juelsminde, i en frisk bide vind. Så frisk, at Mickey så sig nødsaget til at ofre sig til havguderne.Trist

I Juelsminde skulle vi mødes med Peer´s norske arbejdskammerat Knut og hans kone Kathleen, som har været rundt på sejlerferie i Danmark, Bornholm, Christiansø, Klintholm, Sønderborg , Dyvig og i dag kom de til Juelsminde fra Bogense, så de var ankommet nogen tid før os.Cool

Vi havde aftalt at sidde og holde fælles grilaften henne på en af grillpladserne, så Inga, Bent & jeg var lige et smut i brugsen for at få handlet ind til aftenes grilparty.Cool

en fin culottesteg, majskolber, og dejlige søde danske jordbær blev indkøbt, for vi havde jo fine aspargeskartofler ombord fra Tunø til kartoffelsalaten.Cool

Hen på eftermiddagen kom vores gode venner Ditte, Micael og de tre letmatroser, fra det gode skib Mir, også ind i havnen.

De lagde så til uden på os, og dejligt gensyn blev det til. De havde været helt nede ved Rügen på deres sommertogt i år, og kom netop fra nogle dage for anker i paradisbugten i Kolding fjord, til Juelsminde på deres vej hjemad.Smiler stort

Så til aftens grillningen, fik alle mændene lige båret et mega tungt bord mere hen til grillpladsen, så vi alle 11 kunne spise sammen og hygge.Smiler stort

Bagefter fik vi smagt grillede skumfiduser i mariekiks, for første gang i vores liv, Cool

Det blev til en rigtig super dejlig aften i hyggeligt selskab, og meget sent inden vi kom til køjs.

Göta kanalen var jo i sig selv en kæmpe oplevelse, dyrt ja; men masser af dejlige oplevelser, gode havneforhold, og altid sejlvejr, idet det jo går for motor hele vejen.Vinker

Det at sluse op, var så ikke så svært at finde ud af, som vi havde troet.Hvisker

Gode fendere, gerne mange af dem, på begge sider, 2 solide, godt lange tov, vi brugte noget fra gamle  fald, som vi lige havde udskiftet.

Vi havde hørt så meget om de der kæmpe myg i det svenske, Peer stiftede bekendskab med nogle stykker under en grill aften i Valdemarsvik. Efter vi så var en tur på apoteket og købte noget alsolsprit, til at duppe på myggestikkene, samt jeg støvede Valdemarsvik, og omegn rundt efter noget citronella lys ( myggelys)CoolRegnede, vi med, at vi så var nogenlunde garderet.

Vi så, så bare overhovedet ikke skyggen af en eneste myg på hele turen, om det så var fordi vi havde garderet os, eller om der ingen myg er i Sverige i år, ved jeg så ikke.Cool

At have gode venner med er dejligt, flere til at dele de gode oplevelser, dejligt med ekstra hænder til at hjælpe, især ved slusningen, Bent sendte vi i land, så han kunne lægge øjet fra fortøjningerne rundt deroppe og ringen over, Inga hjalp med at at kaste agter fortøjningen op til Bent og jeg kastede for fortøjningen op til Bent, Peer styrede så begge tov med spillene under opslusningen.

Jeg har næsten glemt hvordan det er at vaske op, som Inga, jo var så sød at tage sig af det meste af tidenVinker; men det er også en balancegang at være flere ombord, man lever jo tæt sammen, og har ikke meget, af det man kalder privatliv. Cool Men jeg syntes det gik forbavsende godt, Inga & Bent er jo også sådan nogle søde og dejlige mennesker, som vi holder meget af.Vinker

Man er jo så vant til hvordan man gør tingene ombord; men man kan dog indimellem blive lidt frustreret, hvis det ikke er lige går som det plejer, håber ikke at jeg var alt for hård ved dig Bent, når fortøjnings forsøgene gik lidt i kage.Usikker

Men vi har haft en rigtig dejlig tur og har nydt hver eneste dag rigtig meget.

Kathleen

Tusen takk for en herlig kveld i Juelsminde. Vi seilte til Tune på torsdag og til Anholt igår. Mail adr. Kathleen@terjesen.no hils håper vi sees igjen

Svar 24.07.2013 22.22

Torben FTLF Sdr.Jylland

Hej Bente og Peer. Dejligt at læse om jeres tur...var selv i Sverige men vestsiden...jeres tur giver lyst til at prøve østkysten næste gang. Torben S/Y Lillea

Svar 19.07.2013 21.37

Madde och Daniel (vadstena)

Såååå trevligt att träffa er! Att ni bjöd barnen på glass var otroligt vänligt! Jag hoppas ni har haft en trevlig seglats till Karlsborg! Ha det så bra! /Madde