17-9-2014

Som vanen tro, var Cherie , færdig pakket, proviantert og renvasket, så vi kunne sejle af sted, lige så snart Peer var kommet hjem fra arbejde. Kl 22,30 var vi klar til afgang.

Vejret var ret blæsende fra østlig retning,og med store dønninger, og bælgragende mårkt, så vi valgte at gå for motor op til Årø, hvor vi ville lægge båden for svej for natten. VinkerDet blev noget af en rulletur, Mickey blev desværre meget søsyg undervejs, så slemt har han vist ikke haft det, siden vi sejlede ind til marina Rubicon på Lanzarote, i dårligt vejr, på læns, med meget store atlanterhavs dønninger.VildHan er vist ved at greje at det er Peer ´s skyld, det med båden der ruller og søsyge ind i mellem, ok i år kun anden gang. Cool

18-09-2014

Efter en rolig nat,for der var fin læ ud for marinaen.Cool, Måske lidt tæt på færgens rute; men han sejlede da lige så stille forbi os uden at vække os.Chokeret Efter dejlig morgenmad, fik vi sat sejlene, og fik hevet vores super dejlige delta anker op, første anker som aldrig har svigtet os, og kunne begiver os videre afsted mod Mårup på Samsø, en tur på 76 sømil. For at komme med til AG Århus ´s langturs sejlers efterårs træfSmiler

Skiftende vind, meget krydsning, for så til sidst næsten ingen vind og lidt motorsejlads til sidst. Solen skinnede og vejret var bare det perfekte sejler vejr. {#smileys123.tonqueout} Vi ankom til Mårup ved 19 tiden, fik lagt os langskibs tæt på Mir vores gode venner Ditte & Mikael med de 3 mini gaster.Smiler stort De havde været så søde at plyndre grønsagsboden på Tunø til os, inden de sejlede til Mårup fra Tunø, så kæmpe pose med dejlige grøntsager, fik vi om bord senere på aftenen. KærlighedNu skal der bare hygges de næste par dage, sammen med alle de andre langturs sejlere. I år var der faktisk tilmeldt over 50 sejlere.Smiler stort

19-09-2014

Hygge snak rundt omkring, formiddags kaffe på Mir, siden samledes vi en hel del til fælles eftermiddags kaffe i sejlerstuen. Ditte bagte vafler til os alle, og jeg havde bagt en brunsvigerkage og taget med. Smiler .

Vi var rigtig mange, der spiste  vores aftens mad sammen i sejlerstuen og  hyggede sammen til hen på aftenen. Da Ditte & Mikaels havde puttet Kristian, Marius og William, var blevet puttet, kom vi ombord på Mir, så vi kunne hygge sammen med dem med aftenskaffe og lidt godt i cockpittet. Det er jo ikke altid nemt for de sejlende børnefamilier, at blive længe til noget, så længe børnene er små. Rigtig hyggelig aften, blev det som vanligt til, når vi er sammen med de herlige mennesker, som Ditte & Mikael er.Waou

Så fik jeg da set Cherie fra Mastetoppen. ;-)

20-09-2014

Hygge formiddag, fik hilst på mange af de andre sejlere somvi kender fra Pinsetræf eller harødtes i en havn undervejs i sommerlandet.Vinker

Kll 17 var vi til fordrag i restauranten, hvor vi hørte om de dejlige sejler oplevelser, flotillesejlerne havde haft, fra både dem til  London & dem til Kanal øerne.

Bageefter fælles spisning i restauranten, hvor hver båd kom med et mad bidrag til det fælles ta selv bord.WaouDenne weekend var der dejlig mulighed til at lære endnu flere af langturs sejlerne at kende, så næste gang vi mødes, er der endnu flere som vi vil glæde os til at træffe igen, Smiler stort

Senere på aftenen var der dejlig underholdning med fællessang, musik og lune sungne ikke helt stuerene historier. Simpelt så herligt, nej hvor alle grinede og havde sjovt. Det er ikke sidste gang vi tager med der. Waou

21-09-2014

Efter fælles morgenkaffe med rundstykker, som blev rykket et par timer frem, pga vejrudsigten , var der afgang for mange. Vi fik hurtig sat sejlene og tog et reb i storsejlet,og  var så klar til at begyndte at krydse op langs Samsø kyst, for i dag ville vi et smut til Grenå, det blæste frisk, men egentlig helt ok. Så vi fik en dejlig tur på 33 sm.Smiler stort

Vi ville egentlig have været ude og se Motormuseet; men da Peer opdagede hvor langt det var vi skulle cykle, kunne det godt vente til et annet tidspunkt.Vinker

Vi var på restaurant og spise aftensmaden, for det var jo Peer´s mad dag.Cool Som vanligt fik vi lækker mad, godt med fisk denne gang, så det var super. Smiler
 stort

22-09-2014

Vi vil jo et smut til Århus; men med nordlig kuling vil det nok blive lidt træls at sejle derind i dag, så vi valgte at sejle syd på, til Tunø, den skønneste ø Hjertevi kender.

Med 2 reb i storsejlet og selvvender fokken sat, nærmest surfede vi derned.Coolen overgang loggede vi 11,3 eller mere når vi fik et lille skub bagfra. Kærlighedet gennem snit på 8-9 knob, helt fint af Cherie, hun er nok stadig helt ren i bunden.Smiler stort

Fin eftermiddags gå tur rundt på noget af øen, og ude ved revet for at nyde synet af brændingen. Der var vist egentlig godt gang i havet, med de bølger der kom ind til land. {#smileys123.tonqueout} Vinden havde været lidt hård ved fokken, så der er kommet en lille revne i uv beskyttelsen, som må repareres nødtørftigt nu med noget repear tape.Usikker

23-09-2014

Super flot solopgang som Mickey og jeg nød inden Peer vågnede. Smiler stort

I dag skulle vinden passe til kaløvig; vi kom afsted ved 8 tiden, efter morgenmaden og fik sejlene sat, kort tid efter var vinden flovet til 0,5 m/s. Utroligt at vejret kan skifte så hurtigt. Waou

Så det bliver motor tur i dag. Så kunne jeg jo passende få tid til at opdatere hjemmesiden.

Vi er inviteret til eftermiddags kaffe hjemme hos Ditte & Mikael, det vil vi da ikke gå glip af. Vinker

Det blev som sædvanligt et rigtig dejligt gensyn med Ditte , Mickael & deres 3 raske let matroser.

Ditte havde bagt både boller & kage, så vi blev rigtig godt forkælet, og en dejlig gåtur sammen i det skønne efterårsvej, blev det også til.Vinker

24-09-2014

I dag sejlede vi til Marselisborg, hvor vi  havde aftalt at få besøg af Jesper & Lone nogle af vores nye sejlervenner.

Jeg havde bagt lidt boller og lavet en æblekage, så vi havde lidt at byde på, når de kom.Smiler

Hyggeligt, men dog kort besøg af Jesper Sihm og han´s hund, blev det også til, dejligt at folk, som jeg skriver sammen med på tursejler, sådan lige kommer forbi og hilser å. Cool

Det blev til en rigtig hyggelig aften, hvor vi hyggede os, og fik udvekslet ombygnings erfaringer og hørte om deres spændende projekt med at få deres ny indkøbte  Bianca 420 sat i stand og gjort langturs klar. Cool

Et spændende projekt som vi følger på deres blog, http://bianca420.wordpress.com/2014/08/22/alt-skulle-nu-vaere-i-orden/.

25-09-2014

I dag ville vi på shoppe tur i Århus, og Peer syntes det var for langt at gå, så vi sejlede om til den anden havn, tæt på gågaden.

Vi gik en langtur rundt i byen, og så på gamle velbevarede huse. Det ene var fra år 1550, og meget velbevaret, hvilken en historie sådan et hus, mon ikke har haft?

I forhold til det, var vores gamle hus i Østerløgum, som var fra 1780, jo kun halvt så gammel.Cool

Vi gik også langs med Åen, og var for første gang i mit iv en tur i Salling,Vinker og senere i Magasin også.

Vi fandt et hyggelig spisested ved Åen, hvor vi fik en lækker frokost.

På vej tilbage var vi indenom den lokale sejlerudstyrs forretning; men fandt ikke lige noget af det vi kikker efter pt. ;-)

26-09-2014

Vi havde aftalt med Susan, at hun, Morten og lille Tristan, skulle komme ombord til aftensmad. Dejligt at kunne se hvor meget sådan en lille størrelse kan allerede. Trisse kravlede rundt på dørken, som om kan aldrig har gjort andet, senere skulle han smage mormor mad for første gang, og græskar suppe var i hvertfaldt et hit, hos den unge mand. {#smileys123.tonqueout}

Senere fik han lov til at førsøge sig som telegrafist, og tjecke lidt ud på kortplotterenog leget lidt med Cheries lille maskot minihesten Cherie.;-) Gad vide hvad han hælder til, når han bliver større, båd eller hest?Waou

Mickey, syntes som sædvanligat først er det lidt spændende, men så snart han hører en lyd fra børn, troer han vist,at det er en alians, Vildog så flygter han til et sikkert sted. Forvirret

• Trisse kravler. ;-)

• Godnat historie, hjemmet kan bruges når HC Andersen, nu ikke er om bord. ;-)

27-09-2014

Hov til Juelsminde , en frisk tur,  på bidevind med en del kryds, 25 sm målt på gps, for loggen er vist stået helt af.ChokeretVi havde god fart og klarede turen uden at rebe, selv Mickey klarede det uden søsygens kvaler.Cool

Fik en fin plads lige over for fiskebutikken, hvor jeg kort tid efter var på storindkøb. Vi skulle jo have lidt godt, så ål, laks, lakseroulader, tun steaks, tangsalat og så pillerejer til Mickey. Vi er stadig heldig med vejret, så vi kunne sidde oppe og spise både frokost og aftensmad uden at behøve at have cockpitteltet på. Smiler stort

28-09-2014

Fra Juelsminde , blev kursen sat til Korshavn, vinden frisk fra syd vest 8-13 ms. Så vi havde halvvind til agten for tværs, det blev en af de dage hvor det bare lykkededes at få sat sejlene så godt, at at Cherie bare var helt i ballance, og selv autopiloten arbejdede næsten ikke. Vi loggede en rigtig god fart så vi ankom til Korshavn lige til frokost tid.Cool

Efter en rigtig sømads frokost, med ål røræg, hjemmelavet tunmusse og en lille en.  Blev det tid til en dejlig lang gåtur rundt Fyns hoved.  Peer var vist lidt træt af mig og mit kamera til sidst,  jeg fik som kun taget 317 billeder med det ene kamera, og så også lige lidt med det andet. Cool   Vi sejlere er jo så heldige, sådan at bare kunne sejle lige derhen, hvor der er aller smukkest i Danmark. Og jeg nyder jo at sidde ind i mellem om vinteren og kikke på billeder.{#smileys123.tonqueout}

Super flot solnedgang i aften.Kærlighed

29-09-2014

Vi forlod Korshavn i tyk tåge. Så en af de dage hvor vi virkelig påskønner at have både radar og Ais, til hjælp til det almindelige udsyn.Vinker Lige på vej ind til Korsør mødte vi en større motorbåd, uden navigationsys samt tågehorn, at den dukkede op under 10 meter fra båden, og stadig kun var en skygge var lidt klamt.VildDa vi anløb Korsør, blev vi mødt med sommer temperaturer og strålende solskin. Vi fandt en fin plads langskibs lige ved bro 5 og Mickey nød at kunne komme en tur på land med både græs og fine bænke han kunne skjule sig under.CoolOm eftermiddagen fik vi gået en lang tur rundt, for at se lidt af byen.

Til aften havde vi inviteret Hanne & Jens til at komme ombord til aftensmad, nogle af mine nye sejlervenner fra i sommer, som jo også gerne ville lære Peer at kende, for da de var i Aabenraa, var Peer jo desværre på arbejde.

Det blev til en super hyggelig aftenen, hvor vi kom langt omkring, og en rigtig god Bavaria snak, blev der også, idet de også sejler i en Bavaria. VinkerHanne & Jens rigtig mange tak for den særdeles hyggelige aften, I er nogle dejlige mennesker, som vi ser frem til snart at mødes med igen.Waou

Jeg er jo et heldigt menneske, der har så mange dejlige venner, som jeg/ vi rigtig nyder at mødes med når det er muligt.Kys

30-09-2014

Fra det dejlige sommervejr i aftes, blev det til en grå opvågning i dag med masser af regn. En fordel, var at vi kunne lade en vis herre om at vaske og især spule saltet af vores sejl fra oven af.Vinker

Vi ville bare ned til Walsted bro i Thurø bund, for at besøge Flemming, og se hvordan de har fået repareret båden, efter den blev påsejlet mens han lå for anker der i bugten. Alle sejlere´s værste skræk scenarie havde han oplevet. Nemlig at blive torpederet af en anden båd, hvis stævn gik lige igennem skroget og ind i salonen,med en lang revne næsten ned til vandlinjen.Vild

Gimle så heldigvis fin ud igen og Flemming manglede kun lidt småting nu, inden båden igen er sejlklar, og han kan få den sejlet hjem til Helsingør, flot stykke arbejde på Gimle af Walsteds bådværft og riggerne fra Svendborg. Smiler