01-09-2013

Vi er vel ankommet til Grenå. Godt nok kuling det meste af vejen, trælse regnbyger; hygge med nybagt kage til eftermiddagskaffen; men kaffen blev hurtig kold i cockpittet, så ret så efterårs agtigt i dag. Vi nåede lige at få bestilt 2 pizzaer til aftensmad inden de lukkede, som vi kunne tage med tilbage til båden og spise der, mens vi så en film. Cool
I morgen går det mod Læsø.

03-09-2013

Læsø, blev umulig at komme til, for da vi nåede lidt nord for Gerrild klint, blæste det op igen, og endnu en kuling mødte os, denne gang fra nord, nord vest, og store bølger blev det også til, så at sejle til Læsø, ville blive til noget af en træls bumpetur. Hurtigt tog vi den beslutning at gå til Anholt istedet, så kunne vi i det mindste gå lidt mere med vinden.

Må nok sige, at Kattegat viste sig fra sin lidt hårde side i går. Efter at vi havde passeret den nye vindmøllepark, og kunne ane Anholt forude, skal jeg da lige love for at der kom store bølger. Kan ikke mindes at have den den bølgehøjde siden Biscayen.Vinker

Nå vi kom godt i havn, og kunne nyde en god frokost i solen fint i læ.

Eftermiddagen blev brugt på at få monteret de 2 solpaneler. som Peer lige har fået købt. Så nu er Cherie også udstyret med 2 + 100 watt solpaneler, og de er testet i dag mens vi sejler nordpå.

De virker og lader fint, så det giver også et tilskud til vores ret så store strømforbrug.Cool

Idag sejler vi med kurs mod Orust i Sverige, så må vi se om vi når helt derop, for ingen vind er der nok af i dag.Cool Så det er for fulde sejl + tilskud fra stål genuaen også.

04-09-2013

Ikke meget vind i går; men vi nåede til øen Tjørn, hvor vi sejlede ind til Skärhamn.

Det var et rigtig flot sted, meget idyllysk by, med klippeskær hele vejen rundt.Vinker

Stor marina, hvor vi på denne tid kunne flotte os med at ligge med siden til, for der var ikke just mange gæste sejlere her på denne tid.

Vi gik en aftentur op på de yderst klippeskær, hvor der var en super flot udsigt ud over skærgården, og med en en kanon flot solnedgang.

Havnemesteren så vi ikke noget til i aftes, og efter at vi havde spist vores nybagte rundstykker og drukket vores kaffe her til morgen. Gad vi ikke vente på ham længere.  Så det blev vist en billig overnatning i nat.Cool

Vi er nu på vej videre nord på, stadig ingen vind af betydning, Regner  med at nå  op omkring den Norske grænse sidst på eftermiddagen.Cool

05-09-2013

Tidlig op, solen skinnede fra en næsten skyfri himmel.

Eftermorgenmaden blev sejlene sat og så gik det videre mod Oslo fjorden. Vinden rimelig så det blev med storsejlet til den ene side og genuaén til den anden sid med bommen på. Det gik fint med ca 7 knobs fart indtil omkring Moss, så forsvandt det meste af vinden, og der er nu ret så overskyet, ser ud efter regn; men håber vi slipper.

Så nu går det, det sidste stykke ind til Oslo for storsejl og stålgenua.Vinker

Er meget spændt på at se byen, har jo aldrig været der før, regner ihvertfald med at vi skal se en del af selve Oslo, den flydende båd messe, det gamle Kristiania samt ud til Oskarsborg.

Nu bliver det så spændende hvor vi finder en bådplads her i Oslo. Smiler

Vi  fandt en udmærket plads i Frognerkilen båtforening, endda til en fornuftig pris, fik lagt båden på en tildelt plads, og cockpitteltet sat op, lige inden det begyndte at regne, så lidt heldige var vi nu.

06-09-2013

Utrolig at det stadig er så varmt vejr, vi er jo kommet et stykke ind i september.

Idag var solen fremme igen, og efter et solidt morgenmåltid gik vi ind til Akerbrygge for at se det mondæne sted, derefter videre til det gamle Akershus fæstning, hvor vi var rundt og se det hele, inden vi gik videre forbi Operahuset og om til den flydende bådudstilling.

Det blev til flere timers gåen rundt og se på både, se nye ideer, så nu har Peer sikkert snart nye projekter på tegnebordet.Smiler stort

Købte ikke så meget, dog fandt vi lige den nye søkortbog fra NV Verlag, over den svenske skærgård med dvd i den serie vi har ombord og bruger på pcén som bagop.Vinker

Vi var også ombord på Svanen, en gammel tremastet slettoppet skonnert, som blev bygget i Svendborg i 1916.

Sejler med bla skoleklasse, voksne som ønsker en maritim og kulturel oplevelse og ind i mellem utilpassede unge.

Vi fik en fin rundvisning af en af de omborværende, som fortalte at den havde været i danmark sidste og fået en større omgang.

Den har sejlet 50 år som fragtskib og nu 50 år som kulturformidler. Den er ejet af Norsk Sjøfartmuseums, veteranskibsrederi.

På tilbagevejen var vi inden om forsvarsmuseet, det var en kæmpe udstilling, og en af de mest interressante vi har har været på.

Derefter gik det gennem et meneskehav af folk på bryggen og tilbage til vores Cherie.

Vi er lidt ømme i benene, for det var vel egentlig ret langt vi har gået i dag.Vinker

havde vi haft mere tid, kunne vi vist godt have brugt en hel dag på at gå rundt derude.

Bagefter gik turen inden om Vikingeskipshuset, hvor vi lige så Oseberg båden.

Derefter gik vi ned for at se Kon-Tiki Museet, hvor vi så både Raa II samt Kon - Tiki, og læste en del om Thor Heyerdahl og hans ekspeditioner.

Senere var vi så inde og se Fram museet, som handler om ekspeditionerne til nord og Syd polerne.

Sidste museum i dag var så Norsk maritimt museum, som giver et godt inblik i Norge som kyst og søfarts nation, En dejlig film blev også vist, hvor vi jo kunne genkende mange byer og kyst strækninger,fra vores mange sejlture rundt kysten heroppe.Cool

Efter at have spist en lun pannini, tig vi færgen over til centrum, og gik lidt rundt på Aker brygge.

Der er sjømatsfestival i denne weekend, så ved en lille fiske telt på torget, kunne vi ikke lige gå forbi sådan nogle fine hummere, så vi købte lige 2 styks til at tage med tilbage til båden, så aftensmaden i dag bliver hummer med hvidvin.

På vejen tilbage til båden, var der et kæmpe kvindeløb, som vi kunne se fra første parket, idet de indhentede os lige som vi nåede frem til marinaen.Vinker

07-09-2013.

Dejlig varm sommerdag igen i dag, så vi gik hele ture ud til Bygdøy i dag.

Først kom vi forbi Bygdøy kongsgård inden vi nåede til Norsk folkemuseum. Som er lidt i stil med den gamle by i Århus, her med omkring 155 huse.

Der er mange rigtig flotte og velbevarede bygninger, både af mursten og træ, fra hele Norge, placeret lidt i grupper efter hvilken egn de er fra. Virkelig interressant at gå rundt og se det,

08-09-2013

Så har vi forladt Oslo for denne gang.

Vi sejlede først ud til Oscarsborg fæstningen, lagde til og gik op og så museet og kanonstillingerne, Vi var også en guidet tur inde i klippen og så Torpedo udskydnings stedet.

Bagefter gik det til Horten hvor vi lagde os i gæstehavnen. vi var et smut i den nærmeste restaurant for at få aftensmad, det blev til en burger, for de havde vist ikke ret meget andet den aften.Forvirret

09-09-2013

I dag sejlede vi de sidste 10 sm ned til Husvik for at besøge Knut & Kathleen der hvor de bor.

Da vi ankom stod Knut klar for at anvise os plads ved broen. Efter lidt snak, gik vi hjem til deres fine hus for at få kaffe. Den blev nydt på deres terrasse i strålende solskin og med en super udsigt ud over skærgården.

Vi var blevet budt på lækker aftensmad, og sad til langt ud på aftenen, og snakkede hyggeligt om alting. Så det blev vist ret sent inden vi kom tilbage til båden.

10-09-2013

I dag sejlede vi så til Sandefjord, der blæste en frisk vind, så det gik for genua til vi rundede hjørnet ind i Sandefjorden, der blev vi, lige som sidste gang vi sejlede ind her, mødt med det mest trælse regnvejr, i løbet af få minutter var alt tøj vådt, og vi måtte skifte til det tykke sejlertøj.

Nu hænger der så masser af vådt tøj til tørre oppe i cockpittet.Trist

Efter lidt frokost, gik vi, bevæbnet med paraplyer, en tur hen og så hvalfanger museet, og fik handlet lidt ind på tilbagevejen. Nu sidder vi bare her og venter på at det holder op med at regne.

Vi fik så et hyggeligt besøg af Bjørn, der lige som Peer, arbejder som proces operatør på nordsøen.

Desuden sejler han & konen også i en bavaria Vision, dog en 44 fods, så rigtig meget var der at snakke om. Må nok sige at tiden fløj alt for hurtigt.

11-09-2013

Peer stod op før en vis herre fik sko på, så vi var klar til at sejle videre ved 7,30 tiden. I dag går det mod Strømstad i Sverige.

Det bliver vist motorsejlads hele turen i dag; men herude i skagerak, skinner solen fra en blå himmel, så nu kan vi vist få tørret alt vores ret så våde sejlertøj fra i går.

Jeg udnytter den rolige rullen fra side til side her ombord, med at få bagt nye grovboller, for dem der var tilbage her til morgen, var ret kedelige. jeg havde forsøgt mig med sådan en købt færdigblanding, de grovboller var nu ikke ligefrem særlig spændende at spise, andet en den dag de var nybagte, så nu bliver der bagt de almindelig fuldkorns spelt boller, som jeg plejer at bage.Cool

Ved Heia varde, så vi pludselig store fiskestimer, så vi sejlede helt hen til sådan en, og ud med fiskesnøren, hurtigt havde vi fanget 3 makreller, så aftensmaden er redet.Vinker Lidt senere, da Peer ville starte motoren igen, ville den ikke starte, startbatteriet som vi købte på Canarieøerne, var stået af, så en lille kort beslutning med forbrugsbatterierne måtte der til, så vi kunne komme videre til Strømstad, hvor vi selvfølgelig kunne købe et nyt startbatteri, så nu kan båden starte uden problemer igen.Smiler stort

12-09-2013

Efter en meget rolig nat gik det videre indenskærs mod Grebbestad. Man kan næsten ikke få nok af at nyde den smukke natur, over alt hvor man ser hen.

Mange makrelstimer, undervejs, ser sjovt ud som de kan få vandet til at " koge". Cool

Lige før middag lagde vi til ved en stejl klippe, for et lille rast, der var ringe monteret i klippen, så det var nemt til at få fortøjet der, med vores nye apperat som kan trække tovet igennem bøjlen og tilbage til båden.Vinker

Selv Mickey kunne komme lidt på land der, både græs og diverse huller skulle undesøges nøje.

Senere sejlede vi ind til Grebbestad, hvor vi gik en fin tur op i klipperne, og hen til fiskemanden for at få købt lidt godt med fisk og skaldyr.Cool

13-09-2013

Stadig ikke meget vind og kun imod os, så videre indenskærs mod Fjeldbakka, og videre gennem Hamburgsund hvor vi lige fik tanket lidt diesel.

Da vi kom ud tæt på kysten der og kunne se lidt af det store hav, ville Peer gerne over på den anden side, altså så hev vi sejlene op, og satte  kursen mod Skagen, hvor vi ankom ved 21 tiden.

Grunden til at vi sejlede over, var at der er meldt dårligt vejr det næste stykke tid, så det kan komme til at tage sin tid inden vi ellers ville komme over skagerak.

14-09-2013

I dag er vi sejlet til Sæby, for motor og storsejl, det blæser ret pænt fra sydøst, så vinden passer dårlig idag; men i morgen skulle den gå mere i vestlig retning, så hvis det sker, skulle vi kunne komme ned til Grenå i morgen.

Vi var en tur rundt og se byen, samt nåede fiskemanden inden lukke tid, så nu er der friske rødspætter til i morgen aften.

For i aften står menyen på skaldyrs aften på en restaurant her ved siden af marinaen.Smiler stortTroede vi; men der skulle have været bestilt bord flere dage i forvejen, så vi fandt et andet sted, hvor vi fik en udmærket hvidløgs steak med bagt kartoffel og salat.Cool

15-09-2013

Træls vejr, fra forkert retning, så først på kryds, siden bidevind, efter 5 timer nåede vi til Hals, hvor vi nu ligger.VinkerSelvfølgelig melder Lyngby radio gail warning, mens vi er undervejs.Vinker

17-09-2013

I går nåede vi til Grenå, træls vejr undervejs med store bølger fra siden og det blæste stadig ret så pænt; men Mickey har klaret de sidste dage uden søsyge. Lige før Grenå så vi nordkaperen lidt bag os, så kunne kun tage billeder af den på afstand. Cool

I dag blev vi i Grenå, så vi gik en tur ind til byen, og i eftermiddags var vi en tur i Kattegat centeret, heldige at se hvordan de træner hajerne, ved fodrings tid.Cool

18-09-2013

I dag sejlede vi for motor, i næsten vindstille, tog en lang turn, så her til aften nåede vi til Bogense. Lige som vi nåede indsejlingen, begyndte det at regne, så vi blev ret så våde, idet det stod ned i stænger; men ok vi havde jo sol siden i morges, så vi skal vist ikke klage.Cool

19-09-2013

Vi fik gået en tur ind til byen og fik set lidt af havnefronten, som vi jo ofte er sejlet forbi på vores ture.

Aftenen tilbragte vi i skønt selskab, hjemme hos vores rigtig gode venner Ulla & Jon og deres 2 børn, venner som vi lærte at kende på Canarie øerne.

Vi fik dejlig mad, og hyggede os til langt ud på aftenen, tiden gik bare alt for hurtig, men sådan er det jo når man er i dejligt selskab.Vinker

20-09-2013

Sidste stykke hjem gik for motor i kedeligt vejr.

Lagde til ved udrustnings kajen og fik pakket det mest nødvendige ned og lagt i bilen, for nu flytter vi hjem i huset igen.

Det var så denne sæson, med godt 2.000 sm og overvejende solskin det meste af tiden, så en super sejl sæson blev det til i år