3 september

Så kom vi afsted på året sidste længere tur, i dag bare bliver op til Kalvø for at nyde en særdeles dejlig middag på kroen. Cool

4 september.

Tidligt op, ikke fordi vi havde travlt, men Kongeskibet var på vej til Aabenraa, og det ville jeg godt have et billede af, så vi måtte bare afsted.Cool

Efter at have mødt Dannebrog og taget et par billeder blev kursen sat op til Årø, hvor vi skulle mødes med mange af vores venner fra FTLF til Efterårs træffet. ;-)

Det blev som altid en rigtig hyggelig weekend sammen med alle sejlervennerne. Cool Rigtig fint tiltag med fremvisning af forskellige sikkerheds og hjælpe midler og diskutionen imens, for os sejlere. Cool Og som altid et lækkert sammenskuds buffet lørdag aften.

6 September.

Afsked med alle vennerne, og midt på formiddagen var vi så klar til at tage afsted i en fin nordvestlig kuling, for genua alene.

Vi skød god fart og ankom til Bagenkop sidst på eftermiddagen. Cool

Man kan se at man nærmer sig Tyskland, for de fleste sejlere vi mødte undervejs og de som ligger her i havnen er fra Tyskland. Cool

7 September.

Vinden retningen passer stadig super, og den har roet sig noget ned i forhold til de sidste par dage, så afsted for storsejl og fok. Fin tur i dejligt solskin og denne gang prøvede vi at sejle lige igennem hele vindmølleparken.

Vi måtte dog til sidst tage 2 reb i storsejlet idet der igen var kuling og vi skulle krydse op i renden mod Nysted hvor vi fik vinden lige i mod os, indtil vi kunne lænse det sidste stykke over til Gedser marina. Som selv om der er langt til alt, faktisk en hyggelig havn. Men allerede nu, ikke mange danske sejlere til gengæld rigtig mange tyske charterbåde også her.

8 September.

Så er kursen sat mod Stralsund, som er dagens mål. Igen fin vind fra rigtig retning, så storsejl og stor genua bliver sat. Godt med udkik, for vi skød god fart og skulle krydse flere storskibsruter på vejen derover. Det gik fint og med Ais´n som hjælpemiddel er det noget nemmere at få afpasset kursen og reducere i farten så det kom til at passe med at passere de ret mange store skibe bagom.

Efter vi havde passeret kysten ud for Dassers ort, blæste det op til kuling igen og vindrejning så det blev bidevind i pænt store bølger de sidste mil hen til renden som starter lige syd – vest for nordspidsen af Hittensee.

Dejligt da vi først kom i læ ved Zingst og resten af vejen i renden ind til Stralsund. ;-)

9 September.

Blev vi i Stralsund og var først en tur inde og se det nye Oceanarium, der var rigtig meget at se på. ;-) Så tog vi en sightseeings bus så vi kunne få lidt lokalhistorie med på vejen. ;-)

Siden en lækker fiske frokost, Peer fik fish og pommes og jeg fik lækre blæksprutte ringe med pommes. ;-) på en fortovsrestaurant ved et fiskeskib ved kanalbredden. De havde røget ål der, så Peer fik lige en med hjem. ;-)

Eftermiddagen blev der daset et par timer, og så lige en hyggelig byvandring inden vi købte lidt in til aftensmaden.

Knap færdig med maden fik vi hyggeligt besøg, at en sejler fra København, som havde set min statusopdatering på tursejlads gruppen på facebook, han arbejder hernede på vindmølle projektet, og ville da gerne lige hilse på os og se den berømte Mickey sejler kat. ;-)

Det blev til et par timers hyggelig sejlersnak, og med hans lokalkendskab, blev vi lidt klogere på passering af de tyske vindmøller, og at den den rende vi sejlede indaf til Stralsund, faktisk næsten er sandet til , og vi slet ikke måttet have sejlet den vej ind. Det var udsendt på den tyske efterretninger for søfarende, tror jeg nok det var. ;-( Ret heldigt at vi ikke gik på grund der så, for det havde både givet ballade og kostet os dyrt. ;-)

10 September

Sejlede vi fra Stralsund til Greifwald, vinden er nu gået i nordøstlig retning, så det blev på kryds det meste af vejen. En fin frisk tur i dejligt solskin.

Renden ind til Greifwald er ret trang og der er en bro lige efter man kommer ind til Wiik. Vi var heldige at broen gik op lige efter vi kom, så vi kunne sejle videre ad den utrolig smukke rende helt ind til Greifwald.

Vi fandt en fin plads lige ved siden af Hanse værftet, og senere på eftermiddagen gik vi en fin tur rundt i byen og nød lækker kage til eftermiddags kaffen i det fineste solskin på et, af de flere hyggelige torve der er i byen. ;-)

11 September

Der var meldt regn hen på eftermiddagen og hård vind fra øst, vi ville en tur til Lauterbach, undervejs derop opdagede vi at at syningen i den ene side af sprayhooden var gået. Så efter vi havde lagt til i marinaen, måtte Peer et smut ud for at få fat i nogle nåle så vi kunne få det syet. ;-)

Lige som vi blev næsten færdig med at få repareret sprayhooden, fik vi besøg af de tyske toldere. De ville gerne lige se vores ejerpapirer, pas og vores momskvitering, heldigvis har vi alle papirerne i orden, så det gik nu meget glat, jeg var glad for at vi kunne holde de to toldere oppe i cockpittet, og at Mickey havde lagt sig til at sove neden under, for jeg havde glemt at få hans pas med på denne tur, det lå nemlig hjemme i bilens bagagerum i hans rejsetaske. ;-) Lige som vi fik sat teltet op begyndte det at styrte ned, så i dag blev det ikke til nogen bytur. Vi ville ellers have været en tur med Rasende Roland, et damp lokomotiv, men det må blive en anden gang.

13 September

Sejlede vi op til Dornbush af renderne, og derefter blev kursen sat lige mod indsejlingen til Grønsund. Fin østlig vind så det kunne jo ikke passe bedre.

Vanen tro det første vi hørte da vi hørte Lyngby radio igen var en ny kulingvarsel.

Denne gang nr 550 af slagsen.

Det blev en hurtig tur over, selv om vi måtte rulle genuaen ind og kun sejle for fok det meste af vejen over. Vi ankom til anduvningen til indsejlingen til grønsund helt perfekt, så dejligt at navigationen også passe så nøjagtig. ;-)

Vi lagde til ved Masnedø Marinecenter, lige som vi var ved at lægge til i den kraftige vind opdagede vi en sunken båd lige bag ved os, godt vi ikke påsejlede den mens vi lagde til. Det er søndag så butikken havde lukket, måske også meget godt. Peer nød at kunne se dansk fjernsyn igen, og jeg skumlede vist lidt over dårlig netforbindelse. ;-(

14 September

Ringede til broen for at forhøre hvornår de åbnede, den flinke mand sagde at han kunne åbne inden for 5 minutter hvis vi var klar, så det var vi.

Turen i dag var ikke så lang, bare til Korsør, for vi havde inviteret vores gode venner Hanne & Jens til aftensmad. ;-)

Vi sejlede i det fineste solskin og en pæn kuling igen i dag, denne gang blev genaen og fokken bommet ud til hver side, og vi holdte igen en pæn fart. Så vi ankom i god tid.

Som altid havde vi en super hyggelig aften, Hanne & Jens er nogle super skønne mennesker at være sammen med. ;-) Men tiden forsvinder desværre alt for hurtigt i dejligt selskab. ;-)

15 September

Sejlede vi videre i østlig frisk vind til kuling, igen for genua. ;-) siden Butterfly. Vi sejlede ind og lagde til i smukke Korshavn, nåede det lige inden det begyndte at regne.

16 September.

Der gik det så et smut op til min ynglings Tunø, hvor vi lagde os til langskibs, denne gang var der rigelig med tomme pladser, ikke som i August hvor det var proppet. ;-)

Lige efter vi havde lagt til kom en ene sejler fra Ebeltoft, vi hjalp ham med fortøjningerne, og så kom vi til at smile lidt, for sidst vi var der i august, kom han også lige efter os og vi hjalp ham også , ind på plads lige bag os. ;-)

Der var igen meldt dårligt vejr og vi havde jo ikke travlt så vi blev her en dag mere.

Jeg fik så rigelig tid til at få bagt brød og gå lange ture med mit kamera i mellem regnbygerne, og fik også tid til at plyndret næsten hele grønsags vognen. ;-) samt jeg kunne huske et sted fra sidste år hvor de solgte Hokaido græskar, så de fik også lige et besøg. ;-)

18 September

Der sejlede vi det lille stykke vej over til Mårup for at komme med til efterårs træf med vores sejlervenner fra Århus kredsen. Vi var jo flere fra det sydjydske, som havde fundet derop igen i år.

Det blev lige som sidste år en rigtig hyggelig weekend, hvor vi endnu engang fik lært endnu flere langturs sejlere at kende.

Vi var ovenikøbet heldige med vejret selv om det stadig blæste ret pænt. ;-)

Så der blev gået nogle dejlige ture rundt og se på alle de fine grønsager der var på markerne. Bla i tusindevis af hokaido græskar og løg,Cool

Lørdag aften traditionen tro, det store fælles ta selvbord hvor alle har medbragt det bedste af det bedst ;-) Afslutning Søndag morgen med fælles morgencomplet. Cool

20 September

Så begynder hjemturen, så i dag blev kursen sat mod Hov for at mødes med Susan Morten og lille Tristan.

Lige som vi kom ind i havnen og skulle til at lægge til, kom vores gode sejlervenner, Mark, Kirsten og deres søde puddelhund Sally, gående hen ad broen, så efter lidt hyggesnak, blev vi enige om at de kunne komme forbi til en let frokost når de var færdig med deres gåtur. Så vi lige kunne nå at få snakket og hygget lidt.

Som altid flyver tiden afsted, alt alt for hurtigt, når man er i dejligt selskab.;-)

Susan havde lækker kage med, og dejligt at vi havde god tid til at hygge snakke inden vi skulle spise aftensmad. , Morten, Peer & Tristan var en tur omme og se på de fine færger, lige noget for Trisse at se på.

Endnu en dejlig dag selv om det igen i dag var blæsevejr. ;-)

21 September

Sejlede vi til Middelfart hvor vi lagde til inde i byhavnen, nåede lige at få fortøjet , så begyndte det at styrte ned. Så efter et besøg hos fiskemanden blev det til indendørs hygge med fjernsyn og pc resten af dagen,

22 September.

Vågnede kl 04, idet Peer var ved at lægge fra inde i havnen. Han kunne ikke sove og ville hjem nu, gad ikke mere blæst og nu også regnvejr. Så vi sejlede det sidste stykke hjem, undervejs begyndte jeg at pakke noget af tøjet, toiletsager og madvarerne, så vi kunne flytte hjem i huset. Kort tid efter vi havde lagt til på vores plads. Cool