Juni turene

Så er Peer endelig kommet hjem igen, og efter at have fået ordnet nogle ting kunne vi fredag eftermiddag endelig komme afsted igen.

Kort tid efter vi kom ud af havnen forsvandt vinden, så vi måtte tage sejlene ned og forsætte for motor,  heldigvis skulle vi kun til Dyvig her første dag. CoolDejligt at der nu er blevet uddybet i renden så vi mærkede ikke bunden denne gang. Altid smukt i Dyvig og i dag næsten total vindstille, så vi lagde os for anker,og tog den nye jolle ind til broen, vi ville spise aftens mad på badehotellet, fik som sædvanlig god mad, og vil nu sige endnu en gang tak til Hanne & Peter Skov for den fine fødselsdagsgave. Smiler stort

 

13 - Gik det videre mod Troense,for  sejl og med en god vind, ved Svendborg var vi lige inden om Føtex, for at hente lidt smørrebrød, til at tage med om til den "gamle". Vi fandt en plads i pilekrogen, mellemden nye ankerbøje og Katamaranen, hvor vi kunne smide ankeret, og selv om vinden lige med et vendte 180 grader og øgede til kuling, så holdt det bare båden uden problemer. Dejlige Deltaanker. Cool

 

14 - Gik det videre til Korsør, idet vi ville besøge vores dejlige sejler venner Hanne & Jens.

Vi havde rigelig med vind på turen over Storebælt, og loggede det sidste stykke over 9 knob.CoolVel ankommet til marinaen stod Hanne klar til at tage imod fortøjningerne. Sikke en service. Cool

Om eftermiddagen var vi et smut henne og se Overfarts museet, og få handlet lidt. Vi havde en rigtig dejlig aften sammen med Hanne, Jens samt deres døtre, svigersø og børnebørn, hvor vi hyggede og spiste grillmad sammen i sejlklubbens hyggelig sejlerstue. Stor tak til Hanne & Jens for al den dejlig mad,  man kan vist ikke ligefrem sige at vi gik sultne i seng. WaouRigtig skønt som altid, at være sammen med jer igen, og jeg  håber vi kan gøre gengæld, når I kommer til Aabenraa.Vinker

 

 

 

Nu skulle vi gerne videre mod Gøteborg, så  planen var at sejle til Odden havn; men med den vind og bølgeretning blev plan B taget i brug, så vi krydsede op til broen og sejlede over til Fyn for at komme lidt i bølgelæ, og valgt at gå ind til Kerteminde i stedet. egentlig en hyggelig havn med gode faciliteter. Smiler

 

På vej ud fra havnen, opdagede Peer at der ikke kom kølevand ud længere, det så ikke ud til at der var skidt i filteret, så efter at sejlene var sat, måtte han prøve at skifte impelleren, den så dog egentlig fin ud, selv om det er 2 år siden den sidst blev skiftet, men skiftet blev den vi havde jo 2 nye med. CoolDer kom stadig ingen vand ud, og vi kom frem til at der så måtte være et eller andet der havde stoppet vand indtaget ved ventilen, på med en luftpumpe på indløbet til filteret, og efter mange pump med luft i gennem, lykkededes det at få fri passage for søvandet igen. Cool måske en ål der har forsøgt sig at svømme ind, det har vi før prøvet for nogle år siden, der sad der en i slangen til toilet vandet, da vi fik det skilt af. ;-)

 

Vinden er stadig lige rigelig, og de store dønninger lige i mod, så vi valgt at sejle i bølgelæ op langs med først Samsø og siden Djursland helt op til lidt før Grenå, hvor efter kursen blev sat lige mod Anholt, hvor vi ankom hen på aftenen. Det var en af de rigtig kolde dage, hvor ville det være lækkert med noget soskin, heldigvis kom solen frem hen på eftermiddagen. Cool

 

17-06. Så er der afgang mod Gøteborg, vinden fra vest syd vest og efter kompas afmærkningen, hvor vi kunne sætte kursen mod Vinga, blev alle klude sat, med preventer på storsejlet, samt fokken gjort fast til samme side og Genuaen bommet ud til modsatte side med spilerstagen. Blinker Det gik fint derud af lidt tid, så kom ny Gail warning, og hurtigt derefter, måtte vi have fokken rullet ind, bommen af genuaen, også den rullet ind, for at få storsejlet taget ned og sikret, vi nåede det inden bølgerne rejsete sig alt for meget, det er ikke super sjovt at stå derude på rufet, når der er store bølger, denne gang skubbede bommen mig og jeg måtte en tur ned på rufet, slog hoften lidt, men var bare glad for jeg ikke røg udenbords der.  Vild derefter kunne vi sætte genuaen igen, og sejle videre kun for den indtil vi nåede Sverige vi loggede mellem 7 og 9 knob og vinden var på et tidspunkt oppe på 17 m/s. Vel ankommet til Sverige ville vi egentlig have lagt os ved en klippe ved Fjordholmen, men pga vejret valgte vi at gå i havn på Donsø, en stor beskyttet havn hvor vi kunne ligge med siden til, ved en flydebro, efter lige at have forklaret et tysk par der havde lagt til 10 minutter før os, at hvis de nu lige trak deres båd lidt frem, i stedet for at parkere den midt på broen, så der hverken kunne ligge en  båd foran eller bagved, så lykkededes det os også at få en plads. Smiler Kunne se at på broen ved siden af hvor en anden tysk båd lige havde lagt til, var  paceret på samme måde, så nu gik ordet "Tyskerparkering" virkelig op for mig, hvad det indebær.{#smileys123.tonqueout}Må nok indrømme at det til dato, nok har været den mest kolde og våde sejltur, vi har oplevet i mange år.Vild

Havneprisen her på øen er fornuftig her 200 skr pr døgn, tættere på gøtborgpejer de at vil have omkring 400 skr for vores båd. TristDer er fine færge forbindelser ind til fastlandet og derfra mulighed med tog ind til Gøteborg.Cool

 

Hen på formiddagen prøvede vi at sejle ud til Fjordholmen, men ikke nemt at kmme ind og få fat i land der i den kraftige blæst og med store sten tæt på så vi sejlede videre til Stora Lyngskær, der var det så heller ikke muligt a finde læ for blæsten.

Vi valgte så at sejle ud til Fotø, et gammelt fiskerleje hvor der er en fin lille beskyttet havn med langskibs gæste brygge. De har faktisk lige fået udvidet gæstebryggen med endnu en langskibs kaj overfor, den blev færdig til ibrugtagning netop nogle timer efter vi ankom. Cool

I det det stadig blæser lidt for rigeligt til at sejle ud og finde en ny naturhavn, valgte vi at blive en dag mere her , hvor der er gode badeforhold, vand og strøm på broen, og det til en den nette sum af 175 Skr.{#smileys123.tonqueout}

I dag er det også Svenskernes midsommerfest, vi fik at vide de normalt har den store fest på broerne den dag, og havnen fyldt totalt op; men i år nok pga vejret kom der ikke ret mange sejlere og da det var så koldt valgte de at fejre det indendørs på cafeen i stedet. Så meget rolig aften er.Cool

Endelig solskin og stille vejr, så vi sejlede ud i skærgården til Halleskær og Klætten for at finde en beskyttet plads ved en af fortøjnings boltene.Cool

Vi valgte atsejle turen derud uden om alle skærene så vi kom ind imellem øerne fra vestsiden. Cool Hurtigt fandt vi en fin plads med 6 meters dybde helt ind til klippen på Halleskær med rimelig beskyttese mod dønninger fra havet. Dagen blev brugt med at gå flere ture rundt på klipperne for at nyde den flotte udsigt, samt at få solbadet lidt. CoolDe fleste Svensker i deres day cruiser lægger vist til på Klætten lige overfor, de hyggede sig med madkurv på klipperne og hen på eftermiddagen var der mange modige unge der fik sig en lille kold dukkert, det gik ikke ligefrem stille for sig.Vild Ikke mange overnattende herude for natten, mest lidt sejlbåde og et par enkelte store motorbåde.Cool En fin beskyttet pads og især her hvor vi ligger og ikke behøver at have anker ude; men havde der været fuld af sejlere ville vi lige som dem, så have smidt hæk ankeret og gået med stævnen frem til klippen og fæstet linen til en af øjeboltene.CoolDejligt sted at ligge hvis der ikke lige står en kraftig vestenvind ind der. Cool

 

 

 

Så oprandt dagen hvor Volvo Ocean Race bådene kommer ind til Göteborg.

Så efter at have fulgt aktiviteterne på VHF radion gjorde vi klar i god tid til at sejle ud til det sted hvor vi havde valgt at tage imod dem.. Et virkelig imponerende syn at se dem komme ind efter så mange måneders kapsejlads, og så alligevel så tæt efter hinanden.

Første båd Team Alvemedica, anden båd Team Brunel, tredie Team Dong Feng, fjerde Team Mapfree, femte Team Abu Dhabi, sjette Team Vestas og

sidste båd de kvindelige deltager i Team SCA.Cool Vi fulgte team SCA ind til Göteborg, dejligt at se en sådan en modtagelse og opbakning af den svensk sponsorerede båd. Cool

 

Bagefter sejlede vi til Donsø  igen for at overnatte, og næste dag tog vi så færge og toget ind til Gøteborg for at komme over og se lidt af festlighederne omkring ankomsten af VOR bådene. Cool

 

 

Vejrudsigten sagde at hvis vi ville tilbage til Danmark uden alt for dårligt vejr, så måtte vi sejle fra Donsø senest hen på eftermiddagen, for endnu et kraftigt lalvtryk vil passere over Danmark.

Ved 17 tiden, var vi klar til at sætte kursen over til Vesterø havn på Læsø, hvor vi ankom sidst på aftenen. Fin tur med frisk vind og enkelte steder kunne vi se Sankt Hans bålene blev tændt inde på land ;-)

Næste dag blev vi på Læsø, der stod en ret pæn kuling ind fra vest, så udmærket at kunne tage en slap af dag med eneste vigtige ting var at besøge fiskebutikken og bagefter hygge sig med dejlige jumfruhummerhaler og kold hvidvin til aftensmad. ;-) vi fik også lige tid til at skifte gear olie. Cool

 

 

 

Trådene i vores lynlåse i cockpitteltet er med tiden blevet møre og blæsten på Læsø fik den ene til at revne helt op i den ene side. Vi fandt en sejlmager i Sæby, så nu satte vi kursen over til Sæby, det blæser stadig omkring kuling og retningen kom lige fra Sæby af, så det blev noget af en krydse tur for at komme derover. 3 af teak plankerne på bovplatformen røg, pga den hårde sø vi sejlede i. Trist

Næste dag havde vi så aftale med sejlmageren om eftermiddagen, det tog ham en go time at gå alle lynlåse over med sin symaskine, og oven i købet leverede han den ned tll os, fin service.

Vi ville så videre sydpå, og som sædvanlig når det nu har blæst så meget i mod os i flere dage og så endelig at den skulle passe, så dør vinden. Ha ha Vi nåede ned til ud for Karleby, hvor vi lagde os for anker for at få sovet lidt, der var det blevet tåget og med lidt små regn.

Videre tidligt næste dag med lidt vind ind i mellem og solskin, vi sejlede øst om Hjel og Samsø og nåede sidst på dagen ned til Kalundborg fjor, hvor vi lagde os for anker i havblik, i den nordige side godt inde, for der var meldt nyt blæsevejr denne gang fra nordvest.

En time efter vi var gået til køjs, fik vi noget af en opvågning ved en flyvetur i køjen, det var blæst op, og vinden var allerede oppe på 15 ms, der stod store bølger ind fra sydvest, var glad for vores dejlige delta anker holdt os, men det var så uroligt, at vi måtte tage det op og sejle i nattens mulm og mørke ind til Kalundborg, hvor vi fandt en meget urolig plads for resten af natten. Cool

Videre tidligt næste morgen, der var meldt næsten ingen vind, men vi måtte krydse hele vejen ned ti storebæltsbroen i en god bidevind.

I Korsør skulle vi lige hente vores gamle jolle, for ham der ville købe den, ville så ikke alligevel ikke, idet han havde fået et klip i kørekortet da han var på vej for at hente den. så den på slæb igen ogvidere nu for motor syd vestpå  ned til lige syd for Lundeborg, hvor vi lagde os for anker om natten. Cool

 

Tidlig op og efter morgenmaden blev kursen sat mod det sydfynske for at komme den vej hjem til Aabenraa, hvor vi ankom hen på eftermiddagen.

Efter at have lagt jollen af, fået tanket, tjekket post og provianteret, sejlede vi ud til dejlige Åbæk for at overnatte, der var fri ved begge bøjer så vi testede lige den ene af dem.Cool

 

 

 

Dejligt at vågne op til solskin og fuglesang og for en gang skyld var det mulig at spise morgenmad oppe i cockpittet inden turen gik videre for sejl mod Fænø, hvor vi ankom først på eftermiddagen.

Den ene turbøje var revet løs og drevet ind til land, den anden var optaget, så vi lagde anker som vi ellers plejer, dog måtte vi efter det 3 gange før vi fik godt bid i bunden, der er steder der hvor der er mange sten, eller  hård bund hvor ankeret har svært ved at bide, og når der så samtige er godt med strøm som ogsåvender er detvist godt at være helt sikkerpå at det holder.

Når vi lægger os for anker er det for det meste på 5-6 meters dybde, vi lægger for det meste 20 m kæde ud, og bakker altid ankeret fast. Cool Dejlig varm eftermiddag, kunne nydes med solbad for en gang skyld. Cool 

Morgenmad mens vi sejlede for motor og storsejl i havblik mod Lillebæltsbroen, efter tragten kunne vi få sejlene genuaen ud og sejle restn af vejen til Juelsminde for sejl. Vi lagde os for bøje, men vinden tog godt til og stod lige ind i bugten så ved kaffetid sejlede vi videre til bugten lige før havnen på Hjarnø, hvor vi lagde os for anker, det blæser stadig pænt men vi lå fint i bølgelæ.Vinker

 

God blæst, så vi kom hurtigt ind til Horsens. Hvor vi havde aftalt besøg af Susan, Morten og lille Trisse til aftensmad. Det blæste mere end kuling, så vi valgt at blive liggende på pladsen i stedet for at sejle er tur ud på fjorden med dem. Efter aftensmaden fik Trisse redningsvest på for første gang, og en lille tur i jollen: Han så ud som om han vist godt kunne lide det.Waou Altin får en ende, så næste morgen måtte vi hellere sætte kursen sydover igen. Næsten ingen vind så igen for motor og storsejl, på ais en kunne vi se at vores gode venner Ursula & Uve med S/Y ESTE var på vej mod Dyvig, så vi besluttede at sejle dertil for også for at hilse på dem,at være sammen med et par dage. De havde deres datter Ina med, og vi fik alle en super hyggelig aften sammen der.  Næste dag ville de til Kalvø, så vi fik en hyggelig kapsejlads derom for næsten ingen vind. Traditionen tro, så slog Cherie dem på bedste vis. Vi lagde os for anker ude hvor vi plejer at ligge, og de gik i havn. Vi sejlede ind og hyggede os med dem til sen aften, lige godt rødvin til Uwe og Peer, så kunne Ursula, Ina og jeg nyde en dejlig kold Champagne. Waou

Søndag morgen efter morgenkaffen, gik det hjemad, igen med en lille kap sejlads med Este, helt ind til Skarrev, hvor vi kunne se det trak hurtigt op til torden vejr. Så ned med sejlene og bare ind til havne og ind på vores plads. Vi nåede lige at få teltet op inden himlen åbnede sine sluser. ;-)

 

 

 

 

 

Mariager fjord