05-02-2012.

I dag var det nødvendig at komme videre, så planen var at køre direkte til Flensborg, for at nå hjem inden Peer igen skal på arbejde.
Gps´en anviste os at køre mod Saarbrücken, så lige på betalingsvejen et lille smut, ( 4 eur), så denne gang, kom vi faktisk igennem Frankrig for kun 8 eur i alt i vejskat.; men det er mange rundkørsler i Frankrig, og vejene er ikke altid i særlig god stand;; men det kan godt lade sig gøre.
Op gennem Tyskland gik det jo hurtigt ad autobanen, så vi var allerede tilbage i Flensborg ved 20 tiden.
12 timer, med flere pauser undervejs, så det er helt ok.

Undervejs, især efter det er blevet koldt, har vi været rigtig glad for vores isolerende måtte til at lægge uden på forruden om natten, den hjalp meget med at holde en fornuftig varme inden i bilen om natten.
Desuden har det været en god investering at få sat vinterdæk på, nu er der ikke nær så meget dækstøj længere, iforhold til de dæk der var på, da vi købte camperen.

03-02-2012.

Fra den dejlige rolige stellplads, gik det så videre ad små veje mod Besancon, og videre op til E 23, som vi kunne følge næsten til Nancy, før vi satte kursen over mod Struth i Elsas,  vi ville besøge min grankusine Marlyne og hendes mand Roger et par dage, hvor vi ankom hen på eftermiddagen.

Rigtig dejligt med et gensyn, med hele den franske gren af vores famile, det nød vi rigtig meget, så selv om der er gået 23 år siden vi sidst var nede og besøge dem, så gik det ikke længe, før at det føltes, som det kun var få år siden vi sidst havde set hinanden.
Begge nætter mens vi var i Struth frøs det ned til -15 grader.

02-02-2012.

Vi vil prøve at køre op gennem frankrig ad de veje som ikke koster en halv bondegård. Så denne dag gik det først mod Carcassonne og så videre over mod motorvejen mod Clermont- Ferrand, et lille stykke nord for Millau for denne strækning er jo gratis.
Lidt før Clermont- Ferrand gik det over mod Lyon og det sidste stykke tog vi betalingsvejen ( 4 eur), til lidt før Louhans, vi ville overnatte på en fin stellplads som ligger helt nede ved Girone floden.
Igen, ingen steder at betale, så også der var gratis.
Kold nat  - 7

01-02-2012.

Så kom dagen, hvor vi så småt skulle til at forlade det dejlige lune Spanien, for at komme hjem til det kolde Danmark igen
Så kursen blev sat, så fra lidt før Taragona kørte vi ind på  C 14 som vi fulgte helt op til Andorra, for denne gang ville vi prøve at køre over Pyrenæerne på de mindre  bjergveje, som jo ofte er mere naturskønne.Denne var det i hvertfald.
Oppe i Andorra var det slut med sommer og sol, for der sneede det, og temperaturen faldt brat.
Vi kørte videre igennem Andorra og ad små snoede serpentinerveje videre ned fra Andorra, til Frankrig.
Vi ville overnatte på en fin kommunal stellplads i en by ved navn Fanjeaux, ikke så langt fra Carcassonne.
Selve byen er bygget helt oppe på en lille bakketop, men kirken øverst, og der var en rigtig flot udsigt fra stellpladsen, som ovenikøbet også var gratis om vinteren.
Det frøs 4 grader om natten.

31-01-2012

Idag ville vi ind og se Oceanis akvariet i Valencia.
Det er et af de største akvarier i europa, med både isbjørne, hajer, havfugle, søløver og 2 gange om dagen er der et meget, meget flot delfin show.
Efter at have brugt godt 4 timer med at se på dyr, og nyde de usædvanlige flotte bygninger, gik det videre mod Sant Charles de lá Rapita hvor vi ville overnatte hos Spätzle Fritz en camperplads.
Pris for en nat 7 eur, det koster lidt for strøm og el, mulighed for at købe god internet adgang til rimelig pris.
Hvis man spiser i restauranten, koster det ikke at holde der.

30-01-2012

Inden Susan & Morten skulle tilbage til Danmark, kunne vi lige nå at se den gamle fæstnings borg i Alicante, samt høre lidt om byens historie, derefter nød vi en dejlig frokost på en strand lige syd for byen, hvor vi kunne parkere bilen helt nede ved vandkanten.
Da Susan & Morten var taget afsted, kørte vi op til Valencia igen og fandt en fin pakeringsplads ved El Saler, hvor vi overnattede ganske gratis.

29-01-2012

Søndag formiddag var vi til et middel alder marked i en lille bjergby Bennissa, der var rigtig mange forskellige boder med pølser, skinker, oste, krydderier og meget meget mere.
Virkelig et besøg værd, det gjorde jo heller ikke noget, at solen skinnede fra en næste skyfri himmel igen.
Eftermiddagen gik med en køretur op til Valencia forbi de mange tusinde appelsinplantager, og nu er mandeltræerne også begyndt at blomstre så rigtig flotte farver i landskabet.
I Valencia gik Susan, Morten & Peer en lang tur rundt i byen, mens katten og jeg lige fik en lille lur.

28-01-2012.

Så har vi besøg hjemmefra, det blev fejret med en udflugt til en lille by ved navn Gaudalest.
Den er ret usædvanlig, idet ingen biler kan komme ind i byen, for den er bygget på en klippetop og for at komme til byen er man nød til at gå derop igennem en tunnel.
Første tur derop om formiddagen mislykkedes, for da vi kom derop stod regnen ned i stænger, og udsigten = nul, så vi kørte ned igen og fik handlet lidt i carrefour.
Bagefter kørte vi til Altea og gik op og så gammelbyen, som jo er både smuk og hyggelig.
Da det endelig klarede op igen, kørte vi endnu engang op til Gaudalest og denne gang kunne vi nyde den smukke udsigt inden det blev mørkt.

27-01-2012.

Idag, har vi så kørt lidt rundt i omegnen af Altea, for at finde nogle flotte steder, som vi så kan vise Susan & Morten, imens de er hernede.
Lige nu er vi på en lille stellplads på N332 lige før Campello, restaurante OVNI, den ejes af en tysker, man kan holde her 3 dage gratis, derefter 5 eur dgl, man kan få brusebad, strøm og låne en vaskemaskine. desuden gratis weefi.
Vi har så lige været inde i restauranten og spist et ret solidt aftensmåltid, og sidder nu og benytter os af endelig at have lidt netadgang igen.imens vi venter på at hente de unge i lufthavnen.

26-01-2012

Fra La manga kørte vi først op til Murcia, for at Peer lige kunne komme ind og lede efter nogle ledninger i Leroy Merlin, og bagefter gik det mod videre mod Alicante, den tur var egentlig lige så meget for af få set af den del af landet også, faktisk meget frodigt landbrugs jord indtil Murcia, fra Murcia og mod Alicante lignede det mest en stor udtørret ørken.
Fra Alicante kørte vi igen op ad N 332 helt op til Altea, hvor vi ville ind på den Campingplads, hvor vi før har været; men nej det kunne vi ikke i år, for alt var besat, så kørte vi til en campingplads i Alfir del pi; men også her var alt booket op.
Til sidst fandt vi en i Campello, hvor vi kunne leje en hytte fra i morgen, til nu hvor vi får besøg hjemmefra; men der var heller ikke plads til vores camper der; men der er flere steder hvor vi kan parkere gratis i byen, så det går jo også.

25-01-2012.

Fra Calnegra gik det op til Mar Menor, vi fulgte N 332, hele vejen til efter Cartagena.
Vi kørte lige forbi Cabo de Palos, samt fik handlet lidt ind, inden vi forsatte helt ud for enden af landtangen, til et sted, hvor mange andre campere også parkerer.
Der sad vi så ude og nød solen resten af eftermiddagen, og Mickey nød at kunne gå frit omkring uden for bilen.

Vi var 5 campere, der holdt der denne nat, dejligt roligt sted og ganske gratis.

24-01-2012.

Fra Cabo De Gata, kørte vi det meste af vejen på N 341, som går helt ude ved kysten, en meget flot tur.
 Omkring Garucha fandt vi en rigtig flot strand, hvor der holdt rigtig mange campere rundt omkring, der kørte vi ind, og parkerede helt ned ved vandkanten og sad og nød solen et par timer, inden vi kørte til Calnegra, hvor vi overnattede på en stellplads, som ejes af et tysk par.
Vi betalte 6 eur, samt 2 eur for wifi i baren, det var dog umuligt at komme på nettet der.

23-01-2012.

Idag kørte vi op til Granada, vi fandt en meget flot naturskøn vej derop.
I Granada var vi inde og se hele Alhambra, det blev til 2½ times gåtur.
Mange meget flotte velbevarede bygninger, og flotte haveanlæg med rindende vand.
Virkelig imponerende, når man tænker på hvor mange år siden det blev bygget, de var meget dygtige de der mauer.

Senere kørte vi ad autoviaen bag om den sneklædte Sierre Nivada bjergkæde og ned til Almeria for at handle lidt i Carrefour.Derefter kørte vi her til Cabo de Gato, hvor vi også overnattede en nat sidste år.
Så nu har vi faktisk kørt hele vejen rundt om den Iberiskehalvø.

22-01-2012.

Efter et par dage med at køre langs Costa del sol, og solbade lidt ved en fin camperplads lige uden for Torremolinos, kørte vi ind til Malaga meget tidligt.
Vi kørte først en lille byrundtur med en hestevogn ca 45 minutter, derefter var vi inde og se Alcazaba, gammel borg bygget af Mauerne.
Hvorefter vi kørte til Nerja, hvor vi overnattede på en lille campingplads.

20-01-2012

Nu er vi nået til en campingplads mellem Estepona og Marbella.
I formiddag var vi igen et smut ovre i Gibraltar, for at se forsvarsværket med de mange tunnellerne som under 2 verden krig husede omkring 5.000 soldater, der var en ret interressant guidet tur vi var på.
En del af tunnellerne benyttes den dag i dag, til at træne soldater til krigen i Afganistan.
 www.rockandfortress.com

Derefter kørte vi til Estepona, hvor vi fandt en lun plads lige som mange andre campere, lige bag ved marinaens parkeringsplads, var der et udmærket områdeat parkere.
Vi sad rigtig ude på vores havestole og nød solen nogle timer, og Mickey kunne gå lidt rundt og udforske græsset, inden vi kørte ind til carrefour for at handle lidt.
Bagefter gik det til park tropical hvor vi er nu.

19-01-2012

Vi nåede til La Linea i går aftes og fandt en parkeringsplads hvor der vel var omkring 30 andre autocampere parkeret.
I dag var vi ovre i Gibraltar det meste af dagen på gå ben.
Blandt andet var vi med en svævebane op til toppen af klippen, for at se de berømte aber.

Da vi så fandt ud af at vi kunne få katten med ind i Gibraltar, kørte vi her over sidst på dagen og er nu parkeret på en stor p plads ved en badestrand.

Regner med at blive her imorgen også.
Må nok indrømme, at det hen på aftenen, blev lidt utrygt at sove på den p plads, så ved 23 tiden stod vi op igen, og kørte over til pladsen i La Linea igen og sov videre der.

17-01-2012.

I dag gik det videre ved 8,30 da ham portugiser manden endelig kom op og fik åbnet porten.
Vi ville ned til Serra de Monchique, da vi fandt ud af at motorvejs vejafgiften i Portugal også er ret hamper, har vi kørt det meste af vejen på hovedveje ned til Sao Marcos da Serra, derefter gik de sidste ca 40 km ad en listig serpentinervej op og ned, ind i et rigtig natur skønt område, til en ny camperplads, beligende rigtig flot, højt oppe i bjergene, langt fra alt, imponerende her er internet, det første på hele denne tur.
Her fra vinduet er der en flot udsigt lige ned i en dyb slugt med pinje og eucalyptus træer.

I morgen går det videre mod Gibaltar, ved ikke hvornår vi får net igen.

16-01-2012.

Kørte tidligt afsted, tilbage til N 222, som vi vil ville følge ned gennem en del af Duoro dalen, for at nyde den flotte udsigt. desværre mange skyer, så vi så ikke rigtig så ret meget af landskabet oppe i højderne.
Men en rigtig flot tur langs floden blev det til, der var der også solskin.
Da vi nåede til Peso da Regva kørte vi op på E 801 for at køre ud til Aveiro.
Efter lidt søgen fandt vi camperpladsen Praia da Vaguira, som ligger næsten helt ude ved vandet, lige bag store klitter.
Vi gik en eftermiddags tur ned på stranden og sad bare og nød solen og de store atlanterhavs dønninger, som rullede ind.
Havet larmer meget om natten.
Prisen var 7½ eur pr dag.
Pladsen er låst om natten, porten åbnes ved 8 tiden Portugisisk tid
Stadig nattefrost om natten.

15-01-2012

Vi kørte fra pladsen efter at have fået tømt tanken og fyldt vand på i dejligt solskin.
Hen på formiddagen nåede vi til Burgos, hvor vi ville ind og se den flotte Katedral.
Da vi kom tilbage til bilen, begyndte det at øse ned, så resten af turen ned til Portugal var lidt grå.
Efter grænsen blev passeret ved Vilar formoses, gik det til efter Guarda,hvor vi kom afkørslen til 802, som vi kørte ad indtil N 222, som vi skulle 5 km udad, for at komme til Freixos de Numao.
En stor fin stellplads, med strøm,og alm faciliteter.
Vi var der helt selv, så god plads.
Fandt ingen folk, så det blev gratis igen.

14-01-2012.

Camperpladsen ved Soubise var rigtig fin, liggende helt ned til vandet og meget rolig.
Vi fandt ikke betalingsstanderen, så derfor gratis.
Efter morgenmaden kørte vi ned til Mimizan Plage for at nyde frokosten der på en p plads med fin, fin havudsigt.
Derefter gik det videre mod Bayonne hvor vi kørte lidt på betalings vejen gennem det flotteste alpelandskab gennem den vestlige del af Pyrenærerne.
I San Sebastian overnattede vi på en fin stellplads midt inde i byen.
Pris 3,05 eur for op til 48 timer. Rolig plads, med tank tømmemulighed og vand.
Vi gik en dejlig eftermiddagstur ind igennem byen og ud til stranden, hvor vi nød den flotte udsigt.

13-01-2012.

Vi kørte afsted i solskin, frostvejr og vindstille.
Dagens tur gik til Armiens- Rouen-Tours og ned til Soubise.
Vi prøvede at køre det meste af vejen på hovedveje, idet vejskat i Frankrig er ret dyr.
frokosten blev nydt på en p plads ved Seinefloden lidt uden for Rouen.
Ved Tours kørte vi lidt på Bt motorvejen, det løb op i ca 30 eur ned til Rochefort.

12-01-2012.

Vi var lige et smut henne og få 4 vinterdæk monteret, derefter kørte vi afsted i et rigtigt kedeligt vejr, regn og kraftig blæst.
Vi overnattede på en rasteplads lige efter Mons i Belgien på A7. Pladsen udmærket, dog megen støj fra trafikken.

10-01-2012.

Hvis alt går som planlagt, (læs hvis Peer kommer hjem til tiden) så kører vi igen et lille smut ned til Spanien her på torsdag.
Vi skal lige inden om et dækcenter og have monteret 4 vinterdæk på camperen, og derefter kan det vist ikke gå hurtigt nok, med at komme ned i varmen igen.