16-07-2012

I dag gik det videre til Verdon, hvor vi var inde og se Citadellet og lidt af maginot-linien, inden det gik videre mod mosel, hvor vi overnattede på en fin stor stellplads i Enkirsh, vi fik plads lige ned mod floden, så vi kunne se alle de store flodpramme og krydstogtskibe sejle op ad floden.

Tømmemulighed og det kostede kun 6 eur at overnatte der.

Sidst på eftermiddagen gik vi lidt rundt i den lille hyggelige by, og var også så heldig at finde en lille mini købmands butik, hvor de havde kartoffelsalat, noget jeg havde savnet i mange dage, for det kender de vist ikke i frankrig.

Næste dag gik det direkte op til Flensborg, og sent samme aften, var vi igen ombord på Cherie og næsten klar for at sejle et lille smut til det sydfynske.Smiler stort

15-07-2012

Vi kørte ud til Treburenhavn, for at se en rigtig tidevandshavn, måske kan vi gå derind med Cherie; men så skal vi vist være helt sikker på tidevandet. Det så noget spændende ud, den indsejling og port.Vild

Bagefter gik det mod først Troys for at komme syd om Paris, derefter mod Verdun, vi kørte indtil vi ikke gad længere, det blev Griffaurmont-Chambert på en fin gratis stellplads, ovenikøbet med tømmeplads, lige  bag turistkontoret ved Lac du Der, en smuk, kunstig anlagt indsø som er inddæmmet, der er både marina og badestrande.

14-07-2012

Næste dag ville vi så tage tram banen ned til havnen; men selv om vi var langt fra havnen, så var sporvognen allerede helt proppet fra de første stoppesteder længere ude, så vi og rigtig mange andre opgav, og gik så vejen ned til havnen igen, det går svagt ned ad bakke hele vejen så det går jo nok.

Igen i dag var der masser at se på, især i den store del af havnen, som vi ikke fik set i går.

Frokosten blev rigtig fransk nemlig Mules frites, man  er vel nødt til at smage de lokale specialiteter, de smagte ihvertfald super godt især blåmuslingerne, pomfritesne er jo ikke ligefrem det sundeste vi kan få.

Heldigvis var vejret meget bedre hele dagen end dagen før.

Hen på eftermiddagen, var det næsten umuligt at bevæge sig rundt for mennesker, så efter at vi havde fået en gang norsk kaffe og pandekage i den norske hytteby, valgt vi at tage tilbage til camperen, denne gang med sporvognen, for stadig var der vild trængsel ned mod havnen, men væk fra havnen, var det da til at få en ståplads.Smiler stort

Begge dage fik vi gået mere end 20000 skridt sagde min skridtæller.

Gad vide hvor mange besøgende der var der, bare de 2 dage vi var der.

Vi kørte op mod kysten hvor vi fandt en lille campingplads nær byen Rofcoff.

13-07-2012

Les Tonnerres de Brest, kæmpe havnefest som strækker sig over 7,5 km havnekaj.

Der var mødt rigtigt mange flotte sejlskibe op, fra mange forskellige lande, desuden var der lavet mange forskellige minibyer fra de forskellige lande, hvor der blev vist alt muligt fra forskelligt håndarbejde,shåndværk og salgsboder med det lands specialiteter.

Stellpladsen ligger lidt ca 5 km fra havnen, og vi gik derned og  hen på eftermiddagen var vi godt trætte i benene og mættet med indtryk, så vi gik hen til den nye tram Bi bus ( sporvogn), og kørte med den ud til Strasbourgpladsen.

Det er en super fin måde, at få folk transporteret igennem byen på, kan bedre forstå nu, hvorfor der var så meget grave/ vejarbejde i midtbyen, da vi var i Brest for et par år siden med båden.

Resten af dagen, gik med en smuttur ud til Carrefour for at få handlet ind til hjemturen, idet de fleste butikker var lukket om fredagen pga Bastilledagen.

Så ved midnats tid blev vi vækket af kæmpe fyrværkeri, og skibstuden, det lød som der var en vældig fest igang i hele byen, hvilket der jo også var, franskmænd plejer jo at fejre  Basstilledagen, det har vi jo oplevet flere gange før.

12-07- 2012

Brest.

Efter at have kørt det sidste stykke i regnvejr, var det dejligt endelig at nå til Brest, hvor de havde lavet en stor stellplads for campere, ved et stort sportsanlæg. tæt på Strasbourg rundkørslen.

Så efter vi havde brugt flere timer med at køre rundt for at finde et sted, hvor vi kunne få tømt tanken og få hældt frisk vand på tanken, kunne vi få os godt parkeret på pladsen der.

Vi fandt tømmestationen lige over for oceanopolis, godt gemt bag høje hække lige ved siden af marinaen.Chokeret, Tja der har vi gået mange gange forbi, mens vi lå med Cherie der, uden at have lagt mærke til den.

11-07- 2012

Efter at have overnattet i Hourtin på en meget dyr campingplads,  ja selv katten skulle vi faktisk også betale 5 eur for, Vred bare for at kunne få internetadgang, idet Peeer havde nogle ting han skulle have ordnet.

Byen ligger ved Frankrigs største ferskvandssø, og er et udpræget feriested, deraf nok prisen.

næste morgen, kørte vi nordpå ad en landtange op til et færgeleje, hvor vi så tog færgen over til Royan. derefter gik det videre nordpå op til Ille de Noirmoutier, til L´Herbaudiere, hvor vi fandt en rigtig fin stellplads lige ud til havet.

Vi gik en aftentur om til den rigtig hyggelige havnefront, med mange spisesteder, det er så der, hvor vi fik den bedste pizza calzione vi nogensinde har smagt. mums den var bare så god.Smiler stort

10-07-2012

Nu var vi jo igen tæt på Chateau de Caix, og denne gang fandt vi også en vej som var bred nok til at vi kunne køre helt derhen.

Det ligger med et flot bjergrigt terræn bagved, og tæt ved floden, samt med meget velholdte vinmarker rundt om .

Chateauet ligger lidt tilbagetrukket og godt gemt bag store træer.

Vi var et smut inde i butikken for at handle lidt, som vi lige kunne bruge.Vinker

De kongelige var der ikke den dag, for de var jo for at besøge os i Aabenraa netop samme dag.Cool

Langt ned ved siden af kørebanen. :-(

09-07-2012

Nu har vi vist fået sol og strand nok, så kursen blev sat ind mod midt frankrig igen.

I nærheden af Millau kørte vi fra motorvejen og ud på de helt små veje for at komme om til Aven Arman hvor der er en rigtig flot drypstenshule, hulen er så stor at notre dame i Paris kan stå inden i den.

Vi kørte det første stykke ned med et lille tog og dernæst får alle en rundtur i hele grotten af en guid, desværre kunne han kun fransk, og det kan vi så ikke.Cool

Men hulen er helt utrolig smuk, dog svær at fotografere, idet vi ikke måtte bruge blitz.

om aftenen kørte vi ind på en campingplads med svømmepøl, for det blev endnu en rigtig varm og solrig dag.

8-07-2012

Tilbage til Narbonne Plage, vi kørte helt ude ved kysten, så mange fine stellpladser; men mange af dem var helt optaget.

Ellers en rigtig fin køretur i flot solskin og omkring 30 graders varme.

Tilbage i Narbonne Plage, nød vi det dejlige middelhav og fik badet lidt igen.

07-07-2012

Dagen gik med en fin køretur langs kysten ned til  Platja d´aro,hvor vi egentlig ville overnatte på stellpladsen; men de havde skruet prisen op til 45 eur pr 24 timer, manden sad i sit bur, hele pladsen var tom, og på de frie parkeringspladser uden for, langs med vejen, holdt der vel omkring 50 - 60 campere. Der gad vi så ikke lige holde, så vi kørte tilbage af motorvejen op til Frankrig igen og fandt en fin indhegnet stellplads ved siden af lystbådehavnen i Saint Cryprien.

Toro piscine.

06-07-2012

Flot morgentur gennem Loire dalen, langs med floden, senere kørte vi ind på betalingsmotorvejen, med retning mod Clermont ferrant, for at komme lidt hurtigere ned mod kysten.

Efter Millau begyndt skyerne at forsvinde, og da vi nåede til en fin stellplads ved Narbonne Plage, (der var kun lige en kli,t der skilte os fra at ligge helt ud til stranden) var der blevet helt skyfrit og temperaturen omkring 30 grader.

Så det tog ikke længe med at få badetøjet på, og en tur ud i det dejlige middelhav.Smiler stort

Om aftenen var vi inde og se en slags tyre cirkus. Toro Piscine

Hvor tyren/ tyrene jagtede nogle modige unge mænd, som skulle hente div ting inde i rotonden og bagefter nå så højt op på stilladset, så tyren ikke kunne flænse dem med sine horn. Smiler stort

11-07-2012

Vi er nu nået til Hourtin på vej mod Brest. Internet er næsten umuligt at få fat i, og når vi endelig får net, er forbindelsen  meget elendigt, så jeg skriver ind senere, hvad vi har oplevet indtil nu om Normandiet, Frankrigs badestrande, grottebesøg samt et besøg på Chateau de cayx , samt får sat billeder ind.

05-07-2012

Hen på eftermiddagen, da vi kom tilbage til stellpladsen skulle vi tage afsked med Claus, Ann, Peter & Sanne. Alting får jo en ende, Tristogså særdeles hyggelige dage, for de skulle videre mod syd til den vestlige del af pyrenæerne, og vi ville krydse tværs over til den sydøstlige del af Frankrig, for nu ville vi ned og bade.Smiler

Derefter kørte vi over mod Angers og fandt vejen langs Loiredalen som vi fulgt et stykke indtil vi kom til en superfin kommunal stellplads.

Aire de stationnement campingcar. Rue Beauregard 49094 Ved Chënehutte-trevers-cunalt. En super flot rolig plads med græs og høje træer, udsigt til floden lidt derfra, den er gratis, vand & strøm kan fåes med poletter.

Vi sad og nød eftermiddagsvarmen og katten fik lov at gå lidt selv rundt om bilen i det høje græs.

Lige som vi gik ind for at få lavet lidt aftensmad, kom katten ind med en mega fed mus (gravid?) i munden, og slap den løs inde i bilen, Vildkattens første mus, så han vidste vist ikke, hvordan den skulle tilberedes.Chokeret

Shit, musen fandt en lille åbning under badeværelses døren, og væk var den ind under gulvet i badeværelset, hvorfra den havde en superfin adgang ind under alle skabe i hele bilen, desværre.

Da vi havde fået spist, måtte vi så til at skille hele bilen af, for at få den fede mus jaget ud igen, inden den havde barslet med en masse unger.

Efter flere timers musejagt, så det ud til at musen frivilligt havde forladt bilen igen, ad et hul ude bagved toilettet, hvor ledningerne til nummerpladen går ud.Usikker

Må nok sige, at det ikke er kedeligt at have kat med.Cool

Peter & Sanne foran Mont st Miguel.

05-07-2012

Idag vil vi ud til kloster øen Mont saint Michel. så efter en god gang fælles morgenmad, blev cyklerne fundet frem, så vi kunne cykle de små 5 km derud .

Der er lavet meget om derude, idet de er ved at føre det tilbage til en ø, hvor man så kun kan komme ud med en shottlebus, som så  er gratis, ihvertfald lige for tiden. Alle parkeringspladserne og den fine stellplads lige inden dæmningen er fjernet og snart er der kun en svævende bro derover til øen.

En flot og dejlig lille ø er det dog, med små stejle gader og et kæmpe kloster, som vi denne gang var inde og se.

Frokosten ville vi jo så nyde deroppe på en lille restaurant, fik os alle sat fint hen ved et bord på terrassen, fik udleveret spisekort; men så skete der bare absolut ingen ting mere. Personalet havde god til til at snakke med andre kunder, men da vi efter ca en ½ time stadig ikke var blevet betjent, så gik vi godtnok hen til en anden restaurant for at få noget at spise, så langsom betjening gad vi godt nok ikke finde os i.Trist

Mindesmærket for de 800 danske søfolk, der deltog i invasionen juni 1944.

04-07-2012

Hyggelig fælles morgenmad, en lille gåtur om og se invasions stranden sammen med Claus, Ann, Peter & Sanne.

Derefter fulgtes vi ad hen til, først, den Amerikanske kirkegård, hvor vi denne dag fik udleveret hver en rose og navnet på en falden soldat, det var så meningen, at man gik hen til den faldne soldats kors og satte rosen.

Faktisk en fin måde, også for vores børnebørn, at være med til at finde de forskellige kors og læse navnene op.

Senere, kørte vi videre til Utah beach, hvor vi efter en solid gang æggeommelet, gik ind og så museet der, som er et af de største og mest interessante museer fra invasionen.

Da vi ikke syntes der var mere om invasionen vi ville se for denne omgang, fulgtes vi videre sydpå forbi Caen og ud til en fin helt ny stellplads lidt før dæmningen ud til klosterøen Mont saint Michel.

Endnu en super aften med fint vejr, hvor vi alle kunne sidde ude og grille vores fælles aftensmad.

03-07-2012

Fra Hónfleur gik det tidligt videre mod Arromange, hvor vi var heldige at finde en fin gratis kommunal stellplads inde midt i byen.

Vi fik eftermiddagen til at gå med at se invasionsstranden, D day´s museet og gå en tur op af bakken, for at se en biograf film fra invationen, meget godt lavet, var næsten uhyggelig, for det føltes lige som om, man selv befandt sig der på stedet, under invasionenVild.

Ved 17 tiden arriverede vores søn Claus, vores svigerdatter Ann, og vores dejlige børnebørn Peter & Sanne, som vi ventede på at mødes med, idet de også er på campertur i Frankrig.SmilerSmiler stort.

Det blev til en rigtig hyggelig aften, med fællesspisning og hyggesnak til langt ud på natten.

Desuden mødte vi også et andet dansk par fra sjælland, som også kørte i camper med tyske nr plader lige som os, dem fik vi også lige en hyggelig snak med.Vinker

02-07-2012.

Vi fulgtes med de tyske naboer ud til St. Valery en Caux, en rigtig skøn stellplads helt ude ved vandet, med høje flotte kridtklipper lige ved siden af.

Der vil vi, helt bestemt køre ud igen næste gang, vi kommer på de kanter, så vi takker for tippet.Cool

Vi blev der dog kun for et lille frokost rast, idet vi havde planer om at køre helt til H´onfleur, hvor vi holde på en kæmpe stellplads lige ved havnen.

Aftenen blev tilbragt på en lille hyggelig restaurant med alt godt fra havet, så nu har vi både smagt østers, snegle og mange andre mærkelige havdyr.Vild

01-07-2012.

Vi kørte ned langs kysten til lidt syd for zebrugge i Belgien, hvor vi fandt en fin stellplads ved et gartneri lidt uden for Niewport.

01-07 gik det videre til Le Touquet  Paris-Plage, hvor vi overnattede på en  dejlig stellplads, hvor vi rigtig kunne se forskellen på tidevandet.

Vi havde en hyggelig aften med at studere tidevand, gå en lang tur ude på stranden, samt hyggelig snak med et par friske tyske naboer Smiler stort.

Undervejs var vi inde og se et nyt museum ( Batterie Todt fra Atlanterhavs muren) en meget stor bungers, som er ret velbevaret, med bla en kæmpe kanon som kørte på togskinner.

Sommertur.

Har længe været træt af det danske sommervejr. Så nu er bilen pakket og vi tager et smut sydpå i sommer.

Efter at vi i formiddag blev færdig med at montere en bagagebærer til vores cykler gik det sydover.

Ved Hamborg var der 20 km kø, så det tog lige 2 timer at komme forbi der.

Vi mødte lige en kæmpe tordenbyge undervejs ved Bremen, men da vi nærmede os Holland var der strålende solskin og ca 28 grader.

Vi overnatter på en rigtig fin rolig stellplads med nattergalesang og græssende heste lige ved siden af.

Camperplads Landgoed Jonker i Holland.

I morgen, går det videre over dæmningen Groene kustweg og videre langs kysten gennem Holland, Belgien og ned til omkring Calais.