23-07 Peer kom sent hjem i aftes og efter han fik gjort de nødvendige ting hjemme, var vi klar til at smide fortøjningerne igen.

Ved middagstid blev kursen sat mod det nordlige af Danmark, vi vil op og mødes med vores Norske venner Knut og Kathleen, som nu var godt på vej mod Danmark i Amateur deres Hallberg-rassy,

for at mødes med os.

Sidst på eftermiddagen nåede vi Fænø, hvor vi lagde os for anker og nød det dejlige solskins vejr. ;-)

24-07 Videre ret tidligt , hvor vi valgte at sejle helt op til Bønnerup i et hug, for vejrudsigten så ikke for godt ud for næste dag. Meldt kuling fra øst og masser af regn indtil middagstid, hvor regnen skulle ophøre og vinden løje af igen. Vi ankom ved aftenstid efter en ret lang tur på 100 sm meget af tiden for motor. ;-)

25-07Gik tidligt en tur op efter rundstykker i brugsen, med i havnepengene. ;-) det foregik i silende regn , det overlevede jeg også. Et besøg hos fiskehandleren er altid godt, der er mange lækre sager der. ;-) og lidt godt til køleskabet blev indkøbt i stor mængde. ;-) Efter frokost begyndte vinden at lægge sig lidt , så vi tog 2 reb i storsejlet og gjorde søklar ned i læ, og os selv klar med offshore veste og livliner, så var vi klar til at sejle videre til Hals.

Det blev en noget urolig tur, med op til 18 m/s i pustene med mange buler på vandet, som havde valgt at komme fra flere retninger på en gang. vindskift også undervejs blev det som også til så kryds det sidste stykke op mod indsejlingen ind til Hals. Vi ankom sidst på eftermiddagen i silende regn, var dog heldig at få en god plads uden på en anden sejlbåd i god læ . ;-) i det midterste bassin.

26- 07. Ved kaffetid ankom Knut & Kathleen, så der var dømt eftermiddags hygge med ankerdram kaffe og siden lækker aftensmad sammen, på en restaurant på havnen og en fin gåtur bagefter op på fæstnings volden, i det nu fine solskinvejr.;

27-07. Kursen sat mod syd igen, målet var et smut ind til Mariager fjord, hvor vi ville ligge nogle dag og få udforsket fjorden lidt. Første aften blev det marinaen i Mariager. En dejlig hyggelig marina med fine forhold for os sejlere i deres sejlerstur og god grillplads.. en hyggelig by med supermarked tæt på da vi om aftenen var omme og spise aftensmad på Postgården, følte vi os totalt hensat til en scene fra Matador. ;-) Lækker fiskemeny med tilhørende hvidvins meny. Virkelig udsøgt og lækker mad samt vin de serverede der. ;-)

28-07. blev liggende en dag ekstra og tog hluldamperen til Hobro, bus videre til togstationen og så med veteran toget tilbage til Mariager. Hyggelig tur selv om det regnede og var kedelig gråt i vejret det meste af turen. Efter lidt sen frokost var vi klar til en tur om og se saltmuseet, som også kan anbefales. Via vores Keepsailing app, kunne vi se at Erik og Kristina, vores gode sejlervenner fra Tåsinge, var på vej hjem fra en tur i den Svenske skærgård, nu var i nærheden og dem fik vi så lokket ind til os andre her i Mariager.. ;-) Aftensmaden blev sammenskudsgilde med grillmad og hyggeligt samvær i sejlerstuen. ;-)

29-07 Sejlede Amateur og os ind til Hobro, Erik og Kristine ville se lidt mere af Mariager. Vi fik en fin tur ind til marinaen i Hobro i solskin og næsten vindstille. Efter en meget tidlig frokost, blev alle cykler hevet frem og en udflugt gik til først middelalder centeret og bagefter til vikingeborgen Fyrkat, siden strøgtur i Hobro og derefter velfortjent eftermiddags kaffe på torvet i byen.

30-07. sejlede vi begge både tilbage til Hals, for næste dag skulle Kathleen & Knut igen nordpå mod Tønsberg. Vi fik en rigtig hyggelig afskeds aften ombord på Amateur, og så på første paket for at se de første af de store sejlskibe der var på vej ind til Ålborg til Tall ships race. Hvis de skulle nå frem før vi gik til køjs. ;-)

31-07 Tidligt op og ud og tage mange billeder af de flotte sejlskibe, der kæmpede sig ind mod Ålborg i en stiv kuling fra vest.

Hen på eftermiddagen, afsked med Kathleen og Knut, som nu var klar til at tage turen mod Læsø, som første step i en pænt god vind.

Mange fine skibe sejlede forbi den dag og en del lagde til i Hals for at vente på bedre vejr næste morgen. ;-) Så rigtig hyggelig aftenstemning med alle de store sejlskibe, liggende lige på den anden side, af den mole vi lå ved. ;-)

Denne tur på Keepsailing.

Ud fra Bønnerup i kuling

Bønnerup - Hals undervejs i kuling.