Beskrivelse

Juni.

1. Juni.   Efter at have besøgt Roskilde et par dage, gik det søndag videre for motor i vindstille gennem renderne ud af fjorden igen og videre til Odden havn. 40 sm i dejligt solskin.

Vi så Gvwendoline stå på beddingen; men Lene og Kim, var desværre gået hjem for denne dag. Aftensmaden blev indtaget å kroen ved havnen, vi fik dejlig rejecoktail og bagefter særdeles lækre rødspætter med krebs og nye kartofler.

2 Juni. Odden havn - Sejerø 20 sm i vindstille, hyggelig gensyn med øen, det er 34 år siden vi sidst var der. Aftenen blev tilbragt i hyggelig selskab med Karin & hendes mand, de skulle også til pinsetræf.

3 juni. sejlede vi over til Langør,17 sm hvor vi lagde os ved broen udvendigt, vi fik gået lidt rundt om i området, og besøgt den nye røgbutik, så frokosten blev til røgede rejer og aftensmad bestod af røget laks med grønne asparges, og danske jordbær til dessert.

4 juni. sejlede vi videre til Marselisborg havn 20 sm, vi fik cyklerne frem og tog en tur i den gamle by i Aarhus, dejligt at lige få hilst på kusine Helle som var på arbejde den dag. Vi fik set den nye udstilling med lejligheder fra vores ungdom.Coolfølt lidt, at vi er ved at være gamle når vores barndom allerede er kommer på museeum.Vild

Vi var også lige et smut inde i cafe Bonnick fra Aabenraa.

Om aftenen fik vi hyggeligt besøg af Peer´s søster Vibeke & Ernst, dejligt at få hilst lidt på familien igen.

5 juni. Det gik i en frisk vind de 21 sm fra Marselisborg og til Ebeltoft skudehavn, efter vi havde nået at få handlet fik vi et kraftigt tordenvejr, så dejligt at vi nåede at få teltet op inden himlen åbnede sine sluser.

6 Juni. meget tidlig om morgene gik detvidere mod Øer, det blæste kraftigt lige imod os, så de 6 sm tog os næsten 2 timer at sejle. Vi blev sluset igennem med det samme, og fik lagt os hen til broen ved tårnet, som slusemanden anviste os.

Ud kommer så fruen fra nabobåden, og fortæller os ret surt, at der kunne vi ikke ligge, det var forbeholdt familier med børn, så måtte vi til at bøvle med at flytte båden en anden plads. En anden gang må de godt sætte et stort skilt op om det, så man er advaret.Vred

Det meste af dagen var der regnvejr, vi havde hyggeligt besøg om formiddagen af Gerda & John til  kaffe og hygge snak .

Om eftermiddagen fik Ditte fra Mir den gode ide, at lave vafler, vi var så heldige at blive indviteret med, så eftermiddag og aften blev der hygget med, først vafler siden grillmad.

7.Juni. først dejigt besøg af Susan, Morten og lille Tristan som kom til frokost, om aftenen skulle vi så til fest og fællesspisning omme i hallen, som de andre år, var det rigtig hyggeligt med hyggelig snak ved bordene indtil musikken starter. Selv om det er rigtig god musik, så er det lidt træls, at det blev umuligt at snakke selv med sidemanden.Forvirret

8 . Juni, tidligt afsted til slusen, også blev kursen hjemad igen, for sejl i frisk vind indtil syd for Endelave, der var derså bare ikke mere vind, så resten af vejen hjem gik for motor, da vi var ud for Barsø, fik vi en sms fra Inga & Bent at de lå  ved Varnæs vig, så vi sejlede der hen og lagde os ved siden af dem ved broen dagens tur blev til 88 sm.

9. Juni. efter hyggelig morgenkaffe med æg og nybagte boller som vi spiste sammen med Inga & Bent, sejlede vi de sidste 6 sm hjem til vores plads.

Det blev en lille tur på godt 500 sm denne gang. {#smileys123.tonqueout}

27 Juni

Så er vi endelig afsted igen. formiddag sejlede vi lige ud på fjorden for at få calibreret autopiloten, så nu skulle den gerne virke igen, inden vi sejlede ind til udrustningskajen for at hente vores små gaster som nu havde fået sommerferie fras kolen..

Båden er rengjort og provianteret og nu også med Peter & Sanne vores 2 børnebørn med om bord.

Vi nåede næsten til hen til Enstedværket, så ville Peter lige fiske lidt, og 2 minutter efter hev han en fin mørksej op.

Bagefter sejlede vi lidt for genua om til marinaen ved Sønderballe strand, hvor vi  lagde til ved flydebroen. Vi nåede lige at få teltet op inden det begyndte at lyne og tordne og vandet fossede ned.VildAftenhygge med kortspil og en lille aftentur i lillebåden blevdet også til.Cool.

Dagens distance 10 sm.

28 Juni

Efter fælles morgenkaffe med lækre rundstykker sammen med Ann, som kom for at hente Sanne hjem igen, sejlede vi videre mod Bågø. Undervejs havde Peter og jeg en lille mob øvelse, Peer smed en farfar fender ud, og Peter skulle så fange den med bådshagen. Det lykkedes os i andet forsøg, under 10 minutter. Cool

Undervejs,ved Halk hoved så vi en helikopter, svæve lidt tid over vandet, bagefter kom der en melding ind på søkortet via AIS at der var udlagt en Sart test boye på en bestemt possition.

På Bågø, gik vi først en tur hen til fyrtårnet, hvor man mod betaling kunne gå op og nyde den fine udsigt.

Senere lejede vi cykler og cyklede en tur ind til byen, hvor vi så et lille landbrugs  museeum. Bagefter blev der nydt dejlige solmodne jordbær med fløde.

Aftenen gik med at snakke med andre sejlere, Peter og en del andre børn hyggede sig med at fange krabber, og afsluttende med et større krabbevæddeløb ned af beddingen,så de alle kunne komme tilbage i vandet, så andre børn også har mulighed for at fange krabber.Cool

Bågø er en rigtig hyggelig ø, med en charmerende havn med ret gode faciliteter.

Dagens distance 16 sm

29 Juni

Fra Bågø gik det for motor til Fænø sund,  hvor vi ville ligge for anker. Peter fik en længere tur i jollen trukket bag efter Cherie, det var noget han nød.

Vi fandt en fin plads med sandbund, fik bakket Delta ankeret fint fast, men efter noget tid svejede vi lidt rigelig rundt pga den kraftige strøm der skifter. Så nu ville vi afprøve det nye Fortress anker, Peer fik samlet det nye hæk anker, monteret sjæklen og blytovet. Peter fik det om bord i jollen og så sejlede de det godt tilbage og plumpede det i, bagefter blev det strammet lidt op, også lå vi perfekt og helt roligt resten af dagen og hele natten.

Dagens distance 11 sm

30 Juni

Joe, begge ankre havde bidt sig godt fast, så det tog nogen tid at få først hæk ankeret op, for da strømmen vendte i nat var det faktisk det, der holdt båden det meste af natten, Vi kunne se at det havde gravet sig helt ned i sandet, så det lå helt perfekt.

På vej til Bogense, forsøgte vi at fiske lidt i Lillebælt, fandt et hul hvor torskene bare bed på, så hurtigt fik vi nok til en gang fiskefrikadeller, som jeg lavede imens vi sejlede de sidste mil til Bogense, hvor vi ankom ved middagstid.

Vi fandt et nyt sæt musto sejlertøj til Peer til meget fornuftig pris, så nu behøver han ikke længere at sejle rundt i de gamle godt slidte og falmede sejlerbukser. Vinker