Juni

 

Vores mål for dette års sommerferie, var at sejle en tur op til Skien i Norge, for at besøge nogle af vores venner som bor deroppe, og se Telemarkskanalen.
Det var først meningen at vi ville have sejlet hele vejen op gennem alle sluserne op til Dalen med vores nauticat; men da vi så kunne overtage vores nye båd midt i vores sommerferie, så var tiden jo lidt mere knap, derfor måtte vi ændre lidt i vores oprindelige plan.

 

Dag 1.

 

 

Sidst på eftermiddagen var der afgang.

 

Vi brugte først lidt tid på lære båden at kende, få vores ting sat på plads, og at forsøge at sætte lidt sejl.

 

Vi sejlede til langt hen på aftenen og overnattede for anker ved Fænø, som er meget flot sted, dog kunne vi huske fra før i tiden, at der var ret stærk strøm der, så vi ville helst have ligget ved en af tur bøjerne; med dem vi fandt, var optaget, og trætte som vi var, smed vi så ankeret lige i nærheden, for lige at få et par timers søvn.


Dag 2.


 Gik det videre med morgenkaffen i cockpittet, mens vi sejlede under Lillebæltsbroen og derefter rundede Nordfyn i fint solskin med fuld sejlføring og næsten ingen vind.
Da vi endelig skulle passere Storebælt, blev det i et meget træls tordenvejr (vi blev meget våde selv med regntøj og gummistøvler på), vejret klarede dog op igen, da vi kom til Sejerø bugten, hvor vi havde planlagt at overnatte ved en af de turbøjer som ligger ved Nekselø.

For øvrigt en ø som kunne være spændende at udforske en anden gang.

Dag 3.
Vi lagde ud med flot solskin og en fin vind, så sejlene blev igen sat og det gik strygende, indtil vi havde passeret odden, der var der der bare ingen vind og Kattegat var bare spejlblank, så til sidst måtte Peer overgive sig og starte stål genuaen, for vores plan for dagen var at sejle op til omkring Gøteborg i et stræk.
Det blev til en hyggelig nat på Kattegat med lækkert vejr og friskbagte indbagte pølser, indtaget i cockpittet.
Jeg fik vist også blundet et par timer derude, fuldt påklædt, mens Peer styrede båden.

Dag 4.
Vi så en fantastisk flot solopgang, lidt før vi nåede til Varberg, hvor vi lige var inde og vende for at få tanket mere diesel på.
 Vi forsatte så videre nord på, og hen på eftermiddagen kunne vi endelig se Tistlarna (fyret) ud for indsejlingen til Gøteborg.
Der mødte vi faktisk en Bavaria 40 Vision mage til vores, så der blev hilst lidt ekstra, og et billede nåede jeg også at få taget af den, det er jo ikke en model der er ret mange af.

Vi fandt en fin meget stor lystbåd havn, hvor man endda kunne overnatte gratis, hvis det kun var for en enkelt dag.
Vi havde fundet den i havne lodsen, og havde set, at der var spisemuligheder, fint så ville Peer give aftensmad, (der var meget langt fra vores bådplads og hen til en lille pizza biks)

 Motion er sundt! Basta. Pizzaen var også ok.

Dag 5.
Vækkeren bibbede kl 04,00 Peer spurgte forsigtig om vi skulle sejle videre nu, eller om jeg hellere ville sove længere.

  ( Jeg som er A menneske, så det var da også noget at spørge om; men sødt af ham)

Så ved 5 tiden passerede vi igen Tistlarna fyr, i strålende solskin og havblik,

kursen sat på omkring 310, nemlig i direkte retning mod Langesund i Norge.


Det var en underlig fornemmelse at sejle mange timer på havet, helt uden at kunne se land, vi så et par enkelte sejlbåde ude i horisonten ind i mellem, samt mødte et par trawlere, det var alt.
Så der var ikke andet at lave en dase og tage solbad.
Vi fik en fin frokost i cockpittet, så fin, at vi pludselig havde masser af skrigende måger hængende i luften over os, så jeg gav dem resten af vores brød, de måtte jo være sultne, de stakler, sådan som de skreg.


Det var en varm dag, ingen vind rørte sig, så vi måtte sejle for motor hele dagen.

Sol og varme, har det med at fremkalde is trang hos os, gode råd var dyre; men langtidsholdbar kakaomælk med masser af isterninger og lidt cointreau, smager helt fantastisk, på sådan en varm sommerdag!

 Kan anbefales!


Sidst på eftermiddagen kunne vi skimte jomfruland, som en af de første øer vi kunne øjne uden for Langesund.

Omkring 19 tiden om aftenen nåede vi Brevik i Langesund, så var der kun det sidste lille stykke tilbage, vi skulle igennem Porsgrunn, hvor der var 2 broer som skulle åbnes for at vi kunne komme igennem, heldigvis stod der et mobilnr. så vi kunne ringe og få dem til at åbne, lige når vi var der, så det gik glat.

 Kort tid efter var helt oppe i Skien, hvor vi ankom ved 23 tiden.
Peer´s arbejdskollega Ivar, var der og tog i mod os.
Vi fik hurtig fortøjet ved kaj kanten og fendret godt af, en hurtig fremvisning af vores nye båd, derefter var der lige tid til at drikke en enkelt øl og lidt snak sammen med Ivar, inden vi smuttede til køjs.

Dag 6.
Sov vi længe, fik friskbagte rundstykker, som Peer havde hentet hos en bager.
 Bagefter gik vi en tur op i et stort indkøbscenter for at ose og handle lidt.
Ved 13 tiden kom Ivar igen for at hente os hjem til ham og hans kone Elin, hvor vi blev mødt med det mest lækre frokostbord vi længe har set, ja selv en flaske gammel dansk var der også. ( indkøbt til dagens anledning, tror jeg

)
Efter den lækre frokost, blev vi kørt en tur rundt i omegnen, så vi kunne få set noget af Telemarkskanalen, vi besøgte en af sluserne, tro nok det var Ulefoss, derefter var vi en tur rundt i Skien og Porsgrunn og ud til Brevik hvor vi spiste en kæmpe isvaffel.
Hele aftenen gik med hyggelig snak og særdeles lækker aftensmad, og godt med rødvin, syntes vi havde en rigtig hyggelig og dejlig dag, sammen med vores gode venner.

 

Et stort knus skal I have Ivar & Elin, det var en rigtig hyggelig dag og dejligt at se jer igen.
Så i slipper nok ikke for et besøg, når vi kommer derop ad igen!
 

Dag 7.
Vågner op til en grå og diset morgen, vi sejler af sted tilbage mod Langesund, vores plan var at sejle over til Halden, for vi ville gerne op og se fæstningsværket Frederikssten.

Men vejret var ikke rigtig med os, vinden var lige imod os og bølgerne var pludselig mega store, vi måtte hurtig have rebet storsejlet og genuaen måtte også ind med en vis appel, i løbet af meget kort tid var vindstyrken på 28 m/s og vi lå bare der og bankede pæle og kom ingen vegne frem.
Til sidst blev det bare for træls, så vi fandt den nærmeste fjord og sejlede derind for at komme i læ.
Hold op hvor det bare gav vand pludselig, himlen havde vist åbnet sine sluser!


Så glade var vi da vi lå trykt fortøjet ved en kaj inde i Sandefjord.
Peer hader regn for det bliver man jo våd af.



Men nu ved vi da!
At båden godt kan holde til hård sø, den ligger faktisk rigtig godt i vandet og tager de fleste bølger som en let duvning.
At vi begge faktisk er ret søstærke, og der ikke sådan lige går panik i os, selv under dårlige vejrforhold.

Vi hyggede os med en lækker pizza, som vi hentede oppe fra Peppes pizzabar, godt med rødvin og en masse snolder.

Dag 8.
Stadig regn, vi var en tur ude og handle, købte et norsk søkort i en boghandel, samt jeg ville lige bruge de sidste norske kroner på noget friskfanget laks samt røget makrel, hold op hvor var der mange handlende hos fiskemanden, så det tog meget lang tid, så lang tid at Peer nær var sejlet uden mig!


Vi kom dog af sted og pga. tidspresset, blev kursen lagt mod Marstrand i stedet for Halden.
Men vejret blev igen lidt træls i løbet af eftermiddagen, og det begyndte at blive sent, så vi sejlede ind til Kungshamn i stedet, for vi havde ikke lyst til at sejle natten igennem i det stormvejr.
Det var en havn, hvor de vist benytter sig af at mange må bruge dem som nødhavn, for en havneplads kostede 250 for en nat!
Vi kom lidt i snak med nogle nordmænd som også havde søgt ly for stormen der, de sejlede i en sprit ny Jeanneu 39, som de lige havde været i Kerteminde og hente, det var også deres første tur i ny sejlbåd, og havde vist også været en ret hård tur for dem fra Skagen og derop i et stræk, selv om de havde kunnet sejle læns hele vejen.
Vi forærede dem en dagsfrisk VG avis, så de kunne læse lidt om, hvordan det stod til i Norge, det var de vist ret glade for.

Vi var lidt rundt på havnemiljøet om aftenen og gik en lang tur rundt i byen, det var sankthans aften, så der var ret meget fest rundt omkring! Men vi så ingen bål.··Dag 9.

Byen og området er helt fantastisk flot, jeg er meget fascineret at alle de flotte klipper, hyggelige huse på klipperne, så der blev taget mange billeder, for vi valgte at blive til senere på dagen, frem for at sejle ud i den voldsomme brænding, der var stadig meget kraftig blæst, læs ikke under 20 m/s.
Efter at have fået bagt ny brødforsyning, spist frokost og gået en lang spadseretur, blev vi ved kaffetid enige om at forsøge at se, om vi kunne nå ned til Marstrand, vi var klar på, at hvis det var for slemt derude, vilde vi bare sejle til næste havn, og så gå ind igen.
Men det gik fint vinden var nu i en lidt bedre retning, så vi kom faktisk op på en god fart med rebet storsejl og fuld genua.
Ved ni tiden om aftenen nåede vi så til Marstrand, som er en gammel fæstningsby med Carlstens fæstningen liggende højt oppe.
I gamle dage var der en ca. 1200 meter langt anlagt havnekaj, som var vidt berømte rundt om i Europa, blandt andet fordi vandet omkring øen ikke fryser til om vinteren.
Derfor har en stor del af den vestlige svenske flåde, har haft base der, før i tiden.
Den er et yndet turistområde og især meget besøgt af lystsejlere.

Dag 10.

Gik turen til Varberg, vi havde været der kort på vejen op til Norge, og blev enige om at det måske ville være smart, hvis det blev sent (evt. mørkt), inden vi nåede derned, at det var en havn vi kendte.
Vinden var igen lige imod os, så det blev til motor sejlads det meste af vejen, lidt nord for indsejlingen til Gøteborg, så vi en underlig ting i vandet, det viste sig da vi kom nærmere at det var det øverste af tårnet på en ubåd, lidt klamt at tænke på, at der faktisk godt kan sejle sådanne nogle rundt, helt neddykket, lige under os uden at vi ved det.

Varberg nåede vi ved 20 tiden og efter et solidt aftensmåltid, skulle vi lige prøve om de kunne lave nogle gode is i det Svenske.
Gik en lille tur mens vi spiste isene og så der var åben til at komme op på slottet, vi gik en tur rundt på fæstningsværket som ligger uden om selve slottet og den indre slotsby, jeg ærgrede mig grusomt over, at jeg ikke havde fået kameraet med, vi ville jo egentlig bare gå en lille tur hen ad havnen for at købe en is.
Men en fin tur med flot udsigt, var det i hvert fald og det regnede ikke ret meget den aften.

Dag 11.

Vores mål for denne dag var at runde Kullen og finde en svensk havn for natten, vi ville se om vi kunne nå ned til Høganæs.
 Efter igen at have haft vinden lige imod os og perioder med vindstille, vi fik krydset en del på vej ned, og måtte sejle for motor indimellem, nåede vi til sidst Høganæs.
Kunne se at der var store tordenbyger over Nordsjælland; men vi havde tørvejr og vindstille hele natten.

  Dag 12.
Ville vi sejle ned til Falsterbo.
Dagen begyndte fint med solskin og efter vi kom ud i Øresund, så passede vinden for en gang skyld, så alle klude kom op og vi strøg forbi Kronborg med 9 knob/h.
Det gik super til vi havde passeret øen Hven, så kom der et tordenvejr, der havde ligget længe inde over København, med regn og det blæste voldsomt op igen.
Vi fik rebet storsejlet trukket genuaen ind, startet motoren og måtte skynde os at sejle ind til Lindhamn, med regnen piskende ned, så der var ekstremt dårligt sigt, ja vi kunne pludselig ikke se Øresundsbroen selv om den var lige i nærheden hvor vi var.
Vi lagde til ved en kaj i lystbådehavnen og afventede bedre vejr.
Et par timer efter så det ud til at vinden havde lagt sig og det regnede ikke så meget mere, så vi sejlede videre, vi nåede kun at komme under Øresundsbroen og ud til Drogden fyr, kom uvejret tilbage med fornyet styrke, og ligegyldig hvad, så kom vi ingen vegne længere.
Vi sejlede så ind til Dragør havn og blev der til næste morgen.
Godt trætte af regn og kraftig blæst.
Senere, da vi fandt ud af hvor dårligt vejret, havde været dernede i syd Sverige og ved Gedser den dag, er vi ret glade for at vi valgte at søge ind til Dragør i stedet for at have fulgt vores oprindelige plan til Falsterbo, og så videre over til Fehmeren .

 
 Dag 13.


Solskin og en frisk vind da vi sejlede ud fra Dragør, som hurtig blev til en hyggelig kuling, mens vi passerede Køge bugt, utroligt at der kunne komme så store bølger der med en sydvestenvind.
Vi valgte at sejle igennem Bøgestrømmen, selv om vores Cherie har en dybgang på omkring 2,20, så det var bare om at holde sig til renden, ingen slinger i valsen der.
Der var havet mere roligt, selv om det havde en underlig lys farve.
Det gik fint indtil vi kom til Farø broerne, vi ville ind til Masnedø og sejlede i den rende der går der til, lige før broen, opdager jeg at der jo er to broer og den vi skal under er lavere end den bro jeg havde tjekket på søkortet, den havde faktisk kun en gennemsejlingshøjde på 20 meter   og vores mast er lige omkring 20 meter, og så med de høje bølger, ville vi kunne komme under eller hvad?

Peer tænker jo hurtigt, og fandt en brugbar løsning, så vi krydsede lidt over, satte genuaen lige inden vi nåede broen således at vi kunne få en god vind ind i på genuaen, så ville båden smide sig lidt ned på siden, og så bare igennem med god motorkraft.
Jeg må nok tilstå at jeg bad til de højere magter, hvilket ikke er noget jeg gør ret tit
Det lykkedes og vi kom under broen uden at få ødelagt masten, puh ha, det var tæt på.
Vi var lidt flade da vi nåede Masnedø båd center hvor vi lagde til for natten.


Dag 14.


  Gik det videre fra Masnedø, under Storestrøms broen og så bare derud af med kurs mod Omø og derefter Langeland.
Vinden var fin, så det gik bare derud af indtil vi havde rundet nord Langeland, så kom regnen igen og det blev en våd og kold tur igennem Svendborg sund, vi ville så have overnattet på Avernakø trille ved en turbøje, som vi ofte har ligget ved; men der var for uroligt til at ligge der, så vi sejlede videre over til Søby hvor vi fandt en fin havneplads.

Dag 15.

Vejret var fint med strålende sol og let vind, da vi sejlede fra Ærø, med kurs mod Kappeln, det holdt, indtil vi næsten havde rundet nord spidsen af Ærø, så måtte vi igen til at rebe sejlene, nu havde vinden, desværre nået at lave en skade på storsejlet, så Peer måtte op på bommen og lave en nød reparation.


Lige efter vi havde passeret Sydals og var på vej ned mod Kalgrund fyr, indhentede et nyt uvejr os, med torden, regn og sågar også lidt hagl, det blæste helt vildt op, og vindmåleren viste ind i mellem 32m/s i de kraftigste vindstød, vi var lidt lettet, da vi kunne skimte indsejlingen til Schlien.

 

Jeg fik dog lige en lille krise der, var pludselig ikke meget for at gå op på dækket og få hevet storsejlet ned i det vejr, det var bare et kort øjeblik, hvor det ligesom, blevet for meget, med alt det voldsomme vejr, som vi var kommet ud i igen og igen i løbet af den sidste uge.
Efter 10 minutter, fik jeg dog overbevist mig selv om, at jeg godt kunne, og det gik da også fint, med at få det ned, ved lidt fælles hjælp.
 

Det har alt i alt været en rigtig dejlig tur, med en masse, ind i mellem, ret så spændende udfordringer, men også med mange hyggelige og gode oplevelser.

Dog har vinden drillet meget, faktisk næsten hele tiden, enten i den forkerte retning, ingen vind eller for meget vind, og al det regnvejr har været lidt træls ind i mellem. (læs meget træls).

Det næste stykke tid, vil vi nok sejle lidt mere efter, hvordan vinden blæser, end efter noget bestemt mål!

Jeg er glad for at vi havde investeret i noget godt sejler tøj, samt slæbt en masse varmt tøj med, selv om det var midt i juni, for der var ikke mange dage med sommer på vores tur.

 

Jeg har været rigtig glad for at komme i gang med at sejle igen, og jeg har virkelig nydt, at der er så meget plads ombord i vores nye båd.
 Især i kabyssen, som er både praktisk og lækker med både køleskab, kølerum og komfur med bageovn, det er super, at man stadig kan lave god mad, især når man er på længere ture.
Den store salon med plads til at hygge sig med fjernsynet om aftenen, fin navigationsplads, gode køjer som ikke skiller på midten, og så det lækre badeværelse med rigtig god plads til at bruse sig.
Det er bare vildt luksus.
Her er et link så du kan se hvorledes vores båd nogenlunde ser ud, vores model har dog et andet badeværelse, hvor der er separat brusekabine, vi har valgt den nye model, med 2 kahytter i stedet for 3, så vi har meget mere plads til at pakke væk på.
Vi valgte også at få hynderne i blå, hvilket giver et helt andet indtryk, syntes båden virkede for fersk med lyse hynder.


http://2bavaria-yachtbau.com/index.php?id=586