20-12-2008

Ja så nærmer julen sig med hastige skridt.

Dette års sejl sæson er nu slut, vi har rundet 6400 sm siden Cherie blev søsat.
Vi nåede også lige at se hende ligge ned på hendes bådplads under et kraftigt lavvande, glad var jeg at vi lige var flyttet hjem i lejligheden for at sove, for vi kunne slet ikke komme ombord næste morgen.

Sidst i oktober nåede vi lige at få et par fine ture mere over til det sydfynske, bla. sidste tur hjem fra Assens foregik i strålende solskin, og det var så lunt, at vi kunne sidde i cockpittet og nyde vores frokost.

Cherie er nu blevet rigget af og landsat på sit nye stativ.

Hun står først for på pladsen, med sit fine nye dækken ( presenning) på.

Vi ønsker alle vores trofaste læsere

en rigtig glædelig jul & og alt godt i det nye år.

Bente & Peer

03-10-2008

Fra Kerteminde gik det videre i et rigtigt møgvejr, hvor det styrtede ned, det meste af tiden, men vi kom da under Storbælts broen og videre til Lundeborg, der overnattede vi, inden det næste dag gik videre til Svendborg, hvor vi fik besøg af Thomas, da han havde fået fyraften.
Vi fik så aftensmad sammen, og sad og hyggede os med ham til sent på aftenen.
Vi er nu nået til Fåborg, og regner med at komme hjem til Aabenraa i morgen, helst inden det begynder at blæse for meget op.

01-10-2008

Næste morgen blev kursen sat mod Horsens, hvor vi havde aftalt med Susan, at hun kunne komme ned ombord til aftensmad.
Bagefter hyggede vi os med sammen med hende til langt ud på aftenen..
Næste dag gik det i en heftig kuling til Kerteminde på Fyn, hvor vi næste formiddag var inde og se Bælt & Hav, et spændende oplevelsescenter, hvor de som det eneste sted i Danmark har marsvin i bassinger.
Under fodring og træningen af marsvinene lykkededes det for mig at få et billede af et marsvin der sprang op for at røre en bold, der hang et godt stykke over vandet.
Det var noget af en oplevelse at se hvordan marsvin ser ud, for vi ser jo ofte rygfinnen af dem, når vi sejler rundt især i Lillebælt, og de er oppe for at trække luft.

28-09-2008

Vi cyklede ud til Langelandsfortet og gik rundt der et par timer for at få set den interessante  udstilling.
Efter frokost gik det så videre syd om Ærø over til Sønderborg lystbådehavn, hvor vi overnattede.
Søndag gik det videre nordpå, med lige et smut inden om Aabenraa, for at få tjecket vores post, inden vi satte kursen mod Fænø, hvor vi ville ligge for anker.
Cherie rundede forøvrigt 6000 nm i dag, så nu har vi sejlet dobbelt så meget i år,  end vi nåede sidste år.

26-09-2008

Fra Tejn gik det på læns i en stiv kuling til Ystad, må indrømme at bølgerne også kan blive temmelig store her i østersøen.
Vi mødte nogle Østrigere i en Bavaria 30, som også var på rundtur, vi havde ligget ved siden af dem i Hasle, så nu var det vist på tide at byde dem over på en kop kaffe.
Det blev til en hyggelig eftermiddag sammen med dem.
Næste dag gik det ned til Klintholm på Møn igen, en træls tur med megen blæst og igen de kæmpe bølger
Men et lyspunkt var der dog, solen skinnede fra en skyfri himmel.
Fra klintholm gik det videre ned til Gedser, fin tur i solskin og en nu mere moderat vind.
Vi gik om til brugsen og købte en fersk kylling, så hyggede vi os i cokpittet med at grille den og nyde det fine vejr.
Mens vi sad og spiste, dukkede en sejlbåd mere ind til molen, det var sejlbåden Basubi fra Flensborg, det var faktisk den sejlbåd vi hjalp til kaj i Rønne.
De havde lige været et smut på Rügen, og havde været så uheldig at gå på grund, der i det smalle løb ved Hiddensee, så der havde de lige manglet Cherie, fortalte de.
Fra Gedser gik det videre for motor, (havet er nu helt spejlblank) til Bagenkop på Langeland, her vil vi hen og se Langelandsfortet i morgen.

22-09-2008

Efter en noget urolig nat, det blæste kraftigt hele natten, ( 10 - 13 m/s) og bølgerne går lige igennem havnen, som jo bare er en rende mellem de 2 øer, sejlede vi tidligt tilbage til Bornholm, hvor vi ankom til Tejn havn kl 9.
Vi valgte Tejn havn, idet de fleste havne på denne side af øen, lukker når det blæser over 8 m/s.
Vi ville gerne ned og se Bornholms middelaldercenter, i nærheden af Østerlars, og bussen derned gik kl 9.28, så vi fik lige lidt travlt med at få klædt om og nå bussen.

Efter middelaldercenteret, som var ret interessant; men blev besigtiget i silende regn, tog vi til Melstedgård ( museumsgård) for at se, hvordan Bornholmerne levede for 200 år siden.
Fra Melstedgård gik vi langs kysten op til Gudhjem, det er en flot, men også ret barsk kyststrækning, hvor vand og tang blev kastet højt op over klipperne.
Vi var også et smut forbi havnen, den var lukket for ind/ud sejling pga vejret.
Sidst på eftermiddagen tog vi bussen tilbage til Tejn.

21-09-2008

Fra Hasle gik turen først op til Hammer havn, hvor vi lagde til nogle timer, for at gå en tur op og se Hammershus slotsruin.
Derefter gik det for kryds ud til Christians ø, i en lille frisk kuling fra nordøst, som vi rendte ind i efter vi havde  rundet hammeren.
Sen kaffetid nåede vi ud til Christians ø, som så blev undersøgt på kryds og tværs, vi tog lige Frederiks ø med, når vi nu var der.
Det er godt nok temmelig imponerende, at se sådan et par fæstnings øer.

20-09-2008.

Vi er nu nået til Hasle, i formiddag var vi  en tur på Hasle arbejdende røgerimuseum, hvor vi fik set, hvordan de ryger alle mulige lækre fisk.
Bagefter, nød vi selvfølgelig en god nyrøget sild med rugbrød og dertil en god mørk lokal øl, bagefter indkøb af div. forskellige nyrøgede fisk, som vi tog med tilbage til båden.
Eftermiddagen blev brugt på en lang cykeltur ( 22 km) ud til først Jon´s kapel, bagefter ad gang stien til Vang ( vi måtte bære cyklerne det halve af vejen og det gik meget op og ned), efter Vang gik turen op til Bornholms tekniske museum, hvor vi fik set på en masse gamle ting og maskiner.
Det mest interresante var den 18 tons svære gamle motor, som stammer fra et gammelt bornholmsk elværk i  Povlsker, kustoden tilbød at starte motoren for os, selv om den normalt kun startes onsdag & søndag.
Motoren havde 100 heste og generatoren kunne yde 68 kw.
Det var et imponerende museum, med mange spændende ting.
Aftenen bliver dømt ren afslapning foran fjerneren, med hjembragt pizza.

19-09-2008

Dagen i dag, gik med først en cykeltur rundt i byen, derefter et besøg på forsvarsmuseet inden frokosten.
Efter en sen frokost, cyklede vi ind til centrum igen og var inde og se Bornholms Kulturhistoriske Museum, det var virkelig et besøg værd, rigtig lærerigt
Bagefter en tur på kondittori med kaffe latté og valnøddekage
Så vi syntes at vi har oplevet en masse i dag.

18-09-2008

Så lykkededes det endelig, i går passede vinden så meget, at vi endelig kunne sætte kursen lige mod Rønne.
Vi havde ikke for meget vind, så undervejs måtte vi skifte til genuaen, for at få lidt mere fart i båden.
Vi ankom til Rønne henad 20 tiden.
Da vi sejlede ind i havnen opdagede vi en båd der forsøgte at komme ind for sejl, den lå faktisk lige midt i sejlrenden, og kom ikke ud af stedet.
Vi fik vendt båden og sejlede hen til dem og tilbød en line, for de gået tør for strøm, og kunne ikke få motoren startet.
Glade var de, da vi fik dem lagt trygt ved kajen, for det er ikke sjovt, ej heller ufarligt, at ligge midt i et havneløb når en flyvebåd kommer busende.

17-09-2008

Fra Klintholm gik det videre næste dag til Rødvig havn på Stevns, idet vinden stadig ikke passede til at nå over til Bornholm.
Møns klint blev rundet i ret pæne bølger og med et reb i storsejlet.
Det blev en solrig eftermiddag, hvor vi bare slappede af, fik handlet og fik lavet nogle småting i båden.

16-09-2008

Efteråret nærmer sig.
Det er begyndt at blive lidt mere koldt om dagen, og det bliver tidligt mørkt; men det behøver jo ikke at afholde os fra at tage på en lille efterårs tur.
Vi kunne godt tænke os at gense Bornholm; men i disse dage er vinden selvfølgelig lige imod os, og ret blæsende.
Vi tog afsted fra Aabenraa lørdag sidst på dagen, overnattede for anker i Hansa bugten lige uden for Fåborg.
Søndag gik det videre på kryds til Omø, vi fik en fin plads i en næsten tom lystbåde havn, vi var 2 gæstesejlere i havnen.
Mandag gik det videre igen på kryds til vi nåede Klintholm på Møn.
Tirsdag stod vi tidlig op og gik ud med kurs mod Bornholm; men vinden passede meget dårligt og var oppe 13 m/s og lige i mod os, bølgerne var stadig meget høje, så istedet for at hoppe rundt derude i mange timer på kryds for at nå Bornholm, valgte vi at gå tilbage til Klindtholm og i stedet pumpede vi cyklerne og tog en tur ud for at se Møns Klint. 7 km ud og 7 km hjem + en god spadseretur ned af alle trapperne til stranden og op igen.
Vi er lidt trætte i benene her til aften, men ellers en fin cykeltur.